@aerospacetalk
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10

جستار: بمب افکن استراتژيك XB-70 Valkyrie

  1. #1
    هوانورد افتخاری
    تاریخ عضویت
    Oct 2005
    نوشته ها
    256
    سپاسگزاری
    13
    سپاسگزاری شده : 1,118 بار در 156 پست
    قدرت امتیازدهی
    25
    Array

    پیش فرض بمب افکن استراتژيك XB-70 Valkyrie

    والكايری به نظر من فقط يك بدنه ي شبيه به جانوره كه براي به تصوير كشيدن تخيلات ساخته شد. ( آقا سعيد نظر شما چيه؟ :lol: )

    ايالات متحده در موارد بسياري اقدان به ظاهرسازي كرده كه والكايري يكي از اون موارده! چطور ممكنه با رعايت دقيق قوانين و اصول آيروديناميك چنين موجود كارتوني خلق بشه؟

    اگر والكايری بمب افكن خوبي بود حتما مورد استفاده قرار مي گرفت.
    INTENTIONALLY LEFT BLANK

  2. #2
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Aug 2005
    محل سکونت
    تبریز
    نوشته ها
    265
    سپاسگزاری
    3
    سپاسگزاری شده : 121 بار در 69 پست
    قدرت امتیازدهی
    15
    Array

    پیش فرض

    نقل قول نوشته اصلی توسط ژنرال خلبان محسن
    والكايري به نظر من فقط يك بدنه ي شبيه به جانوره كه براي به تصوير كشيدن تخيلات ساخته شد. ( آقا سعيد نظر شما چيه؟ :lol: )


    ژنرال انگاري والكايري ساخت آمريكا هستش ها؟ :lol: نظر منم اينه كه واقعا هواپيماي فوق العاده اي هست! اين هواپيما جزو معدود جنگنده هاي آمريكايي هست كه به رقيب روسيش ترجيح ميدهم! :lol:

  3. #3
    هوانورد افتخاری
    تاریخ عضویت
    Nov 2004
    نوشته ها
    320
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 175 بار در 60 پست
    قدرت امتیازدهی
    16
    Array

    پیش فرض بمب افکن ؛ Sukhoi T-4

    ژنرال اين عكس از تصادم و سقوط اين پروتوتايپ والكايري در پرواز آزمايشي رو حتما ديديد

    يني به نظر شما اينها حقه و كلك هست؟





    و شايد آرورا هم همينطور باشه؟
    پس اون موضوع زلزله هوايي كه مردم سالها تو كاليفرنيا ميشنيدن چي بوده؟

    من ميگم
    هيچي ديگه آمريكا يه بمب افكن ميخواسته كه تو ارتفاع خيلي بالا فكر كنم 80 يا 90 هزار پا با سرعت بالاي 3 ماخ پرواز كنه

    كه بعد يه سري مشكلات داشتن مثل ساختن سازه هواپيما كه توي تانك اسيد ميزاشتن تا فلز حل بشه و به شكل دلخواهشون برسه و يا روكش و رنگ بدنه كه توي دماهاي بالا ايجاد مشكل ميكرده و در آخر هم با سقوط اون پروتوتاپه و كمبود بودجه برنامه لغو ميشه........
    ققنوسي ديگر از ميان شعله هاي آتش خواهد روييد........

  4. کاربر مقابل از نوشته Mansoor گرامی سپاسگزاری کرده است:


  5. #4
    هوانورد افتخاری
    تاریخ عضویت
    Oct 2005
    نوشته ها
    256
    سپاسگزاری
    13
    سپاسگزاری شده : 1,118 بار در 156 پست
    قدرت امتیازدهی
    25
    Array

    پیش فرض بمب افکن ؛ Sukhoi T-4

    برنامه لغو نشد و والكايري توليد شد و پرواز كرد اما وقتي اس آر 71 ساخته شده بود چه لزومي به توليد چنين مدلي بود؟ جز ظاهر سازي؟ البته برد اين هواپيما بهبود قابل توجه پيدا كرده. حدود 3000 كيلومتر بيشتر از اس آر 71

    هيچي ديگه آمريكا يه بمب افكن ميخواسته كه تو ارتفاع خيلي بالا فكر كنم 80 يا 90 هزار پا با سرعت بالاي 3 ماخ پرواز كنه
    والكايري هواپيماي جاسوسي است :wink:
    والكايري فقط قرار بود يك بمب افكن باشد همين! اما مشكلات بسياري در اين باره مانع شد تا براي هدف اصلي خود توليد شود. والكايري توليد شده ايكس بي 70 هواپيماي جاسوسي است.

    http://www.airliners.net/open.file?id=9 ... _id=443743
    INTENTIONALLY LEFT BLANK

  6. کاربر مقابل از نوشته ژنرال خلبان محسن گرامی سپاسگزاری کرده است:


  7. #5
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Feb 2006
    نوشته ها
    347
    سپاسگزاری
    1,171
    سپاسگزاری شده : 2,115 بار در 255 پست
    قدرت امتیازدهی
    27
    Array

    پیش فرض بمب افکن استراتژيك XB-70 Valkyrie







    طرح توسعه و طراحی اولیهء این هواپیما به سال 1955 باز می‏گردد. طرح موسوم به XB-70 می بایست بمب‏افکنی استراتژیک، بزرگ و دارای برد پروازی بسیار زیاد باشد تا بتواند جایگزین شایسته‏ای برای بمب‏افکن‏های قدیمی B-52 باشد. همانند برنامهء تولید بمب‏افکن B-58، نیروی هوایی ایالات متحده خواستار استفاده از تکنولوژی‏های نوین در این بمب‏افکن بود.


    رقابت اصلی در مزایدهء طراحی این بمب افکن به دو شرکت معظم آن زمان، یعنی بوئینگ و نورث آمریکن واگذار شد. به سال 1958 طرح کمپانی نورث آمریکن برای تولید این بمب‏افکن انتخاب شد و قرارداد ساخت امضاء شد. نیروی هوایی نیازمند یک هواپیما با شرائط پروازی ویژه بود. بمب‏افکنی که بتواند با سرعت نزدیک به 3 ماخ (به صورت مداوم) و در ارتفاع بسیار بالا پرواز کند، ضمن آنکه دارای برد پروازی زیادی باشد و بتواند انواع مختلفی از سلاح‏های هسته‏ای و بمب‏های متعارف را حمل کند.

    اگرچه تکنولوژی رسیدن به سرعت 3 ماخ به سال 1957 محقق شده بود، اما در XB-70 از این نوع تکنولوژی الگوبرداری نشد. با توسعهء موشکهای دوربرد ضدهوایی (SAM) ، طرح XB-70 همانند B-47 و B-58 برای همیشه کنار گذاشته شد. دلیل این امر نیز، ساقط شدن هواپیمای جاسوسی U-2 به خلبانی فرانسیس گری پاورز به تاریخ یکم می 1960 بر فراز خاک اتحاد شوروی بود که دکترین حملات در ارتفاع بالا را به ارتفاع پائین تغییر داد.

    والکایری با توانایی فوق العادهء پرواز در سرعت 3.08 ماخ و برد پروازی بسیار طولانی، بمب‏افکنی با توانایی نفوذ به عمق خاک دشمن از ارتفاع بالا و انجام بمباران اتمی مناطق حساس اتحاد شوروی بود. با توجه به اینکه اولین پرواز این بمب‏افکن سنگین به سال 1964 انجام شده است، باید این هواپیما را از شاهکارهای طراحی جنگنده‏های نظامی دانست که تاکنون نیز رکورددار سرعت در بین بمب‏افکن‏های جهان می‏باشد و بعید است هم توسط بمب‏افکن دیگری رکوردهای آن بتواند شکسته شود.






    از نکات بارز طراحی والکایری می‏توان به بدنهء تمام فولادی و تیتانیومی که توان تحمل حرارت تا 350 درجهء سانتیگراد را دارد، پیش سکانهای روی دماغه و ورودی مثلثی شکل موتورهای آن اشاره کرد که هم اکنون در طراحی هواپیماهای فوق مدرن استفادهء بسیار دارد.




    در نخستین پرواز آزمایشی XB-70 این بمب‏افکن توانست به راحتی به سرعتی حدود 3 ماخ در ارتفاع 75000 فوتی دست یابد. پروازهای آزمایشی این هواپیما تا سال 1966 ادامه یافت. در یکی از پروازهای آزمایشی، والکایری به راحتی توانست مسافت 1000 مایلی را در زمان 33 دقیقه طی کند!

    والکایری از 6 موتور توربوجت YJ-93 ساخت جنرال‏الکتریک سود می‏جست که هرکدام کششی حدود 30000 پاوند ایجاد می‏کردند. این موتورها از سوخت بسیار خاصی به نام اتیل بوران استفاده می‏کردند که بسیار گران‏قیمت بود و در مخازن تعبیه شده در درون بالها ذخیره می‏گشت. موتورها در محفظه‏های مثلثی شکل با خروجی‏های دایره‏ای جداگانه قرار داشتند.

    والکایری به دلیل طرح خاص بالها، از پایداری دینامیکی بسیار خوبی در ارتفاع پائین برخوردار بود. به منظور پایداری آیرودینامیکی، بخش خارجی بال با توجه به سرعت هواپیما بین 25 تا 65 درجه به سمت پائین خم می‏شد.

    والکایری در پایلونهای میانی می‏توانست تا 16 بمب هسته‏ای یا 50000 پاوند بمب متعارف سقوط آزاد را حمل نماید. والکایری همانند سلف خود B-52 دارای هیچگونه وسیلهء دفاعی نبود و بهترین مدافع آن، سرعت بسیار زیاد و سیستم‏های ضداغتشاش الکترونیکی (ECM) پیشرفته‏اش بود.

    برای این بمب‏افکن، چهار خدمه در نظر گرفته شده بود که دو نفر خلبان و دو نفر دیگر مسئول سیستم‏ها بودند. هر 4 خدمه در کپسولهای تحت فشار خاصی (همانند آنچه در سفینه‏های پروازی وجود دارد) قرار می‏گرفتند که تنها راه زنده ماندن در آن سرعت وحشتناک و ارتفاع بسیار بالا بود.

    تنها دو فروند از این بمب‏افکن تولید شد. طرح این هواپیما تمام درخواستها و نیازهای نیروی هوایی را طبق قرارداد اولیه تامین می‏کرد ولی آسیب‏پذیری آن در برابر موشکهای SAM باعث کنارگذاری طرح شد زیرا بدنهء هواپیما در هنگام پرواز با سرعت کمتر از 3 ماخ بسیار راحت‏تر قابلیت شناسایی شدن داشت و می‏توانست شکار موشکهای سام اتحاد شوروی قرار گیرد و این به دلیل نوع خاص بال دلتا شکل و نازک آن بود که امکان پرواز با سرعت کم با مانورپذیری بالا در ارتفاع پائین را به هیچ وجه نداشت.

    به سال 1961 پرزیدنت جان اف کندی (رئیس جمهور فقید ایالات متحده) به دلیل گران تمام شدن نمونهء اولیهء والکایری (حدود 700 میلیون دلار) دستور داد که تنها به منظورهای تحقیقاتی از این هواپیما استفاده شود زیرا وی به آسیب‏پذیری این بمب‏افکن در جنگ پی برده بود و اعتقاد به استفاده از موشکهای دوربرد هسته‏ای به جای استفاده از بمب‏افکن پیدا کرده بود. بدین ترتیب پروژهء ساخت بمب‏افکن سنگین XB-70 که در سال 1964 اولین نمونه‏اش ساخته شده بود به سال 1969 برای همیشه بسته شد. برخی از کارشناسان نظامی بر این عقیده هستند که طرح بسیار پیشرفتهء XB-70 قربانی فشارها و تنگناهای اقتصادی ناشی از جنگ ویتنام گشت.






    سانحهء هشتم ژوئن ۱۹۶۶ از نگاه دوربین عکاسی ناسا




    سانحه

    همانطور که ذکر شد تنها دو فروند از این بمب افکن ساخته شد. هردو بمب‏افکن جهت آزمایشات مافوق صوت در اختیار سازمان ناسا قرار گرفتند اما بمب‏افکن دوم (به شماره سریال 0207 - 62) به تاریخ 8 ژوئن 1966، در یک پرواز آزمایشی مافوق صوت با جنگندهء F-104N برخورد کرد و از بین رفت. در این حادثه، خلبان F-104 به همراه کمک خلبان XB-70 کشته شدند اما خلبان XB-70 موفق به پرش از هواپیمای مشتعل گردید. بمب‏افکن اول (به شماره سریال 0001 - 62) از سال 1967 تا 1969 در اختیار ناسا بود و از سال 1969 به مرکز تحقیقات ناسا (Dryden) واقع در کالیفرنیا فرستاد شده و از آن تاریخ تاکنون در آن مکان نگهداری می‏شود.








    مشخصات فنی


    ماموریت: بمب افکن استراتژیک و مافوق صوت (Mach 3 Bomber)

    موتورها: 6 عدد موتور YJ-93 ساخت جنرال‏الکتریک با کشش هرکدام 30000 پاوند (با استفاده از سیستم پس‏سوز)

    حداکثر سرعت: بيش از 3.1 ماخ در ارتفاع 73000 فوتی

    سقف پرواز خدمتی: 77350 فوت

    سرعت عملیاتی: 3 ماخ در ارتفاع 72000 فوتی

    برد پروازی: 4288 مایل = 6900 کیلومتر

    وزن عملیاتی: 534700 پاوند = 243 تن

    طول: 185 فوت = 56.39 متر و با احتساب دو لبهء کوچک انتهای بالها = 58.5 متر

    فاصلهء دو نوک بال: 105 فوت = 32 متر

    ارتفاع: 30 فوت و 9 اینچ = 9.4 متر

    مساحت بال: 6296.9 فوت مربع = 585 متر مربع
    ویرایش توسط antheus : 07-05-2014 در ساعت 21:04 دلیل: افزودن و کوچک نمودن فرتور


  8. #6
    هوانورد دوست داشتنی!
    تاریخ عضویت
    Aug 2005
    محل سکونت
    زیر آسمان خدا
    نوشته ها
    542
    سپاسگزاری
    433
    سپاسگزاری شده : 829 بار در 240 پست
    قدرت امتیازدهی
    19
    Array

    پیش فرض

    ممنون رضا جان از روی این هواپیما یه هواپیمای جنگنده رهگیر دور پرواز طراحی شد به اسم XF-108 Rapiere برای رهگیری بمب افکن استراتژیک شوروی که طرح لغو شد

    XF-108_Rapier Project



  9. #7
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Jun 2008
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته ها
    2,780
    سپاسگزاری
    35,100
    سپاسگزاری شده : 42,086 بار در 2,641 پست
    قدرت امتیازدهی
    289
    Array

    پیش فرض پاسخ : گالری تصاویر پرنده های قدیمی

    XB-70 Valkyrie



    شايد جالبترين و اسرار آميز ترين هواپيماي قديمي باشد با ظرائف بسيار
    مثلا:استفاده از بال دلتا شكل,استفاده از كانارد,چيدمان 6 موتور توربوجت و...موارد بسياري چند
    همانطور كه عرض كردم پشت هر پرنده وقايع و داستانهاي تاريخي بسياري وجود دارد بخصوص اين پرنده دوران جنگ سرد
    مثلا اينكه آمريكائيها با چه هدفي اين هواپيما را طراحي كردند
    شورويها براي مقابله چه تدبيري انديشيدند و چه چيزي رو كردند
    چرا آمريكائيها پروژه را بعد از سقوط پي نگرفتند
    و...
    همانطور كه عرض كردم هدف ايده دادن است باقي ديگر با شما















  10. #8
    Air Commodore
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    ایران Varna
    نوشته ها
    2,225
    سپاسگزاری
    19,213
    سپاسگزاری شده : 20,943 بار در 2,229 پست
    قدرت امتیازدهی
    222
    Array

    پیش فرض پاسخ : بمب افکن استراتژيك XB-70 Valkyrie

    درود بر ایران و ایرانیان آریایی

    برافراشته باد درفش سرفراز کاویانی











    در سانحه هوایی هشتم ژوئن سال 1966 والکایری شماره 2 در یک فرمیشن نزدیک با چهار فروند هواپیمای دیگر شامل یک فروند F-4 و دو فروند F-5 به همراه یک فروند F-104 ،که همگی از موتورهای ساخت شرکت جنرال الکتریک نیرو میگرفتند، در حال پرواز بود.

    جنگنده F-104 که در بال راست والکایری در حال پرواز بود با یک غلت از بالای بمب افکن سفید با سکان عمودی و بال سمت چپ آن برخورد کرده و منفجر میشود.

    با از دست رفتن سکان عمودی و آسیب دیدگی بال چپ، والکایری شماره 2 اندکی به پرواز مستقیم ادامه داده و سپس وارد اسپین شده و در شمال بارستو کالیفرنیا سقوط میکند.

    سرخلبان آزمایشگر ناسا "جو والکر" که F-104 را هدایت میکرد به همراه کمک خلبان XB-70A "کارل کراس" در این سانحه کشته شده و "ال وایت" خلبان والکایری با بازویی شکسته ناشی از بسته شدن کپسول نجات خود هنگام پرتاب از این برخورد جان بدر میبرد.

    در گزارش نیروی هوایی از این سانحه بیان شد که خلبان "جو والکر" قادر به دیدن بال والکایری نبوده و با آن برخورد کرده اما در واقع خلبان استار فایتر با نزدیک شدن بیش از اندازه به بمب افکن سفید در جریان گردابی ناشی از بالها و موتورهای قدرتمند XB-70 گرفتار گردیده بود.






    ویکی
    ویرایش توسط antheus : 07-05-2014 در ساعت 21:40 دلیل: کوچک نمودن فرتور


  11. #9
    Air Commodore
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    ایران Varna
    نوشته ها
    2,225
    سپاسگزاری
    19,213
    سپاسگزاری شده : 20,943 بار در 2,229 پست
    قدرت امتیازدهی
    222
    Array

    پیش فرض پاسخ : بمب افکن استراتژيك XB-70 Valkyrie

    درود بر ایران و ایرانیان آریایی

    برافراشته باد درفش سرفراز کاویانی














    سه نما
    ویرایش توسط antheus : 07-05-2014 در ساعت 21:48 دلیل: کوچک نمودن فرتور


  12. #10
    Air Commodore
    تاریخ عضویت
    Sep 2012
    محل سکونت
    ایران Varna
    نوشته ها
    2,225
    سپاسگزاری
    19,213
    سپاسگزاری شده : 20,943 بار در 2,229 پست
    قدرت امتیازدهی
    222
    Array

    پیش فرض پاسخ : بمب افکن استراتژيك XB-70 Valkyrie

    درود بر ایران و ایرانیان آریایی

    برافراشته باد درفش سرفراز کاویانی






























    ویرایش توسط antheus : 07-05-2014 در ساعت 21:45 دلیل: افزودن و کوچک نمودن فرتور


جستارهای مشابه

  1. موشک راهبردی:Topol،Sickle،Yars/بولاوا،توپول/ RS-12،RS-24/RT-2/SS-29،SS-27،SS-25
    توسط صمد در انجمن موشكهاي بالستيك و قاره پيما
    پاسخ ها: 22
    آخرين نوشته: 24-08-2015, 22:03
  2. مهندسي هوافضا رشته اي استراتژيك
    توسط ماه در انجمن مهندسي هوافضا
    پاسخ ها: 10
    آخرين نوشته: 14-06-2008, 02:52

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید جستار جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان فرستادن پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در نوشته خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید نوشته های خود را ویرایش کنید
  •