@aerospacetalk
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

جستار: هواپیمایی ایرا ایرتورز-تاریخچه

  1. #1
    Flying Officer
    تاریخ عضویت
    Apr 2007
    نوشته ها
    892
    سپاسگزاری
    7,666
    سپاسگزاری شده : 7,590 بار در 822 پست
    قدرت امتیازدهی
    60
    Array

    پیش فرض هواپیمایی ایران ایرتورز-تاریخچه

    شرکت ایران ایرتورز در 4 اسفند 1351 تاسیس شد و انجام پروازهای دربست ،حمل و نقل مسافر گروهی و دیگر وظایف بازرگانی را بعهده گرفت .با توجه به اینکه ایران ایرتور بعنوان یک شرکت وابسته به هما و بر اساس سیاستهای افتصادی و تخصصی آن شکل گرفته بود با نقش برنامه ریزی و اجرای وظایف محوله نقش خود را در زمینه های مختلف به ویژه گسترش فرهنگ ایرانگردی و جهانگردی ایفا کرده است .پس از انقلاب و به لحاظ شرایط جدید پیش آمده بعد از انقلاب و شروع جنگ انتظار می رفت رکود شدیدی در برخی امور شرکت پدید آید .ولی با تلاش فروان نه تنها از بروز هر گونه وقفه ای جلوگیری شد ،بلکه در سالهای بعد با الهام از تاکید دولت بر صنعت توریسم ،این شرکت وظیفه آشنا کردن ملل مختلف با فرهنگ اصیل ایران را به دوش کشید .در این زمینه علاوه بر برقراری تورها با حضور فعال در سمینارها و نمایشگاههای بین المللی توریستی از جمله مادرید و برلین ، هم چنین تشکیل سمینارهایی در ایران و قبول میزبانی مسولان شرکتهای توریستی کشورهای مختلف برای تورهای ورودی به ایران ،توانسته است جایگاه ویژه ای در صنعت توریسم کشور کسب کند .به طوری که با کسب جایزه گاو زرین (فیتور)نمایشگاه مادرید 1993و 1994 و نیز کسب دیپلم از نمایشگاههای برلین ،بعنوان یکی اش شرکتهای باتجربه و با سابقه در ایران شناخته شده است .
    در بخش تورهای داخلی -مشهد
    تورهای مشهد در سال 1361 با استفاده از پروازهای برنامه ای شروع شد و از شهریور 1362 با اقدام به اجاره دربستی هواپیمای بوئینگ 737 و برقراری دو پرواز در هفته با نرخهای بسیار ارزان ،حرکت نوینی در جهت تحرک بخشیدن به صنعت ایرانگردی بوجود آورد. در سال 1363 به دلیل استقبال فوق العاده مسافران و سهولت دستیابی به مرقد حضرت رضا (ع) ،سه پرواز در هفته با هواپیمای 200-727 برقرار شدو از سال 1371 با استفاده از هواپیمای توپولف 154 ادامه پیدا کرد .به دلیل تجربیات ایران ایرتور در انجام پروازهای دربستی در اردیبهشت ماه 1371 بهره برداری از هواپیماهای استیجاری توپولف 154 به این شرکت واگذار شددر راستای سیاست عدم تمرکز ،مقر عملیات در مشهد قرار گرفت . اولین پروازها در تاریخ 1371/02/29 شروع و در تاریخ 1371/05/05 رسما فعالیت پروازی ایران ایرتور اعلام شد که با استفاده از 6 فروند هواپیما و انجام 220 پرواز هفتگی در فصل شلوغ و یکصد پرواز در فصل خلوت به پانزده نقطه کشور در انتقال زائران بارگاه امام رضا (ع) اقدام شد. علاوه بر مقاصد داخلی ، هم چنین در جابجایی حجاج عمره و تمتع سهم مهمی دارد و نیز یک پرواز هفتگی به سوئد و انجام پروازهای دربستی به دمشق و پروازهای برنامه ای به آسیای میانه سهم عمده ای دارد .
    در بخش تورهای خارجی
    در زمینه تورهای خارجی تا پیش از انقلاب محدود به چند تور دور دنیا و تور لندن می شدولی در سال 1363 با رونق گرفتن مسافر فعالیتها ومطالعات فراوانی را جهت برقراری تور به خارج از کشور آغاز کرد . در سال 1364 تور ژاپن و در سالهای بعد تورهای دیگر نظیر شارجه و دبی و هند ( بمبئی و دهلی ) ،مالزی ، سنگاپور ،قبرس (لارناکا) ،پکن ،دمشق ،آتن راه اندازی شد. استفاده از راهمایان اکثرا فارسی زبان از ویژگیهای این تورها بود. در سالهای 1368و1369 به منظور جلب مسافر از سایر کشورها اقدام به برپایی سمینارهایی با حضور مسولان شرکتهای مختلف کرد و پذیرای میهمانان بسیاری از کشورهای آلمان و فرانسه و ایتالیا و امارات متحده عربی و ژاپن و انگلستان و اتریش بوده است .





    برنده تندیس گاو زرین مادرید
    برگرفته از مجله جهان هوانوردی /شهریور74

    توی time table ایران ایر مربوط به اکتبر 1997 تا مارس 1998(مهر 76 تا اسفند 76) ایران ایرتورز از یاک 42 هم در پروازهایش استفاده کرده که فقط یک تصویر از آن در ایرلاینز ثبت شده است
    پروازهای ایران ایرتورز با کد : تانگو ایکس ری +شماره پرواز می پریدند که بعدها از نام کامل ایرتورز +شماره پرواز تغییر یافت :



    اگر امکان دارد عکسی را از بوئینگ های ایران ایرتور بگذارید.
    چون خودم بشخصه عکس های قدیمی ایرتور را با توپولف دیدم.
    تا قبل از ورود توپولف ها به ناوگان ایرتورز هواپیمای مستقلی برای خودش نداشت . ایرتورز از یاک 42 هم توی پروازهایش استفاده کرده و به بیشتر شهرستانها پرواز داشته ولی تصویری از اون در جایی بجز یکی در ایرلاینز دیده نشده است .

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    با این همه خدمتی که توپولف 154 در ایجاد ارتباط بین شهرستانها با مشهد انجام داد .توی دفتر فروش ایرتورز در خیابان احمدآباد مشهد یک ماکت بزرگ توپولف 154 وجود داشت که خیلی قشنگ بود ولی با خروج توپولفها اون ماکت را هم برداشتند .


  2. #2
    شورای هوانوردی
    تاریخ عضویت
    Oct 2007
    محل سکونت
    On the shore of cosmic ocean
    نوشته ها
    4,591
    سپاسگزاری
    38,429
    سپاسگزاری شده : 52,291 بار در 4,032 پست
    قدرت امتیازدهی
    548
    Array

    پیش فرض پاسخ : هواپیمایی ایرا ایرتورز-تاریخچه

    روی جلد انتهایی یکی از شماره های مجله پرواز در سال اول انتشارش (1370) و یا شاید مجله جهان هوانوردی، تبلیغی از ایران ار تور بود که در آن تصویری از بوئینگ 707 ایران ار وجود داشت که رویش ایران ار تور به انگلیسی و پارسی نوشته شده بود


جستارهای مشابه

  1. تاریخچه هواپیمایی امارات
    توسط 747-400 در انجمن اخبار هوانوردی آسیا و اقیانوسیه
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: 10-07-2013, 19:11
  2. تاریخچه مهمانداری
    توسط Carol در انجمن مهمانداری
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 02-10-2010, 22:43
  3. تاریخچه ی Autopilot
    توسط flight-world در انجمن تاریخ هوانوردی جهان
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: 04-10-2009, 21:57
  4. تاریخچه موتورجت
    توسط Sohrab در انجمن پیشران هواپیما
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 10-09-2007, 23:41

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید جستار جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان فرستادن پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در نوشته خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید نوشته های خود را ویرایش کنید
  •