@aerospacetalk
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 20

جستار: آشنايي با اختصاصي ترين هواپيماي جهان Air Force One

  1. #1
    هوانورد دوست داشتنی!
    تاریخ عضویت
    Aug 2005
    محل سکونت
    زیر آسمان خدا
    نوشته ها
    542
    سپاسگزاری
    433
    سپاسگزاری شده : 829 بار در 240 پست
    قدرت امتیازدهی
    20
    Array

    پیش فرض آشنايي با اختصاصي ترين هواپيماي جهان Air Force One

    آشنايي با اختصاصی ترين هواپيماي جهان Air Force One:





    نمايي كلي از Air Force One :

    Air Force One يا نيروي هوايي يك به هواپيماي كنترل ترافيك هوايي كه حامل رييس جمهور ايالات متحده است اطلاق ميشود كه اين بر خلاف تصور عموم است كه فكر ميكنند Air Force One يك هوايي عادي به مانند هواپيماهاي ديگر است (البته به طور عمومي هر هواپيمايي كه حامل رييس جمهور آمريكا باشد به آن Air Force One ميگويند) . در سال1990 رييس جمهور ايالات متحده درخواست دو هواپيماي ويژه و شديدا سفارشي شده بوئينگ747 سري200 بي Boeing 747-200B را كه بايد بر طبق ساختار مورد نظر نيروي هوايي(طرح VC-25A)باشد براي جا به جايي رييس جمهور ايالات متحده را داد دو هواپيما با توجه به طرح درخواست شده با شماره هاي 28000 و 29000 ساخته شد . اين هواپيما در اختيار رييس جمهور ايالات در طول مدت در اختيار داشتن اين سمت و اين دو هواپيماد تنها براي جا به جايي شخص رييس جمهور آمريكا است و نيروي هوايي آمريكا مامور استفاده و نگهداري از اين دو هواپيما براي رييس جمهور آمريكا است . هواپيماهاي VC-25A يا همان نيروي هوايي Air Force One حال حاضر امكان پرواز تا مسافت 12600 كيلومتر بدون سوخت گيري را دارد و ظرفيت حمل 70 مسافر را هم دارد . قبل از آنكه هواپيماهاي طرح VC-25A در اوايل دهه1990 ميلادي به عنوان نيروي هوايي يك وارد خدمت شوند هواپيماهاي VC-137 كه دو هواپيما بوئينگ707 سري 320 بي Boeing 707-320B با شماره هاي 26000 و 27000 از سال1962 به عنوان نيروي هوايي يك خدمت ميكردند . نگهداري و استفاده از اين دو هواپيما توسط يك گروه نظامي به نام گروه جا به جايي رييس جمهور كه قسمتي از اسكادران 89 يگان فرماندهي ترابري هوايي نيروي هوايي آيالات متحده واقع پايگاه هوايي اندروز واقع در كمپ اسپرينگز ايالت مريلند هستند انجام ميگيرد . رييس جمهور آمريكا اغلب از هليكوپتر سيكورسكي VH-3D تفگنداران دريايي آمريكا كه Marine One نامگذاری شده براي رفت و آمد بين كاخ سفيد و پايگاه هوايي اندروز استفاده ميكند . از زمانيكه طرح نيروي هوايي يك شروع شد اين طرح به عنوان سمبل و نماد قدرت و شخصيت رييس جمهور آمريكا به عنوان نماينده كشور و مردم آمريكا شناخته ميشود .



    مشخصات عمومي Air Force One :





    هواپيمايي كه به عنوان نيروي هوايي يك استفاده ميشود با نمونه اصلي خود از نظر ساختار و ويژگي و امنيتي تفاوت زيادي دارند . هواپيماي Air Force One از نظر ظاهري شبيه بوئينگ747 است ولي ساختار آن براي انجام وظايف خود تغيير كرده و داراي 3 طبقه و مساحت فضاي داخلي شامل قسمتهاي گوناگون هواپيما370 متر مربع هستش و پايين ترين طبقه هواپيما براي حمل وسايل مثل وسايل و چمدان و غدا و ساير وسايل مورد نياز مورد استفاده قرار ميگيرد و تا2000 كيلوگرم غداهاي مختلف ميتواند در محفظه هاي مخصوص شامل يخچالها و سردخانه نگهداري و حمل شود و آشپزخانه هاي Air Force One امكان آماده كردن و پذيرايي همزمان از 100 نفراز مسافران هواپيما رادارند و منطقه اصلي هواپيما طبقه دوم هواپيما است و تجهيزات ارتباطي و هدايتي و ناوبري هواپيما و ... در طبقه اول هواپيما مستقر هستند . در هواپيماي Air Force One يك بخش پزشكي هم وجود دارد اين بخش درماني شامل تخت بستري بیماران و امكانات درمان اورژانسي و يك داروخانه كامل شامل تمام ملزومات پزشكي وجود دارد و در هر پرواز چندين دكتر همراه رييس جمهور هستند. در هواپيماي Air Force One قسمتهاي مزا و جداگانه براي مهمانان مثل روزنامه نگاران و پرسنل مختلف پروازي و كارمندان قسمت امنيتي مقامات ارشد و شخص رييس جمهور وجود دارد و در بخش مروبط به رييس جمهور يك اتاق ويژه براي استراحت و يك دفتر كار اختصاصي به همراه يك بخش براي ورزش در كنار يك سرويس كامل بهداشتي و حمام وجود دارد . بخشهاي مخصوص رييس جمهور در امتداد يك كريدور طولاني در سمت راست هواپيما قرار دارد مسافران هواپيما ميتوانند از سه در براي ورود و خروج استفاده كنند و دو در يكي در جلوي هواپيما و ديگري در ميانه هاي هواپيما و سومين در قسمت منطقه مياني جلوي هواپيما مثل هواپيماهاي بوئينگ747 كارگو قرار دارد به همراه چند در مخفي ديگر كه در مواقع ضروري از آنها استفاده خواهد شد . در Air Force One يك سيستم مخابراتي پيشرفته و گسترده شامل85 تلفن و 19 وسيله ارتباطي تصويري وجود دارد كه امكان ردگيري و شنود و يا اختلال در آنها به دليل ضريب امنيتي بالاي آنان غير ممكن است . دكوراسيون و مبل و ميز و صندليهاي مختلف همگي دست ساز هستند و توسط بهترين نجاران ساخته شده اند . از هواپيماي Air Force One به عنوان مركز فرماندهي ارتش در هنگام حوادثي مثل حمله اتمي ساير كشورها و يا هر گونه درگيري با كشورهاي ديگر استفاده ميشود و رييس جمهور ميتوانند مستقيما با نيروهاي ارتش در ارتباط باشد و دستورات لازم را به واحدهاي مختلف دهد و يا در كنفرانسهاي صوتي و تصويري با مقامات مختلف شركت كند . در اين هواپيما اقدامات زيادي براي حفظ امنيت هواپيما شامل امكان افزودن امكان سوخت گيري هوايي و امكانات ضد موشكهاي ضد هواپيما وجود دارد و طول سيم هاي بكار رفته در Air Force One 383 كيلومتر است و تمام سيمها با پوشش مخصوصي براي مقاوم بودن در برابر تششعات الكترومغناطيسي و هسته اي عايق شده اند . در هواپيما امكانات ديگري مثل مجهز بودن به جنگ الكترونيكيا همان ECM براي از كار انداختن رادار دشمن و امكانات ديگري براي فريب دادن موشكهاي حرارت ياب دشمن در نظر گرفته شده است و اين تنها بخشي از امكانات Air Force One بود و امكانات ديگر به دلايل امنيتي فاش نشده است .



    تاريخچه Air Force One و اولين پرواز رييس جمهور( سفر خارجي) :

    در هنگام جنگ جهاني دوم ماموريتها و سفرهاي خارجي رييس جمهور خيلي كم و انگشت شمار بود و دليل آن هم ضعف ارتباطات بيسيم و طولاني بودن مدت سفر بود كه باعث ميشد ارتباط رييس جمهور مدت زيادي از حوادث بيخبر باشد . در دهه 1940 و 1950 وقتي كه كيفيت مسافرتهاي هوايي بهبود پيدا كرد اولين پرواز خارجي رييس جمهور آمريكا كه با هواپيما انجام گرفت توسط فرانكلين روزولت در سال1943 بود كه با هواپيماي بوئيگ314 كه نوعي قايق پرنده بود براي شركت در كنفرانسي در مورد جنگ جهاني دوم به كازابلانكا سفر كرد .







    دليل اصلي اينكه رييس جمهور آمريكا از هواپيما براي مسافرت استفاده كرد زير دريايي هاي و ناوهاي نيروي دريايي آلمان كه در اقيانوس اطلس بودند و امكان شناسايي و هدف قرار دادن كشتي حامل رييس جمهور را داشتند بود . با توجه به پيشرفتهاي خوب هواپيماهاي در آن زمان و اطمينان از كارايي آنان رييس جمهور آمريكا از هواپيما براي عبور از اقيانوس اطلس استفاده كرد ولي باز هم به دليل امنيت بيشتراز نوعي قايق پرنده استفاده شد كه در صورت بروز اشكال بتواند بدون مشكلي بروي آب فرود انجام دهد و از همين جا بود كه براي مقابله با تهديدات زير دريايي هاي آلمان تصميم به ايجاد يك نيروي هوايي مطمئن براي جا به جايي رييس جمهور گرفته شد . اولين هواپيمايي كه براي اين منظور در نظر گرفته هواپيماي طرح C-87A كه يك هواپيماي تغيير يافته و سفارشي شده ي بمب افكن بي24 بود كه به نام Guess Where Two نامگذاري شد و در حقيقت اولين Air Force One تاريخ بود ولي اين هواپيما مدتي كوتاهي بعد سقوط كرد و هواپيماي سي54 اسكاي استارجايگزين آن شد بعد از آن روزولت دستور طراحي يك هواپيماي ديگر طرح C-87A با تغیيرات امنیتی بيشتر را داد كه شامل تلفن بيسيم و اتاق اختصاصي براي خواب و استراحت و آسانسور جمع شدني براي صندلي چرخدار روزولت بود كه به نام گاو مقدس نامگزاري شد ! اين هواپيما حامل رييس جمهور را در چندين مسافرت و ماموريت مهم مثل كنفرانس يالتا بود . اما خدمات امنيتي و رفاهي اين هواپيما زياد مطلوب نيود اما در هر حال از ساير هواپيماهاي بهتر بود .

    بعد از مرگ روزولت در بهار سال 1945 معاون او هري ترومن رييس جمهور آمريكا شد و او نمونه اصلاح شده هواپيماي سي118 C-118 Liftmasterرا جايگزين هواپيماي سي54 كرد هواپيماي جديد به نام اينديپندنس نامگذاري شد كه شايد اين نامگزاري محل زندگي ترومن در شهر اينديپندنس در ايالت ميسوري باشد و اين هواپيما اولين هواپيمايي بود كه به معيارهاي امروزي Air Force One نزديك بود و از نظر ظاهري با هواپيماهاي ديگر فرق داشت كه رنگ آميزي متفاوت بود و براي اولين بار علامت يك عقاب بروي دماغه هواپيما نقاشي شده بود كه اين علامت بعدها به عنوان نشان رسمي Air Force One شناخته شد .

    موج راديويي اختصاصي و امنيتي براي Air Force One براي اولين بار در سال1953 به دستور آيزنهاور به عنوان سي وچهارمين رييس جمهور امريكا تعيين شد و دليل آن شنود اتفاقي مكالمات رييس جمهور توسط پرواز 8610 خطوط هوايي وست ارلاينز بود . آيزنهاور از ژنرالهاي نيروي هوايي ارتش در جنگ جهاني دوم بود و در اكثر موارد خود به عنوان خلبان هدايت هواپيما را بر عهده داشت همچنين آيزنهاور دستور اختصاص دو هواپيماي لاكهيد C-121 طرح VC-121E به نامهاي كلومباين 2 و كلومباين3 براي جا به جايي رييس جمهور از محل كار خود به محل زندگي خود در ايالت كلورادو و بلعكس را داد . از اقدامات ديگر آيزنهاور بهينه سازي تکنولوژی با سيستمهاي تلفن پيشرفته بود . در اواخر دوران خدمت آيزنهاور در سال1958 نيروي هوايي 3 فروند بوئينگ707 را به جمع هواپيماهاي نيروي هوايي يك افزود .







    استفاده از هواپيماي بوئينگ707 بعنوان Air Force One :

    با شروع دوران رييس جمهوري جان اف كندي ورود هواپيماهاي جت به ناوگان Air Force One آغاز شد . در سال1962 جان اف كندي يك هواپيماي دور پرواز سفارشي شده بوئيگ707 را به ناوگان Air Force One اضافه كرد اين هواپيما با شماره 26000 به خدمت گرفته شد كه لقبSAM26000 را به اين هواپيما دادند و SAM مخفف Special Air Missions است . از ديگر اقدامات جان اف كندي دعوت از ريموند لويي طراح مطرح صنعتي براي طراحي يك نماي بيروني ويژه و متفاوت از ساير هواپيما بود و ريموند لويي از يك رنگ آبي روشن و طرح سفيد رنگ استفاده كرد كه واژه United States of Americaبروي بدنه آن و پرچم آمريكا بروي دم هواپيما نقاشي شده بود را براي اين هواپيما انتخاب كرد و كندي از ريموند لويي درخواست كرد كه نشان رييس جمهور آمريكا را هم به بدنه هواپيما اضافه كند و لويي اين نشان را در دماغه هواپيما قرار داد .اين رنگ آميزي تا به امروز مورد استفاده قرار ميگيرد . در اواخر ژوئن 1983 كندي اولين مسافرت خود را با هواپيماي SAM2600 با رنگ آميزي جديد به برلين انجام داد و از آنجا به ايرلند سفر كرد و بعد از آن اين هواپيما ركورد سريعترين پرواز ميان واشنگتن و مسكو را به نام خود ثبت كرد . در22 نوامبر سال1963رييس جمهور كندي با استفاده از SAM2600 به دالاس و تكزاس سفر و نزديك بعد الظهر همان روز ترور شد و بدن رييس جمهور فقيد همان روز توسط SAM2600 به واشنگتن بازگردانده شد ولي SAM2600 همچنان وظیفه جا به جايي رييس جمهور را بر عهده داشت و سفرهاي تاريخي زيادي به مانند سفر ريچارد نيكسون به چين و روسيه در سال1972 با اين هواپيما انجام شد و بعد از آن با ورود يك فروند ديگر از هواپيماي بوئينگ707 و نامگزاري اين هواپيما به SAM2700 هواپيماي SAM2600 به عنوان پشتيبان در خدمت Air Force One بود و وظيفه جا به جايي رييس جمهور بر عهده SAM2700 واگذار شد .



    انتخاب رسمي نام Air Force One :

    در سال1974 وقتي نيكسون از سمت خود استعفا داد به پايگاه هوايي اندروز كه محل نگهداري هواپيما مخصوص رييس جمهور ايالات متحده بود رفت و نام Air Force One را براي هواپيماهاي رييس جمهور آمريكا پيشنهاد داد و فورد رييس جمهور جديد آمريكا اين نام را قبول كرد و از تاريخ نام Air Force One به طور رسمي بكار گرفته شد و عبارت Air Force One روي هواپيماهاي رييس جمهور امريكا درج شد . و هواپيماي sam27000 تا مدت طولاني همچنان در خدمت Air Force One بود توسط اشخاصي به مانند فورد/جيمي كارترو جورج بوش پدر مورد استفاده قرار گرفت و در ابتداي دهه 1990 از خدمت خارج و بعنوان هواپيماي ذخيره تا سال 2001استفاده ميشد .

    استفاده از بوئينگ747 بعنوان Air Force One :

    در سال1990 اولين هواپيماي بوئينگ747 بعنوان Air Force One با شماره 28000 وارد خدمت شد و از طرف جرج بوش پدر مورد استفاده قرار گرفت و بعد از ان بوئينگ747 ديگري با شماره 29000هم به ناوگان Air Force One اضافه شد و اين دو هواپيما تا سال2010 همچنان در اين پست مشغول انجام وظيف خواهند بود .



    مشخصات عمومي فني Air Force One :





    پايان

    دايره المعارف ويكي پديا انگليسي


  2. #2
    Aerographer's Mate
    تاریخ عضویت
    Feb 2005
    نوشته ها
    364
    سپاسگزاری
    408
    سپاسگزاری شده : 2,277 بار در 157 پست
    قدرت امتیازدهی
    37
    Array

    پیش فرض

    امين جان خوب بود ولي يه چيزي یاد رفت به محفظه سقوط آزاد اشاره کنید.اگه هواپیما مثلا در حال سقوط باشه شخص رییس جمهور میتونه به وسیله ا بن ‏محفظه‏ از هواپیما خارج میشه.این محفظه که شبیه آپلو هستش دارای غذا و آب هستش و میتونه رو آب معلق بمونه.

    اون هواپيمايي كه در مواقع بحراني توسط رييس جمهور استفاده ميشه هواپيماي E4 هستش نه Air Force One.

    اينم E-4



  3. #3
    Aviation Storekeeper
    تاریخ عضویت
    May 2005
    نوشته ها
    33
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 12 بار در 8 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض

    مطمن هستيد كه سرعت اين هواپيما 1600 كيلومتر ! اشتباه نكرده ايد

  4. سپاسگزاری ها (4):


  5. #4
    Aerographer's Mate
    تاریخ عضویت
    Feb 2005
    نوشته ها
    364
    سپاسگزاری
    408
    سپاسگزاری شده : 2,277 بار در 157 پست
    قدرت امتیازدهی
    37
    Array

    پیش فرض

    خوب اون كپسول رو از رو عكسهايي كه ازش ديدم (تو شبكه ديسكاوري) ميتونم بگم يه نفرهم به زور توش جا ميشه(ولي كاملا مجهز).

    ديگه بقيه آدمن يا نه رو من نميدونم ولي اينو ميدونم كه Air Force One واسه ريس جمهور هستش و تمام امكانات و خدمه در خدمت امنيت و سلامت رييس جمهور (مهمترين و كليدي ترين شخص در كشور) هستش.



    هواپيماي E-4 هم مثل Air force one تك هستش و 100٪ نظامي و همه جور امكانات يه پايگاه رو داره و ميتونه بدونه هيچگونه نيازي به وسايل زميني با تمام پادگانها و فرودگاها و هرجاي ديگه ارتباط برقرار كنه و اونا رو كنترل كنن.

    تا جاي كه من ميدونم اين هواپيما ميتونه خيلي بيشتر از هواپيماهاي عادي 747 رو آسمون بمونه و سيستم هاي الكترونيكي اون رو نميشه مختل كرد.

  6. سپاسگزاری ها (4):


  7. #5
    Aerographer's Mate
    تاریخ عضویت
    Feb 2005
    نوشته ها
    364
    سپاسگزاری
    408
    سپاسگزاری شده : 2,277 بار در 157 پست
    قدرت امتیازدهی
    37
    Array

    پیش فرض

    راستي سرعت اين هواپيما بيشتر از 0.9 ماخ نمشه اونم به خاطر بدنشه.

  8. سپاسگزاری ها (3):


  9. #6
    هوانورد دوست داشتنی!
    تاریخ عضویت
    Aug 2005
    محل سکونت
    زیر آسمان خدا
    نوشته ها
    542
    سپاسگزاری
    433
    سپاسگزاری شده : 829 بار در 240 پست
    قدرت امتیازدهی
    20
    Array

    پیش فرض

    این هواپیما سال 1977 موقع ریاست جیمی کارتر افتخار سفر به تهران و فرودگاه مهرآباد داشته ! :wink:








  10. سپاسگزاری ها (6):


  11. #7
    مدیر سایت
    تاریخ عضویت
    Sep 2005
    محل سکونت
    آذرآبادگان سرزمين بابك
    نوشته ها
    7,342
    سپاسگزاری
    34,387
    سپاسگزاری شده : 87,926 بار در 4,951 پست
    قدرت امتیازدهی
    621
    Array

    پیش فرض

    همتون احتمالا فیلم ایر فورس وان رو هم دیدین...

    خیلی جالبه کپسولی در هواپیما وجود داره که به هنگام خطر رئیس جمهور میتونه با اون هواپیما رو ترک کنه... کپسول چیزی شبیه به آنچه فضانوردان برای فرود به زمین ازش استفاده میکنن هستش.




    بلند آسمان جايگاه من است


    چو ايران نباشد تن من مباد



    گفته ها و شنیده ها >>> اخبار شرکت های هواپیمایی

    لیست کامل ناوگان غیرنظامی ایران

    سایت انگلیسی انجمن هوافضا
    www.Aerospacetalk.ir/en


  12. #8
    هوانورد دوست داشتنی!
    تاریخ عضویت
    Aug 2005
    محل سکونت
    زیر آسمان خدا
    نوشته ها
    542
    سپاسگزاری
    433
    سپاسگزاری شده : 829 بار در 240 پست
    قدرت امتیازدهی
    20
    Array

    پیش فرض

    اتابک جان ممنون از توضیحات شما :)



    هواپیماهایی که قبل از به خدمت گرفته شدن B747 به عنوان ایر فورس وان استفاده میشدند بیشتر از نظر رفاهی و کمی هم ارتباطی با سایر هواپیماها تفاوت داشتن ولی از موقع ورود 747 ها ساختار هواپیما تغییر کلی کرد و بیشترین تاکید بروی امنیت هواپیما بود

    هواپیماهای قدیمی ایر فورس وان قدیمی هیچ اسرار خاصی نداشتن و بعد از بازنشته شدن اوراق میشدن و هر کشی میتونه اونها رو ببینه و عکس بگیره



    اما این 747 ساختار پیچیده و ناشناخته دارن و یه سری اطلاعات کلی درباره اونها منتشر شده و گفته شده که این هواپیماها به امکاناتی فوق سری و ناشناخته مجهز هستن یکی از همین موارد هم همین کپسول هست

    این یه عکس از ساختار این هواپیماست که طبقات و قسمتهای مختلف رو نشون داده





  13. #9
    هوانورد دوست داشتنی!
    تاریخ عضویت
    Aug 2005
    محل سکونت
    زیر آسمان خدا
    نوشته ها
    542
    سپاسگزاری
    433
    سپاسگزاری شده : 829 بار در 240 پست
    قدرت امتیازدهی
    20
    Array

    پیش فرض

    سمت راست : کاخ سفید سمت چپ : پایگاه هوایی اندروز محل نگهداری از هواپیماهای ایر فورس وان :







    Andrews Air Force Base:










  14. سپاسگزاری ها (4):


  15. #10
    مدیر انجمن اخبار هوافضا و عضو گروه خبری
    تاریخ عضویت
    Jan 2008
    محل سکونت
    سرزمین مادری
    نوشته ها
    12,036
    سپاسگزاری
    41,961
    سپاسگزاری شده : 89,168 بار در 10,536 پست
    قدرت امتیازدهی
    687
    Array

    پیش فرض پاسخ : آشنايي با اختصاصي ترين هواپيماي جهان Air Force One

    "بو " سگ مخصوص خانواده اوباما در حال بالا رفتن از پله های هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری آمریکا برای سفر به شیکاگو




صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

جستارهای مشابه

  1. غول پيكر ترين هواپيماي جهان انتونوف 225
    توسط Ruslan در انجمن هواپیماهای باری
    پاسخ ها: 12
    آخرين نوشته: 26-01-2011, 23:42
  2. پيشرفته ترين ، پيچيده ترين و مدرن ترين فرودگاه جهان
    توسط NASA در انجمن اخبار هوانوردی آسیا و اقیانوسیه
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 25-12-2006, 08:01

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید جستار جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان فرستادن پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در نوشته خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید نوشته های خود را ویرایش کنید
  •