@aerospacetalk @aerospacetalk @aerospacetalk @aerospacetalk
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 12

جستار: ساخت موتور موشک (راکت )مدل قسمت اولYAZDANNIAZ

  1. #1
    Aviation Electrician's Mate
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    168
    سپاسگزاری
    42
    سپاسگزاری شده : 942 بار در 157 پست
    قدرت امتیازدهی
    17
    Array

    پیش فرض YAZDANNIAZساخت موتور موشک مدل قسمت اول

    به عنوان یک راکت ساز پروفشینال با اینکه می دانم توضیح ساخت موتور موشک مدل از لحاظ فنی ممکن است درد سرهایی را برای سازندگان به وجود بیاورد و عده ای ناشی در موقع ساخت ان به خود صدمه بزنند در این جا اعلام می دارم که ساخت موتور راکت مدل کار هر تازه کاری نیست و باید شخص نسبت به مواد شیمیایی و خطرات ان کاملا اگاه باشد و انواع رده بندی موتورهای موشک مدل و میزان وزن مشخص سوخت انرا بداند به شخصا با این که بیش از 10 سال سابفه ساخت موتور موشک دارم و قبلا دانشجوی شیمی بودم ولی بارها دچار سوختگی و انفجار در ضمن ساخت موتور راکت شده ام ولی بعلت اینکه تا موتور راکتی نباشد راکتی نیست من ساخت علمی انرا توضیح می دهیم ولی باز اکیدا به علاقمندان توصیه می کنم در صورت علاقه و ساخت ابتدا با مولف تماس گرفته شود .

    تقسیم بندی موتور راکت مدل

    از لحاظ تقسیم بندی موتورهای راکت مدل ما انرا به دو قسمت تقسیم می کنیم

    موتورهای سوخت جامد کامل

    موتورهای بوستر-

    موتورهای سوخت جامد دارای 3 نوع سوخت مختلف در داخل یک لوله مقوایی هستند

    1-سوخت پیشرو

    2-سوخت تاخیری

    3-سوخت انفجاری


    موتورهای بوستر

    موتورهای بوستر تقریبا مشابه با موتور با سوخت جامد هستند ولی فاقد سوخت تاخیری و سوخت انفجاری هستند این موتورها برای موشک های مدل دو یا چند مرحله ای استفاده می شوند وفقط داری سوخت پیشرو هستند و بعد از اتمام سوخت قسمتی از بدنه همراه با موتور جدا می شود و بقیه موشک مدل به راه خود ادامه می دهد

    طبقه بندی موتور موشک مدل


    موتورهای موشک مدل بر اساس قدرت انها تقسیم بندی می شود برای سهولت کار ما از حروف و اعداد انگلیسی استفاده می کنیم

    A موتورهای گروه Aاین موتورها ضیعف تری دسته موتورهای موشک مدل هستند میزان قدرت ان بر اساس نیوتن بین نیم تا دو نیوتن است

    B موتورهای دسته

    این موتورها داری قدرت بین 2 تا 5 نیوتن هستند

    C موتورهای دسته

    این موتورها دارای قدرت بین 5 تا 10 نیوتن هستند در واقع با هر حرف انگلیسی که بالا می رود قدرت موتور 2 برابر می شود برای انکه ذهنیتی از میزان نیوتن به وزن راکت داشته باشید می توان گفت که با یک موتور سی اگر راکتی با وزن 100 تا 200 گرم را پرتاب کنید البته اگر وزن راکت شما مثلا 100 گرم باشد راکت می تواند به نقطه اوج بالاتر از3کیلو متری هم برسد

    D موتور دسته

    این موتورها در دسته موتورهای راکت مدل بیشتر به عنوان بوستر استفاده می شوند و دارای قدرتی معادل با 10 تا 20 نیوتن هستند

    قرار دارند و از ان بالاتر جزو گروه موتورهای راکت پر قدرت است که در تخصص عده ای خاص است G , در دسته موتورهای راکت مدل آماتوری تا


    اندازه موتورهای راکت به 4 دسته کلی تقسیم می شود
    A-B-C-D

    اندازه این موتورها مینی که در دسته اهستند وبه موتورهای مینی مشهورند A

    مینی موتورهای راکت مدل

    طول 4.4 سانتیمتر و قطر ان 12.7 میلمتر است

    اندازه معمولی موتورهای دسته سی C

    این اندازه یک لوله مقوایی به طول 7 سانتیمتر و قطر 17.5 میلمتر است
    موتورهای دسته دییD
    این موتورها دارای طول 7 سانتیمتر و قطر 24 میلمتر هستند

    موتورهای دسته ایی E

    این موتورها داری طول 8.4 سانتیمتر و قطر 24 میلمتر هستند.

    خواندن و دانستن کدهای موتورهای موشک مدل
    موتورهای استاندارد موشک مدل دارای کد خاصی هستند که بر روی ان به صورت یک لغت بعلاوه دو عدد نوشته شده است و هر موشک ساز اماتور باید انرا بداند
    غالبا بر روی موتورهای اماده و استاندار شما به طور مثال خواهید دید
    C6-5 ,
    اولین لغت یعنی نشان دهنده ان است که موتور می تواند نیروی برابر 5 تا 10 نیوتن (2.25-10) تولید کند(متوسط 5 نیوتن ) که به معنی ان است که این موتور می تواند موشکی را با وزن 113 تا 226 گرم را پرتاب کند .
    عدد اول یعنی 6 نشان دهنده ان است که میانگین حداکثر نیروی موتوربه طور متوسط در ثانیه 0.6است
    بعد از خط تیره شماره 5 نشان دهنده ان است که بعد از اتمام سوخت راکت و بعد از 5 ثانیه سوخت انفجاری عمل کرده و چتر را خارج می کند
    مثال دیگرD12-5
    موتوری در رده گروهD است با قدرت حداکثر 20 نیوتن که میزان متوسط نیروی کشش ان در کسر (سوخت این موتور در 1.7 ثانیه می سوزد )1.2 ثانیه به میانگین می رسد و بعد از 5 ثانیه سوخت انفجاری ان عمل می کند و این موتور می تواند راکتی با وزن 397 گرم را پرتاب کند
    در واقع عدد دوم بعد از حرف انگلیسی نشان دهنده متوسط نیروی کشش تولید شده توسط موتور راکت مدل است
    قدم اول برای ساخت موتورموشک مدل

    پیچیدن لوله مقوایی برای ساخت موتور راکت مدل
    در ایران مسله ساخت موتور راکت به صورت استاندار معنی ندارد و اکثر موشک سازان آماتور هر موتور با هر قدرتی را که می خواهند بدون اینکه مشخصات بین المللی انرا رعایت کنند می سازنند اما ما برای اول کار ساخت یک موتور استاندار گروه سی را شرح می دهیم
    ابتدا یک لوله پلاستیکی یا فلزی به قطر 14 میلیمتر پیدا کنید طول لوله زیاد مهم نیست فقط باید بالای 8 سانتیمتر باشد
    برای اینکه دور لوله کاغذ به پیچید باید از کاغذی مناسب استقاده کنید به شخصا کاغذ های را که قبلا برای ساخت پاکت میوه استفاده می شد و در بعضی از خشک شوئی ها همراه لباس می دهند را ترجیح می دهم زیرا قطر ان زیر 0.7 دهم میلمتر است این کاغذ را به صورت کیلویی در بازاز تهران می فروشند و بیشتر از 1.5 در 1 متر طول و عرض دارد
    کافی است از دو سر و وسط ان با کمک یک خط کش به اندازه 7 سانتیمتر ارتقاع انرا مشخص کنید و با مداد علامت زده و با گذاشتن یک خط کش مهندسی انرا بکمک یک تیغ بیستوری جراحی تیز به برید
    حالا یک نوار به طول تقریبی 1 متر و ارتقاع 7 سانتیمتر دارید البته یک نوار کم است و باید یک بار دیگر اینکار را بکنید .
    ابتدا و قبل از پیچیدن کاغذ روی لوله را کمی چرب کنید البته من اینکار را نمی کنم سپس ابتدا چند دور و با دقت کاغذ را به پیچید البته درستی کار این است که ما ابتدا از چسب های دو طرفه اسکاچ در اول کار استفاده بکنیم ولی چون این چسب ها در ایران کم و گران است من از چسب ماتیکی ابتدا استفاده می کنیم و بعد از دو دور با استفاده از چسب چوب و اغشته نمودن کاغذ شروع به پیچیدن کاغذ به دور میله می کنم بعضی ها ابتدا به کمک یک قلم مو همه کاغذ را از یک طرف چسب چوب می زنند اینکار بعد از زمانی که چندین لوله مقوایی درست کرده اید و وارد شده اید خوب است ولی در اول کار کمی سخت است .
    هر بار که کاغذ را به روی هم می بنیدید سعی کنید انرا با فشار بکشید تا خوب به هم جفت شوند اغلب از سر و ته کار مقدار اضافی چسب چوب بیرون می اید که بعدا به میله می چسبد و موجب خراب شدن کار می شود انرا با کمک یک دستمال کمی مر طوب پا ک کنید
    علت اینک لوله ما 14 میلیمتر است ان است که جدار لوله مقوایی موتور شما باید 2 میلمتر باشد و قطر موتور شما باید کلا 17.5 میلمتر باشد برای همین اگر ما روی یک لوله 14 میلمتری به اندازه کافی کاغذ به پیچیم تقریبا ضخامت لوله همان17.5 میلمتر می شود
    البته استفاده از چسب چوب دارای مزایا و معایبی است
    مزایای چسب چوب ان است که ارزان و در دسترس و ضد حرارات است و به جدار لوله به اندازه کافی استحکام می دهد

    معایب چسب چوب
    بزرگترین عیب چسب چوب وزن ان است یک لوله استاندار به قطر 17.5 و طول 7 سانتیمتر که توسط کارخانه ساخته می شود بعلت استفاده از دستگاه و چسب کاغذ به مراتب سبک تر از موتور ما است .
    بعد از 6 ساعت لوله اماده است باید انرا از میله خارج کنیم در ابتدا اینکار کمی سخت است زیرا ممکن است مقداری از چسب ان به میله چسبده باشد
    برای اینکه کار راحت باشد بهتر است از همان ابتدا از سر لوله استفاده کنیم و سر کاغذ را مماس با سر لوله به پیچیم تا در اوردن ان راحت تر باشد
    اغلب موشک سازان در یک مرحله چندین لوله مقوایی می سازند و انها ذخیره می کنند این کار موجب صرفه جویی در وقت و مواد می شود
    اغلب اوقات به شخصه لوله های مقوایی کوچک مثل لوله های مقوایی کاغذ فاکس و غیره را که بی استفاده هستند برای ساخت موتورهای ابتکاری جمع اوری و ذخیره می کنم

    ساخت نازل موتور راکت مدل
    مهمترین قسمت موتور راکت مدل نازل ان است .
    ماده ای که برای ساخت نازل باید استفاده شود بسیار مهم است این ماده باید در برابر حرارات وفشار مقاوم باشد و به خوبی هم به جدار لوله مقوایی موتور به چسبد
    طول نازل در داخل لوله مقوایی بسیار مهم است زیرا اگر شما مقدار زیادی مواد برای ساخت نازل بکار به برید وزن موتورراکت مدل شما زیاد و بی فایده و اگر مقدار کم باشد و به خوبی مقاومت نکند در زمان پرتاب موتور راکت مدل شما از ته منفجر می شود .
    3 ماده را می توان برای ساخت نازل موتور راکت مدل استفاده کرد
    1-گل رس
    2-بنتونیت
    3-سیمان سفید
    گل رس
    گل رس ماده خوبی برای ساخت نازل موتور موشک مدل نیست زیرا در موقع خشک شدن به علت انکه اب ان توسط جدار موتور و مقوا گرفته می شود دچار ترک هایی می شود البته در جاهایی که مدل ساز دسترسی به مواد دیگر ندارد گل رس به همراه چسب چوب خوب است ولی در حالت معمولی انرا توصیه نمی کنم
    بنتونیت
    بنتونیت

    بنتونیت در واقع همان گل رس سفید است که برای کارهای صنعتی استفاده می شود این ماده به صورت سدیم بنتونیت و کلسیم بنتونیت در ایران وجود دارد گاهی مقداری کائولن هم دارد
    این ماده دارای وزن حجمی بسیار سبک و مقاوم به حرارات است و در دریل کاری زمین همراه با اب برای کاهش حرارت سر مته استفاده می شود
    بنتونیت بهترین ماده برای ساخت نازل موتور موشک مدل است
    سیمان سفید
    مخلوط یک قسمت سیمان سفید با 3 قسمت خاک سنگ در ایران که برای بند کشی استفاده می شود یکی از قابل دسترس ترین و ارزانترین مواد برای ساخت نازل موتور موشک مدل است و به شخصا انرا تائید می کنم تنها عیب این ماده وزن حجمی زیاد ان است که باعث می شود موتور شما از حالت استاندارد سنگین تر شود که البته زیاد مهم نیست و مزایای ان بیشتر از معایب ان است
    .
    چگونگی ساخت نازل موتور موشک مدل
    برای ساخت نازل با بنتونیت و گل رس و سیمان سفید
    ابتدا باید تصمیم بگیرم از کدام ماده می خواهیم نازل را بسازیم اگر بخواهیم از گل رس و بنتونیت استفاده کنیم قطر نازل ما (مقدار موادی که باید در انتهای لوله باشد )باید 1 سانتیمتر باشد ولی با استفاده از سیمان سفید نیم سانتمیتر قطر نازل کافی است .
    ساخت نازل با استفاده از سیمان سفید و پود ر سنگ
    ابتدا تکه ای مقوای نازک را به قطر داخلی لوله موتور موشک مدل دایره ای شکل می بریم و انرا در فاصله نیم سانتیمتری و داخل لوله قرار می دهیم به کمک یک میله که قبلا انرا نیم سانتیمتر علامت زدیم از لبه دور لوله فاصله انرا تا لبه لوله ب صورت یکسان میزان می کنیم و کمی چسب چوب به دور ان می ریزیم .
    سیمان سفید و خاک سنگ را ابتدا خوب می کوبیم و بعد با یک الک 40 مش انرا الک می کنیم تا بصورت گرد در اید. البته من از یک الک 80 مش استفاده می کنم که ماده الک شده را به صورت DUST غبار در می اورد .
    هر قدر پودر نرمتر باشد نازل شما زیباتر و مقاومتر خواهد بود هیچ قت بدون کوبیدن و پودر کردن از سیمان سفید و پودر سنگ استفاده نکنید زیرا در انتهای کار دانه های بزرگ خاک سنگ باعث ایجاد فضاهای خالی در انتهای موتور و نازل خواهد شد که قدرت و استحکام نازل شما را کم و احتمال خطر را افزایش می دهد .
    حالا مقدار ی از سیمان سفید و خاک سنگ را که بصورت پودر است با کمی چسب چوب مخلوط کنید .به تجربه ثابت شده استفاده از چسب چوب بهتر از اب است و انتهای راکت شما بهتر به لوله مقوایی چسبیده و مقاومتر است .
    اندازه ذرات mesh و F و میلمتر
    در این جا باید نکته ای را اشاره کنم و ان هم اندازه ذرات است .چه در ساخت سوخت موشک مدل و یا در ساخت نازل ما از موادی استفاده می کنیم که همگی جامد هستند و باید دارای اندازه خاصی باشند در علم راکت مدل اندازه ذراتی که برای ساخت سوخت و یا نازل استفاده می شود بسیار مهم است .برای انکه یک استاندار داشته باشیم ابتدا واحده اندازگیری ذرات را توضبح می دهیم
    مش MESH
    مش واحد اندازه گیری ذرات است و اساس ان برپایه تعداد سیم های است که ما در الک خود از بالا به پائین و از چپ به راست و به صورت متقاطع داریم
    وقتی می گویم اندازه این ذره 4 مش است یعنی این ذره می تواند از یک توری که تعداد 4 سیم عمودی و افقی در هر 2.5 سانتیمتر (یک اینچ ) است عبور کند
    برای انکه ذهنیتی از مش داشته باشید می گویم که توری که برای جلوگیری از ورود پشه نصب می کنید 16 مش است

    یعنی 16 سیم عمودی و افقی بافت انرا تشکیل می دهد یک موی انسان 80 مش است
    ما در کارهای خود چه برای ساخت سوخت یا برای ساخت نازل احتیاج به ذراتی برابر 40 مش داریم
    در جدول زیر ما مقیاس اندازه مش را با میلمتر برای شما ذکر کرده ایم .
    البته زیاد ناراحت نباشید همان توری چایی یا الکی که خانمها در اشپزخانه استفاده می کنند حدود 40 مش است و برای کار ما کافی است اما اگر بعدا به خواهید موتورهای با سوخت بهتر و قویتر بسازید احتیاج به الک های ریز تری دارید و دانستن اندازه ذرات از اصول اولیه ساخت موتور و سوخت راکت مدل است

    ساخت نازل راکت مدل
    غالبا سیمان با خاک سنگ اماده است بعد از دوباره اسیاب کردن ان و الک کردن ان و اماده کردن لوله موتور راکت مقدار کمی چسب چوب به ان اضافه می کنیم و انرا خوب روی یک سطح صاف بهم می زنیم چسب نباید انقدر باشد که سیمان شل باشد بلکه باید یک حالت خمیری داشته باشد
    سپس انرا با یک کاردک و یا چوب بستی از قسمت عقب به داخل لوله وارد می کنیم باید اینکار را اینقدر انجام بدهیم تا از محلی که مقوا را گذاشتیم تالب لوله پر شود با انگشت کمی فشار داده تا کاملا سیمان متراکم شود
    بعضی ها می گذارند سیمان که کمی سفتر شد با یک میله تو پر فلزی که قطر ان برابر قطر داخلی لوله مقوایی موتور راکت است از طرف دیگر به سیمان فشار اورده و با چکش انرا می کو بند اینکار باعث میشود فضای خالی بین سیمان ها ایجاد نشود و نازل متراکم تر و محکم تر شود
    ساخت نازل با بنتونیت
    ساخت نازل با بنتونیت راحت تر است و وزن موتور راکت هم کمتر می شود
    کافی است مقدار لازم بنتونیت را در داخل لوله مقوای ریخته و با گذاشتن یک سنبه به قطر داخلی لوله مقوایی روی ان بکوبید اینکار را باید انفدر ادامه دهید تا بنتونیت کاملا سفت شود
    دریل کاری نازل
    سوراخ خروجی گازها باید بر طبق محاسبات ریا ضی انجام شود ولی در کار عملی ما قبلا انرا برای شما محاسبه کردیم برای یک موتور دسته c با میرران سوخت ان یک سوراخ 3 میلی متری کافی است این سوراخ را می توانید با یک مته دسته به راحتی در وسط بنتونیت ایجاد کنید .
    کار ساخت لوله مقوایی با نازل تمام شد حالا باید سوخت گذاری را انجام دهیم
    سوخت گذاری در مبحث سوخت موشک مدل شرح داده شده است .
    ساخت جرقه زدن موتور راکت مدل (روشن کننده موتور موشک مدل )

    طراحی و ساخت موشک مدل yazdanniaz
    ساخت سوخت موشک (راکت )مدل yazdanniaz



  2. #2
    Airman Basic
    تاریخ عضویت
    Sep 2010
    نوشته ها
    2
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 3 بار در 2 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض پاسخ : YAZDANNIAZساخت موتور موشک مدل قسمت اول

    آقای دکتر می شود لطف کنید روش محاسبه میزان خروجی گاز نازل را شرح دهید با تشکر از زحمات حضرت عالی

  3. سپاسگزاری ها (2):


  4. #3
    Aviation Electrician's Mate
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    168
    سپاسگزاری
    42
    سپاسگزاری شده : 942 بار در 157 پست
    قدرت امتیازدهی
    17
    Array

    پیش فرض پاسخ : YAZDANNIAZساخت موتور موشک مدل قسمت اول

    سلام
    مسله محاسبه سوراخ نازل بسیار فنی و مشکل است اما چشم در اینده یک پست در رابطه با ان می نویسم اما بدانید تا رده D همه مجرای خروجی نازل ها 3 تا 3.5 میلیمتر هستند

  5. سپاسگزاری ها (5):


  6. #4
    Airman Basic
    تاریخ عضویت
    Nov 2012
    نوشته ها
    1
    سپاسگزاری
    1
    سپاسگزاری شده : 1 بار در 1 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض پاسخ : ساخت موتور موشک (راکت )مدل قسمت اولYAZDANNIAZ

    سلام بر استاد یزدان نیاز.
    من بچه ی علامه حلی هستم و داریم رو یه موشک مدل کار میکنیم .
    مطالب شما خیلی مفید است ولی خیلی پراکنده است و ترتیب خاصی ندارد .
    من میخواستم اگه میشه جمع آوری این مطالب رو انجام بدین و روی یک فایل PDF برایم ایمیل یا روی فروم بگذارید تا بیشتر بهره مند شوم.
    در ضمن ما از سوخت نیترات پتاسیم+شکر+پتاسیم یداید(KI) استفاده میکنیم به نظرتون این سوخت بهتره یا بلک پودر ؟ (موتور مورد استفاده ی ما c است)
    ما توی درست کردن لانچ پد هم مشکل داریم اگه میشه راهنماییم کنید.
    با سپاس فراوان.
    (منظورم اینست که دانش آموز مدرسه ی علامه حلی هستم.)
    امید وارم نامی ارجمندی رو بشناسین باهاش که راجع به شما حرف زدم گفت با شما از طریق ایمیل در تماس بوده نامی دوست و همکلاسی من است.

  7. کاربر مقابل از نوشته hamid.mahdavi گرامی سپاسگزاری کرده است:


  8. #5
    Airman Basic
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    نوشته ها
    1
    سپاسگزاری
    2
    سپاسگزاری شده : 2 بار در 1 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض پاسخ : YAZDANNIAZساخت موتور موشک مدل قسمت اول

    با سلام
    و تشکر از زحمات شما

    آیا برای ساخت موشکهای مدل نیاز به تهیه مجوز از ارگانی هست؟

  9. سپاسگزاری ها (2):


  10. #6
    Aviation Electrician's Mate
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    168
    سپاسگزاری
    42
    سپاسگزاری شده : 942 بار در 157 پست
    قدرت امتیازدهی
    17
    Array

    پیش فرض پاسخ : YAZDANNIAZساخت موتور موشک مدل قسمت اول

    قانوعا در امریکا طبق قوانین راکت اماتوری موشک های مدل تا وزن 1500 گرم و قدرت موتور 360 نیوتن اجازه نمی خواهند ولی در ایران فعلا هیچ قانونی نیست البته در امریکا هم جدیدا قوانین راکت مدل تغییر کرده است
    متاسفانه در ایران راکت مدل سرگردان است و هیچ ارگانی نظارت انرا به عهده ندارد قبلا مسئولیت ساخت و پرتاب راکت مدل در ایران به عهده انجمن ملی پرتاب راکت بود که یک انجمن خصوصی بود که انهم به حمد الله تعطیل شد


  11. #7
    Aerographer's Mate
    تاریخ عضویت
    Jan 2011
    نوشته ها
    354
    سپاسگزاری
    9,336
    سپاسگزاری شده : 3,506 بار در 356 پست
    قدرت امتیازدهی
    42
    Array

    پیش فرض پاسخ : ساخت موتور موشک (راکت )مدل قسمت اولYAZDANNIAZ

    با سلام و عرض تشکر فراوان برای مطالب مفیدتون

    می خواستم بدونم آیا موشک های مدل بصورت کیت برای خرید هم در ایران پیدا می شه
    ممنون میشم اگر راهنمایی کنید

  12. کاربر مقابل از نوشته afshinmardani گرامی سپاسگزاری کرده است:


  13. #8
    Aviation Electrician's Mate
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    168
    سپاسگزاری
    42
    سپاسگزاری شده : 942 بار در 157 پست
    قدرت امتیازدهی
    17
    Array

    پیش فرض پاسخ : ساخت موتور موشک (راکت )مدل قسمت اولYAZDANNIAZ

    در خارج است در ایران نیست

  14. کاربر مقابل از نوشته yazdanniaz گرامی سپاسگزاری کرده است:


  15. #9
    Aviation Electrician's Mate
    تاریخ عضویت
    Jun 2010
    نوشته ها
    168
    سپاسگزاری
    42
    سپاسگزاری شده : 942 بار در 157 پست
    قدرت امتیازدهی
    17
    Array

    پیش فرض پاسخ : ساخت موتور موشک (راکت )مدل قسمت اولYAZDANNIAZ

    برای ساخت موتور موشک مدل به لینک های من در سایت اپارات مراجعه کنید ساخت موتور راکت مدل قسمت اول YAZDANNIAZ - آپارات


  16. #10
    Airman Basic
    تاریخ عضویت
    Mar 2014
    نوشته ها
    2
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 1 بار در 1 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض پاسخ : ساخت موتور موشک (راکت )مدل قسمت اولYAZDANNIAZ

    سلام آقای یزدان نیاز . خسته نباشید . واقعا مطالب بسیار خوبی گذاشتید . فقط یک مسئله ای هست . لطفا میشه درباره سوخت انفجاری و تاخیری توضیح دهید و مواد لازم برای ساخت آنها و محل قرارگیری آنان در راکت مدل . ( همراه با سوخت پیشرو یا جدا از آن ) . ممنون .

  17. کاربر مقابل از نوشته mh.khakzad گرامی سپاسگزاری کرده است:


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

جستارهای مشابه

  1. پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: 04-10-2014, 19:03
  2. ساخت دستگاه پرتاب موشک مدل
    توسط yazdanniaz در انجمن آموزش
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 04-07-2011, 19:17
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 11-06-2011, 01:41
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 06-06-2011, 21:28
  5. راکت مدل و راکت حقیقی
    توسط yazdanniaz در انجمن هواپیماهای مدل
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 28-01-2011, 00:56

برچسب ها برای این جستار

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید جستار جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان فرستادن پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در نوشته خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید نوشته های خود را ویرایش کنید
  •