صفحه 3 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 21 تا 30 , از مجموع 52

جستار: آشنايي با هواپيماي ايران 140

  1. #21
    Airman Basic
    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    محل سکونت
    اصفهان
    نوشته ها
    15
    سپاسگزاری
    3
    سپاسگزاری شده : 67 بار در 14 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض Re: آشنايي با هواپيماي ايران 140

    با کسب اجازه از دوستان در مورد مطالب درج شده چند نکته عرض کنم:
    - مشخصاتیکه از هواپیمای ایران 140 دوستان درج کردند مشخصاتی بوده که در اول پروژه و هنگام عقد قرارداد ارائه شده و performance هواپیما چیزاای دیگه ای رو نشون داده از جمله وزن خالی- توان موتور، اویونیک و ... که در فرصتی مناسب بهشون اشاره می کنم فقط اشاره کنم که یکی از مهمترین مشکلات موتور فعلی مشکل سیستم FCU سیستم کنترل سوخت اونه که گاه و بیگاه باعث خاموش شدن موتور شده.
    - دکتر وزیری که فردی بسیار کارشناس و خبره در فناوری هوایی می باشند، مسول پروژه هواپیمای ایران 140 نیستند ایشان رئیس دفتر طراحی هسا هستند که معاونت مستقلی از پروژه ایران 140 بوده و بیشتر روی پروژه های تحقیقاتی مانند طراحی پهپهاد ها، طراحی مدل باری(!)هواپیمای ایران 140 و .. کار می کنند. البته بهتر بود در طی این مدت به جای انجام پروژه های تحقیقاتی تبدیل هواپیما به مدل های دیگر (که شرکت آنتونف تا کنون به هیچ وجه اجازه تبدیل هواپیما به مدل باری با درب رمپ رو به هسا نداده)ابتدا پروژه ای برای ارتقا و بهبود موتور و کاهش وزن هواپیما تعریف و به نتیجه می رسید و پس از تثبیت و اثبات کارایی و عملکرد هواپیما، به توسعه هواپیما پرداخته می شد.
    - و مهمتر از همه، شما عزیزان همه کارشناسان و متخصین هوایی هستید و این بلاگ هم یک بلاگ تخصصی است پس حتما اطلاع دارید که موارد مطرح شده در مصاحبه ها بیشتر جنبه تبلیغی داشته و نباید زیاد از لحاظ تخصصی مورد استفاده قرار بگیرند. وگرنه از این جور مصاحبه های تبلیغاتی رو به راحتی می توان در سایت های خبری مشاهده کرد.

  2. سپاسگزاری ها (5):


  3. #22
    Airman Basic
    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    محل سکونت
    اصفهان
    نوشته ها
    15
    سپاسگزاری
    3
    سپاسگزاری شده : 67 بار در 14 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض Re: آشنايي با هواپيماي ايران 140

    نقل قول نوشته اصلی توسط PersianPilot
    ببخشید, ایا کلیه قطعات ایران 140 از اوکراین وارد میشه و بعد ما اونو مونتاژ میکنیم, یا اینکه قالبهای این هواپیما به ایران داده شده ؟

    در جواب این دوست عزیز باید عرض کنم هواپیما سه بخش عمده داره:
    1- سازه هواپیما که هسا طبق قرارداد و مدارک و نقشه های دریافت شده تا 75% این بخش رو می تونه در داخل بسازه و برای این کار مدارک طرحی و تولید را (با اشتباهات فرواون) از آنتونف دریافت کرده و می تونه با ایجاد زیرساختها در داخل کشور تولید کنیه. سهم 25% از کل هواپیما برای اکراین محفوظ مانده و اگر هسا در آینده بخواهد این 25% را نیز بسازد باید از طریقی مجوز ساخت این بخش از قطعات و مدارک طراحی، نقشه ها و مدارک ساخت و تولید این قطعات را از آنتونف خریداری کند. دوستان فراموش نکنند این یک هواپیما سویل است و نظامی نیست که ساخت آن نظارت بین المللی ندارد. بلکه هر بخش از کار و ساخت و مونتاژ باید توسط آنتونف و هواپیمایی کشوری اکراین و CAO ایران certificate و مجوز نصب بر روی هواپیما داشته باشد وگرنه در نهایت از تائید هواپیما و صدور مجوز برای حمل مسافر خوداری میشود.
    در مورد سهم تولید هسا، بخشی مربوط به مونتاژ بوده که ابزار و استندهای مورد نیاز بقسمتی از خارج خریداری شده وبقیه در هسا تولید شده است. بخشی هم مربوط به ساخت قطعات بوده و هسا برای ساخت مجموعه هایی که ساخت اونا رو آغاز کرده مثل INTERIOR, CENTER WING, WIRE BUNDLE, CENTER SECTION و .... ابزار و ادوات و قالب های مورد نیاز بر اساس مدارک در خود هسا تولید شده اند.
    2- بخشی از قطعات هواپیما به اقلام وندور معروف هستند شامل تجهیزات و سیستمهای الکترو اویونیک و هیدرو مکانیک و سیستمهای ناوبری که این اقلام را شرکتهای تخصصی الکلترو اویونیک تولید می کنند (حدود 800 نوع)و از طریق بیش از 50 شرکت مختلف خارجی تامین می شوند. آنتونف مجوزی به هسا برای ساخت این اقلام نداده ضمن اینکه تجهیزات، تخصص و هزینه زیادی هم دارند و با وجود برخی اقدامات هسا تاکنون به صورت فراگیر وارد ساختن این گونه اقلام نشده. شرکت های برزگ هواپیماسازی نیز همینگونه هستند و معمولا اقلام الکترو اویونکی آنها توسط شرکتها همکار تامین میشه و خود این شرکت ها مثل بویینگ یا ایرباس تنها تولید بخشی از قطعات و مونتاژ نهایی هواپیما رو انجام میدن.
    3- موتور هواپیما که اون هم تخصص خاص خودشو داره و توسط شرکت موتور سیچ اکراین تولید میشه البته طبق قراردادی شرکت صها قراره به تدریج وارد ساخت و مونتاژ موتور شده و برای هسا تامین کننده موتور باشد.


  4. #23
    Aviation Ordnanceman
    تاریخ عضویت
    Feb 2005
    نوشته ها
    583
    سپاسگزاری
    199
    سپاسگزاری شده : 1,060 بار در 215 پست
    قدرت امتیازدهی
    14
    Array

    پیش فرض Re: آشنايي با هواپيماي ايران 140

    از پاسختون ممنونم, یادمه شبکه خبر برنامه ای در مورد ایران 140 نشون میداد, شنیدم , موتور این هواپیما رو وزارت دفاع دریافت میکنه و بعد در داخل مونتاژش میکنیم .

  5. #24
    Airman Basic
    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    محل سکونت
    اصفهان
    نوشته ها
    15
    سپاسگزاری
    3
    سپاسگزاری شده : 67 بار در 14 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض Re: آشنايي با هواپيماي ايران 140

    نقل قول نوشته اصلی توسط PersianPilot
    از پاسختون ممنونم, یادمه شبکه خبر برنامه ای در مورد ایران 140 نشون میداد, شنیدم , موتور این هواپیما رو وزارت دفاع دریافت میکنه و بعد در داخل مونتاژش میکنیم .
    بله همونطور که عرض کردم صها (یکی از بزرگترین مراکز تعمیر و نگهداری و اورهال هواپیما در خاورمیانه و از زیرمجموعه های وزارت دفاع) قرارداد ساخت این موتور رو بسته و در حال انجام فازها انتقال فناوری ساخت موتور tv3 (موتور هواپیمای ایرن 140) بوده. در حال حاضر این موتور ها از شرکت موتورسیچ اکراین به صها ارسال می شن و پس از انتقال به هسا با نظارت صها موتورها بررسی و بر روی هواپیما نصب می شن.
    امیدواریم با توجه به پیگریهای قبلی و حادثه دردناک اخیر عزم جدی برای انجام اصلاحات و، رفع عیوب و بالا بردن توان این موتور در بین مجموعه مدیران و کارشناسان صنایع مرتبط ایجاد بشه.

  6. سپاسگزاری ها (4):


  7. #25
    Aviation Ordnanceman
    تاریخ عضویت
    Feb 2005
    نوشته ها
    583
    سپاسگزاری
    199
    سپاسگزاری شده : 1,060 بار در 215 پست
    قدرت امتیازدهی
    14
    Array

    پیش فرض Re: آشنايي با هواپيماي ايران 140

    ممنونم, اگه تکنولوژی ساخت این موتور رو بدست بیاریم که واقعا خیلی عالی میشه , چون به غیر از ایران 140 , هلیکوپتر میل 17 هم از همین نوع موتور استفاده میکنه ( Turboshaft )

    An-140 , از دو مدل موتور میتونه استفاده کنه , که مدل دیگر اون موتور توربوپراپ ( PW 100 ) کانادا با kW 1900 , Thrust , که البته بهتر بود از این موتور استفاده کنیم.

    مشخصات این موتور در این لینک : [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


    -

  8. سپاسگزاری ها (8):


  9. #26
    Airman Basic
    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    محل سکونت
    اصفهان
    نوشته ها
    15
    سپاسگزاری
    3
    سپاسگزاری شده : 67 بار در 14 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض Re: آشنايي با هواپيماي ايران 140

    نقل قول نوشته اصلی توسط Milad Manafi
    استاد ماه
    متشکرم از اطلاعات جالبتون

    حداقل برای منکه همیشه این موتور توربوپراپ سوال بودش.
    مرسی.

    یک پیشنهاد
    بهتر نیست این طیاره را همون آنتونوف 140 بنامیم تا ایران140؟

    چون ما که این را طراحی که نکردیم؟

    درسته؟

    متشکرم
    اینکه اسم هواپیما ایران 140 (iran 140) گذاشته شده یه خورده تصادفی بود به این ترتیب که اسم هواپیما در اکراین an140 بود و قتی قراداد تولید مشترک و تولید تحت لیسانس یا آنتونف بسته شد قرار شد در اسم هوایما دو حرف از آنتوف و دو حرف از اسم کشور ایران هم اضافه بشه یعنی i.r از i.r.i.b (جمهوری اسلامی ایران) که وقتی ir به an140 اضافه شد و حاصل شد i.r an140 و اینطوری تصادفا iran 140 به اسم ایران به دست اومد نه اینکه کلا اسم هواپیما رو خودمون عوض کرده باشیم و عمدا اسم ایران رو گذاشته باشیم

  10. سپاسگزاری ها (4):


  11. #27
    مدیر انجمنهای سیستمهای موشکی و پدفندی,هواپیماهای پیش اخطار هوابرد و سوخترسان
    تاریخ عضویت
    Nov 2007
    محل سکونت
    تبریز
    سن
    22
    نوشته ها
    731
    سپاسگزاری
    21,675
    سپاسگزاری شده : 8,390 بار در 662 پست
    قدرت امتیازدهی
    47
    Array

    پیش فرض Re: آشنايي با هواپيماي ايران 140

    به نظر من برای توسعه ی صنعت هوایی کشور تولید این هواپیما برای سرویس دهی به مناطق محروم و خیلی از فرودگاههای کشور که متروک موندن و نیاز به هواپیماهای توربوپراپ دارن لازم هستش اما باید توجه داشت که ایرادات رو برطرف کرد.
    یکی از دوستان میگفت این هواپیما سه موتور داره!میشه بپرسم منظور شما از موتور سوم همون سامانه APU این هواپیما هست یا چیز دیگه؟!
    در زندگی منتظر معجزه نباش، خودت معجزه زندگیت باش ...

  12. کاربر مقابل از نوشته Avenger گرامی سپاسگزاری کرده است:


  13. #28
    Airman Basic
    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    محل سکونت
    اصفهان
    نوشته ها
    15
    سپاسگزاری
    3
    سپاسگزاری شده : 67 بار در 14 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض Re: آشنايي با هواپيماي ايران 140

    نقل قول نوشته اصلی توسط Avenger
    به نظر من برای توسعه ی صنعت هوایی کشور تولید این هواپیما برای سرویس دهی به مناطق محروم و خیلی از فرودگاههای کشور که متروک موندن و نیاز به هواپیماهای توربوپراپ دارن لازم هستش اما باید توجه داشت که ایرادات رو برطرف کرد.
    یکی از دوستان میگفت این هواپیما سه موتور داره!میشه بپرسم منظور شما از موتور سوم همون سامانه APU این هواپیما هست یا چیز دیگه؟!
    درسته دوست عزیز منظور موتور سومی برای تامین نیروی پیشرانه هواپیما نیست بلکه منظور همون APU هستش و دواقع یه ژنراتور مولد برق (در کنار باتری مولد برق و برق تولید شده از موتورهای اصلی در هنگام روشن بودن موتورها برای مصارف داخلی هواپیما)هستش که بعضی از هواپییماها فاقد APUهستن.
    داشتن APU یکی از مزایای ایران 140 بوده که باعث میشه توان کمتری از موتورها برای تامین برق هواپیما مصرف بشه و رو باند و هنگام خاموش بودن موتورهای اصلی برق کافی برای تامین تهویه مطبوع و Air condition هواپیما تامین بشه همچنین در صورت خاموش شدن موتورهای هواپیما در آسمان با داشتن APU روشن کردن دوباره موتورها امکان پذیره و مزایای دیگه.

  14. سپاسگزاری ها (4):


  15. #29
    Aviation Electronics Technician
    تاریخ عضویت
    Jul 2007
    محل سکونت
    اهواز-تهران-زاهدان-زابل
    نوشته ها
    275
    سپاسگزاری
    179
    سپاسگزاری شده : 1,681 بار در 195 پست
    قدرت امتیازدهی
    21
    Array

    پیش فرض Re: آشنايي با هواپيماي ايران 140

    آیا حقیقت داره که این هواپیما ها بعد از سقوط اخیر از پرواز منع شدند و خط تولید متوقف شده...؟!
    پرنده قشنگم کی میایی...؟؟

  16. #30
    Aviation Electronics Technician
    تاریخ عضویت
    May 2007
    نوشته ها
    311
    سپاسگزاری
    272
    سپاسگزاری شده : 562 بار در 146 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض Re: آشنايي با هواپيماي ايران 140

    خط تولید قطعا نه ، هیچ وقفه ای به وجود نیومد،


    امروز که ما داریم صحت می کنیم فریم های 13 امین ایران 140 هم در استندهای مخصوص دارن پرچ می خورن تا برن برای کامپاننت و زیر سامانه ها و اتصال اصلی استراکچر.

    من از خط تولید عکسهای خیلی جالبی گرفتم اما از اونجا که فکر می کنم مسئولین هسا از قرار دادن این عکسها اصلا خوششون نمیاد نمی تونم بزارمشون. ( در واقع فکر می کنم مسئولین هسا می خوان به سرعت خاطره بازدید مهندسان هوافضای کشور از هسا رو از ذهنشون پاک کنن :) ، ببخشنمون اگه خیلی شیطنت کردیم و بر خلاف مقررات کلی از خط تولید عکس گرفتیم ).
    پیوسته با این زمزمه در لحظه های سبز انتظار,سلام علی آل یاسین...

  17. کاربر مقابل از نوشته morteza2007 گرامی سپاسگزاری کرده است:


صفحه 3 از 6 نخستنخست 123456 آخرینآخرین

جستارهای مشابه

  1. جنگنده ؛ Q-5 ، A-5 Fantan
    توسط alishahrag در انجمن هواپیماهای جنگنده
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 07-08-2013, 22:51
  2. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 09-05-2008, 15:52

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید جستار جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان فرستادن پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در نوشته خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید نوشته های خود را ویرایش کنید
  •