صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 28

جستار: جنگنده ؛ MIG-31 Foxhound

  1. #1
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Mar 2005
    محل سکونت
    آذرآبادگان سرزمين بابك
    نوشته ها
    213
    سپاسگزاری
    2
    سپاسگزاری شده : 144 بار در 69 پست
    قدرت امتیازدهی
    11
    Array

    پیش فرض جنگنده ؛ MIG-31 Foxhound

    بنام خدا



    MiG-31
    Foxhound



    بهترين وسيله برای مقابله با هرگونه تهديد هوايی را می توان هواپيماهای رهگير و شكاری دانست. اين نوع هواپيماها با تسليحات خاص و قدرت مانور بالا به راحتی می توانند هر پرنده آهنی كه در حال پرواز باشد را نشانه گرفته و منهدم سازند و به همين دليل يكی از قوی ترين بازوان دفاعی ـ هوايی هر كشور به حساب می روند.


    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


    ايالات متحده آمريكا و روسيه (اتحاد جماهير شوروی سابق) دو كشوری هستند كه رقابت بسيار جدی ای در ساخت هواپيماهای رهگيری و شكاری با هم داشته و همچنان دوش به دوش هم در حال حركت هستند. اگر آمريكا هواپيمای بمب افكنی مانند (Lancer) B1-B می سازد، كمتر از چند ماه بعد خبر ساخت بمب افكن توپولف (Tu-160) را خبرگزاری های روسيه (شوروی) اعلام می كنند.

    يا اگر روسيه موشك بالستيكی را آزمايش می كند، مدتی نگذشته كه خبر ساخت سپر موشكی قوی آمريكا به گوش می رسد و اين رقابت (به رغم افت اندك قدرت هوايی روسيه پس از فروپاشی اتحاد جماهير شوروی) در تمامی عرصه های هوايی مانند ساخت موشك، شاتل و. . . ادامه داشته و دارد. در اين كشمكش های رقابتی بر سر ساخت هواپيماهای شكاری، روسيه (شوروی سابق) موفق به ساخت هواپيمای رهگير - شكاری شد كه به راستی يكی از بهترين هواپيماها در نوع خود به حساب می رود.

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


    ميگ ـ ۳۱ (Mig-31) هواپيمای رهگيری با سرعت مافوق صوت (supersonic) و دوربرد است كه هواپيمايی محبوب در نيروی هوايی روسيه است. قبل از Mig-31 هواپيمای Mig-25 وظيفه دفاع هوايی را برعهده داشت اما Mig-25 برای نزاع در ارتفاع های بالا طراحی شده بود. پس در اواسط دهه ۱۹۶۰ متخصصان هوافضای شوروی دست به ساخت Mig-31 زدند و برای صرفه جويی در وقت و هزينه طرح اصلی آن را از Mig-25 امانت گرفته و با انجام تغيير و تحولاتی مثلاً ساخت بدنه ای كشيده تر نسبت به Mig-25 (برای به دست آوردن سرعت مافوق صوت پرواز در ارتفاعات پايين) و موتوری جديد (جهت افزايش برد)


    سرانجام اولين نمونه آزمايشی آن به نام Ye-155MP را ساختند كه نخستين پروازش را در ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۶۵ ميلادی انجام داد. با جلب رضايت كارشناسان نيروی هوايی، توليد آن از سال ۱۹۶۹ آغاز شد. در سال ۱۹۸۲ ناتو (سازمان پيمان آتلانتيك شمالی NATO) به آن لقب سگ شكاری (foxhound) نهاد.



    از اين زمان به بعد Mig-31 جايگزينی اصلح به جای هواپيماهای Mig-23 و Tu-28 و Su-15 به حساب می آيد. اين سگ شكاری آهنی توسط دو موتور توربوفن مدل D-30F6 تجهيز شده است كه برد آن را به طور چشمگيری نسبت به هواپيماهای هم دوران خود افزايش داده و احتياج به دريچه های ورودی هوای (intakes air) بزرگ تر و همچنين خروجی های (nozzle) گشادتری نسبت به Mig-25 دارد.

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

    كليد موفقيت Mig-31 كه اين هواپيما را از باقی رقبای خود متمايز می سازد، می توان در وجود رادار زاسلون (Zaslon) مدل SBI-16 دانست. اين رادار پيشرفته خط كنترل آتش تا محدوده ۱۲۰ كيلومتری (حدود ۶۵ مايل) اطراف خود را به وضوح در بر می گيرد و حتی نسبت به اهدافی كه پشت هواپيما هستند حساس است و می تواند ۱۰ هدف را شناسايی كرده و به ۴ هدف در آن واحد كنترل كامل داشته باشد.


    در همين راستا Mig-31 با ۴ موشك دوربرد AA-9-Amos) R) تجهيز شد. بعد از Mig-31 مدلی پيشرفته تر به نام Mig-31B ساخته شد كه توانايی حمل موشك های جديدتر را مانند موشك های دوربرد R-33S، موشك ميان برد R-40TD و موشك كوتاه برد R-60 را داشت و تغييراتی نيز در سنجش ايونيك (الكترونيك پرواز) آن داده شد و مهم ترين مسئله توانايی سوخت گيری هوايی (in-flight refuling) را نيز به دست آورد.



    مدلی ديگر از ميگ ها، Mig-31D است كه خصوصياتی جديد و توانايی حمل موشك ضدماهواره (Anti-Satellite Missile) دارد كه اين موشك به صورتی عمود به نوك بال هايش نصب می شود. در سال ۱۹۹۲ ميلادی Mig-31E برای اولين بار در نمايشگاه هوايی برلين به نمايش گذاشته شد در حالی كه فقط يك نمونه از اين هواپيما ساخته شده بود


    اما باز هم با وجود اين همه مدل های مختلف از هواپيمای ميگ ـ ۳۱ نيروی هوايی روسيه ارضا نشد و دست به ساخت مدل جديدی با نام Mig-31M زد كه بسيار پيشرفته تر از مدل اصلی يعنی Mig-31 بود. در اين مدل به طور كلی وضعيت رادارها تغيير كرد و رادارهای پيشرفته تر جای آنها را گرفت به گونه ای كه می توانست در يك زمان با ۶ هدف مجزا به مبارزه هوايی بپردازد كه نسبت به رادارMig-31« SBI-16» از توانايی كنترل ۲ فروند هواپيما بيشتر بهره می برد.


    اين مدل يعنی Mig-31M قادر به حمل موشك R-37 كه مدل پيشرفته R-33 است را دارا است. كابين خلبان از نو طراحی شده است و در آن از نمايشگرهای چندمنظوره سه رنگ استفاده می شود. ديگر تغييرات عبارتند از: ظرفيت بيشتر سوخت، چتر ترمز بزرگ تر (Chute hausing brake)، نداشتن مسلسل،۱ چرخ دماغه ای با طراحی جديد است.


    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


    بعد از چند وقت باز هم سروكله مدلی ديگر پيدا شد با نام Mig-31BM كه در واقع بسيار شبيه به Mig-31B بود اما تمامی تجهيزاتش به روز شده بود به خصوص تمركز خاصی برای توانايی بيشتر در حمله های هوا به زمين شد و می توانست ۲۴ هدف زمينی را انتخاب كرده و آنها را موشك باران كند. يكی از مشخصات ويژه ميگ ها استحكام بدنه آن ها است كه تمامی آن ها از آلياژی متشكل از ۵۰ درصد از نوع خاصی از نيكل، ۱۶ درصد تيتانيوم و ۳۳ درصد از آلياژ سبك آلومينيوم است



    از صاحبان هواپيمای Mig-31 می توان فدراسيون روسيه (۳۲۰ فروند در اختيار نيروهای دفاع هوايی روسيه و واحدهای تاكتيكی)، قزاقستان با ۳۰ فروند (كه در واقع پس از فروپاشی شوروی سابق از آن كشور به ارث برده است) و چين نام برد. البته هنوز از سوی برخی كشورها علاقه مندی خاصی برای خريد اين هواپيما ابراز می شود، به ويژه كشورهايی كه قدرت و يا اجازه خريد تسليحات نظامی آمريكايی را ندارند


    و در واقع از سوی آمريكا تحريم شده اند. بله! ايران نيز به همراه سوريه برای مجهزكردن ناوگان هوايی خود علاقه مند به در اختيار گرفتن اين هواپيمای مدرن است تا توان مقابله با تكنولوژی نوين و پيشرفته آمريكايی كشورهای منطقه (و حتی خود آمريكا كه بدون هيچ مشكلی به عراق يورش برد) را داشته باشند. به عقيده كارشناسان در مورد جنگ عراق، وجود چند فروند هواپيمای Mig-31 شايد قدرت جلوگيری از جنگ را نداشت اما لااقل از



    شدت حمله هوايی آمريكا می كاست. با وجود اين هواپيما، هيچ هواپيمای جنگنده و يا بمب افكن آمريكايی جرات نمی كرد كه بدون عمليات دقيق پيش بينی شده دقيق از مرزهای عراق عبور كند. حتی قسمت اعظم موشك های آمريكايی كه به سوی عراق شليك شدند، توسط اين شكاری نابود شد.


    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]




    چين نيز كه يكی از صاحبان Mig-31 است طبق قراردادی كه در سال ۱۹۹۲ ميلادی با روسيه منعقد كرد ۲۴ فروند از اين هواپيما همراه با تمامی تجهيزات پيشرفته را دريافت كرد و قرار بر اين شد كه چين با كمك روسيه يك كارخانه سازنده Mig-31 در شن يانگ Shenyang در سال ۲۰۰۰ احداث كند و تا سال ۲۰۱۰ ميلادی ۲۰۰ فروند از اين هواپيما توليد كند. اما اين قرارداد كاملاً لغو شد و چين در قبال اين قرارداد به خريد هواپيماهای سوخو ۲۶ و سوخو ۳ راضی شد.


    پی نوشت



    ۱- تمامی مدل های ميگ به جز Mig-31 مجهز به مسلسل ۶ لول ۲۳ ميلی متری مدل GSh-23-6 است.


    2_ MIG-31 توانایی دیتا لینک رو با هم دارند

    در مورد ديتا لينك هم توضيح داده بودم تو همون مقاله اونا از سيستم راداري APD.518 براي اين منظور بهره مي برند


    شناسنامه ميگ –31

    خاستگاه::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::شوروی پیشین

    سازنده::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::ميگويان

    سال ساخت:::::::::::::::::::::::::::::::::::1960 ميلادی

    پیشران:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 2دستگاه پیشران توربوفن مدل D_ 30F6

    توان پيشران::::::::::::::::::::::::::::::::::: 159 هزار نيوتون

    درازا:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 5/21 متر

    قد::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 63/5 متر

    وزن::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::21825 كيلوگرم

    وزن با تجهيزات::::::::::::::::::::::::::::::46200 كيلوگرم

    سقف پرواز:::::::::::::::::::::::::::::::::::206 متر

    سرعت:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::83/2 ماخ

    هواپيماهای همسان
    ::::::::::::::::::::::: ميگ-25.....اف-14....اف-15

    خدمه:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 2نفر

    برد رزمی::::::::::::::::::::::::::::::::::::::1250 كيلومتر

    نرخ اوجگیری
    :::::::::::::::::::::::::::::::::طی 9 دقيقه20000متر

    توان سوختگیری هوایی
    :::::::::::::::::::: خير

    گنجایش باک درونی
    :::::::::::::::::::::::: 14200 ليتر
    ویرایش توسط kermanshahy : 14-09-2013 در ساعت 21:07 دلیل: یکپارچه سازی پستهای چندگاه کاربر صمد وافزودن فرتور و زیبا سازی
    با رعايت قوانين به حفظ نظم فروم خودتان كمك كنيد
    jazzaab.com

  2. سپاسگزاری ها (2):


  3. #2
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Aug 2005
    محل سکونت
    تبریز
    نوشته ها
    418
    سپاسگزاری
    3
    سپاسگزاری شده : 109 بار در 67 پست
    قدرت امتیازدهی
    9
    Array

    پیش فرض جنگنده ؛ MIG-31 Foxhound

    بنام خدا



    MiG-31 Foxhound History




    میگ-31 نوع ارتقا یافته و جایگزین میگ-25 میباشد که در زمان خود بی رقیب بود و اکنون جای خود را به پسرش داده است. بی شک میگ-31 پرقدرتمندترین رهگیر روسیه و در کل جهان میباشد که توانایی رهگیری همزمان چندین جنگنده مهاجم را دارا میباشد و نیز اولین جنگنده عملیاتی شوروی با توانایی نگاه به پایین و شلیک به پایین میباشد.
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]
    كاكپيت جلويي ميگ-31

    این جنگنده از راداری بسیار قوی با نام Zaslon بهره میبرد که به فاکس هوند این امکان را میدهد تا همزمان به 4 (در مدلهای اولیه) هدف حمله کند و نیز دیگر جنگنده های دشمن را تحت کنترل داشته باشد! طبق نظر بعضی کارشناسان این رادار قویترین و بهترین رادار جهان میباشد که حتی میتواند استیلت را هم شناسایی کند! از نظر سیستم رانش نیز میگ-31 از دو موتور توربوجت با پس سوز D-30F6 بهره میبرد که هر کدام تراستی برابر 93KN تولید مینمایند و با آنها فاکس هوند سرعتی برابر با 3 برابر صوت پیدا میکند!

    كاكپيت پشتي ميگ-31 بي


    طراحی و شکل ظاهری میگ-31 بسیار شبیه به میگ-25 میباشد و دقیقا مانند آن دارای 2 جایگاه تسلیحات در زیر هر بال و یکی در انتهای بال به اضافه 4 جایگاه در زیر بدنه هواپیما میباشد. در دهه 1990 با توجه به قدرتمندتر شدن جنگنده های غربی روسیه فاکس هوند های خود را ارتقا داد که تواناییهای میگ-31 بسیار بهتر و بیشتر از قبل شد که امروزه این مدل با نام MiG-31BM شناخته میشود.


    MiG-31BM دارای آیونیکی بسیار قویتر از نسلهای قبلی خود میباشد و میتواند به راحتی با اهداف هوایی یا زمینی درگیر شود. و نیز به واسطه رادار پرقدرت خود میتواند همزمان 24 جنگنده دشمن را شناسایی کرده و با آنها درگیر شود! این رادار جدید همچنین میتواند به نحو احسن اهداف زمینی را نیز شناسایی کند. در ادامه با مشخصات MiG-31A آشنا میشوید :


    شناسنامه
    MiG-31A :




    کشور سازنده : شوروی سابق

    هواپیماهای مشابه : MiG-25 , F-14 , F15

    تعداد سرنشین : 2 نفر

    ماموریت اصلی : رهگیر تمام آب و هوایی + ایجاد امنیت هوایی

    طول : 21.5 متر

    طول بال : 14 متر

    ارتفاع : 6.6 متر

    حداکثر سرعت : 3 ماخ

    وزن خالی : 22 تن

    وزن استاندارد : 37 تن

    حداکثر وزن : 47 تن

    نوع و قدرت موتور : دو موتور توربوجت با پس سوز D-30F6 هر کدام با تراست 93 کیلو نیوتن

    حداکثر تحمل G : در سرعتهای فراصوت +5 جی

    حداکثر برد : 3300 کیلومتر

    شعاع عملیاتی : 720 کیلومتر

    ارتفاع پرواز : 25 کیلومتر

    ارتفاع پرواز از سطح دریا : ؟

    مدت زمان برای رسیدن به ارتفاع 20 کیلومتری : 8 دقیقه و 54 ثانیه

    قابلیت سوختگیری هوایی : ندارد

    حسگرها : LD/SD TWS radar, possible IRST, RWR (رادار Zaslon S-800 با برد 200 کیلومتر)

    نوع تسلیحات : یک قبضه توپ 23 میلی متری GSh-6-23 + موشکهای هوا به هوای R-33 , R-40 , R-60 , R-73



    MiG-31BM Specifications :




    این مدل در بسیاری جهات شبیه مدلهای قبلی است و در اینجا فقط نکات مهم را بیان میکنم.

    نوع رادار : Zaslon-M با برد 400 کیلومتر و توانایی شناسایی استیلت ، همزمان 24 هدف را شناسایی و به 6 تا از آنها حمله میکند و بقیه را نیز تحت نظر دارد.

    توانایی جنگ الکترونیک : دارای سیستم مدرن ECM و ضد ECM

    آیونیک این مدل بسیار پیشرفته تر از مدلهای قبلی است.

    نوع تسلیحات :

    یک قبضه توپ 23 میلی متری GSh-6-23

    موشکهای هوا به هوای R-27 , R-33 , R-37 , R-40 , R-60 , R-73 , R-77

    موشکهای هوا به زمین Kh-31P , Kh-58

    قیمت میگ-31 بی ام : 40 میلیون دلار



    توضیحاتی چند در مورد موشکهای هوا به هوای قابل حمل توسط میگ-31 :

    R-27 با برد 130 کیلومتر در نوع راداری و 80 کیلومتر در نوع حرارتی ، حداکثر سرعت هدف : 3600 Km/h

    R-33 با برد 160 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : 3700 Km/h

    R-37 با برد 300 الی 370 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : ؟

    R-40 با برد 50 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : ؟

    R-60 با برد 10 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : ؟

    R-73 با برد 40 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : 2500 Km/h

    R-77 با برد 90 الی 150 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : 3700 Km/h



    چگونگی ظرفیت حمل موشکهای هوا به هوا در MiG-31BM :



    A) 8 R-33 & 2 R-60 or R-73

    B) 6 R-33 & 2 R-40 & 2 R-60 or R-73

    C) 4 R-33 & 4 R-40 & 2 R-60 or R-73

    D) 4 R-33 & 4 R-73 & 2 R-40 & 2 R-60 or R-73

    E) ………
    ویرایش توسط kermanshahy : 14-09-2013 در ساعت 21:01 دلیل: بند انگشتی نمودن فرتور،زیبا سازی،بن پایه

  4. سپاسگزاری ها (2):


  5. #3
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Aug 2005
    محل سکونت
    تبریز
    نوشته ها
    418
    سپاسگزاری
    3
    سپاسگزاری شده : 109 بار در 67 پست
    قدرت امتیازدهی
    9
    Array

    پیش فرض جنگنده ؛ MIG-31 Foxhound

    بنام خدا



    MiG-31 Foxhound History


    میگ-31 نوع ارتقا یافته و جایگزین میگ-25 میباشد که در زمان خود بی رقیب بود و اکنون جای خود را به پسرش داده است. بی شک میگ-31 پرقدرتمندترین رهگیر روسیه و در کل جهان میباشد که توانایی رهگیری همزمان چندین جنگنده مهاجم را دارا میباشد و نیز اولین جنگنده عملیاتی شوروی با توانایی نگاه به پایین و شلیک به پایین میباشد.


    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


    این جنگنده از راداری بسیار قوی با نام Zaslon بهره میبرد که به فاکس هوند این امکان را میدهد تا همزمان به 4 (در مدلهای اولیه) هدف حمله کند و نیز دیگر جنگنده های دشمن را تحت کنترل داشته باشد! طبق نظر بعضی کارشناسان این رادار قویترین و بهترین رادار جهان میباشد که حتی میتواند استیلت را هم شناسایی کند! از نظر سیستم رانش نیز میگ-31 از دو موتور توربوجت با پس سوز D-30F6 بهره میبرد که هر کدام تراستی برابر 93KN تولید مینمایند و با آنها فاکس هوند سرعتی برابر با 3 برابر صوت پیدا میکند! طراحی و شکل ظاهری میگ-31 بسیار شبیه به میگ-25 میباشد و دقیقا مانند آن دارای 2 جایگاه تسلیحات در زیر هر بال و یکی در انتهای بال به اضافه 4 جایگاه در زیر بدنه هواپیما میباشد. در دهه 1990 با توجه به قدرتمندتر شدن جنگنده های غربی روسیه فاکس هوند های خود را ارتقا داد که تواناییهای میگ-31 بسیار بهتر و بیشتر از قبل شد که امروزه این مدل با نام MiG-31BM شناخته میشود. MiG-31BM دارای آیونیکی بسیار قویتر از نسلهای قبلی خود میباشد و میتواند به راحتی با اهداف هوایی یا زمینی درگیر شود. و نیز به واسطه رادار پرقدرت خود میتواند همزمان 24 جنگنده دشمن را شناسایی کرده و با 6 تا از آنها درگیر شود! این رادار جدید همچنین میتواند به نحو احسن اهداف زمینی را نیز شناسایی کند. در ادامه با مشخصات MiG-31A آشنا میشوید :


    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]



    MiG-31A Specifications :


    کشور سازنده : شوروی سابق

    هواپیماهای مشابه : MiG-25 , F-14 , F15

    تعداد سرنشین : 2 نفر

    ماموریت اصلی : رهگیر تمام آب و هوایی + ایجاد امنیت هوایی

    طول : 21.5 متر

    طول بال : 14 متر

    ارتفاع : 6.6 متر

    حداکثر سرعت : 3 ماخ

    وزن خالی : 22 تن

    وزن استاندارد : 37 تن

    حداکثر وزن : 47 تن

    نوع و قدرت موتور : دو موتور توربوجت با پس سوز D-30F6 هر کدام با تراست 93 کیلو نیوتن

    حداکثر تحمل G : در سرعتهای فراصوت +5 جی

    حداکثر برد : 3300 کیلومتر

    شعاع عملیاتی : 720 کیلومتر

    ارتفاع پرواز : 25 کیلومتر

    ارتفاع پرواز از سطح دریا : ؟

    مدت زمان برای رسیدن به ارتفاع 20 کیلومتری : 8 دقیقه و 54 ثانیه

    قابلیت سوختگیری هوایی : ندارد

    حسگرها : LD/SD TWS radar, possible IRST, RWR (رادار Zaslon S-800 با برد 200 کیلومتر)

    نوع تسلیحات : یک قبضه توپ 23 میلی متری GSh-6-23 + موشکهای هوا به هوای R-33 , R-40 , R-60 , R-73


    MiG-31BM Specifications :



    این مدل در بسیاری جهات شبیه مدلهای قبلی است و در اینجا فقط نکات مهم را بیان میکنم.

    نوع رادار : Zaslon-M با برد 400 کیلومتر و توانایی شناسایی استیلت ، همزمان 24 هدف را شناسایی و به 6 تا از آنها حمله میکند و بقیه را نیز تحت نظر دارد.

    توانایی جنگ الکترونیک : دارای سیستم مدرن ECM و ضد ECM

    آیونیک این مدل بسیار پیشرفته تر از مدلهای قبلی است.

    نوع تسلیحات :

    یک قبضه توپ 23 میلی متری GSh-6-23

    موشکهای هوا به هوای R-27 , R-33 , R-37 , R-40 , R-60 , R-73 , R-77

    موشکهای هوا به زمین Kh-31P , Kh-58

    قیمت میگ-31 بی ام : 40 میلیون دلار

    موشکهای هوا به هوای قابل حمل توسط میگ-31 :

    R-27 با برد 130 کیلومتر در نوع راداری و 80 کیلومتر در نوع حرارتی ، حداکثر سرعت هدف : 3600 Km/h

    R-33 با برد 160 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : 3700 Km/h

    R-37 با برد 300 الی 370 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : ؟

    R-40 با برد 50 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : ؟

    R-60 با برد 10 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : ؟

    R-73 با برد 40 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : 2500 Km/h

    R-77 با برد 90 الی 150 کیلومتر ، حداکثر سرعت هدف : 3700 Km/h



    چگونگی ظرفیت حمل موشکهای هوا به هوا در MiG-31BM :



    A) 8 R-33 & 2 R-60 or R-73

    B) 6 R-33 & 2 R-40 & 2 R-60 or R-73

    C) 4 R-33 & 4 R-40 & 2 R-60 or R-73

    D) 4 R-33 & 4 R-73 & 2 R-40 & 2 R-60 or R-73

    E) ……………


    برای خرید اینگونه از جنگنده ها ايران در تحريم كامل آمريكا قرار دارد و با اين وجود روسيه هرگز چنين جنگنده اي به ايران نخواهد فروخت! همچنان كه قرار داد خريد 25 فروند ميگ-31 فسخ شد و تنها چند فروند تحويل ايران شدند كه به دليل تعداد اندك به درد نميخورند! در ضمن قيمت ميگ-31 بي ام برابر 40 ميليون دلار هست كه با احتساب هزينه نگهداري و تسليحاتش و ... قيمتش به 50 ميليون دلار يا بيشتر هم ميرسه! پس اصلا براي اقتصادي متوسط مانند ايران اين جنگنده خيلي پرهزينه هست و براي ايران ميگ-29 بهتر ميباشد! قيمت ميگ-29 اس ام تي برابر است با 20 ميليون دلار كه براي ايران مناسب ميباشد!


    چند نكته مهم :



    1- ميگ-31 و اف-22 در كلاسهاي كاملا متفاوت از هم قرار دارند و از اف-22 هرگز در مقابل ميگ-31 استفاده نميشود چون دليلش واضحه : امضاي حكم نابودي اف-22. در صورت لزوم تنها حريف ميگ-31 همون اف-14 هست كه ما خودم ازش عليه ميگ-25 خيلي استفاده كرديم! و اگر تامكت نداشتيم خدا ميداند كه چه ميشد؟ ميگ-25 هاي عراق سلطان بي رقيب آسمان ايران!!!!!!!! :?

    2- موشك آر-37 نوع ارتقا يافته آر-33 ميباشد كه براي نابودي اهداف بسيار دور و كند پرواز ساخته شده است. البته در فواصل كمتر از 200 كيلومتر كاراييش مثل آر-33 ميباشد ولي در اصل براي فواصل بيش از 200 و حداكثر 400 كيلومتر ساخته شده است! دقت اين موشك هم كه بي همتا است و هدفش رو تا منهدم نكنه دست ور دار نيست! ميگ-31 احتمالا از آر-33 براي درگيري با اف-22 استفاده خواهد كرد و نيازي به آر-37 نيست! آر-27 و آر-73 و آر-77 هم كه نيازي به تعريف ندارند؟

    3- آمريكا هم اكنون پول توليد انبوه اف-22 را ندارد و احتمالا اين جنگنده بصورت گسترده از سال 2020 وارد ميدان نبرد خواهد شد! و قبل از آن بصورت محدود مانند بي-2 در چند ماموريت خاص شركت ميكند!
    ویرایش توسط kermanshahy : 14-09-2013 در ساعت 21:04 دلیل: بند انگشتی نمودن و زیبا سازی

  6. کاربر مقابل از نوشته Saeid12345 گرامی سپاسگزاری کرده است:


  7. #4
    هوانورد افتخاری
    تاریخ عضویت
    Oct 2005
    نوشته ها
    352
    سپاسگزاری
    13
    سپاسگزاری شده : 1,090 بار در 144 پست
    قدرت امتیازدهی
    19
    Array

    پیش فرض

    خوشبختانه اولين اسكادران اف 22 وارد ناوگان شده است و تا سال 2010 دويست وسي فروند از اين هواپيما در نيروي هوايي ارتش حضور خواهند يافت و تا پايان سال 2015 هدف نهايي مبني بر به كار گيري 339 اف 22 در نيروي هوايي ارتش محقق خواهد شد.

    اگر واقيت براي شما اين قدر بزرگ جلوه ميكند اشكال از ديد شماست.

    اما اف 22 رپتور يك كمپلكس از برترين هواپيماهاي تاريخ ايالات متحده خواهد بود اما جايگزين آن ها نخواهد بود.



    يك درخواست فوق مهم:


    ميگ-31 احتمالا از آر-33 براي درگيري با اف-22 استفاده خواهد كرد و نيازي به آر-37 نيست! آر-27 و آر-73 و آر-77 هم كه نيازي به تعريف ندارند؟
    ممكن است درباره ي روش رهگيري اين موشك ها توضيح دهيد؟ =D>

    INTENTIONALLY LEFT BLANK

  8. سپاسگزاری ها (2):


  9. #5
    هوانورد افتخاری
    تاریخ عضویت
    May 2006
    نوشته ها
    213
    سپاسگزاری
    79
    سپاسگزاری شده : 360 بار در 78 پست
    قدرت امتیازدهی
    11
    Array

    پیش فرض جنگنده ؛ MIG-31 Foxhound

    بنام خدا




    MIG.31 گرگ گرسنه


    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]




    در ابتدا بايد گفت كه رهگير هاي MIG.31 در واقع نوع بهينه شده اي از جنگنده هاي برتري هوايي MIG.25PD است جنگنده ي MIG.31 را بايد نخستين جنگنده ي نسل چهارمي روسيه و سريعترين جنگنده ي كنوني جهان و همچنين پرتعداد ترين رهگير فعال دانست تاريخ طراحي اين جنگنده به بيش از 27 سال پيش باز ميگردد و توليد آن بيش از 20 سال بدون وقفه انجام شد جنگنده ي MIG.31 در واقع حاصل تلاشهاي دو شركت ميگويان و سوكول براي يافتن جنگنده ي برتري هوايي با توانايي درگيري فامد بالا بر اساس MIG.25 بود



    مدل هاي اوليه ي MIG.31 با نام Ya.155MP قرار بود طرحي پايه براي تكميل چند نوع جنگنده و بمب افكن باشد كه البته نهايتا به همين طرح منجر شد جالب است بدانيد در ابتدا قرار بود MIG.31 داراي بالهاي متحرك و موتور هاي توربوفن RD.36 باشد ولي بدليل پاره اي از مشكلات در طرح تغييرات عمده اي بوجود آمد قرار شد MIG.31 بيشتر به MIG.25 شبيه باشد و از قابليت هاي آن بهرمند گردد



    در ضمن قرار شد از موتور هاي D.30-F-6 شركت پرم استفاده گردد اما ساير تفاوتهاي MIG.31 با MIG.25 بالها از نوع طراحي شد مساحت كلي بال افزايش يافت در لبه ي حمله ازفلاپ استفاده شد و سازه بالها مقاومتر گرديد دهانه هاي ورودي هوا بزرگتر گرديد تا نياز بيشتر موتور را برطرف كند ارابه ي فرود دو محوره ي جديد كه به سمت جلو جمع ميشد كه به MIG.31 امكان برخاستن از باند هاي ناهموار را ميداد براي اولين بار از تركيب نصب موشكها در زير بدنه كه معمولا توسط آمريكايي ها استفاده مي شد استفاده گرديد


    بسياري معتقدند تقليدي از جنگنده هاي همچون F.15 و F.14 بوده است(البته بايد بدانيد دليل استفاده از موشكها در زير بدنه كاهش پسا است)همچنين طول سكانهاي عمودي بيشتر شد و مساحت سكان مطحرك افقي نيز افزايش يافت زاويه ي عقب رفتگي آن نيز بيشتر گرديد(دماغه نيز براي جادادن تجيزات بيشتر راداري افزايش يافت

    اما شايد بايد يكي از برتري هاي MIG.31 را را دار زالسن آن دانست رادار زالسن اولين رادار اسكن الكترونيكي جهان است و نتيجه تلاشهاي دانشمندي به نام آلفرد فدوچنكو بود رادار زالسونهمانطور كه گفتم نخستين رادار از نوع اسكن الكترونيكي بود كه به جنگنده ميدان جستجويي تا 70 درجه به بالا و پايين (چپ و راست)را ميداد اين رادار قادر بود همزمان 10 هدف را از فاصله ي 200 كيلومتري ردگيري كند و همزمان روي 4 هدف قفل نمايد(البته در نوع ام اين تعداد به 6 هدف افزايش يافته) براي استفاده ي هرچه بهتر از امكانات رادار دفتر ويمپل مسپول طراحي موشكي به نام K.3 گرديد

    MIG.31 علاوه بر رادار زالسون داراييك سيستم حرارت ياب فروسرخ روبه جلو نيز مي باشدو سيستم راداري APD.518(براي تبادل اطلاعات با ساير جنگنده ها) موتور D-30F6 با رانش 303.8 kN ميتواند در صورت سبك بودن جنگنده به آن سرعتي برابر 2.83 ماخ بدهد كه عملا فرار هرجنگنده اي با استفاده از سرعت را بي اثر مي كند و در عوض به جنگنده توان تعقيب و گريز بيشتري زا مي دهد(البته بدون سلاح تا 3 ماخ هم ميتواند پرواز كند) جنگنده ي MIG.31 با مخازن خارجي خود بردي بيش از 3300 كيلومتر دارد و بدون آن 1700 كيلومتر

    اما تسليحات در بعد كوتاه برد تا ميان برد به موشكهاي رايج R.60 ودر بعد ميان برد موشكهاي R.27 و موشكهاي ميانبرد هولناك R.40 با بردي در حدود 40 كيلومتر(اين موشك به همراه سيستم راداري اسمرچ براي MIG.25 استفاده مي شد كه اسم رمز فاكس فاير به آن داده بودند و اصولا براي هدف قرار دادن XB.70 طراحي گرديد اين موشك سرعتي برابر 4.5 ماخ دارد كه در صورت مجهز بودن به سر جنگي تر كش شونده و قابليت نگاه به پايين حتي اگر به هدف نخورد آسيبي جدي به جنگنده ي مهاجم وارد خواهد كرد در عمل شانس فرار از آن بسيار اندك است) و در نهايت موشك هاي معروف R.77 كه همنوع شرقي موشك امرام است و موشك بسيار اعتماد پذيريست



    اما در بعد دور بردبه موشكهاي K.33 مجهز است كه بعدها به R.33 معروف گرديد گفته ميشود توانايي درگيري اين موشك حتي از فينيكس هم بيشتر است و در نوع M جنگنده ى MIG.31 مي تواند از موشك هاي دوربردتر R.37 نيز بهرمند گردد هرچند بعيد است انواع M وارد خدمت گردند


    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]




    هم سنجی F-14 تامكت با MIG-31 فاكس هاند




    چون همه وقتي اسم MIG.31 را ميشنوند آن را با تامكت مقايسه ميكنند بهتر است كمي اين دو را در شرايط واقعي نبرد مقايسه كنيم

    بايد ذكر كرد كه قابليت مانور پذيري MIG.31 بخصوص در نوع M از تامكت بيشتر است رادار زالسن عملا از رادار AWG.9 و نوع بهينه ي آن APQ.77 قويتر است و در برابر اختلالات راداري مقاومت بيشتري دارد(البته رادار تامكت تعداد بيشتري هدف را جستجو و قفل ميكند كه اين به دليل اين كه اين راداري پالس داپلر است)

    برد عملياتي تامكت در حدود 3200 كيلومتر با مخازن خارجيست كه از برد MIG.31 كمتر است حتي بدون مخازن هم برد 1700 كيلومتري براي MIG.31 و 1600 كيلومتر براي تامكت در مورد سرعت هم كه MIG.31 قهرمان سرعت جهان است و در سنگين ترين حالت از تامكت بسيار سريعتر است موشكهاي فينيكس شانس برخوردي برابر 87٪ دارند با اين وجود اين شانس بدليل سرعت برتر MIG.31 كاهش مي يابد همنطور كه پيش از اين هم MIG.25 ها از دست فينيكس فرار كرده اند و در برابر آن MIG.31 مجهز به موشكهاي دوربرد و كارامد R.33و در انواع جديد R.37 است كه توانايي هاي همچون فينيكس براي تامكت را به MIG.31 ميدهند

    در عمل در يك در گيري رو در رو تامكت شانس چنداني نخواهد داشت و بيشتر برتري هاي خود را از دست ميدهد قبلا نيز در گيري هايي بدون تلفات بين MIG.31 با F.16 روي داده كه خلبان غربي بسرعت از مهلكه گريخت



    افسانه MiG-31 (فاكس فاير) روباه آتشين



    روايت ديگری از MiG-31:

    گذارش هايي از ناتو در بايكاني ها وجود دارد كه هاكي از طرحيست كه مدتها پيش(در زمان شوروي) شركت ميگويان بروي طرح يك جنگنده ي پنهانكار(stealth) و قابليت هايپرسونيك(hypersonic) با سيستم خودكار رهگيري و راداري با اسم رمز فاير فاكس(Firefox) اين جنگنده اصولا براي در گيري هاي داگ فايت طراحي گرديده بود و به شش موشك R.73 يا R.60 يا R.23 مجهز ميگرديد


    گفته هايي در مورد ساخته شدن يك پيش نمونه هم وجود دارد كه البته در جريان يك پرواز آزمايشي نابود گرديد (در شمال غربي روسيه (فنلاند)) گفته مي شود اين جنگنده از دو موتور RJ-15BD با رانش 440 kN استفاده مي كرد كه به آن سرعتي برابر3,568 كيلومتر بر ساعت را ميداد برد عملياتي آن با مخازن خارجي به بيش از 4,830 كيلومتر ميرسيد اما اين طرح بدلايل نا معلومي رها گرديد و هيچگاه مدارك رسمي آن انتشار نيافت تا زماني كه ناتو اولين اطلاعات را بطور مهدود منتشر كرد هنوز هم فاكس فاير يك راز بزرگ است

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]



    نويسنده: محمد حسين جهان پناه
    هرگونه رونوشت برداری بدون یاداوری بن پایه ازاد نیست
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]
    ویرایش توسط kermanshahy : 14-09-2013 در ساعت 20:57 دلیل: بند انگشتی نمودن و زیبا سازی
    وبلاگ من

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

    سایت علمی دانشجویان ایران

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

  10. کاربر مقابل از نوشته black hawk گرامی سپاسگزاری کرده است:


  11. #6
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Mar 2006
    نوشته ها
    449
    سپاسگزاری
    2,043
    سپاسگزاری شده : 877 بار در 190 پست
    قدرت امتیازدهی
    13
    Array

    پیش فرض

    كجاش خوش استيله يه اتوبوس دو طبقس همون ميگ 25 كه تكنولوژي بهتري توش بكار رفته زيادي بزرگش نكنين خودش هست

    كجا جنگيده و پيروز شده كه اينقدر تعريف ميكنين ازش

    ديديد اف 14 اسلافشون رو چطور تارو مار كردن تازه ما تحريم بوديم اگه نبوديم پوست همشونو ميكنديم

    تا خالا با يه خلبان در مورد هواپيما هاي روسي صحبت كردين هنوز از اف 4 بيشتر از ميگ29 خوششون مياد و بهش اعتماد دارن

    اين كوه فلزي اونقدر امواج مادون قرمز و سطح مقطع راداري داره كه از 200 كيلومتري داد ميزنه بياييد منو بزنين هر چي هم كه تسليحات قوي داشته باشه باز موشكاش از فونيكس ها ي قديمي ما هم بهتر نيست

    شايد برا روسيه در كنار ساير امكاناتش عالي باشه ولي براي ما كه نميخواهيم زياد هزينه كنيم و همه چيز هاي لازم رو ندازيم بهتره هواپيماهاي كوچكترو جديد تر ي رو انتخاب كنيم سوخو 35 بهترين انتخابه :)
    ايران عزيز سربلند باشي

  12. سپاسگزاری ها (2):


  13. #7
    Junior Flying Officer
    تاریخ عضویت
    Jan 2006
    نوشته ها
    639
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 442 بار در 139 پست
    قدرت امتیازدهی
    12
    Array

    پیش فرض جنگنده ؛ MIG-31 Foxhound

    فكر نمي كنم معني فاكس هاوند گرگ گرسنه باشه

    فاكس هاوند به نوعي از سگ شكاري اطلاق ميشه كه در شكار روباه زبردسته

    اف 22 هم يه جورايي مثل روباه ميمونه


    از نظر كوچك و بزرگي ميگ 31 و سوخو 35 رو مقايسه كنيم سوخو 25 يكمي بزرگتره :

    اندازه هاي ميگ 31 :

    طول : 22.69 متر

    دهنه بالها : 13.46 متر

    ارتفاع : 6.15 متر


    اندازه هاي سوخو 35 :

    طول : 22 متر

    دهنه بالها : 15.15 متر

    ارتفاع : 6.43


    راستي كمك خلبان جان شما مي دوني معني رپتور چيه كه پيشش اسم گرگ و روباهو مياري

    رپتور اسم يكي از در رنده ترين دايناسور هاي دوره ي ژوراسيك هست كه خون خار ترين عضو اين خانواده به نام ولاسي رپتور آنچنان شكارچي ماهري بود كه با قدي در حدود 2.5 متر مي توانست داينوسور هايي با قامت تا 30 متر چپه كنه
    فعلا كه نسل هر چي دايناسور بوده منقرض شده ولي سگاي شكاري هنوز وجود دارند



    اون چيزي هم كه گفتم اف 22 هم يه جورايي مثل روباه ميمونه بيشتر روي شوخي بود تا يه درگيري واقعي بين اين دو هواپيما پيش نياد معلوم نميشه چي به چيه ؟
    ...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند ....

  14. سپاسگزاری ها (2):


  15. #8
    هوانورد افتخاری
    تاریخ عضویت
    May 2006
    نوشته ها
    213
    سپاسگزاری
    79
    سپاسگزاری شده : 360 بار در 78 پست
    قدرت امتیازدهی
    11
    Array

    پیش فرض

    راستي كمك خلبان جان شما مي دوني معني رپتور چيه كه پيشش اسم گرگ و روباهو مياري :o

    رپتور اسم يكي از در رنده ترين دايناسور هاي دوره ي ژوراسيك هست كه خون خار ترين عضو اين خانواده به نام ولاسي رپتور آنچنان شكارچي ماهري بود كه با قدي در حدود 2.5 متر مي توانست داينوسور هايي با قامت تا 30 متر چپه كنه

    نمي خواستم وارده اين بحث ها بشم چون دوست ندارم اما دليل اين اسم گذاري رو بايد بگم كه با وجودي كه فاكس هاند جنگنده ي فوق العاده خوبي اما خوب نبايد اونو با رپتور مقايسه كرد برد رهگيري رادار زالسون حتي در مدل هاي SBI-16 نيز بسيار كاهش ميابد با وجودي كه قدرت جنگ افزار هاي آن بيشتر است اما زماني كه با رپتور رو برو گردد مثل خرسي كور در برابر گرگي گرسنه خواهد بود اونجا حتي توانايي هاي حرارتي رادار زالسون هم كمكي نخواهند كرد چون سيستم اخلال راداري رادار APG.120 (مربوط به رپتور) كلا آن را مختل خواهد كرد شايان ذكر است در بهترين شرايط اگر فاكس هاند بتواند روي رپتور قفل كند در كمتر از 0.1 ثانيه پردازشگر رادار APG.120 قفل را رمز گشايي و باز ميكند و عملا هيچ موشك راداري چه فعال و چه غير فعال توان قفل نگاهداشتن خود بروي آن را ندارد

    رضاخان عزيز چرا ما عادت كرديم بگيم از تامكت بهتر نداريم تو دنيا تامكت جنگنده ي خوبي بود اما صادقانه بگم اصلا در حد اندازه ي فاكس هاند نيست اينكه تامكت زمان جنگ فاكس بت (ميگ25)ميزده دليل نميشه فاكس هاند يك جنگنده براي تمام فصوله اما فاكس بت يك رهگير ارتفاع بالاست و بسيار ضعيفتر از فاكس هاند(ساير دلايل هم قبلا گفتم)



    در مورد فروش فاكس هاند بايد بگم كه ايران و سوريه براي داشتن فاكس هاند ابراز تمايل نموده اند تا كنون فاكس هاند به چين ارسال گرديده و با ايران هم گفتگوهايي شده كه قرار بوده تا سال 2005 دو اسكادران به ايران تحويل گردد اما از اينكه تحويل شده يا نه اطلاعاتي در دست نيست چون اصول نگهداري اطلاعات در ايران بسيار قويه و اطلاعات خيلي دير منتشر ميگردند(در مورد منيع اين خبر آخري هم بايد بگم اينها اطلاعات رسمي هستند كه در پي سفر وزير دفاع(آقاي شمخاني) و آقاي خاتمي در سالهاي 2000 و 2001 پخش گرديد و شايعه يا قلو كردن نيست)
    وبلاگ من

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

    سایت علمی دانشجویان ایران

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

  16. سپاسگزاری ها (2):


  17. #9
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Mar 2006
    نوشته ها
    449
    سپاسگزاری
    2,043
    سپاسگزاری شده : 877 بار در 190 پست
    قدرت امتیازدهی
    13
    Array

    پیش فرض

    به نظر من از نظر تكنولوژي سوخو30 و 35 بهترن

    ضمن اينكه حرفهاي شما مويد اين موضوع است كه حتي اگه سوخو از ميگ بزرگتره اما به نظر كوچكتر مياد ضمن اينكه منظور من سطح مقطع راداري بود

    از لحاظ ابعاد ميگ حتما بزرگتره

    ضمن اينكه موشكهاي جديد روسي خيلي از اكريد و اموس هستند

    نسل جديد آدر با برد بيشتر

    بايد توجه داشته باشيد بزرگي موشك زياد ديگه مطرح نيست اگر دقت كنيد ميبينيد ما درجنگهاي هوايي ثبت شده مان از فونيكس بيشتر در برد هاي متوسط استفاده كرديم

    به نظر من تركيب اين دو بهتره

    ضمنا اينقدر رو اسامي چرا تاكيد داريد اصلا اگه اسمه يه هواپيما مارمولك باشه يا پروانه چه فرقي ميكنه مهم كاراييشونه و اينكه مال ما باشن و مال دشمنا نباشن ?
    ايران عزيز سربلند باشي

  18. کاربر مقابل از نوشته RezaKhan گرامی سپاسگزاری کرده است:


  19. #10
    Aviation Storekeeper
    تاریخ عضویت
    Dec 2005
    نوشته ها
    26
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 23 بار در 13 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض

    فكر نكنم رادار ميگ31 اونقدر شوت باشه كه قفلش شكسته بشه . حكايت اف117 شده كه هيچ چيز نمي تونست بزنش كه با سام6 اومد پايين اف22 هم زياد كركري مي كنه اونم بعد يه مدت كه 2تاشون رو زدند ديگه جيكش در نمي ياد :-- :-- :--

  20. سپاسگزاری ها (3):


صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

برچسب ها برای این جستار

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید جستار جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان فرستادن پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در نوشته خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید نوشته های خود را ویرایش کنید
  •