@aerospacetalk
صفحه 1 از 8 1234567 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 72

جستار: همه چیز درباره گربه های افسانه ای(اف 14 تامکت)

  1. #1
    عضو گروه هوانوردی نظامی و سرپرست انجمن های هواپیماهای آموزشی,آزمایشی و پهپادها
    تاریخ عضویت
    Jun 2009
    محل سکونت
    بلند آسمان جایگاه من است
    نوشته ها
    500
    سپاسگزاری
    3,307
    سپاسگزاری شده : 6,970 بار در 497 پست
    قدرت امتیازدهی
    70
    Array

    پیش فرض همه چیز درباره گربه های افسانه ای(اف 14 تامکت)

    اف14 تامکت در نیروی هوایی ایران 1


    (این مقاله از سایت نیروی هوایی ایران گرفته شده است و شامل 24 قسمت است که بتدریج آپلودش میکنم)

    در پائيز سال 2006، ماهنامهء وزين و معتبر Flieger Revue ويژه نامه‏ای منتشر ساخته که از چند روز قبل، رسمن در فروشگاههای مخصوص نشريات تخصصی قابل دريافت است. اين مقاله که به نظر من شاهکاری از نويسنده نام‏آشنا Tom Cooper و همکار ديرينه او Farzad Bishop به شمار مي‏رود، حاوی مطالبی جديد و خواندنی است. اين مقاله، تاريخچهء هواپيماهای F-14 Tomcat از ابتدای ورود به نيروی هوايي ايران تا زمان جنگ ويرانگر هشت ساله با عراق را شامل مي‏شود. نکته‏ای که در اين اثر قابل توجه است و آن را از نظر تاريخی با مطالب قبلی Tom Cooper متفاوت ساخته است، همکاری نزديک يکی از امرای نيروی هوايي عراق به نامسرتيپ خلبان احمد صادقدر تهيه اين نوشتار مي‏باشد. اينجانب شخصن با وجود اينکه کتابهای اين زوج نويسنده را که شامل کتابی در شرح جنگهای هوايي ايران و عراق و همچنين کتاب F-14 ايران را قبلن مطالعه کرده‏ام, مقاله اخير را به مراتب موفق‏تر از گذشته مي‏دانم.



    هنوز ۵ دقيقه از زمانی که برای اولين بار قدم به داخل کابين جديدترين هواپيمای شکاری اف-۱۴ که به پرچم زيبای کشور عزيزم مزين گشته بود گذاشتم نگذشته بود که که ناگهان شاه همراه با فرمانده وقت نيروی هوايي وارد پايگاه شدند و شاه شخصن از من پرسيد: «سروان، نظر شما راجع به جديدترين هواپيمای شکاری ما چيست؟» من شروع کردم به توضيح دادن و به شاه گفتم: هيچ هواپيمای بهتری را جهت حفاظت از مرزهای هوايي ايران نمي‏توانم تصور کنم. شاه در جواب همراه با لبخندی گفت: «در جهان هيچ هواپيمای شکاری بهتری هم وجود ندارد و دقيقن به همين علت ما اين هواپيما را خريداری کرديم. اما من بايد مسئوليت سنگينی را که بر دوش شما و همکارانتان گذاشته شده را يادآوری کنم. سعی کنيد اين پرنده را به طور کامل شناسايي و نحوهء استفاده از امکانات بي‏نظير آن را به سرعت فراگيريد. توانايي هواپيماهای اف-۱۴ با همه مزيتهای آن، بستگی کامل به مهارت خلبانان آن دارد.»



    شاه سابق درون كابين اف14 تامكت


    بدينگونه سرهنگ جواد که در آن زمان سروان خلبان بود خاطره اولين باری که هواپيمای تامکت را از نزديک مشاهده کرد به ياد می‏آورد. شايد در زمان کنونی، اين موضوع يک خيال‏پردازی تلقی گردد، اما در دهه‏های ۶۰ و ۷۰ ميلادی، ايران يکی از نزديکترين هم‏پيمانان ايالات متحده آمريکا محسوب مي‏شد. زمانی که در اوائل دهه ۷۰ ميلادی، ايران در جستجوی يک هواپيمای شکاری رهگير دوربرد بود، روابط خوب اين کشور با ايالات متحده اين امکان را در اختيار ايران قرار می‏داد تا بهترين وسايل موجود در زرادخانه ارتش آمريکا را انتخاب کند؛ در عين حال ايراني‏ها تقاضای مخصوصی داشتند.



    خلبانان گردان 72 شكاري تاكتيكي (شیراز) در سالهاي اقتدار نيروي هوايي ايران


    خلبان رئيسی که در آن زمان با درجه سروانی در نيروی هوايي ايران خدمت مي‏کرد چنين مي‏گويد:
    «نيروی هوايي ايران در آن سالها يک سلسله بررسي‏هايي را تحت عنوان تقويت ايستگاههای رادار انجام داد. اما آنچه دراين ميان محسوس بود، فقدان راه‏حل‏های پيشنهادی در جهت رفع معضل مناطق کور راداری بود. مناطق کوهستانی ايران، بزرگترين معضل نيروی هوايي محسوب مي‏شدند و ما قادر نبوديم حريم هوايي کشور را حتا با وجود شبکه‏های خوب راداری، پوشش مناسب دهيم. در نهايت ما متوجه شديم که تنها راه‏حل ما جهت رفع اين مشکل, ايستگاههای رادار پرنده که همزمان قادر به دفاع از خود باشند می‏باشد. بر اين اساس، ايران در جستجوی هواپيماهای رادار پرنده و شکاری رهگيرهای محافظ برآمد. در سال ۱۹۷۲ ما از ۲ طرح جديد برای هواپيماهای شکاری - رهگير در ايالات متحده باخبر شديم. اين دو نوع جنگنده که مأموريت ويژه رهگيری هواپيماهای دشمن را برعهده داشتند عبارت بودند از هواپيمای « اف-۱۵ ايگل » ساخت کمپانی مک دانل داگلاس و هواپيمای « اف-۱۴ تامکت » ساخت کمپانی گرومان. هواپيمای اف-۱۵مجهز به موشکهای هوا به هوای AIM-7 Sparrow، ترکيب مرگباری را در آسمان به وجود مي‏آورد، اما با اين حال توانايي هواپيمای اف-۱۴ را که به موشکهای فوق دوربرد AIM-54 Phoenix و رادار Pulse - Doppler AWG-9 مجهز بود، نداشت. اين رادار بسيار قدرتمند، توانائی شناسايي و ردگيري همزمان ۲۴ هدف و انتخاب ۶ هدف مهمتر از ميان آنها و شليک همزمان به طرف آنها را داشت. همچنين اين هواپيما قادر بود موشکهای AIM-9 Sidewinder و AIM-7 Sparrowرا از فاصلهء دورتری نسبت به هواپيمای اف-۱۵ پرتاب کرده و دشمن را مورد اصابت قرار دهد.»



    در جريان ورود به خدمت جنگنده‏هاي اف14 و موشكهاي فونيكس به نيروي هوايي، شاه سابق ايران، جهت اثبات توانمندي، دستور داد تا آزمايشي را با موشكهاي دوربرد AIM-54 به انجام برسانند.


    خلبان سابق نيروی هوايي ايران، سرهنگ فرهاد دهقان اعتقاد راسخ دارد که در قياس با اف-15 ايگل، تامکت انتخاب بهتری برای ايران بود. او مي‏گويد: «هر دوی اين شکاري‏ها از کابين جاداری برخوردارند که امکان ديد عالی در اختيار خدمه پروازی قرار می‏دهند. همچنين اين شکاري‏ها، قدرت رهگيری بسيار بالايي دارند و قادرند انواع وسائل پرندهء متخاصم را تعقيب و منهدم کنند و در اين مورد هيچ محدوديتی ندارند، به خصوص شکاری تامکت که هدايت آن بسيار راحت است و قادر به انجام مانورهای هوايي است که در ذهن ما تا آن زمان غيرممکن تصور مي‏شد. تنها در کمتر از ۱۰۰ ساعت پرواز، من قادر بودم تا دماغهء هواپيمای خود را تا ۷۵ درجه به سمت بالا هدايت کرده و سپس با گردشی ۱۰۰ درجه‏ای، هدف خويش را با موشکهای سايدوايندر و يا توپ قدرتمند ۲۰ميليمتری M-61A Vulcan مورد اصابت قرار دهم».




    سرهنگ فرهاد دهقان: تنها در کمتر از ۱۰۰ ساعت پرواز، من قادر بودم تا دماغهء تامکت خود را تا ۷۵ درجه به سمت بالا هدايت کرده و سپس با گردشی ۱۰۰ درجه‏ای، هدف خويش را با موشکهای سايدوايندر و يا توپ قدرتمند ۲۰ ميليمتری M-61A Vulcan مورد اصابت قرار دهم


    بعدها در مقابل کنگره آمريکا چنين وانمود گشت که حريم هوايي ايران پيوسته از جانب اتحاد جماهير شوروی به وسيلهء هواپيماهای سريع و بلندپرواز ميگ-۲۵ مورد تجاوز قرار مي‏گيرد و ايران جهت دفاع از خود به هواپيمای تامکت نياز مبرم دارد؛ اما چنين استدلالی برای متقاعد کردن کنگره آمريکا (که با اين قرارداد زياد موافق نبود) واقعی نبود، هرچند که تا امروز اين مسئله در محافل گوناگون به عنوان دليل اصلی مطرح مي‏گردد؛ واقعيت اين بود که ايران در آن سالها، به دنبال قوي‏ترين و مجهزترين هواپيمای شکاری موجود در جهان بود که در نهايت هم آن را دريافت کرد.


    ادامه دارد.



  2. #2
    عضو گروه هوانوردی نظامی و سرپرست انجمن های هواپیماهای آموزشی,آزمایشی و پهپادها
    تاریخ عضویت
    Jun 2009
    محل سکونت
    بلند آسمان جایگاه من است
    نوشته ها
    500
    سپاسگزاری
    3,307
    سپاسگزاری شده : 6,970 بار در 497 پست
    قدرت امتیازدهی
    70
    Array

    پیش فرض پاسخ : همه چیز درباره گربه های افسانه ای(اف 14 تامکت)

    اف14 تامکت در نیروی هوایی ایران (2)





    تست پروازی جنگندۀ F-14A در پایگاه هوایی آندرو در حضور کارشناسان نیروی هوایی ایران


    در سال ۱۹۷۴ ميلادی، دولت ايران با اطمينان از توان بالای هواپيمای اف-۱۴, تعداد ۸۰ فروند از اين نوع هواپيما به همراه ۷۱۴ فروند موشک هوا به هوای AIM-54 به آمريکا سفارش داد. اين قرارداد به ارزش ۲ميليارد دلار شامل ساير سلاحها و قطعات يدکی برای مدت ۱۰ سال خدمت فعال و تجهيزات زمينی به همراه کارگاههای تعميراتی و آموزش كامل پرسنل زمينی و کادر پروازی تحت نام «پروژه پادشاه ايرانی» به امضاء رسيد.



    اين قرارداد، بزرگترين قراردادی بود که تا آن زمان به شکل انفرادی با يک شرکت آمريکايي منعقد مي‏شد. نکتهء جالب اينجاست که تنها چند ماه پس از امضاء قرارداد, کنگره آمريکا بودجه تکميل اين طرح را حذف و با اينکار شرکت گرومان را عملن در آستانهء ورشكستگي قرارداد. در اين زمان، بانک ملی ايران وامی به مبلغ ۲۵۰ ميليون دلار در اختيار کمپانی گرومان قرار داد تا تکميل پروژه تامکت و تحويل آن به ايران ميسر گردد. در حقيقت بعد از اعطاء اين وام بود که ساير سرمايه‏گذاران آمريکائی علاقمند به سرمايه‏گذاری در اين پروژه گشتند و عملن شرکت گرومان و پروژه تامکت از خطر نابودی نجات يافتند. امروزه اين موضوع يک شوخی تاريخی تلقی مي‏گردد، اما واقعيت اين است که بدون کمک مالی ايران, نيروی دريايي آمريکا، هيچگاه قادر به در اختيار گرفتن اين پرندهء افسانه‏ای نمي‏گرديد.



    تامكتهاي ايران به هنگام توليد در كارخانهء گرومن


    بدين ترتيب يکی از وقايع نادر در تاريخ هوانوردی مدرن به وقوع پيوست و اين رخداد با گذشت زمان، دستمايهء شايعات و داستانهای ضد و نقيض گوناگون گرديد. در حقيقت تاريخ واقعی و قدرت حقيقی هواپيماهای اف-۱۴ که در خدمت نيروی هوايي ايران مي‏باشند تا به امروز به حد زيادی از افکار عمومی جهان پنهان مانده است. به اين موضوع بايد عدم تمايل خلبانان سابق نيروی هوايي ايران (که اکنون سالهاست در خارج از کشور زندگی مي‏کنند) به حضور در انظار عمومی و ارائهء اطلاعات و همچنين پرسنل شاغل در کشور که از درج هرگونه خبر به رسانه‏های جمعی جلوگيری مي‏کنند را هم افزود. اين افراد عمومن از ترس اقدامات تلافی‏جويانه گروهک تروريستی مجاهدين خلق وحشت دارند، زيرا در ۲۰ سال گذشته تعدادی از خلبانان بدست اين گروه تروريستی به قتل رسيده‏اند. در مواردی استثنائی و نادر، خلبانان ايرانی حاضر به ارائه اطلاعاتی اندک شده‏اند که البته ناشناس باقی ماندن اين افراد، جزو شروط اوليه بوده است. تعدادی از آنان حتا از شناسايي همکاران سابق خود در عکسها و تصاوير که اکنون در قيد حيات هستند، عمدن خودداری می‏کنند.









    در ماه مه ۱۹۷۴ميلادی، يک گروه از پرسنل نيروی هوايی ايران که پيشتر دوره‏های آموزشی پيشرفته بر روی هواپيمای اف-۴ فانتوم را ديده بودند، جهت آموزشهای پروازی هواپيماهای F-14 وارد ايالات متحده آمريکا شدند. اولين دسته كه شامل ۴ نفر بودند و وارد پايگاه دريايی « Miramar Naval Base » گشتند عبارت بودند از:
    ۱. سرتيپ خلبان عبدالحسين مينو سپهر
    ۲.سرگرد مجتبی زنگنه
    ۳. سرگرد محمد فرح آور
    ۴. سروان کاظم حيدر زاده









    به فاصلهء کوتاهی پس از آنان، دومين دسته از خلبانان به پايگاه « Oceana Naval Base» در ويرجينيا اعزام شدند که شامل افراد زير بودند:
    ۱. سروان جمشيد افشار
    ۲. سروان حسين تقديس
    ۳.سروان حسن افغان طلوعی
    ۴.سروان جليل مسلمی
    ۵. سروان ابوالفضل هوشيار
    ۶.سروان رضا عطايی
    ۷.سروان بهرام قانعی
    ۸. سروان محمد پيراسته
    ۹.سروان عباس اميراصلانی
    ۱۰.سروان شهرام رستمی
    ۱۱.سروان جواد شکرايی



    ستوان دوم حسن افغان طلوعي



    در ميان افراد ذکر شده، سرگرد فرح آور موفق به پرواز يک فروند تامکت از آمريکا تا ايران شد و سرگرد مجتبی زنگنه، خلبانی بود که تست پرتاب موشک فونيکس در آمريکا را با موفقيت به انجام رسانيد.



    تصوير بالا F-14A به شماره 160299 اولين تامکتی بود که برای ايران ساخته شد. در اينجا اين هواپيما در حال خروج از کارخانه در Calverton در سال ۱۹۷۵ ديده مي‏شود. نکته جالب در اين تصوير، سيستم جستجوگر مادون قرمز موسوم به AN/ALR-23نصب شده در قسمت دماغه هواپيما است که به وسیلهء شرکت Northrop ساخته شده بود و به ايران پيشنهاد گشت؛ اما كارشناسان نيروي هوايي ايران، اين پيشنهاد را رد کردند و به جای آن سيستم ويديويی بسيار پيشرفته‏تر NAXX-1 را انتخاب نمودند؛ اما از آنجا که تکميل و ساخت کامل آن در سال ۱۹۸۱ ميلادی ميسر شد,ولی با وقوع انقلاب اسلامی در سال 57، اين سيستم به ايران تحويل نگرديد.



    ادامه دارد.



  3. #3
    مدیر سایت
    تاریخ عضویت
    Sep 2005
    محل سکونت
    آذرآبادگان سرزمين بابك
    نوشته ها
    9,022
    سپاسگزاری
    38,087
    سپاسگزاری شده : 94,194 بار در 5,768 پست
    قدرت امتیازدهی
    659
    Array

    پیش فرض پاسخ : همه چیز درباره گربه های افسانه ای(اف 14 تامکت)

    پست های اضافی حذف شد .

    تاپیک را منحرف نکنید و به مباحثی نپردازید که بارها در مورد آنها بحث شده و به نتیجه ای رسیده نشده .

    همچنین لطفا شرایط کلی جامعه را درک کنید .

    با تشکر




    بلند آسمان جايگاه من است


    چو ايران نباشد تن من مباد



    گفته ها و شنیده ها >>> اخبار شرکت های هواپیمایی

    لیست کامل ناوگان غیرنظامی ایران

    سایت انگلیسی انجمن هوافضا
    www.Aerospacetalk.ir/en


  4. #4
    عضو گروه هوانوردی نظامی و سرپرست انجمن های هواپیماهای آموزشی,آزمایشی و پهپادها
    تاریخ عضویت
    Jun 2009
    محل سکونت
    بلند آسمان جایگاه من است
    نوشته ها
    500
    سپاسگزاری
    3,307
    سپاسگزاری شده : 6,970 بار در 497 پست
    قدرت امتیازدهی
    70
    Array

    پیش فرض پاسخ : همه چیز درباره گربه های افسانه ای(اف 14 تامکت)

    اف14 تامکت در نیروی هوایی ایران (3)




    برخلاف گزارشهای دروغين معلم خلبانهای آمريکايي, آموزش پرسنل ايرانی به خوبی و منظم پيش مي‏رفت




    برخلاف گزارشهای دروغين معلم خلبانهای آمريکايي, آموزش پرسنل ايرانی به خوبی و منظم پيش مي‏رفت. تا پايان سال ۱۹۷۸ تعداد ۱۲۰ نفر خلبان و افسران رهگيري راداري (RIO = Radar Intercept Officer) دوره‏های آموزشی را با موفقيت پشت سر گذاشتند. در مرحلهء بعدی، تعداد ۱۰۰ نفر پرسنل بايد به آنان ملحق مي‏شدند. همزمان تعداد ۲۰۰ نفر تکنسين متخصص تعميرات موتور در شرکت Pratt & Withney و تکنیسین جنگ افزار در شرکت Hughes (هیوز) دوره آموزشی تمام و كمالي را گذراندند.




    سرگرد عباس برکت


    سروان جواد در مورد آموزشهای نظامی خود در آمريکا چنين مي‏گويد:
    «ما در نيروی دريايي آمريکا آموزش مي‏ديديم. معلمين ما در وهلهء اول، خلبانان ماهر آمريکايي بودند که در جنگ ويتنام تجربيات گرانبهايي اندوخته بودند. اين خلبانان، جزو مجرب‏ترين خلبانانی بودند که حتی خلبانان نيروی هوايي آمريکا و نيروی هوايي اسرائيل، قادر به مبارزه با آنان در جنگهای هوايي نبودند و آنان به راستی ما را به نحو احسن آموزش دادند. اين آموزشها، ما را دارای چنان مهارتی ساخت که بعدها در سالهای دهه ۹۰ ميلادی، قادر بوديم هواپيماهای ميگ-۲۹را که از روسيه خريداری شده بود, در جنگهای تمرينی هوايي سرنگون سازيم. در حقيقت اين موضوع يکی از دلايلی بود که ايران از سفارش تعداد بيشتری ميگ-۲۹ خودداری نمود. تنها نقطه ضعف هواپيماهای F-14A موتورهای TF-30 P414 آن بودند. پيچيدگی و غيرقابل اعتماد بودن اين موتورها، ما را وادار مي‏ساخت که بيشتر وقت خود را به جای تمرکز روی پروازها, صرف فراگيری کار با اين موتورها کنيم.»




    دو موشك AIM-54A Phoenix و AIM-7E-4 Sparrow (سلاح‏هاي اصلي جنگندهء F-14A)










    سرگرد فرهاد دهقان در ادامه چنين مي‏گويد:
    «موشک AIM-54 سلاحی استثنائی و بسيار موثر بود که تا به امروز سلاحی ساخته نشده است که قابل مقايسه با آن باشد. در هنگام آزمايشات گوناگون در ايران، اين موشک قبل از اصابت به هدف، به ارتفاع غيرقابل تصور ۲۴۰۰۰ متری و سرعت ۴.۴ ماخ دست يافت. اين موشک بزرگ و سنگين، هيچ محدوديتی در مقابله با اهدافی که چه در ارتفاع بالا و چه در ارتفاع پائين پرواز مي‏کردند نداشت و قادر به تحمل ۱۷g فشار بود. ما اين موشکها را از فواصل ۷.۵ تا ۲۱۲ کيلومتری هدف شليک کرديم و نتايج آزمايشات مافوق تصور ما بود. تنها نگهداری و آماده نگه داشتن اين سلاح پيچيده، گاهی خواب را بر ما حرام مي‏کرد.»



    ورود به خدمت اولين جنگنده های اف14 تامكت به پايگاه شكاري مهرآباد: 20 بهمن 1354


    اولين زوج تامکت در تاريخ ۱۶ ژانويه سال ۱۹۷۶ ميلادی به ايران تحويل شدند. به علت آماده نبودن پايگاه هشتم شکاری اصفهان (که در آن زمان به نام خلبان جان‏باختهء آن نيرو، پايگاه خاتمی و بعدها پايگاه شهید بابايي نام‏گذاری شد) اين هواپيماها تحويل اسکادران ۷۲ شکاری تاکتيکی مستقر در پايگاه هفتم شکاری شيراز شدند. باقی هواپيماهای تحويلی به اسکادران ۷۳ ملحق شدند و تا سال ۱۹۷۷ که اسکادرانهای ۸۱ و ۸۲ شکاری پايگاه هشتم اصفهان تشکيل شدند, به خدمت در آن يگان ادامه دادند. تا پايان سال ۱۹۷۸ (دی 1357) ايران تعداد ۷۹ فروند شکاری F-14Aرا به همراه ۲۷۴ فروند موشک AIM-54A و ۱۰ فروند موشک تمريني ATM-54 تحويل گرفت. هشتادمين و در حقيقت آخرين تامکت ايران، با وقوع انقلاب اسلامی در سال 57 در آمريکا باقی ماند تا آزمايشهای گوناگون و طرحهای تکميلی روی آن اجرا گردد. همزمان نيروی هوايي ايران، مذاکراتی را با شرکتهای Grumman و Pratt & Withney را آغاز کرده بود که هدف از آن، سفارش ۷۵ فروند ديگر از اين جنگنده چالاک و بسيار پيشرفته بود. البته ايرانيان مايل به تعويض موتورهای پر ایراد TF-30 در هواپيماهای موجود و هواپيماهای سفارشی جديد بودند.




    سرهنگ فرهاد دهقان:


    موشک AIM-54 سلاحی استثنائی و بسيار موثر بود که تا به امروز سلاحی ساخته نشده که قابل مقايسه با آن باشد




    ادامه دارد.



  5. #5
    عضو گروه هوانوردی نظامی و سرپرست انجمن های هواپیماهای آموزشی,آزمایشی و پهپادها
    تاریخ عضویت
    Jun 2009
    محل سکونت
    بلند آسمان جایگاه من است
    نوشته ها
    500
    سپاسگزاری
    3,307
    سپاسگزاری شده : 6,970 بار در 497 پست
    قدرت امتیازدهی
    70
    Array

    پیش فرض پاسخ : همه چیز درباره گربه های افسانه ای(اف 14 تامکت)

    با عرض معذرت از عدم نمایش عکس ها،
    مشکل از خود سایته بنده بی تقصیرم!!!


  6. سپاسگزاری ها (6):


  7. #6
    Junior Flying Officer
    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    محل سکونت
    تبرستان
    نوشته ها
    705
    سپاسگزاری
    3,352
    سپاسگزاری شده : 5,893 بار در 687 پست
    قدرت امتیازدهی
    45
    Array

    پیش فرض پاسخ : همه چیز درباره گربه های افسانه ای(اف 14 تامکت)

    دوست عزیز با تشکر از شما بابت ارسال مطالب. پیشنهاد میدم برای ارسالهاتون فاصله زمانی بیشتری در نظر بگیرید تا این تاپیک زود به پایان راه نرسه
    بلند آسمان جایگاه من است هر کجا هستم و باشم آسمان مال من است


  8. #7
    عضو گروه هوانوردی نظامی و سرپرست انجمن های هواپیماهای آموزشی,آزمایشی و پهپادها
    تاریخ عضویت
    Jun 2009
    محل سکونت
    بلند آسمان جایگاه من است
    نوشته ها
    500
    سپاسگزاری
    3,307
    سپاسگزاری شده : 6,970 بار در 497 پست
    قدرت امتیازدهی
    70
    Array

    پیش فرض پاسخ : همه چیز درباره گربه های افسانه ای(اف 14 تامکت)

    اف14 تامکت در نیروی هوایی ایران (4)

    با شروع ناآرامي‏ها در ايران که از طرف احزاب کمونيستی و نيروهای مذهبی تندرو در ايران آغاز گشت، اوضاع سياسی، اقتصادي و اجتماعي در ايران رو به وخامت گذاشت. در تابستان ۱۹۷۸ اين فعاليتها شديدتر و بحران سراسر ايران را فرا گرفت به نحوی که نيروهای مسلح دچار چند دستگی در داخل خود شدند. در فوريه ۱۹۷۹ نيروهای انقلابی قدرت را در دست گرفتند و شاه مدتها بود که از ايران خارج شده بود.





    در نتيجهء اين تغييرات و روی کار آمدن دولت موقت اسلامی, روابط ايران و آمريکا دچار تغييرات اساسی گشت. بعد از پيروزی انقلاب اسلامی، چندين هزار کارشناس زبدهء نظامی آمريکايي مجبور شدند تنها ظرف چند روز خاک ايران را ترک کرده و با ايران وداعی هميشگی کنند. دولت انقلابی جديد به سرعت قراردادهای نظامی بسته شده در رژيم سابق که ارزشی در حدود ۱۲ ميليارد دلار را داشتند به طور يک‏جانبه فسخ کرد. در ميان اقلام سفارش شده مي‏توان از ۷۵ فروند جنگنده اف-۱۴ جديد و ۵۰۰ فروند موشک فونيکس به همراه ۳۰۰ فروند شکاری سبک اف-۱۶ و رادارهای پرنده آواکس E-3نام برد.



    بازديد شاه به همراه فرماندهان ارشد از پروژهء بزرگ توسعهء پايگاه شكاري چابهاركه با وقوع انقلاب برای همیشه کنار گذاشته شد

    دولت آمريکا در آن زمان به خاطر ترس از آيندهء سياسی ايران و شرايط ژئوپولتيک منطقه، از تحويل سلاحهايی که آماده تحويل به ايران بودند جلوگيری کرد که از ميان آنها مي‏توان به يک محموله شامل ۴۰ فروند موشک فونيکس و ۳ محموله قطعات يدکی هواپيمای اف-۱۴ اشاره کرد. پنتاگون حتا مذاکراتی را با دولت موقت به منظور استرداد هواپيماهای تامکت آغاز کرد. قرار بود اين هواپيماها پس از تعميرات اساسی به انگلستان و يا عربستان سعودی فروخته شوند. اين مذاکرات البته ناتمام ماند.



    اشغال سفارت آمريكا و گروگانگيري ديپلماتهايي آمريكايي

    شايعاتی مبنی بر عدم توانايي ايران در به پرواز در آوردن تامکتها به سرعت در محافل خبری پخش شد. علاوه بر اينها، اخبار نامعلومي دال بر خرابکاری عوامل CIA در ايران و وارد شدن خسارت جدی به اف-۱۴ ها هم در غرب شدت گرفت؛ در مجموع ۲۷ نفر از کادر زبدهء پروازی تامکتها کشور را ترک کردند.










    قبل از پيروزی انقلاب اسلامي، به طور کلی در نيروی هوايي ، کليهء کادر پروازی هواپيماهای اف-۱۴ از ميان افسرانی که بر روی ديگر مدلهای هواپيماهاي جنگنده (به طور عمده مدل اف-۴ فانتوم) تجربه زيادی داشتند و يا از ميان جوانان باهوش و مستعد انتخاب مي‏شدند.





    اعدام فرماندهان سابق ارتش پس از انقلاب


    بلافاصله پس از پيروزی انقلاب اسلامي، تعدادی از خلبانان تامکتها دستگير و زندانی شدند. در ميان اين افراد مي‏توان از سپهبد هاشم نجفی نژاد (رئيس پروژه تامکتهای ايران و فرمانده پايگاه هشتم شکاری) که معاون ارتشبد طوفانيان (وزير دفاع وقت) بود، اشاره کرد. اين امير ارتش توانست ایران را ترك گويد اما تيمسار ربيعی به اعدام محکوم گرديد وتيرباران شد.




    تيمسار اميرحسين ربيعي (آخرين فرمانده نيروي هوايي شاهنشاهي)

    سرهنگ جواد که در آن روزها به وسيلهء يکی از همسايگان خود لو رفته بود و او را دستگير کرده بودند، اوضاع آن دوره را چنين ترسيم مي‏کند:
    «زمانی که نيروهای آمريکايي ايران را ترک کردند، به همراه آنان تعدادی از خلبانان و همچنين تعداد زيادتری از تکنسين‏ها نيز جلای وطن کردند؛ تنها حدود ۱۰۰ نفر از خلبانان و تعدادی در حدود ۸۰ نفر تکنسين باقی ماندند. اين تعداد خلبان در حقيقت کافی بود تا تعداد زيادی تامکت را به پرواز درآوريم ولی برای سرويس و آماده پرواز کردن هواپيماها به هيچ عنوان کافی نبود. در کنار اين مسئله، مشکل ديگری گريبان ما را گرفت و آن عدم پروازهای آموزشی و متوقف شدن دوره‏های آموزشی از اکتبر ۱۹۷۸ تا پائيز ۱۹۷۹ بود. از اين زمان به بعد، به آرامی نيروی هوايي که به تازگی تغيير نام داده بود، فعاليتهای خود را آغاز کرد. به همين علت پرسنل نيروی هوايي مجبور بودند که مجددن دوره‏های آموزشی را تکرار کنند. در بحبوحهء انقلاب اسلامي، سيستم کامپيوتری لجستيک نيروی هوايي دچار اشکالات جدی شد و همين امر، کمبود جدي لوازم يدکی در نيروی هوايي را به دنبال داشت. کارشناسان معتقد بودند که لوازم يدکی خريداری شده بايد برای سرپانگهداشتن و آماده پرواز بودن کليهء وسايل پرنده حداقل تا اواسط دهه ۸۰ ميلادی کافی باشند، اما موفق به يافتن آنها نمي‏شدند. حداقل در ۲ مورد، ناپديد شدن چند نفر از افسران مسئول نگهداری انبارهای عظيم زيرزمينی به اثبات رسيده است. اين افراد که رمز ورودی درهای انبارها را در اختيار داشتند، به طور مرموزی ناپديد شدند و همين امر باعث شد تا چند سال محل انبار قطعات رادارهای AWG-9 بسته بماند و دسترسی به آنها ناممکن شود.»




    در مورد خرابکاری آمريکايي‏ها قبل از خروج از ايران، سرهنگ جواد مي‏گويد:
    «تکنسينهای کمپانی هيوز که در اصفهان مستقر بودند در يک مورد قبل از خروج از ايران، ۱۶ فروند موشک فونيکس را که در انبارهای زيرزمينی آماده برای سوار شدن بر روی اف-۱۴ هايي که در حالت آماده باش دائم بودند دستکاری کرده و آنها را غير قابل استفاده نمودند. البته بعدها با استفاده از قطعات يدکی که به صورت قاچاق از آمريکا وارد شد، ما قادر به تعمير مجدد آنها شديم و تمام ۱۶ موشک يادشده به حالت عملياتی درآمدند. اما در مورد رادارهای AWG-9، بر خلاف گزارش منابع غربی، هيچ آسيبی به آنها وارد نشده بود. با توجه به مطالب بالا می‏توان چنين نتيجه گرفت که تامکتها، دوران گذار از انقلاب را با کمترين خسارات سپری کردند. با اينکه در سال ۱۹۸۰ تعداد تامكتهاي آماده پرواز ايران حداکثر به ۸ فروند بالغ مي‏گشت، ولی همين تعداد بسیار کم، ستون فقرات دفاع هوايي ايران محسوب مي‏شدند و قادر به حفاظت از حريم هوايي کشور بودند.»




    ادامه دارد



  9. #8
    مدیر سایت
    تاریخ عضویت
    Dec 2005
    محل سکونت
    Tomcat Alley
    نوشته ها
    4,724
    سپاسگزاری
    47,596
    سپاسگزاری شده : 44,552 بار در 3,680 پست
    قدرت امتیازدهی
    400
    Array

    پیش فرض پاسخ : همه چیز درباره گربه های افسانه ای(اف 14 تامکت)

    دوستان لطفا بحثهای حاشیه ای رو کنار بگذارید و به متن گزارش توجه کنید تا در پایان بتونیم نقدش کنیم.
    انقدر به هم انگ نزنید.چرا اخلاق در جامعه ما فراموش شده!


  10. #9
    Aviation Machinist's Mate
    تاریخ عضویت
    Aug 2009
    محل سکونت
    دیار عاشقان
    نوشته ها
    85
    سپاسگزاری
    485
    سپاسگزاری شده : 731 بار در 89 پست
    قدرت امتیازدهی
    13
    Array

    پیش فرض پاسخ : همه چیز درباره گربه های افسانه ای(اف 14 تامکت)

    سلام

    دوستان برا دریافت مقاله پی دی اف همین مطلب که ترجمه جاودانه ایی از فریبرز عزیز هست میتونید به لینک زیر مراجعه کنید:

    http://www.daneshju.ir/forum/downloa...?do=file&id=56

    برا دانلود باید عضو دانشجو باشید که فکر کنم اکثرا بچه ها عضون مشکلی ندارند برا دانلود

    مطالب و تصاویر کامل هست ، محمدحسین خودمون درستش کرده

    اینم لینک کتابهای هوانوری نظامی و غیرنظامی سایت دانشجو که واقعا مفیده چون بچه ها هرچی مقاله ترجمه کردند از ایران تبدیل به پی دی اف کردن:

    http://www.daneshju.ir/forum/downloads.php?do=cat&id=17

    این مطلبم ماله 4 سال پیشه که الان کل عکسا از بین رفتن برا اینه نشون داده نمیشه

    ممنون از دوست عزیزمون که این تایپیک رو ایجاد کرد ، من فکر میکردم بچه ها خوندنش....
    بعد وقایع اتفاقیه دو سه سال اخیر ترجیح میدم وقتمو برای یک خر تلف کنم تا کسیکه نام انسان بر روی خودش گذاشت حال آنکه خر به حیوان نفهم بودن شهره ست و انسان به جانشین خدا بودن بر روی زمین

    خسته شدم از سال 2007 تا حالا بحث کردن با کسانیکه بعدها فهمیدم نصف بیشترشون جز کسی هم حساب نمیتونند بشند

    از دنیای حقیقی فرار کردیم به مجازی و حالا پناه میبریم به حقیقی انگار امنیت روحی روانی ش بیشتره اونجا

    یا حق


  11. #10
    عضو گروه هوانوردی نظامی
    تاریخ عضویت
    Jul 2007
    نوشته ها
    2,102
    سپاسگزاری
    14,410
    سپاسگزاری شده : 25,793 بار در 2,102 پست
    قدرت امتیازدهی
    182
    Array

    پیش فرض پاسخ : همه چیز درباره گربه های افسانه ای(اف 14 تامکت)

    با تشكر از مقاله ي بسيار بسيار جذابتون لطفا در فواصل زماني حداقل يك روزه اپ كنيد
    عليرضاي عزيزم ، تا ابد در قلب من جاويدان خواهي ماند ...


صفحه 1 از 8 1234567 ... آخرینآخرین

برچسب ها برای این جستار

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید جستار جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان فرستادن پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در نوشته خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید نوشته های خود را ویرایش کنید
  •