نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7

جستار: رادار به زبان ساده

  1. #1
    مدیر سایت
    تاریخ عضویت
    Dec 2005
    محل سکونت
    Tomcat Alley
    نوشته ها
    4,130
    سپاسگزاری
    41,958
    سپاسگزاری شده : 34,263 بار در 3,064 پست
    قدرت امتیازدهی
    292
    Array

    پیش فرض رادار به زبان ساده

    آيا كسي چيزي در مورد رادار يا سيستم ضد موشكي "تامارا" ميدونه؟

    من در مجله صنايع هوا فضا يه مطلب كوتاه همراه با عكس ديدم كه نوشته بود با اين سيستم يك هواپيماي استيلث F117 رو در يوگسلاوي (هنگام جنگهاي بالكان) ساقط كردن. عكسش رو هم گذاشته بود.

    ميخواستم در مورد اين سيستم بيشتر بدونم. بايد چيز جالب توجهي باشه [-O< =D>

    در مورد زدن این اف 117 حرف و حدیث بسیار است



    بعضی میگن با سام 3 جدید یعنی پچورا ام زدنش



    اونموقع میگفتن با سام 6 زدنش



    حالا هم که شما میگید تامارا

    احتمالا اسم رادار یکی از دو سیستم بالا تامارا باشه چون یوگسلاوی چیزه دیگری نداشته

    خوب ، حالا اين تامارا چي هست؟ ساخت كجاست؟ كدوم كشورها دارن؟ آيا ايران ميتونه داشته باشه؟

    يه كم توضيح در موردش بدين آخه ~X(

    hob جان این رادار ساخت جمهوری چک هستش و غیر فعال هستش و توانایی شناسایی هواپیماهای استیلث رو داره البته نسبت به رادارهای معمولی قدرت اون بیشتر هست

    گفته میشه ایران حداقل یکی از رادارهای تامارا رو خریده البته بیشتر برای شناسایی تکنولوژی هست نه استفاده مثله اون رادارهای اکراینی رو که خریده



    این لینک ها هم اطلاعات بیشتری دارن

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

    [align=center]چند تا عکس از این رادار















    [/align]
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

  2. کاربر مقابل از نوشته Tomcattter گرامی سپاسگزاری کرده است:


  3. #2
    Aircrew Survival Equipmentman
    تاریخ عضویت
    Dec 2008
    محل سکونت
    welkin
    نوشته ها
    427
    سپاسگزاری
    2,324
    سپاسگزاری شده : 3,189 بار در 410 پست
    قدرت امتیازدهی
    9
    Array

    پیش فرض رادار به زبان ساده

    رادار به زبان ساده

    رادارها از جمله تجهیزاتی هستند كه كاربردهای متنوع و مختلفی دارند. مثلا كاربران نظامی یا كاربران كنترل ترافیك هوایی از آن برای كنترل و هدایت مسیر هواپیماها روی زمین و یا در آسمان استفاده میكنند، ایستگاههای هواشناسی از رادارها جهت پیگرد و شناسایی مسیر حركت ابرها و توفانها یا گردبادهای مختلف استفاده میكنند.
    حتی انواع سادهتری نیز وجود دارند كه شاید تا به حال به آنها توجهی نكردهایم، برای مثال در بازكنهای خودكار (با نزدیك شدن انسان یا اجسام به در، آنها خود به خود گشوده میشوند) از این جمله و نوعی از رادارها هستند، بنابراین امروزه رادارها یك فناوری بسیار كارآمد محسوب میشوند. این تجهیزات معمولا برای سه منظور به كار میروند كه عبارتند از:
    - تعیین فاصله نسبت به یك جسم یا اجسام: معمولا برای اجسامی كه در حركت هستند مانند هواپیماها، كشتیها، قایقها و... این نوع از رادارها میتوانند ساده یا بسیار پیشرفته باشند كه انواع پیشرفته حتی میتوانند برای مثال، نوع و مدل هواپیما را نیز شناسایی كنند.
    - تعیین سرعت یك جسم متحرك
    - جهت تهیه نقشه: سفینههای فضایی و ماهوارهها معمولا از این نوع رادارها جهت تهیه نقشههای سه بعدی از سطح سیارات و كرات دیگر استفاده میكنند.





    رادارها برای انجام موارد یاد شده از فنون مربوط به انتشار و انعكاس امواج رادیویی بهره میبرند.
    پژواك یا انعكاس صدا:
    این ویژگی است كه همه شما تا به حال آن را آزمودهاید، بر این اساس اگر كسی در یك دالان و یا یك چاه فریاد بكشد طنین صدای خود را با تاخیر چند لحظهای دوباره خواهد شنید. پژواك صدا هنگامی روی میدهد كه امواج صوت پس از برخورد به سطوح مختلف دوباره انعكاس مییابند و به سمت فرستنده بازمیگردند. فاصله زمانی میان ارسال صدا و دریافت مجدد آن، وابسته به میزان مسافت بین فرستنده امواج و سطح منعكس كننده آنها است. رادارها نیز به كمك ارسال امواج رادیویی و دریافت امواج بازتابیده یا منعكس شده از طرف اجسام قادرند تا فاصله و سرعت حركت اجسام را برآورد و تعیین كنند.
    این شیوه در زیر آب برای زیردریاییها و خارج از آب و در هوا برای دیگر تجهیزات كاربرد دارد كه البته رادارهای صوتی كه خارج از آب به كار میروند چند مشكل دارند كه به شرح زیر است:




    - امواج صوتی، از آنجا كه قابلیت شنیده شدن را دارند، ممكن است صداهای ناشی از یك رادار صوتی، برای شما و یا همسایگان اطراف، آزاردهنده و نامطلوب باشند.
    - امواج صوتی بازتابیده شده بسیار ضعیف هستند و تشخیص آنها به سختی صورت میگیرد.
    - عدم توانایی در ارسال امواج صوتی تا مسافتهای دور.
    البته بسیار یا بهتر بگوییم كه تمامی مشكلهای یاد شده با استفاده از رادارهای فراصوتی به جای رادارهای صوتی قابل برطرف شدن است. بر این اساس رادارها از امواج رادیویی به جای امواج صوتی استفاده میكنند. این امواج تا مسافتهای بیشتری ارسال میشوند، نامرئی بوده و حتی در صورتی كه ضعیف باشند نیز به راحتی قابل تشخیص و دریافت خواهند بود.
    با نگاهی به عملكرد یك رادار كنترل هوایی با ساختار این تجهیزات بیشتر آشنا میشویم. راداری كه برای كنترل هواپیماها در هوا به كار گرفته میشود، قادر است تا امواج رادیویی با فركانس بالا را با توان زیاد به صورت هر یك میلیونیم ثانیه یك بار، ارسال كند. به بیان دیگر هر فرستنده و گیرنده رادار، هر ثانیه را به یك میلیون بخش تقسیم كرده و در هر بخش به طور متناوب یك قسمت ارسال و یك قسمت دریافت انجام میدهند. به طوری كه در زمان قطع ارسال (هنگام دریافت) منتظر شنیدن امواج برگشتی میماند. با توجه به سرعت انتشار امواج رادیویی كه برابر سرعت انتشار نور است، رادارها قادرند تا براساس اختلاف زمان میان ارسال و دریافت مجدد انعكاس امواج، فاصله و سرعت هواپیماها را دقیقا برآورد كنند.
    جالب توجه است كه در رادارهای مخصوص كنترل زمینی، تداخل بیشتری نسبت به رادارهای هوایی به وجود میآید چرا كه در مسیر امواج این نوع از رادارها اجسام بیشتری از قبیل كوهها، درختان، ساختمانها و پلها و... وجود دارند.
    رادارهای ردیابی سرعت چگونه كار میكنند؟
    این روزها همه ما شاهد تخلفات مختلف رانندگی و از جمله سرعت غیرمجاز و بسیار زیاد در بزرگراههای شهر هستیم به طوری كه "سرعت غیرمجاز" دیگر به شكل یك قانونشكنی عادی و روزمره درآمده است. در این حال نیروهای پلیس و كنترل ترافیك در سراسر دنیا، برای مقابله و برخورد با تخلفات سرعت غیرمجاز خودروها، از نوعی از رادارها كه به آنها رادارهای ردیابی گفته میشود استفاده میكنند:
    برای آشنایی با چگونگی كاركرد رادارهای ردیاب، ابتدا باید بدانیم كه آنها قرار است چه چیزی را ردیابی كنند؟
    این تجهیزات بیشتر جهت كشف و اندازهگیری مقدار سرعت وسایل نقلیه به كار میروند، كه به اصطلاح "اسلحه سرعت" نیز نامیده میشوند. این وسایل چیزی نیستند جز یك فرستنده و گیرنده رادیویی كه در قالب یك دستگاه واحد عرضه شدهاند. فرستنده رادیویی موجود در این تجهیزات، با ایجاد نوسان، امواج الكترومغناطیسی را روی بسامدهای مشخصی منتشر میكند. همچنین در مدار فرستنده یك تقویت كننده امواج نیز تعبین شده است تا قدرت ارسال دستگاه بیشتر شود.
    اما بخش گیرنده این دستگاه درست معكوس قسمت فرستنده عمل میكند، یعنی امواج الكترومغناطیسی را پس از دریافت از طریق آنتن، به جریان الكتریسیته تبدیل میكند. همان طور كه اشاره شد، رادارها از امواج رادیویی برای شناسایی و تغییر حالتهای اجسام گوناگون استفاده میكنند به طوری كه در زمانی كه امواج رادیویی را در جهت یا جهاتی منتشر میكنند، گیرنده آنها منتظر دریافت امواج بازتابیده (منعكس شده) از طرف اجسامی است كه در مسیر سیگنالهای ارسالی قرار دارند. امواج رادیویی در هوا با سرعت مشخصی حركت میكنند، بنابراین دستگاههای رادار با محاسبه فاصله زمانی میان ارسال تا دریافت امواج بازتابیده قادرند تا فاصله جسم و سرعت و حتی جهت حركت آن را آشكار سازند.
    فرآیند محاسبه سرعت اجسام بر این اساس انجام میگیرد كه اگر جسمی نسبت به رادار ثابت باشد، امواج ارسالی از رادار پس از برخورد به آن با حفظ مشخصات سیگنال ارسالی به رادار منعكس و منتقل میشوند ولی اگر جسم یا مثلا اتومبیل در حال حركت باشد، سگینال رادیویی ارسال شده از رادار، بعد از برخورد با آن دچار دگرگونی و تغییر (پراكندگی) شده و هر قسمت از آن از جهت متفاوتی به سوی رادار بازخواهد گشت نه به صورت متمركز.
    حال بر مبنای جهت حركت خودرو نسبت به موقعیت استقرار رادار، قسمتهای مختلف سیگنالهای بازتابیده به مرور ممكن است دیرتر و یا زودتر از قسمتهای قبلی به رادار برگردند. برای مثال، در صورتی كه یك خودرو در حال حركت بوده و جهت حركت آن طوری است كه هرچه پیش میرود از رادار دورتر میشود، در این حالت رادار سیگنالها را در هر لحظه با تاخیر بیشتری نسبت به قبل دریافت میكند و بالعكس در صورتی كه خودرو به سمت رادار حركت كند و به آن نزدیك شود سگینالها به مرور با تاخیر كمتری به گیرنده منعكس میشوند، زیرا در هر لحظه از فاصله میان خودرو و رادار كاسته میشود. در نتیجه دستگاههای "اسلحه سرعت" با محاسبه و بررسی تغییرات سگینالهای دریافتی قادرند تا میزان سرعت و جهت اجسام متحرك و خودروها را تخمین زده و تعیین كنند.
    نكته مهم آن كه اگر یك "اسلحه راداری" از درون یك خودرو كه خود در حال حركت بوده و برای مثال سرعت آن 50 كیلومتر در ساعت است، مورد استفاده قرار گیرد، هنگامی كه بخواهیم سرعت یك خودرو را كه در جهت مخالف حركت میكند محاسبه كنیم، آشكار ساز رادار پس از هدفگیری سرعت آن را 20 كیلومتر در ساعت تعیین میكند اما حقیقت آن است كه در چنین شرایطی سرعت خودروی مقابل 70 كیلومتر در ساعت است.
    اخیرا نوع جدیدی از این نوع رادارها توسط پلیس به كار میروند كه با امواج نوری كار میكنند، این گونه وسایل كه به نام "اسلحه سرعت لیزری" شناخته میشوند امروزه كاربرد وسیعی دارند.
    اساس كار در رادارهای لیزری به اینگونه است كه دستگاه با ارسال پرتوی لیزری مادون قرمز هنگام عبور یك وسیله نقلیه از جاده فاصله زمانی قطع و وصل شدن مسیر پرتو كه به علت عبور خودرو انجام میگیرد را سنجیده و سرعت آن را تخمین میزند. این تجهیزات هم به صورت دستی میتوانند مورد استفاده قرار گیرند و هم به طور ثابت نصب و سرعت خودروهای عبوری را به صورت خودكار ثبت و ضبط كنند. در این حالت دستگاه براساس برنامهریزی قبلی، میتواند طوری تنظیم شود كه هنگام عبور خودروهایی با سرعت بیش از حد مجاز تعیین شده، دوربین تعبیه شده در سیستم از آن (شماره پلاك و چهره راننده) یك عكس تهیه كرده و آن را به مركز كنترل پلیس ارسال كند.

    منبع:
    مجله دنیای مخابرات و ارتباطات
    سراسیمه بگریز از شیطان که تو را به تنبلی، بخل، شهوت، تعجیل، غرور و حسادت دعوت می کند.

    Respect to COPYRIGHT is respect to SELF


  4. #3
    Aircrew Survival Equipmentman
    تاریخ عضویت
    Dec 2008
    محل سکونت
    welkin
    نوشته ها
    427
    سپاسگزاری
    2,324
    سپاسگزاری شده : 3,189 بار در 410 پست
    قدرت امتیازدهی
    9
    Array

    پیش فرض پاسخ : رادار به زبان ساده

    یک رادار ساده

    اصول یک رادار اولیه خیلی ساده می باشد.فرض کنید انرژی الکترمغناطیس در یک پالس در فرکانس f و با عرض T (تاو یا دوره ی تناوب) تولید می شود.از انجاییکه این پالس یک موج سینوسی است که خاموش و روشن می شود انرژی موثر ان با مقدارموثر مربع موج سینوسی در یک پریود محاسبه می شود.پالس بوسیله ی یک انتن در فضای ازاد منتشر می شود.یک ساعت مربع زمان را مشخص می کندانرژی الکترومغناطیس با سرعت نور بطرف خارج انتشار پیدا می کندبا اشیا برخورد کرده و پراکنده می شود.قسمتی از انرژی پراکنده شده بطرف رادار برمی گرددو بدلیل داشتن فرکانس و عرض پالس متناسب با پالس ارسال شده می تواند توسط رادار اشکار شود(مدارات اشکار ساز الکترونیکی).مسافت شی اشکار شده توسط رادار برابر است با R=ct/2 کهR فاصله ی شی تا رادار:c سرعت نور و t زمان بین پالس ارسالی(یک سیکل کامل از موج الکترومغناطیسی)و برگشتی می باشد.پارامترهای دیگری نیز برای اشکار سازی رادیویی و فاصله یاب بطور همزمان قابل دسترس می باشند.زمان بین پالس های رادار زمان تکرار پالس (PRI) نامیده می شود و تعداد پالس های فرستاده شده در واحد زمان فرکانس تکرار پالس نامیده می شود.(PRF و PRI) هم پاسخ می باشند نسبت زمان وجود پالس ها به کل زمان را دوره ی تناوب "DUTY CYCLE" می نامند.



    اگرعرض پالس را با T نمایش دهیم فاصله ی فیزیکی اشغال شده توسط پالس در فضایی از ct می باشد.برد عملی(برد بدون ابهام) برابر است با c(PRI)/2 که عبارت است از فاصله ی بین پالس ارسالی و برگشت همان پالس قبل از اینکه پالس بعدی فرستاده شود.بطور طبیعی گیرنده ی رادار وقتی که فرستنده کار می کند خاموش می باشدو هیچ هدفی در طول این فاصله ی زمانی نمی تواند اشکار شود(البته ct در حد میکرو ثانیه می باشد).در این زمان از لبه ی جلوی پالس به اندازه ی ct از فرستنده دور شده است.
    ct/2 شعاع ناحیه ی مرده نامیده می شود ناحیه ی ct/2 واقعا مرده باشد زیرا ممکن است در این ناحیه هدف هایی وجود داشته باشند که با پالس های دیگری با عرض متفاوت اشکار شوند.تمام پارامترهایی که ذکر شد در طراحی و مشخصه ی رادار مهم می باشند.

    ردیابی

    رادارهای ردیاب دارای مشخصه هایی متفاوت با رادار های دیده بان هستند. در اینجا به این مسئله بسنده می کنم که برای بدست اوردن پارامتر های خوب در رادارهای ردیاب نیاز به طول موج کوتاه است. باند(محدوده)فرکانسی رادار های ردیاب (شامل رادارهای کنترل زمینی هواپیما در فرودگاهها ردیاب موشک ها)از 3000 مگاهرتز تا 20000 مگاهرتز می باشد.برای طراح که نیاز به ترکیبی از رادارهای دیده بانی و ردیاب دارد نیاز به فرکانس برای ردیابی و دهانه ی بزرگ برای دیده بانی نیاز به مصاله دارد.



    روش معمول این است که قیمت رادار محاسبه شود و نسبت به طول موج بهینه گردد.

    منبع[مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]
    سراسیمه بگریز از شیطان که تو را به تنبلی، بخل، شهوت، تعجیل، غرور و حسادت دعوت می کند.

    Respect to COPYRIGHT is respect to SELF


  5. #4
    Aircrew Survival Equipmentman
    تاریخ عضویت
    Dec 2008
    محل سکونت
    welkin
    نوشته ها
    427
    سپاسگزاری
    2,324
    سپاسگزاری شده : 3,189 بار در 410 پست
    قدرت امتیازدهی
    9
    Array

    پیش فرض پاسخ : رادار به زبان ساده

    معادلهٔ رادار یکجا

    رادار یکجا راداریست که آنتن گیرنده و فرستادنده اش در یکجا باشند و اغلب اوقات آنتن گیرنده و فرستانده در این نوع رادار یکی هستند. معادلهٔ رادار یکجا اصولی ترین معادله برای شناختن اغلب سامانههای رادار است.
    همانطوری که می دانید قدرت سیگنال دریافتی در حین پیشروی در فضا نسبت مجذور فاصله معکوسآ کاهش پیدا خواهد یافت و می توان با این کاهش فاصله بین دو گره را یافت.


    Pr نیرویی است(در واتس) که آنتن گیرنده پس از فرستان موج پس میگرد.

    • Gt بهره تقویت آنتن فرستانده هست.(ثابت عددی)


    • Ar مساحت موثر آنتن گیرنده است و با مساحت فیزیکی بدنی آنتن فرق دارد.(ثابت عددی)


    • σ در انگلیسی radar cross section میگویند و پراگندگی نیروی برگشت از هدف تقسیم بر بر نیروی فرستاده بر هدف است.


    • R_t دوری هدف است که در متر سنجیده میشود.
    ویرایش توسط mehdi_vojdani : 27-10-2009 در ساعت 16:45 دلیل: اصلاح
    سراسیمه بگریز از شیطان که تو را به تنبلی، بخل، شهوت، تعجیل، غرور و حسادت دعوت می کند.

    Respect to COPYRIGHT is respect to SELF


  6. #5
    Aircrew Survival Equipmentman
    تاریخ عضویت
    Dec 2008
    محل سکونت
    welkin
    نوشته ها
    427
    سپاسگزاری
    2,324
    سپاسگزاری شده : 3,189 بار در 410 پست
    قدرت امتیازدهی
    9
    Array

    پیش فرض پاسخ : رادار به زبان ساده

    انواع روشهای مسافت یابی پایه


    • مادون قرمز
    • ماوراء صوت
    • روش فرکانس راديويي
    • قدرت سيگنال دريافتي
    • تاخير زماني رسيدن سيگنال

    مادون قرمز[مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ] که استفاده از آن احتياج به ديد مستقيم بين عناصر دارد، از آن گذشته دقت بالايي ندارد و تحت تاثير نور خورشيد قرار مي گيرد. توسعه پذیری هم با استفاده از اين روش کم مي شود لذا به ندرت از آن استفاده مي کنند. اگر از این روش در محیط خارجی که تحت تاثیر مستقیم نور آفتاب قرار دارد استفاده شود دقت آن به واسطه وجود نور آفتاب کاسته خواهد شد و از این رو اغلب اوقات در پیاده سازی های درونی استفاده می شود.

    ماوراء صوت[مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ] مي تواند از ديوارها و موانع عبور کند. این تکنولوژی می تواند دقت بيشتري هم براي عمليات مکان يابي بدست دهد. از این روش می توان به عنوان روش ترکیبی با سایر روشها نیز استفاده کرد. طبعا مسافتی که صوت طی می کند کمتر از امواج رادیویی است اما با همزمان سازی مناسب در این روش می توان به دقت خوبی دست یافت.

    روش فرکانس راديويي[RF]،از آنجا که اکثر هواپیماها در هوا مجهز به تجهيزات ارسال و دريافت راديويي هستند ، استفاده از اين روش می تواند ارزانتر از بقيه روش باشد. ولي چون در فرکانس هاي بالا ، موانع در برابر اين نوع از سيگنالها، خاصيت بازتابي پيدا مي کنند ، نمي توان دقت زيادي از آن انتظار داشت.

    قدرت سيگنال دريافتي[مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ](بیان شده در پست قبل) يکي از اين پارامترهاي وابسته به فاصله است. همه گره هاي تشکيل دهنده شبکه حسگر ، مجهز به تجهيزات راديويي هستند و مي دانيم قدرت سيگنال راديويي ارسالي در حين پيشروي در فضا به نسبت مجذور فاصله کاهش مي يابد. لذا مي توان از اين ويژگي براي محاسبه فاصله بين گره ها استفاده کرد. هر قدر سیگنال در هوا پیشروی کند و یا در اثر نویز قدرت آن کاهش یابد فاصله کمترخواهد بود.

    تاخير زماني رسيدن سيگنال[مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]يکي ديگر از پارامترهايي که مي توان از آنها بهره برد، مدت زمان طي شده براي رسيدن سيگنال از گره مبدا به گره مقصد است ، که مي توان با کمک آن ، فاصله بين دو گره را تخمين زد. در اين روش هر گره مجهز به يک بلندگو و يک میکروفون است. برخي سيستمها از فرکانسهاي قابل شنيدن استفاده مي کنند، در حاليکه بقيه از فرکانسهاي ماوراء صوت بهره مي گيرند. در اين روش، ارسال کننده ابتدا يک پيام راديويي ارسال مي کند. سپس مدت زمان مشخصي، که مي تواند صفر هم باشد ، صبر مي کند. سپس الگوي ثابتي را از طريق بلندگو خود توليد مي کند. وقتي گره هاي گيرنده سيگنال راديويي را دريافت مي کنند، زمان دريافت آنرا ثبت مي نمايند، سپس میکروفون خود را روشن مي کنند. وقتي ميکروفون آنها الگوي ارسال شده را تشخيص داد، مجددا زمان را ثبت مي کنند.

    کپی برداری با ذکر منبع(آدرس و نام نویسنده) بلا مانع است.

    برگرفته شده از پایانامه اینجانب



    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]Infrared

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]Ultrasound

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]Signal strength

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]Time of arrival ToA


    سراسیمه بگریز از شیطان که تو را به تنبلی، بخل، شهوت، تعجیل، غرور و حسادت دعوت می کند.

    Respect to COPYRIGHT is respect to SELF


  7. #6
    Aircrew Survival Equipmentman
    تاریخ عضویت
    Dec 2008
    محل سکونت
    welkin
    نوشته ها
    427
    سپاسگزاری
    2,324
    سپاسگزاری شده : 3,189 بار در 410 پست
    قدرت امتیازدهی
    9
    Array

    پیش فرض پاسخ : رادار به زبان ساده

    هدایت موشک از طریق رادار



    در ابتدا لازم است که دو روش کلی هدایت موشک در رادار را بیان کرده و سپس به انواع روشهای ترکیبی هدایت بپردازیم.

    هدایت فعال:
    در هدایت فعال پرتابگر یا همان کنترل کننده اصلی موشک وظیفه هدایت موشک را دارد. در این حالت با دیتا لینک در تمام طول مدت حرکت با هدایت کننده تماس داده ای دارد و اطلاعات هدایت را دریافت می کند.
    هدایت غیر فعال:
    در غیر فعال پس از شلیک موشک، خود موشک هدایت خود را بر عهده خواهد گرفت و شلیک کننده دخالتی در مسیریابی موشک ندارد.





    انواع روش ها ی هدایت موشک بطور کلی

    انواع هدایت راداری ساده و ترکیبی در حالت هوا به هوا و هوا به زمین و زمین به هواو زمین به زمین


    • هدایت راداری فعال + دیتا لینک
    • هدایت رداری غیر فعال RF + فعال
    • هدایت راداری غیر فعال IR
    • هدایت راداری نیمه فعال
    • هدایت های غیر راداری
    • سیستم هدایت بصورت مستقیم
    • سیستم هدایت در خط دید
    • سیستم هدایت با خط سیر کروز




    هدایت راداری فعال + دیتا لینک
    در این نوع هدایت رادار موشک را تا رسید به مقصد هدایت میکند و موشک های دارای این نوع روش هدایت غالبا بلند برد می باشند مانند R77M
    و این نوع هدایت تقریبا با تمرکز امواج رادار در نقاط مشخصی از آسمان میباشد که برد موشک تقریبا با برد رادار در این حالت یکسان است و بالاتر از آن کنترل موشک از دید رادار خارج میشود



    هدایت رداری غیر فعال RF + فعال
    در همان مثال بالا رادار به دنبال امواج ارسالی از رادار های دشمن میگردد و همانند مدل هدایت فعال دیتا لینک بین موشک تا رسیدن به هدف برقرار است و هومینگ را رادار انجام میدهد ولی هیچ گاه موشک ها به تنهایی از این روش استفاده نمیکنند تا در صورت خاموش شدن رادار دشمن رادار نصب شده روی موشک ادامه کار آشیانه یابی یا هومینگ و بقولی همون هدفیابی خودش رو انجام بده


    هدایت راداری غیر فعال IR

    ای نوع هدایت هم حالت غیر فعالیست و هیچ گونه تشعشعی تولید نمیکند بلکه به مانند نوع بالا به تشعشعات می نگرد البته تشعشعات غیر راداری مادون قرمز معمولا بر این گونه موشک ها کوتاه است ولی در رفتن از آن بسیار دشوار است موشک مشهور سایدوایندر از این نوع است
    گونه های پیشرفته دیگری از این نوع هدایت وجود دارد که همزمان از سیستم راداری هم استفاده میکند و در صورت استفاده از غلاف ها ی چف و فلیر گول نمیخورد.



    هدایت راداری نیمه فعال
    این نوع هدایت مشابه حالت فعال است اما رادار در کاوش خود در آسمان انرژی خود را به نقطه خاصی متمرکز نمیکند بلکه موشک را به منطقه هدف هدایت میکند تا باقی راه را خود موشک هومینگ کند که ممکن است این موشک به محدوده از چند هواپیمای دشمن فرستاده شود و در محدوده ای که اهداف قابل رهگیری توسط رادار موشک به یکی از آنها اصابت کند که در این حالت نمیتوان به در ستی گفت کدام هدف منهدم خواهد شد .
    با بیان دیگر در این حالت رادار جنگنده همواپیمای مهاجم را شناسایی با امواج رادار خور شناسای و موشک بازتاب امواج رادار هواپیما را رهگیری میکند که بصورت دیتا لینک نیست



    هدایت های غیر راداری
    این نوع هدایت توسط تصاویر تلویزیونی انجام میشود که یا با قفل روی هدف توسط کامپیوتر موشک یا هدایت لحظه به لحظه توسط اوپراتور پرتاب نوعی از موشک ماوریک و انواع مختلفی از موشک های دریایی و بمب های هدایت شوند از این نوعند.



    سیستم هدایت بصورت مستقیم
    یک سلاح مستقیم زن مثل یک توپ از این نوع است که با لیزر نشانه گذاری میشود و بمب به سمت آن پرتاب میشود



    سیستم هدایت در خط دید
    این روش با هدایت در خط مستقیم فرق دارد و بصورت منحنی یا حرکت مارپیچی موشک است که در حوزه دید مستقیم(LOS: line of sight) اتفاق می افتد البته این سیستم موارد بسیار متنوعی دارد که بیشتر در بحث هدایت موشک های ضد تانک زمین پایه است.




    سیستم هدایت با خط سیر کروز
    این سیستم با استفاده از برنامه از پیش طراحی شده مسیر مشخصی را طی میکند. مانند موشک کاتیوشا.



    هدایت داخل آب
    که به دو صورت سیستم هدایت مستقیم و فعال(توسط سونار) است. مانند اژدر ها و موشک های داخل آبی. موشک حوت یک موشک داخل آبی ساخت ایران است.



    کپی برداری با ذکر منبع(آدرس و نام نویسنده) بلا مانع است.

    ویرایش شده از [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]
    سراسیمه بگریز از شیطان که تو را به تنبلی، بخل، شهوت، تعجیل، غرور و حسادت دعوت می کند.

    Respect to COPYRIGHT is respect to SELF


  8. #7
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Jan 2007
    نوشته ها
    589
    سپاسگزاری
    7,006
    سپاسگزاری شده : 10,881 بار در 589 پست
    قدرت امتیازدهی
    77
    Array

    پیش فرض تصاويري از رادارهاي قديمي


    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

    بنپايه: [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]
    Still I do impossible missions...dont you believe that?1


جستارهای مشابه

  1. شغل مهمانداری به زبان ساده
    توسط Behrang در انجمن مهمانداری
    پاسخ ها: 31
    آخرين نوشته: 14-07-2012, 22:55
  2. آشنايي با اويونيك به زبان ساده
    توسط FaFa در انجمن اويونيك/مخابرات
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 26-09-2006, 17:44
  3. کوازارها به زبان ساده
    توسط Hafez در انجمن ستارگان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 05-09-2006, 19:14
  4. سياهچاله هاي ساده
    توسط Tomcattter در انجمن سیاه چاله ها
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 16-04-2006, 20:46

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید جستار جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان فرستادن پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در نوشته خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید نوشته های خود را ویرایش کنید
  •