صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 38

جستار: ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

  1. #1
    مدیر گروه هوانوردی غیر نظامی
    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    اردبیل
    نوشته ها
    972
    سپاسگزاری
    9,701
    سپاسگزاری شده : 12,188 بار در 955 پست
    قدرت امتیازدهی
    103
    Array

    پیش فرض ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

    مقدمه :
    بنده بنا به تخصص و تجربه شغلی ، صلاح دیدیم که مبحثی هم در خصوص آتش نشانی و نجات فرودگاهی داشته باشیم که امروزه در دنیا با عنوان Aircraft Rescue & Fire Fightingشناخته میشود ( یا بطور مخفف ARFF ) و در این سایت کمتر به این مقوله پرداخته و یا جسته گریخته موضوعاتی مطرح شده . امروز برای شروع ، مقاله ای با عنوان our history که از سایت کمپانی بوئینگ استخراج شده را در این مبحث میگزارم . البته اگر بعضی جاها اشکالاتی در معانی ملاحظه شد ببخشید چون خیلی با عجله ترجمه کردم و احتمالا" اشتباهات زیادی هم دارد و از دوستان خواهشمندم تجربیات و مشاهدات و یا هر چیزی که در رابطه با آتش نشانی هواپیما و فرودگاهی دارند رو در اینجا بنویسند تا دیگران هم استفاده کنند .

    ساخت آینده بر اساس تجربیات گذشته :

    در سال 1955 ؛ کمپانی بوئینگ اولین دستگاه تنفسی (SCBA ) را خریداری نمود ؛ که این خرید اولین خرید ازاین نوع تجهیزات در آن زمان بشمار میرفت اما با تمام اینها ، این دستگاه مشکلات خاص خود را داشت و بطور اتوماتیک نمیتوانست نیازهای شخص استفاده کننده را قبل از عملیات تشخیص بدهد مگر اینکه در حین عملیات !
    اما امروزه همه ادارات آتش نشانی در دنیا برای هر یک از اعضایش یک دستگاه تنفسی مجهز دارد با قدرت تشخیص بالا ...
    در سال 1960 وقتی که 727 در مرحله آزمایش بود کمپانی بوئینگ که خودش در حال ساخت 135- KC و 97-KC در کارخانه" رنتور" بود این دستگاه را از دولت خرید ، دستگاههای اداره آتش نشانی رنتور با کمک" سیاتل" با افزایش تعداد افسران و ماموران آتش نشانی موجب ترقی کمپانی بوئینگ شد . در دهه های 1970 و 1980 معلوم شد جهت پروژه ساخت مخزن سوخت هواپیمای 747 و حتی بزرگتر، تجهیزات ، کارکنان و وسایل ایمنی وحفاظتی موجود کافی نمیباشد . شش ماه طول کشید تا پیشنهاد خرید 5 خودروی آتشنشانی جدید از نوع Oshkosh m4000 انجام شود ، هر کدام از این خودروها ظرفیت حمل تانکرهای 4000 گالونی آب را داشتند و قیمت 325000 دلار بروی آنها چسبانده شده بود . این پیشنهاد را رئیس کمپانی بوئینگ" مال استمپر " اجرا کرد و بعد از گذشت 5 سال دستور داد که هر سال یک خودروی آتش نشانی جدید خریداری شود .
    استمپر گفته مجبور است این خودروها را خریداری کند تا در زمان حال اگر نیاز شود از آنها استفاده بعمل آورد. خودروی بزرگ و پرقدرت Oshkosh m4000 وسیله ای بود که برای سالیان متمادی در رنتون ، بوئینگ شمالی و ای ورت مورد استفاده قرار گرفت . وقتی که در سال 1977 کمپانی بوئینگ با مک دونال داگلاس متحد شد تاریخچه دیگری به ادارات آتش نشانی اضافه گردید .
    درخیابان لوئیزواقع در نزدیکی خیابان چارلز در میزوری ، کمپانی بوئینگ همراه با تجهیزاتش 15000 کارمند را بکار میگیرد ، محصولات ساخته شده در این کمپانی که شامل هواپیماهای F-15 ، F-18 ، AV8B و T-45 میباشد به خوبی و کیفیت نیزه ها و اسلحه های j dam میباشد!!!
    قبل از پیوستن به کمپانی بوئینگ ، اداره آتش نشانی در سال 1939با ساختمانی در کمپانی مک دونال شروع بکار کرده است ، این کمپانی در سال 1967 با کمپانی داگلاس متحد شد و به عنوان کمپانی مک دونال داگلاس معروف شد .
    متحد شدن باکمپانی بوئینگ کمپانی ای را بوجود آورد که هم اکنون در قرن حاضر آنرا میشناسیم . اکنون لوئیز اداره مرکزی بخش سیستم های دفاعی یکپارچه بوئینگ میباشد که همه قراردادهای دفاعی تولید جهانی را برای کمپانی بوئینگ تنظیم و هماهنگ میکند .
    کمپانی بوئینگ در لوئیز همیشه اداره آتش نشانی مخصوص به خود را دارا میباشد ، علاوه بر تولید تخصصی و ضرورتهای پتانسیلی هواپیمایی ، امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا همه قراردادهای دولتی با توافق سیستمهای دفاعی یکپارچه صورت میگیرد.
    در این قسمت اداره آتش نشانی لوئیز – بوئینگ از طریق سه ایستگاه اداره میشد اما در سالهای اخیر کنترل این اداره از سه ایستگاه به یک ایستگاه تبدیل شده است . این تغییر باعث کنترل بهتر و تقسیم بهتر خدمات در یک ایستگاه شده است . از آنجائیکه ایستگاه شماره 6 بصورت مرکزی در بین تجهیزات پایگاه لوئیز و در مجاورت منطقه اصلی توقف هواپیما (Ramp ) قرار گرفته آنرا به یک ایستگاه اصلی تبدیل کرد.
    از دهه 1950 که نیروی هوایی توانایی های آتش نشانی را ضروری دانست ، آموزش در اداره آتش نشانی بوئینگ به یک اصل ضروری تبدیل شده است ، بخشی از این آموزش ها شامل آموزش آتش نشانی سالیانه است که در آن مهارتهای مهار آتش از مایعات احتراق پذیر و قابل اشتعال با استفاده از مقادیر زیادی سوختهای قابل اشتعال آموزش داده میشود . برای چندین سال این آموزشها در چاله های مخصوص آموزش داده میشد تا اینکه شرایط و مقررات محیطی اجازه اینکار را نداد . امروزه این آموزشهای سالیانه با تجهیزاتی پیشرفته در مکان های غیر مسکونی و دور از شهر اجرا میشود،
    تجهیزات آموزشی بوئینگ در طی سالها تغییرات زیادی کرده است و با توجه به هر قطعه ، وسیله و دستگاه جدید و تغییر سیاستها و قوانین اجرایی ، مقررات جدید و تجهیزات امنیتی به آموزشهای جدیدی نیاز پیدا کرده. در Puget sound اداره آتش نشانی بوئینگ از پنج ایستگاه Everett ، Renton ، Boeing Field ، Fredrickson و Auburn .... و افسران وماموران آتش نشانی تشکیل شده است . در سال 1979 کمپانی ویچیتا ( Wichita ) دو پایگاه خود را به یک پایگاه تبدیل کرد که امروزه دارای 42 نفر افسر و مامور آتشنشانی میباشد . در" فیلادلفیا " یک ایستگاه وجود دارد که دارای 14 نفر مامور آتشنشان و 5 افسر میباشد . " میسا " یک ایستگاه دارد که دارای 41 نفر مامور آتشنشان و 5 نفر افسر میباشد . در " لوئیز " نیز یک ایستگاه وجود دارد که دارای 18 مامور آتشنشان و 5 بازرس ( ناظر ) و 5 افسر میباشد . در" لانگ بیچ " دو ایستگاه وجود دارد که دارای 37 نفر مامور آتش نشان ، یک نفر متخصص پیشگیری حریق و 11 افسر میباشد و همه این ادارات آتش نشانی 365 روز از سال و همه لحظات را مشغول بکار میباشند.
    تجارب و مسئولیتها شامل : اطفاء حریق ساختاری ، نجات و مهار آتش در هواپیمای سانحه دیده ، خدمات پزشکی و اورژانسی ، نجات در فضای محدود شده ، واکنش در مقابل مواد مخاطره آمیز ، نجات ، وساطت و آموزش ، مدیریت خط ساحلی و عملیات نجات آبی ، جستجو و نجات منطقه ای ، مهار آتش از مایعات قابل اشتعال و آتشگیر و کمک های دوجانبه در مناطق احاطه شده میباشد .
    از دهه 1940 تاکنون اهداف اولیه اداره آتش نشانی بوئینگ ، پیشگیری از آتش و آمادگی اورژانسی میباشد که تقریبا" 80 درصد از اهداف خود را با انجام وظایف تا امروز به اجرا در آورده است .
    یک سازمان خوب و منسجم در مقابل سختیهایی که بر آن روی می آورد سخت میشکند ، زیرا پایداری قابل توجهی دارد و اداره آتش نشانی بوئینگ بر اساس تجربیات گذشته بنا نهاده شده تا آینده ای خوب را بسازد.

    The End ………….for now !
    AIRcraft Rescue & Fire Fighting

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  2. #2
    مدیر گروه هوانوردی غیر نظامی
    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    اردبیل
    نوشته ها
    972
    سپاسگزاری
    9,701
    سپاسگزاری شده : 12,188 بار در 955 پست
    قدرت امتیازدهی
    103
    Array

    پیش فرض پاسخ : ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

    صاعقه زدگی و نقش آن در امنیت پرواز

    صاعقه : بر اثر برخورد ابرهای دارای بارهای غیر همنام ، واکنشهای الکتریکی شدیدی بصورت نورو صدای شدید بنام صاعقه یا رعد وبرق تولید میگردد که با نور و صدای شدید همراه است و از جریان الکتریکی بسیار بالایی برخوردار میباشد ، لیکن مدت آن کم ولی قدرت آن زیاد است . بر اساس مطالعات و بررسیهای بعمل آمده توسط متخصصان، تعداد رعد و برق در هر لحظه 1500 تا 2000 بار است . شدت جریان الکتریکی در رعد و برق ممکن است بین 10 تا 40هزار آمپر باشد .هوایی که نور برق از میان آن میگذرد بشدت گرم میشود و میزان حرارت هوا را در کانالی که برق از آن عبور میکند برای مدت یک میلی ثانیه از 30 هزار درجه سانتی گراد بالاتر میرود . توده هوایی که بطور ناگهانی به میزان ذکر شده گرم میشود به سرعت منبسط شده و ضربه ای را به هوای اطراف میزند و امواجی را با فشار بین 10 تا 30 اتمسفر بوجود می آورد .


    صاعقه زدگی ونقش آن در سامانه های هوانوردی

    گرچه امروز پدیده صاعقه زدگی به هنگام پرواز برای متخصصان از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست ، اما آنها در پی بدست آوردن روشهای جدیدی برای خنثی ساختن این پدیده ناگوار هستند که گاه هواپیما را مورد هدف قرار میدهد و حتی سایتهای الکترونیک هواپیمایی و دکل های مخابراتی و راداری در معرض خطر صاعقه قرار میگیرند که میتواند لطمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد . لذا ضروری است به منظور رفع خسارتهای احتمالی ، اقدام به ایجاد ارت ( برق گیر ) در ایستگاهها و سایتها نمائیم .

    با توجه به میزان خطر برای تجهیزات الکترونیکی و حساسیت آنها از سه نوع کلاس حفاظتی استفاده میگردد .
    1 – کلاس B : برای حذف شوک های با شکل موج usec 350/10 و رساندن آنها به مقدار مناسب استفاده میگردد .
    2 – کلاس C : برای حذف شوک های الکتریکی با شکل موج usec 20/8 مورد استفاده قرار میگیرد .
    3 – کلاس D : حفاظت سطح ثانیه برای تجهیزات حساس با کنترل از راه دور مورد استفاده قرار میگیرد ( در صورت نصب دوسیستم فوق تجهیزات در مقابل صاعقه و اثرا ت مخرب آن محافظت میگردند، مشروط بر اینکه سیستم ارت و هم پتانسیل سازی بطور کامل اجرا گردد) .

    صاعقه زدگی در هواپیما

    روی دماغه هواپیمای در حال پرواز بارهای منفی الکترونیکی جمع میشوند ، حال باید دید که این بارهای الکترونیکی چه جریانی را ایجاد میکند . البته این بارها در بخش هایی از اسمان که از نظر الکتریکی بارهای مخالف دارد تخلیه میشود . به عنوان مثال : توده ابر متراکم تیره ای را در نظر بگیرید که سطح زیرین آن از تماس با زمین دارای بار الکتریکی منفی شده و راس آن که میتواند در ناحیه خط استوا به ارتفاع 18 هزار متر برسد ، دارای بار مثبت است هر چه به گوشه های این ابر نزدیک شویم بار مثبت بیشتر خواهد شد چرا که این گوشه ها از ذرات بسیار کوچک یخ تشکیل یافته و میدانیم که بار الکتریکی یخ مثبت است . بدین ترتیب اگر هواپیمایی از میان این ابر عبور کند ، جرقه ای که از قسمت جلوی هواپیما خارج میشود متمایل به قسمت تحتانی ابر و جرقه ای که از دم هواپیما خارج میشود متمایل به قسمت فوقانی ابر خواهد شد. بدین ترتیب بارهای الکتریکی مثبت و منفی تخلیه میشوند و هواپیما از نظر الکتریکی خنثی میشود . تنها در عرض چند هزارم ثانیه قبل از این تخلیه الکتریکی ، بین دو قطب مخالف کانال یونیز شده ای ایجاد میشود که جرقه عظیمی از آن عبور میکند . به محض ایجاد این کانال بین دو قطب مخالف ، اتصالی کوتاه مانند اتصال کوتاه در وسایل خانگی بوجود می اید و موجب تخلیه دفعی بارهای الکتریکی میشود . تخلیه این بارهای الکتریکی از بدنه هواپیما نزدیک به یک ثانیه طول میکشد . یعنی زمان متوسطی که ما رعد و برق را به چشم میبینیم . نکته قابل ذکر دیگر اینکه جریان های دائمی میتوانند بین هر صاعقه به وجود آیند ، که روشنایی رعد و برق نیز از همین امر ناشی میشود.
    زمانی که این جریان ها بسیار قوی باشند شدت تراکم بارها نیزبسیار زیاد است و میتوان آنها را به صاعقه هایی با توان بالا مقایسه کرد . در حقیقت شدت جریان های ابتدایی حداکثر چند صد آمپر است در حالی که شدت جریان های ثانویه به 150 هزار و یا حتی 40 هزار آمپر میرسد.
    در ادامه این مقاله به چگونگی تخلیه الکتریکی در هواپیما و نقاط حساس هواپیما در حین عبور از ابرهای داراری رعد و برق میپردازیم ...
    باید دید زمانی که هواپیما تحت اینگونه تخلیه های الکتریکی قرار میگیرد چه اتفاقی روی میدهد . خوشبختانه در این مورد ، هر چند اثرات آن همانطور که خواهیم دید بسیار خطرناک است ، لیکن هواپیماها بخوبی مقاومت میکنند . این اثرات بطورکلی به دو دسته تقسیم میشوند : اثرات مستقیم و اثرات غیر مستقیم
    اثرات غیر مستقیم از جریانات دفعی و اثرات مستقیم از جریانات دائمی ناشی میشوند . بطور کلی آلات دقیق الکترونیکی کابین خلبان از جریانهای دفعی و بدنه هواپیما ، بخصوص مواد مرکب از جریان های دائمی آسیب پذیرند.
    تحقیقات جدید نشان میدهد که خطر اثرات مستقیم ناشی از رعد و برق و عبور جریان روی بدنه هواپیما از آنچه تا پنج سال پیش تصور میشد بسیار کمتر است . چرا که جریان های دائمی بسیار ضعیف تر از آن هستندکه قبلا" تصور میشد . در مقابل ، اثرات غیر مستقیم ناشی از میدان های الکترو مغناطیسی حاصل از عبور جریان الکتریکی از آنچه پیش بینی میشود بسیار خطرناک تر هستند.
    در حقیقت این میدان ها در کابل ها و سیمهای برق هواپیما جریان ها و پارازیتهایی را القا میکنند که روی سیستم هواپیما تاثیر منفی خواهد داشت . امروزه اقدام های لازم برای مقابله با این پدیده ها انجام شده است . پیش بینی های انجام گرفته مخصوصا" در زمینه عایق های الکتریکی به گونه ای است که تا بحال هیچ حادثه ناگواری در ارتباط با سیستم هدایت الکتریکی هواپیما به ثبت نرسیده است . این سیستم بخش جدایی ناپذیر از هواپیماهای نسل جدید محسوب میشود .
    مهم ترین مکان تخریب نقطه برخورد رعد است مانند : ذوب شدن بخشی از دریچه رادار در دماغه هواپیما ، سوراخ شدن بدنه هواپیما و از بین رفتن پوسته و بخش های مختلف آن . دمای مواد ذوب شده به 25هزار درجه میرسد . اما آنچه متخصصان را نگران ساخته بروز جرقه در مخازن سوخت است ، بدون شک این مورد را نمیتوان به هیچ عنوان نادیده گرفت چرا که کوچک ترین جرقه در این مخازن موجب انفجاری خواهد شد که کل هواپیما را نابود میسازد که متاسفانه قبلا" چندین فاجعه در زمینه انفجار مخازن سوخت هنگام پرواز مشاهده شده است .

    پایان

    با تشکر از دوست و همکار عزیزم جناب مهندس خیده ، کارشناس ایمنی زمینی شرکت فرودگاههای کشور
    AIRcraft Rescue & Fire Fighting

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  3. #3
    مدیر گروه هوانوردی غیر نظامی
    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    اردبیل
    نوشته ها
    972
    سپاسگزاری
    9,701
    سپاسگزاری شده : 12,188 بار در 955 پست
    قدرت امتیازدهی
    103
    Array

    پیش فرض پاسخ : ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

    روز جهانی ایمنی و آتش نشانی بر تمام آتش نشانان سختکوش ، بخصوص پرسنل واحد های ایمنی زمینی فرودگاههای کشور مبارک باد .


    AIRcraft Rescue & Fire Fighting

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  4. #4
    مدیر انجمن ايمني و سوانح هوايي و عضو گروه هوانوردی غیر نظامی
    تاریخ عضویت
    Jan 2008
    نوشته ها
    3,301
    سپاسگزاری
    13,284
    سپاسگزاری شده : 50,013 بار در 3,042 پست
    قدرت امتیازدهی
    477
    Array

    پیش فرض پاسخ : ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

    دلیل جمع شدن بارهای الکترونیکی منفی روی دماغه چیست؟و بار مثبت روی دم؟
    Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

  5. سپاسگزاری ها (4):


  6. #5
    مدیر گروه هوانوردی غیر نظامی
    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    اردبیل
    نوشته ها
    972
    سپاسگزاری
    9,701
    سپاسگزاری شده : 12,188 بار در 955 پست
    قدرت امتیازدهی
    103
    Array

    پیش فرض پاسخ : ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

    نقل قول نوشته اصلی توسط aeroreza نمایش نوشته ها
    دلیل جمع شدن بارهای الکترونیکی منفی روی دماغه چیست؟و بار مثبت روی دم؟

    اولا" از تاخیر در جواب عذر میخوام چونکه دیروز به هیچ وجه نتونستم وارد سایت بشم نمیدونم مشکل از کجا بود !
    و اما جواب این دوست عزیز :
    من فکر میکنم جمع شدن بار منفی روی نویز و بار مثبت روی دم دو دلیل میتونه داشته باشه
    اول : بدلیل وجود اکسیژن در هوا که بار مثبت داره و تشکیل الکتریسیته ساکن روی بدنه هواپیما ، وقتی که هواپیما با شدت با نویز هوا را میشکافد باعث میشه که شکستگی بین ذرات بوجود بیاد و این ذرات رو بصورت یک مخروط یا یک هشت از هم میشکافد و گسستگی در این بارها بوجود میاورد و باعث میشه که بار منفی روی نویز جمع بشه و چون این گسستگی تا انتهای هواپیما یا دم ادامه داره و در قسمت عقب خلا بوجود میاد و باعث میشه که قسمت عقب حامل بار مثبت باشه
    دوم : بخاطر وجود تجهیزات الکترونیکی در هواپیما بخصوص رادار که در نویز وجود داره ،میدانیم که این مدارات الکترونیکی هر کدام یک حوزه مغناطیسی ایجادمیکنند و نویز هواپیما هم از نظر الکتریسیته ساکن دارای بار منفی میباشد. هنگامی که هواپیما در حال پرواز است رادار آن روشن است و با فعالیت رادار، حوزه مغناطیسی که توام با ایجاد بار منفی میباشد یونهای آزاد یاهمان بار الکتریکی مثبت موجود در هوا را بخود جذب کرده و با تکرار این عمل در طول پرواز، اصطلاحا" هواپیما باردار میشود . آنتن های موجود در انتهای بالهای هواپیما جهت انتقال و تعدیل قسمتی از این یونهای مثبت جذب شده توسط نویز هواپیما میباشد. و به همین خاطر بعد از لندینگ، الکتریسیته ساکن در بدنه هواپیما را با ارتینگ و باندینگ با زمین و تانکر سوخت رسان همسان میکنند تا از ایجاد قوس الکتریکی جلوگیری نمایند .
    امیدوارم که توانسته باشم منظورم را برسانم . البته اگه دوستان نظر دیگری در این خصوص دارند خواهش میکنم ذکر کنند تا استفاده ببریم .
    AIRcraft Rescue & Fire Fighting

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  7. #6
    مدیر گروه هوانوردی غیر نظامی
    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    اردبیل
    نوشته ها
    972
    سپاسگزاری
    9,701
    سپاسگزاری شده : 12,188 بار در 955 پست
    قدرت امتیازدهی
    103
    Array

    پیش فرض پاسخ : ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

    همزمان با هفتم مهر روز ايمني و آتش نشاني اولين خودروي آتش نشاني استاندارد فرودگاهي در فرودگاه بين المللي قشم مورد بهره برداري قرار گرفت .
    علي نقوي ، مدير كل فرودگاه بين المللي قشم با بيان اين مطلب افزود : اين خودرو از نوع 6*6 PANTAER است . حداكثر سرعت اين خودرو 140 كيلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا هشتاد كيلومتر آن 5/28 ثانيه است . شاسي و بدنه خودرو كاملا در برابر رطوبت مقاوم و متناسب با شرايط آب و هوايي جزيره قشم ساخته شده است . اين خودرو با ظرفيت 12 هزار ليتر آب1500 ليتر فوم و 500كيلو پودر خشك قادر به تخليه 6500 ليتر آب و فوم در دقيقه است . قدرت پرتاب از مانيتور سقفي آن 90 متر و مانيتور جلو نيز 55 متر است . مدير فرودگاه قشم تصريح كرد سيستم هاي نصب شده بر روي اين خودرو بسيار پيشرفته و مطابق با آخرين استاندارد هاي اروپا ميباشد . اين خودرو با سرعت 80 كيلومتر در ساعت قادر است عمليات تخليه آب و فوم را جهت اطفاء هواپيما انجام دهد . به گفته وي : كتيكوري ايمني و زميني فرودگاه 7 بوده كه با ورود خودروي پيشرفته و استاندارد جديد افزايش خواهد يافت . فرودگاه قشم داراي 3 دستگاه خودروي آتش نشاني ، يك دستگاه تانكر پشتوانه و يك دستگاه پيشرو و خودرو فا لومي است .

    از من نشنیده بگیرید ولی این اولین خودروی آتش نشانی دارای استاندارهای فرودگاهی هست که در فرودگاههای کشور وجود داره .... یعنی بقیه ....!
    البته شرکت فرودگاههای کشور مدتی قبل خرید 30 دستگاه از این خودرو را به مناقصه گذاشت وقراره که توی همین یکی دوسال تحویل بشه ..
    AIRcraft Rescue & Fire Fighting

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  8. #7
    مدیر گروه هوانوردی غیر نظامی
    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    اردبیل
    نوشته ها
    972
    سپاسگزاری
    9,701
    سپاسگزاری شده : 12,188 بار در 955 پست
    قدرت امتیازدهی
    103
    Array

    پیش فرض پاسخ : ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

    بررسی امنیت و آمار سوانح هواپیماهای سبک

    بصورت آماری بخش فوق سبک در اوایل شکل گیری دارای ضریب ریسک بالایی بود و در طراحی های اول بیشتر هواپیما دارای استحکام کم و یا ناپایدار بودند . از آنجا که برای به پرواز در آوردن این هواپیماهانیاز به گواهینامه و یا آموزش مخصوص نیز نبود ، اکثر خلبانان بی تجربه که از حد تحمل هواپیمای خود در برابر مانورهای مختلف و چگونگی مقابله با ناپایداری آن خبر نداشتند . در بسیاری از موارد در اثر وارد کردن فشار زیاد به هواپیما دچار سانحه شده و سقوط میکردند . آمار مرگ و سوانح در ابتدای عمومی شدن این صنعت به شدت بالا بود تا اینکه متخصصان این بخش برای حل این مشکل در دو بخش ( صدور گواهینامه و بالا بردن کیفیت پروازی و عملکرد هواپیماها ) استانداردهای خاصی را تعریف و به مورد اجرا گذاشتند .
    بر اساس آخرین آمارهای موجود ، تعداد سوانح منجر به مرگ در این بخش 16 مورد در یک میلیون ساعت پروازی و تعداد مرگ نیز 7/1 نفر در هر 100 میلیون مایل مسافت پروازی بوده است . با وجود اینکه در هواپیماهای جدید و بخصوص نسل SATS امنیت و پایداری هواپیماها به سطح مناسبی افزایش یافته است ، اما هنوز هم مانند گذشته اشتباه خلبانان مهم ترین عامل سوانح این بخش میباشد. در ضمن علیرغم آنکه محدودیتهای محیطی برای پرواز این هواپیماها بیشتر از دیگر هواپیماها است ، قوانین زیادی برای محدودیت پرواز با این هواپیماها وجود ندارد .
    در ضمن از آنجا که هواپیماهای ورزشی نیز در این بخش قرار میگیرند ، گواهینامه جداگانه ای برای پروازهای ایروباتیک و هوانوردی ورزشی صادر میشود . برای صدور این گواهینامه سطح معینی از تجربه برای خلبانان نیاز میباشد که بر اساس معیارهای مربوطه و بر اساس مقررات مصوب در کشورهای مختلف انجام میپذیرد.

    آینده

    در حال حاضر ساخت هواپیماهای سبک و فوق سبک با عملکرد بالا و مناسب که قابلیت پرواز در سرعتهای قابل قبول و با بردهای مناسب را داشته باشد در حال افزایش است . بسیاری از افراد علاقمند که از اطلاعاتی کافی برای ساخت یک هواپیمای فوق سبک برخوردار هستند، بااستفاده از اصول ساده ای که برای افزایش امنیت هواپیماها در کشورهای پیشرفته ( در این صنعت) منتشر شده است ، هواپیمای مناسبی تولید و با آن به پرواز تفریحی میپردازند . اما با توجه به تصمیماتی که در سال های اخیر گرفته شده است ، با ارائه گواهینامه های مخصوص برای پرواز هواپیماهای سبک و نیز نیاز این هواپیما به دریافت گواهینامه صلاحیت و ایمنی پروازی ، کشورهای صاحب صنعت به دنبال ادامه ی روند گسترش فرهنگ هوانوردی همراه با کاهش سوانح و حوادث هستند.

    سبک و فوق سبک

    در ثبت وقایع مربوط به پرواز هواپیماها جزئیات و جمع آوری آمار و علل تمام سوانح از جمله روشهایی است که برای بهبود بخشیدن به وضعیت صنف هوانوردی عمومی در نظر گرفته شده است . در کنار این مساله پیشرفت فناوری هواپیماهای مذکور ، هواپیماهایی را به بازار معرفی کرده که در کنار تامین نیاز هوانوردی و مانورهای محدود به علاقمندان پرواز ایمنی بیشتری را هدیه میکند . بیشتر بخش های این هواپیماها بصورت خودکار تنظیم میشوند و یا آنکه تنظیم کردن آنها با رعایت چند نکته ی ساده امکان پذیر میگردد . دنیای هوانوردی عمومی به دنبال این است که هواپیماهای این بخش را طوری طراحی کند که در هر شرایطی بتواند به سادگی بدون نیاز به موتور و تنها با اعمال چند دستور معین به سطوح کنترلی هواپیما ، آنرا به سلامت بزمین بنشاند .

    منبع : فصل نامه ICAO
    AIRcraft Rescue & Fire Fighting

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  9. #8
    مدیر گروه هوانوردی غیر نظامی
    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    اردبیل
    نوشته ها
    972
    سپاسگزاری
    9,701
    سپاسگزاری شده : 12,188 بار در 955 پست
    قدرت امتیازدهی
    103
    Array

    پیش فرض پاسخ : ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

    سیستم اطفاء حریق داخل هواپیما ( Fire protection system )


    امروزه بیشتر هواپیماها دارای سیستم اطفاء حریق داخلی بوده و تعداد زیادی از آنها دارای سیستم ردیابی و اعلان حریق نیز هستند .
    سیستم های ردیابی و اعلان حریق بصورت مستقل و مجزا کار میکنند ولی سیستم اطفاء حریق فقط زمانی بکار می افتد که خلبان سوئیچ آنرا فعال کند ، مواد اطفائیه ای که در این سیستم استفاده میشود عبارتند از BCF و BTM و یا سیلندرهایی که محتوی ترکیبی از گاز فرئون و نیتروژن میباشد.
    این مواد در سیلندرهایی که با فشار پر شده اند در قسمتهای مختلفی از هواپیما قرار دارد و این سیلندرها معمولا" در مدت یک تا پنج ثانیه تخلیه شده و محتویات آن جهت اطفاء حریق به مصرف میرسد .
    لازم بذکراست سیستم اطفاء حریق در داخل هواپیما مختص نقاط ویژه ای از هواپیما میباشد و شامل کلیه نقاط آن نمیشود . نقاطی که توسط این سیستم پوشش داده میشود عبارتند از : موتور هواپیما ، محل بار و مخزن سوخت . این سیستم تاثیری در قسمت خارجی بدنه و قسمتهای دیگر هواپیما ندارد.
    باید توجه داشت در هر حادثه ای که برای هواپیما اتفاق می افتد ممکن است این خاموش کننده ها نیز آسیب دیده و عملکرد مناسبی نداشته باشد و حتی ممکن است سیلندرهای اطفائیه در محاصره آتش بماند که در این حالت هر لحظه ممکن است با توجه به شارژ بودن سیلندرها ، منفجر شده و خسارت زیادی وارد کنند .
    AIRcraft Rescue & Fire Fighting

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  10. #9
    مدیر گروه هوانوردی غیر نظامی
    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    اردبیل
    نوشته ها
    972
    سپاسگزاری
    9,701
    سپاسگزاری شده : 12,188 بار در 955 پست
    قدرت امتیازدهی
    103
    Array

    پیش فرض پاسخ : ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

    وبسایت جامعه تخصصی آتش نشانی و نجات فرودگاهی راه اندازی شد .


    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]



    مزایای تشکیل جامعه مجازی تخصصی ایمنی و آتش نشانی فرودگاهی
    • کاهش هزینه ارتباطات و خدمات آموزشی پرسنل ایمنی و آتش نشانی فرودگاهی با توجه به اهميت اصلاح الگوي مصرف
    • ایجاد امکان ارتباط مستمر و پویا در سطح مجموعه ایمنی و آتش نشانی فرودگاهی کشور
    • برقراری ارتباط سریع ، مستمر و پویا بین سطوح مختلف مدیریتی، کارشناسی و عملیاتی ایمنی و آتش نشانی فرودگاهی
    • ایجاد بستر مناسب برای تهیه یک بانک اطلاعاتی روزآمد و جامع در بخش های مختلف پرسنلی، تجهیزاتی و دستورالعملی
    • تشخیص سریع کاستی و ضعف های موجود در بخش های مختلف آموزشی، تجهیزاتی و دستورالعملی
    • فراهم نمودن بستر مناسب برای تبادل تجربیات فنی و اصلاح شیوه های تخصصی
    • مهیا شدن امکان ذخیره سازی و ثبت همیشگی تجربیات فنی و انتشار آن در سطحی وسیع
    • تسهیل در تشخیص سریع و صحیح ضعف های آموزشی در سطح مجموعه ایمنی و آتش نشانی فرودگاهی
    • تسهیل در ارائه آموزش های مکتوب ، نشریات تخصصی و نکات فنی در سطح مجموعه
    • امکان مشاهده بازخورد مقررات و آیین نامه های تخصصی موجود و کشف ضعف ها و کاستی های موجود
    • تسریع در انتشار اصلاحیه ها و دستورالعمل های صادر شده .
    AIRcraft Rescue & Fire Fighting

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  11. #10
    مدیر گروه هوانوردی غیر نظامی
    تاریخ عضویت
    Oct 2008
    محل سکونت
    اردبیل
    نوشته ها
    972
    سپاسگزاری
    9,701
    سپاسگزاری شده : 12,188 بار در 955 پست
    قدرت امتیازدهی
    103
    Array

    پیش فرض پاسخ : ایمنی زمینی هواپیما و آتش نشانی فرودگاهی

    همایش یک روزه مسئولین ایمنی زمینی فرودگاههای کشور در محل سالن اجتماعات شرکت ( سنتر قدیم ) برگزار خواهد شد.
    این همایش با عنوان " آتش نشانی و نجات فرودگاهی - دیروز، امروز، فردا-چالش ها و فرصت های پیش رو " در مورخه 30/9/88 برگزار
    میشود .

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]
    AIRcraft Rescue & Fire Fighting

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


صفحه 1 از 4 1234 آخرینآخرین

جستارهای مشابه

  1. کاش با فرا زمینی ها حرف میزدم
    توسط Babak 747 در انجمن بشقاب پرنده(UFO)
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 22-07-2009, 17:31
  2. دومین همایش مدیریت ایمنی فرودگاهی
    توسط ماه در انجمن ایمنی هوایی
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 28-05-2009, 07:27
  3. آغاز بکار بالگرد آتش نشانی
    توسط ماه در انجمن ايمني و سوانح هوايي
    پاسخ ها: 7
    آخرين نوشته: 08-07-2007, 02:38

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید جستار جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان فرستادن پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در نوشته خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید نوشته های خود را ویرایش کنید
  •