Seomoz
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11

جستار: آموزش ساخت هواپيماي مدل راديو كنترل

  1. #1
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Apr 2005
    نوشته ها
    285
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 178 بار در 57 پست
    قدرت امتیازدهی
    11
    Array

    پیش فرض آموزش ساخت هواپيماي مدل راديو كنترل

    دوستان عزيز و علاقه مندان ما ميخوايم در اين تاپيك درباره ساخت يك هواپيماي مدل حرف بزنيم و از مرحله ابتدايي شروع كنيم و با كمك همديگه و با استفاده از تجربيات دوستانمون هواپيما بسازيم.



    همونطور كه ميدونيد يك هواپيما از سه قسمت اصلي تشكيل ميشه (موتور – بدنه – راديو كنترل) كه مهمترين قسمتش بدنه هواپيما است چون موتور و راديو كنترل معمولا با تنوع زيادي در بازار به صورت آماده و براي هر سايز هواپيما موجود است و اين بدنه هواپيما است كه در اختيار ما است البته انتخاب درست موتور و راديو هم خيلي مهمه ولي بعدا دربارش صحبت ميكنيم.

    هواپيماها از نظر جنس بدنه كلا به سه دسته اصلي تقسيم ميشن كه شامل بدنه چوبي – كامبوزيت و فوم ميباش و حتي يك هواپيما ميتونه داراي بدنه اي مركب از همه اين مواد باشه

    بدنه چوبي: هواپيما هاي بدنه چوبي كه قدمت و طرفداران بيشتري از قديم دارن از چوبي به نام بالسا (كه از ريشه درختي به نام بالسا) تهيه ميشن، اين چوب داراي خصوصياتي ميباشد كه ميتوان وزن بسيار پايين آن را نام برد و همچنين هيچ گاه نميپوسد (حتي در آب) و قابليت سمباده خوري بسيار عالي دارد و همچنين موقع برشكاري حتي به وسيله تيغ كاتر برش ميخورد و قدرت آن در طول تارهاي چوب بسيار فوق العاده است و با چسب چوب يا اپوكسي و يا قطره اي قابل اتصال ميباشد. چوب هاي بالسا در ابعاد مختلف استاندارد بر اساس اينچ و ميليمتر موجود ميباشد مثلا در واحد ميليمتر چوب بالسا در ابعاد 10سانت در 100سانت و قطر هاي مختلف (0.2 – 0.5- 1- 1.5- 2-2.5-3-3.5 الي........ 15-20) ميليمتر است و بنا به نوع و محل مصرف بايد انتخاب شود.

    بدنه فومي: فوم (يونوليت) هم در ساخت هواپيماي مدل كاربرد زيادي دارد كه از خصوصيات اين جنس سرعت ساخت بالاتر ميباشد و توسط ابزار هايي به نام (فوم كاتر) كه توسط جريان برق كار ميكند برش ميخورد و همچنين به وسيله سنباده هاي دانه درشت شكل گرفته ميشود، البته يك هواپيماي فومي قدرت و استحكام هواپيماي چوبي رو نداره كه درباره اين موضوع هم صحبت ميكنيم.

    بدنه كامبزيت: اين بدنه هم از بدنه هاي بسيار محكم ميباشد كه البته مدت زيادي نيست كه استفاده از اين جنس در هواپيما رواج پيدا كرده است. براي ساخت اين بدنه از چسب اپوكسي يا رزين پلي استر به همراه پارچه گلاس استفاده ميشود كه باز هم در بارش به صورت مفصل بايد صحبت بشه ولي از معايب اين بدنه قيمت تمام شده بالاي آن است به علت استفاده از چسب اپوكسي و گران بودن اين ماده ولي از خصوصياتش به وجود آمدن يك بدنه يك پارچه و بسيار محكم ميباشد و اين كه بعد از ساخته شدنش ميتوانيم آن را رنگ كنيم.

    در موارد قبلي براي رنگ آميزي هواپيما از فيلم هاي Solar استفاده ميشود

    البته معمولا در يك هواپيماي فومي براي قدرت دادن به بدنه از يك لايه چوب بالسا با ضخامت كم استفاده ميشود كه توسط چسب روي فوم قرار ميگيرد و قدرت بدنه را بسيار بالا ميبرد

    باز هم انتخاب جنس بدنه به سايز هواپيما و نوع پرواز آن بستگي دارد



    دوستان ميتونند سوالات و مشكلات خودشونو در ساخت هواپيما در تاپيك سوال و جواب همين بخش مطرح كنند [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  2. #2
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Apr 2005
    نوشته ها
    285
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 178 بار در 57 پست
    قدرت امتیازدهی
    11
    Array

    پیش فرض

    قبل از شروع كار بايد با وسايل لازم آشنا بشيم

    براي بريدن چوب شما نياز به يك اره موئي و يك تيغ كاتر قوي و سنباده جهت شكل دادن داريد همچنين براي چشباندن چوب ها نياز به چسب داريد كه ميتونيد از چسب چوب يا اپوكسي استفاده كنيد ضمنا پيشنهاد ميكنم از چسب قطره اي Cyanoacrylate استفاده نكنيد چون اين چسب ها داراي عمر مشخصي ميباشد (6ماه تا 1سال) و بعد از اين زمان بطور كامل جدا ميشود و اصلا مناسب اين كار نيست مگر در موارد خاصي كه بعدا صحبت ميكنيم دربارش من پيشنهاد ميكنم كه از چسب اپوكسي استفاده كنيد چون اپوكسي قويترين چسب هاي دنيا است و با زمان هاي گيرايي مختلف وجود داره كه رنج ان (5 – 30 – 60 – 120 -....)دقيقه ميباشد البته تنها مشكل اين چسب ها قيمت بالاتر آن نسبت به چسب هاي ديگر است و شايد هم براي بعضي از افراد دو جزئي بودنش نا مطلوب باشه ولي من خودم هنگام استفاده از چسب چوب خيلي اذيت شدم و ترجيح ميدم هميشه از اپوكسي استفاده كنم ضمنا اپوكسي ايراني هم وجود داره كه قيمتش در بعضي موارد 1:5 نمونه خارجيشه ولي حتي قدرتش بالاتره پس اگه خواستيد اپوكسي تهيه كنيد مشورت كنيد با من.

    وسايلي از قبيل كش – گيره در اندازه هاي مختلف (Binder Clips) – گيره رو ميزي – قيچي - الكل – خطكش فلزي – ابزار علامت گذاري – سوهان – سنباده – مفتول – در كار مصرف ميشه كه البته هر كس بنا به سليقه و خلاقيت خودش ميتونه روش هايي براي رفع مشكلاتش ابدا كنه ولي ما هم سعي ميكنيم تجربيات خودمونو بگيم تا شما راحت تر كار كنيد.



    قبل از شروع كار هم شما نياز به يك نقشه داريد كه اصل مطلبه

    لازمه كه بدونيد هواپيماي آماده پرواز هم فروش ميره و همچنين كساني كه ميخوان هواپيما بسازن ميتونن انتخاب كنن كه كيت هواپيما بخرن و آن را طبق نقشه و دستورش بسازن كه در اين حالت كليه مواد لازم در جعبه كيت موجود ميباشد و روي چوبها محل برش مشخص ميباشد و به راحتي اجزا و قطعات بدست مي آيد و همچنين ميتونيد نقشه را به تنهايي تهيه كرده و كليه چوب ها و قطعات را با اندازه گيري خودتون ببريد كه اين كار مسلما كمي سخت تر از روش خريد كيت است (ولي نترسيد) به جاش ارزش كارتون بالاتره و يك كاردستي قابل پرواز و رو اصول ميسازيد كه نقطه به نقطش رو سر در مياريد، حالا بعدا براتون ميگم كه خصوصيات اين كار نسبت به روش خريد كيت چيه فعلا يكيش اينه كه قيمت هواپيماتون ارزونتر در مياد و..........
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  3. #3
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Apr 2005
    نوشته ها
    285
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 178 بار در 57 پست
    قدرت امتیازدهی
    11
    Array

    پیش فرض

    عكسي كه ميبينيد يك هواپيماي آماده پرواز و عكس بعدي هم ساختمان داخلي بدنه هواپيماس كه اين شكل تقريبا در همه هواپيما ها به همين نظم است كه با اين نوع اسكلت هواپيما مقاوم ميشه





    در اين هواپيما و معمولا اكثر هواپيما ها از دو مدل چوب استفاده ميشود

    1- بالسا: كه چوب بسيار سبك و نرم است كه در بدنه هاي خارجي و ظاهري بيشتر استفاده ميشود

    2-تخته 3لا: كه نسبتا قوي و مستحكم است و در همين ستون هاي عمودي و اسكلت اصلي هواپيما استفاده ميشود (لبته از روي حساب) چون وزن هواپيما هم خيلي محم است



    دز قسمتي هم كه موتور هواپيما به آن وصل ميشود وعمولا از يك ستون قوي (Fire Wall) استفاده ميشود كه معمولا از به هم چسباندن دو تخته 3لا به يكديگر ساخته ميشود و يك صفحه ضخيمتر را تشكيل ميدهد كه در ميان آن با چسب اپوكسي پر شده و همين باعث قوي شدنش ميشود

    همچنين براي پايه موتور (Engine Stand) ميتوان از چوب جنگلي استفاده كرد و آن را به شكل مورد نظر در آورد البته اين پايه ها به صورت آماده با جنس هاي فلزي و پلاستيكي هم به فروش ميرون كه انتخاب آن بستگي به استاندارد بودن نقشه (كه پايه آماده به بدنه وصل شود) و نوع اتصال چرخ جلو (به بدنه وصل شود يا پايه موتور) و سليقه شما دارد

    چرخ هاي هواپيما از نظر قطر بسته به سايز و وزن هواپيما انتخاب ميشوند كه دو نوع لاستيكي و ابري دارند:

    چرخ لاستيكي: استحكام بالاي دارد و به به اين زودي ها از بين نميرود و وزن آن نسبت به لاستيكي بيشتر بوده و قيمت بالايي دارد

    چرخ ابري: بر اثر كاركرد ساييده ميشود و استحلاك دارد ولي در عوض قيمت پايين تر و وزن كمتري دارد
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

  4. سپاسگزاری ها (6):


  5. #4
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Apr 2005
    نوشته ها
    285
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 178 بار در 57 پست
    قدرت امتیازدهی
    11
    Array

    پیش فرض

    بد نيست كمي هو درباره فرامين هوپيما بدونيد

    البته فرامين هواپيماي مدل با هواپيماي واقعي فرقي نميكنه



    فرامين اصلي هواپيما تشكيل شده است از: Rudde - Elevator - Aileron - Throttle كه اين فرامين نياز به يك راديو كنترل حداقل 4كانال دارند

    Rudder: كه به سكان عمودي بالك عقب هواپيما گفته ميشود وضيفه چرخش هواپيما را دارد كه معمولا در دور هاي سريع استفاده ميشود و در سرعت پايين به خوبي عمل نميكند همچنين در هنگام وزش باد هاي نسبتا شديد كه روي پرواز هواپيما تاثير ميگذارد از طريق اين كنترل بايد هواپيما را كنترل كنيم چون در هنگام فرود در باد اگر هواپيما را به صورت عادب بر روي زمين بنشانيم به علت كج بودن هواپيما بلا فاصله پس از برخورد با زمين واژگون ميشود به همين دليل معمولا چرخش رادر را به چرخش افقي چرخ چلو وصل ميكنند تا بر روي زمين بتوانند هواپيما را در سرعت پايين كنترل كنند و عمل همچنين براي تاكسي استفاده ميشود

    Elevator: همين طور كه از اسمش پيداس جهت تغيير ارتفاع هواپيما يه كار ميرود كه بر روي بالك افقي عقب هواپيما وصل است و با چرخش به طرف بالا باد را به بالا ميشكند و در نتيجه انتهاي هواپيما به صرف پايين ميايد و باعث اوج گرفتن ميشود و براي پايين آمدن بر عكس همين حالت عمل ميشود

    Aileron: الران روي بال اصلي هواپيما قرار دارد كه از دو تكه بر روي دو بال جلو تشكيل ميشود كه اين دو سكان به صورت مخالف يكديگر عمل ميكنند و با شكاندن بال هواپيما را به چپ و راست هدايت ميكنند.

    Throttle: جهت كم و زياد كردن گاز موتور ايتفاده ميشود كه با اتصال يك سروو به اهرم هواي موتور مقدار گاز موتور را كنترل ميكنيم

    هواپيما ها نسبت به نوع نقشه و طراحي ممكن است يك يا دو مورد از اين فرامين را نداشته باشند مثلا در عكس بالا هواپيمايي كه ميبينيد فاقد Aileron ميباشد و در نتيجه زاويه بال هاي جلو بيشتر ميشود

    همچنين برخي از هواپيما ها كنترل گاز موتور را ندارند و پس از روشن شدن هواپيما در حال گاز خورد است در اين صورت براي پروار يك نفر بايد هواپيما را با دست روي باند صاف نگه دارد و با علامت خلبان ان را رها كند
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

  6. سپاسگزاری ها (7):


  7. #5
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Apr 2005
    نوشته ها
    285
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 178 بار در 57 پست
    قدرت امتیازدهی
    11
    Array

    پیش فرض

    وقتي كليه وسايل براي ساخت هواپيما آماده شد نوبت ميرسه به خواندن و درك كامل نقشه.

    چيزي كه خيلي محمه اينه كه شما بتونيد قبل از ساخت هواپيما نقشه اي كه از روي آن الگو برميداريد كاملا درك كنيد و كليه قطعات و قسمت ها برايتان شفاف شود و هر چيزي كه متوجه نشديد حتما با مشورت با ديگران و قبل از شروع كار آن را درك كنيد.

    نقشه مورد نظر را روي ميز كار طوري بچشبانيد كه لبه هاي كاغذ بلند نشود و مزاحمت در كار ايجاد نكند.

    من پيشنهاد ميكنم ابتدا براي ساخت بال اصلي هواپيما اقدام كنيد و بعد از آن به سراغ ديگر اجزاء مثل بدنه و... برويد.

    من اين نقشه رو از اينترنت و از يكي از همين سايت هايي كه دوستان معرفي كردن انتخاب كردم چون هم براي ساخت اول مناسبه و اگر هم دوستان خواستند ميتونن فايلش رو دانلود كنن تا شروع به ساختن بكنن.

    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

    اينم عكس همين نقشس



    بعضي ها ميگن بال هواپيما سخت ترين و حساس ترين قسمته و بيشتر از جاهاي ديگه براي ساختن وقت ميبره ولي به نظر من ساخت بال هواپيما فقط 25% كاره و وقتي كه بال ساخته شد تازه 75% كار مونده چون اصل وقت گيري و حساسيت كار ريزه كارياس كه در نگاه اول به چشم نمياد ولي واقعا وقت گيره و اتفاقا به نظر من بال بهترين قسمتيه كه كمتر از قسمت هاي ديگه خسته كنندس فقط نياز به كمي دقت داره و محاسبات درست قبل از شروع كار.

    يك بال به طور كل به دو قسمت قرينه تقسيم ميشه كه به صورت جداگانه ساخته ميشن و پس از كامل شدن به يكديگر اتصال پيدا ميكنند پس ما در كلا درباره نصف بال حرف ميزنيم چون هر دو بال مثل هم هستند و در نقشه هم هميشه الگوي نصف بال را قرار ميدهند.

    يك بال از تعدادي "ريب" (Rib) تشكيل ميشود كه به صورت عمودي در يك راستا در كنار يكديگر با فاصله هاي مشخص قرار ميگيرند و جهت اتصال ريب ها از چوب هاي طولي با ابعاد مقطعي (مثلا 10 * 5ميليمتر) استفاده ميشود (در نقشه اين نوع چوب ها با نامهاي SPAR در چوب هاي محكم و نام Square در چوب هايي كه بايد از جنس بالسا بريده شود مشخص ميشود). به طور معمول در يك بال معمولي از 4شاخه استفاده ميشود كه دو شاخه آن در وسط هر ريب (يكي در زير و يكي در روي ريب) قرار ميگيرد كه هنگام برش ريب ها بايد جاي تير در آن به همان اندازه و مقداري فضا جهت قرار گرفتن چسب در ميان آنها خالي باشد و معمولا براي تير هاي ميانه ريب ها از جنس اسپار استفاده ميشود كه بايد قوي باشد، دو تير ديگر هم يكي در جلوي ريب و ديگري در انتهاي ريب قرار ميگيرد كه از جنس بالسا يا سكوار ميباشد و باشد.

    اين چوب ها معمولا با اندازه هاي مشخص و مختلف بنا بر استفاده هاي مختلفي كه مشود به فروش ميرسد و ميتوانيد به صورت آماده خريداري كنيد و به اندازه طول مورد نظر آن را برش دهيد (ابعاد تير ها هم در نقشه مشخص ميباشد.



    ممكن است در ابتدا كه به نقشه نگاه ميكنيد نقشه كمي به نظرتان گنگ باشد و تعجب كنيد كه چرا كليه اندازه ها وجود ندارد ولي نگران نباشد، يكي از دلايلي كه گفتم نقشه رو روي ميز بچسبانيد همينه. شما بايد قطعات بال را بعد از بريدن روي نقشه سرهم كنيد نميدونم در تعميرات خودروهاي تصادفي چيزي به نام سلت شنيديد يا نه ولي اين عمل هم چيزي شبيه به همينه چون در خودروهايي كه ميخواهند به طور خيلي دقيق قطعات را تعمير كنند بدنه ماشين رو روي دستگاهي ميبندند كه سلت نام دارد و توسط الگو هايي كه رو آن تعبيه شدن هر قطعه فقط در حالتي بسته ميشود كه در جاي خودش باشد و سالم باشد، در اين حالت هم شما ميتوانشد با قرار دادن قطعات بر روي عكس خودش آنها را با فاصله ها و اندازه هاي مشخص و دقيق خودش اسمبل كنيد.



    نكته اي كه هست در مورد برش ريب هاي بال است و همچنين خيلي از قسمت هاي ديگر هواپيما كه بايد به همين شكل بريده شود. قطعاتي مثل ريب كه ممكن است شكل نامنظمي داشته باشد و ابعاد دقيقي ندارد كه بتوانيد نقش آن را روي چوب در بياوريد بايد به اين روش آماده شود:

    يك كاغذ كاهي يا هر كاغذي كه بتوانيد نقشه قطعه مورد نظر را روي آن كپي كنيد آماده كنيد و نقشه ريب را از روي نقشه اصلي روي كاغذ با قرار دادن آنها بر روي يكديگر با مداد بكشيد و نقشه اي كه كشيديد با قيچي و تيغ كاتر به همان شكل برش دهيد و حالا آن را روي چوب قرار دهيد و با مداد خط مدل را روي چوب بكشيد، حالا ميتونيد قطعه مورد نظر را روي چوب بريد و از آن جدا كنيد.

    نكته ديگري هم هست و آن اين است: در يك هواپيما ممكن است كليه ريب هايي كه در بال استفاده ميشود دقيقا به يك اندازه باشد و اين حالت، حالت ساده اي است كه با يك نقشه كليه آنها بريده ميشود ولي در مدلهايي هم ريبها همگي به يك اندازه نيستند و اندازه هر ريب با ديگري متفاوت است و هر ريب براي خودش يك نقشه لازم دارد. در اينجور هواپيما ها ممكن است در نقشه فقط ابعاد ريب ابتدايي و ريب انتهايي مشخص شود در صورتي كه ريب هاي مياني هم هر كدام ابعاد خاص خودشان را دارن كه در اين حالت شما بايد با استفاده از ريب ابتدايي و انتهايي كه ابعاد آن را داريد ريبهاي مياني ديگر را به همان نسبت يكي يكي به دست آوريد البته با محاسبه محل قرار گيري تير ها كه در نقشه مشخص است و همچنين اختلاف شيب زير بال هواپيما.

    من كه خودم معمولا اين كار را با كامپيوتر انجام ميدم و به نظرم بهترين و دقيق ترين و ساده ترين كاره كه ميتونيد به وسيله نرم افزارهايي مانند (Corel Draw – Free Hand – Auto Cad) انجام دهيد (در صورتي كه نياز داشتيد بيشتر درباره اين كار توضيح ميدم)

    ريب هاي سر بال از چوب بالسا بريده ميشود ولي ريبهاي استدايي بال كه محل اتصال دو بال است و همچنين ريب هاي دوم و سوم كه شاسي مشترك دو بال از ميان آن عبور ميكند و همچنين در صورتي كه چرخ ها روي بال نصب باشد ريب هاي زير چرخ ها بايد از پلي وود (تخته سه لا) از نوع مرغوب باشد.

    توجه داشته باشيد كه در هيچ جايي از هواپيما از تخته سه لايي هايي كه سوراخ در آنها وجود دارد يا گره چوب وجود دارد استفاده نكنيد چون بسيار استحكام را كم ميكند و قبل از برش زير و روي تخته را به خوبي بررسي كنيد تا بعد از برش زحمتتون به حدر نرفته باشه.
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  8. #6
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Apr 2005
    نوشته ها
    285
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 178 بار در 57 پست
    قدرت امتیازدهی
    11
    Array

    پیش فرض

    لازم به توضيح است كه " ريب " در اسكلت بال هواپيما قرار داره و همون تيغه هاي بين بال است كه در طول بال با فاصله هاي مشخص قرار داره و شكل اصلي بال رو تشكيل ميده



    بعد از آماده كردن ريب ها به روش هايي كه گفتم و يا هر روشي كه به نظر خودتون راحت تره نوبت ميرسه به تيركهاي افقي بال كه توسط آنها ريبها به يكديگر متصل ميشن و شبكه بال با مجموع اين قطعات مسلح ميشه، البته ميتونيد براي اين تير ها از چوب بالسا استفاده كنيد (در هواپيما هاي سايز متوسط حدود40) و در هواپيما هاي كوچكتر بايد از بالسا استفاده كنيد.

    براي برش تير ها از چوب بالسا يا بايد چوب را با ابعاد مورد نظرتون به صورتي طولي تهيه كنيد و يا بايد ورق بالسا با ضخامت مناسب تهيه كردن و با برش عرض آن را بدست آوريد و پيشنهاد ميكنم براي اينكه برش ها دقيق و گونيا بدست بياد از يك نجار كمك بگيريد تا با دستگاه برش بتونه براتون به دقت برش بده البته با اره موئي هم ميتونيد با حوصله زياد اينكار رو انجام بديد، يا ميتونيد به قول دوستمون آقا خسرو گل از دستگاه برش CNC استفاده كنيد كه بعيد ميدونم تو ايران بتونيد پيدا كنيد...

    يك با معمولا 4تيرك داره كه در طول بال قرار دارند و يكي در انتهاي ريب ها و يكي در ابتداي ريبها و 2تير ديگه در وسط ريب هستند و شياري كه تيرها در ريب قرار ميگيرند قبلا روي تك تك ريبها تعبيع كرديد.

    تيرك ها رو با طول مشخص شده در نقشه ببريد و پس از قرار دادن ريبها روي تيرك ها بال رو به صورت موقت سر هم كنيد و محل قرار گرفتن قطعات را روي هم كه قرار است با چسب اتثال پيدا كنند با مداد علامت گذاري كنيد تا بتونيد موقع چسب زدن قطعات رو در جاي دقيق خودشون قرار بديد.

    يادتون باشه كه قرار بود نقشه اصلي رو در حالي كه يك سلفون جهت كثيف نشدن و سالم موند روي آن كشيديد روي ميز كار چسبونديد و بال را روي نقشه و دقيقا قطعات را در جاي خودشون قرار ميديد.

    در ساخت بال بايد خيلي دقت كنيد كه همونطور كه هر دو بال هواپيما رو دقيقا مثل نقشه در مياريد، كوچكترين اشتباهي در هر يك از بالها باعث از بين رفتن قرينگي بالها ميشه و تاپير مستقيم در پرواز ميذاره، پس دقت لازم رو داشته باشيد و سعي كنيد اين كار رو با حوصله تمام انجام بديد چون اگه اشتباه بال رو بسازيد بعد از ساخته شدن هواپيما هيچ راهي نداريد بجز ساختن دوباره بال.



    نكاتي كه در هنگام ساخت بال بايد توجه كنيد،

    توجه با زاويه بين دو بال است كه بايد در هنگام ساخت هر يك از بال ها ريب اول رو با زاويه مناسب بچسبونيد تا هنگام چسباندن دو بال به يكديگر زاويه خود به خود ايجاد بشه و ميدونيد كه اگه اين زاويه هم بعد از چسباندن قرينه نباشه در پرواز مشكل ساز خواهد شد (پس باز هم دقت لازم رو بايد داشته باشيد). ضمنا ريب اول كه با زاويه چسبيده ميشه و همچنين ريبهاي دوم و سوم نبايد از چوب بالسا باشه (نبايد از چوب بالسا باشه چون كل فشار بال رو همين چند قطعه اول ميباشد)



    براي قوي بودن بالها فقط به چسبيدن اولين ريبها به يكديگر نبايد كفايت كنيد و تو نقشه اگر دقت كنيد ميبينيد كه قطعه اي با ضخامت مناسب و طول حدود يك سوم يك بال كه از وسط داراي زاويه بال ميباشد قرار دارد كه جنسش از چوب سخت ميباشد (چوب جنگلي) و شما بايد اين قطعه رو با تراشيدن توسط اره و سوهان و سنباده به شكل مورد نظر در بياريد و همچنين در ريب هاي ابتدايي بال (بسته به سايز هواپيما و طوا بال) در وسط ريب سوراخي طراحي شده كه در هنگاه چسباندن دو بال به يكديگر چوب سخت رو از سوراخها عبود ميديد (به طوري كه نصف چوب در اين بال و نصف بعدي هم در بال ديگر قرار بگيره و محل ارتباط چوب را با هر يك از ريبها با چسب ميچسبانيد

    اين كار باعث ميشه كه فشار عمودي باد و وزن هواپيما روي بال تقسيم بشه به چند قسمت و كل فشار به ابتداري بال وارد نشه.

    البته اگه به كار خودتون جهت ايجاد زاويه بين دو بال با همون ريب هاي اول اعتماد داريد و مطمئنيد كه اين كار رو با محاسبات رياضي ميتونيد دقيق انجام بديد، ميتونيد در هنگام تعبيع سوراخ مخصوص عبور چوب سخت بين بال طوري طراحي كنيد كه يك چوب صاف رو از آن عبود بديد ولي در اين حالت اگه در محاسبات ريب اشتباه كردن باشيد بالها با همون اشتباه به هم ميچسبند...
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  9. #7
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Apr 2005
    نوشته ها
    285
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 178 بار در 57 پست
    قدرت امتیازدهی
    11
    Array

    پیش فرض

    حالا بايد قطعات بال رو به هم بچسبونيد، من پيشنهاد ميكنم از چسب اپوكسي 2ساعته استفاده كنيد تا فرصت كافي براي انجام كار داشته باشيد، از چسب چوب هم ميشه استفاده كرد كه من خودم استفاده نميكنم.

    هنگامي كه قطعات هر بال رو روي هم سوار كرديد با علات گذاري و شماره گذاري تك تك قطعات ميتونيد كار خودتونو در هنگام چسباندن ساده كنيد و جلوي اشتباه رو بگيريد.

    وقتي قطعات را با چسب آغشته ميكنيد و روي هم ميگذاريد بايد توسط كش يا گيره كاغذ آنها را تحت فشار قرار بديد تا از جاي خودشون تكون نخورن، ميتونيد براي قويتر شدن بال در قسمت هاي كنج ريبها به تير ها كه سطح مقطع كوچكي داره از ماهيچه استفاده كنيد و اينكار رو ميتونيد با تكه هاي بالسا و يا همون چسب استفاده كنيد

    براي اينكه بال را به صورت گونيا بچسبونيد ميتونيد از لبه ميز يا خط سرميك كف اطاق استفاده كنيد و آن را الگو قرار بديد.

    بعد از اينكه بال چپ و راست رو چسبونديد حالا بايد هر دو بال را به هم بچسبونيد و در اينجا بايد دقت لازم رو داشته باشيد تا زاويه بين دو بال درست به وجود بياد.

    ضمنا توجه داشته باشيد كه هر چقدر كه دلتون بخاد نميتونيد از چسب و هر چيز ديگه استفاده كنيد و محدوديت وزن هواپيما رو هم در نظر بگيريد، پس سعي كنيد از چسب زدن دز جاهايي كه نياز نيست خودداري كنيد(مثل جاهايي كه چسب شرره كرده و يا از لبه هاي قطعه بيرون زده) همه اينا رو همون موقع كه چسب خشك نشده ميتونيد به راحتي پاك كنيد.

    قطعه اي از بالسا هم در نوك بال داريد كه بايد از بلوك استفاده كنيد و با سنباده گردي مورد نظر رو كه در نقشه مشخص شده به وجود بياريد .

    در تير انتهاي ريب ها كه سكان ها به آن وصل ميشن و شما از جنس سخت استفاده كرديد بايد شيار مخصوص لولا هاي شهپر رو در بياريد، لولا ها رو هم ميتونيد به صورت آماده كه مخصوص همين كار است خريداري كنيد و هم ميتونيد از تكه هاي فيلم راديو لوژي استفاده كنيد و نيمي از آن را در سكان و نيمي ديگر را در بدنه قرار بديد، البته در هواپيماي كوچيك بهتره كه از همون فيلم راديولوژي استفاده كنيد چون وزن كمتري داره ولي اگه هواپيماي بزرگ ميسازيد از لولا استفاده كنيد (حداقل در هر سكان يكي از لولاها)

    يك سكان با توجه به طولش تعداي لولا داره كه مثلا اگر طول بال 1متر است سكاني با 3 يا 4 لولا بايد داشته باشه و ور اينگونه موارد كه تعداد لولا ها بيشتر از 2عدد ميشه دقت شما هم در به وجود آوردن شيار لولا ها چند برابر بايد بشه چون اگر در 3لولا كه هر سه ميخان در يك محور گشتاور داشته باشن يكيشون 1ميليمتر اختلاف داشته باشه سكان در هنگام چرخش به هر 3لولا فشار مياره و چرخش سكان با پرش انجام ميشه كه اصلا در مناسب نيست و پرواز را با مشكل مواجه ميكنه و شما هيچ تسلطي نميتونيد در فرامين ظريف خودتون داشته باشيد.

    بعد از آماده شدن كامل بال و نصب سكان ها در حالي لينك هاي مربوط به سروو راديو در جاي خودش كشيده شده (سكان هاي بال اصلي هواپيما "الران" هميشه معكوس يكديگر كار ميكنن و لينك آنها به قطعه پلاستيكي گرد روي سروو "هر كدام به يك جهت قطعه" وصل ميشن تا با چرخش سروو لينك ها معكوس يكديگر حركت كنند) يادتون باشه كه در بال بايد جاي سروو هم بايد در بياريد و سروو رو بعد از قرار دادن در محل خودش با پيچ ببنديد، پس تكيه گاه زير سروو بايد استحكام كافي رو داشته باشه تا با بستن پيچ سروو چوب زير آن ترك نخوره
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  10. #8
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Apr 2005
    نوشته ها
    285
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 178 بار در 57 پست
    قدرت امتیازدهی
    11
    Array

    پیش فرض

    چند تا كار كوچيك و ساده مونده كه بايد روي بال انجام بديد تا بال آماده بشه

    اگر به عكس توجه كنيد در فاصله بين ريب ها و بين دو تير افقي وسر ريب ها فاصله بين دو تير در بين تك تك ريب ها توسط قطعاتي از بالسا با ضخامت 2 يا 3ميليمتربه صورت عمودي پر شده، براي اين كار بايد ورق بالسا را به اندازه همين فواصل توسط تيغ كاتر ببريد و با چسب به لبه دو تير وصل كنيد. اين عمل در عين سادگي باعث بالا رفتن مقاومت بال ميشود.



    در مرحله پاياني بايد روكش چوبي بال را اماده كنيد و طبق نقشه قسمت هايي كه نياز به روكش دارد بريده و بچسباندي، براي اينكار بايد از ورق بالساي 1.5 ميليمتر (ضخامت مشخص شده در نقشه) استفاده كنيد، در اين حالت ميتونيد چوب را با قوص بال حالت داده و به همون حالت بچسبونيد چون بالساي 1.5 ميليمتر آنقدر نرم است كه به اندازه زيادي ميتونيد اون رو در يك جهت پيچ دهيد. همچنين براي زير و روي لبه بيروني ريب ها هم بايد با استفاده از بالسا به ضخامت روكش ها قطعات باريكي (طبق نقشه) ببريد و بچسبوند، اين كار جهت بيشتر كردن سطح مقطع لبه ريب ها است تا كاور پلاستيكي كه در آخرين مرحله رو بال ميچسبد به خوبي روي بال بنشيند.



    توضیحات کاملتر در ساخت بال چوبی

    اینجا کلیک کنید [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  11. #9
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Apr 2005
    نوشته ها
    285
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 178 بار در 57 پست
    قدرت امتیازدهی
    11
    Array

    پیش فرض

    بال جلوي هواپيما آماده شده البته يادتون نره كه قطعات مربوط به اتصال بال به بدنه رو هم فراموش نكنيد

    بال رو هم ميتونيد با كش به بدنه وصل كنيد هم با پيچ كه هر كدوم خصوصيات و معايب خودشونو دارن.



    اتصال از طريق كش: اين روش معمولا براي هواپيماهاي بال رو و آموزشي استفاده ميشه كه به همين دليل در ضربات وارده در هنگام برخورد هواپيما با زمين يا موانع ديرتر صدمه ميبينه ولي به دليل حالت ارتجاعي ممكنه در بعضي از حركات آكروباتي مشكل ساز بشه البته پاره شدن كش هم خطر ناكه چون كش ها خيلي سريع به علت مجاورت با روغن كرچك ميپوسن



    اتصال از طريق پيچ: اين روش هم در ساخت هواپيما زمان بيشتري ميبره و هم در نصب بال به بدنه در هنگام پرواز ولي بسيار اساسي است و البته هواپيما هاي آكروباتي و بال زير را معمولا با همين روش ميسازن البته در اين حالت بايد يك طرف بال توسط خار روي آن به زير بدنه قرار بگيره و طرف ديگر آن توسط پيچ بسته بشه. پيچ ها ميتونن هم از نوع پلاستيك فشرده باشن هم از فلز كه باز هم بستگي به وزن و سايز هواپيما داره



    روش ساخت بال توسط فوم و استفاده از فوم کاتر

    اینجا کلیک کنید [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


  12. #10
    هوانورد ارشد
    تاریخ عضویت
    Apr 2005
    نوشته ها
    285
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 178 بار در 57 پست
    قدرت امتیازدهی
    11
    Array

    پیش فرض ساخت بدنه هواپيما

    بدنه هواپيما معمولا به صورت چند لايه ساخته ميشه و بسته به طرح هواپيما، اين لايه ها ميتونه 2 يا 3 لايه باشه و از جنس هاي مختلف. (اين چند لايه در قسمت هاي جانبيه طول بدنه قرار ميگيره و بالا و پائين بدنه فقط در حد روكش و در مواردي حتي بدون روكش ساخته ميشه كه با "فيلم سولار" كاور ميشود)

    يك هواپيماي ساده داراي بدنه اي با دو لايه از جنس بالسا است كه در اواسط بدنه اين لايه يك ميشود و در انتهاي بدنه دوباره دوبل ميشود.

    در مواردي لايه اصلي بدنه از جنس چوب سخت (ply wood) استفاده ميشود كه به صورت شاسي حتي ممكن است اسكلت بدنه رو تشكيل بده و در نهايت لايه بعدي از جنس بالسا با ضخامتي كم روي لايه اصلي چسبيده ميشود.

    اين دو حالت معمولا بيشتر استفاده ميشود ولي حالتهاي ديگه از قبيل بدنه كاملا فومي، بدنه فومي با پوشش فايبر گلاس، بدنه فايبر گلاس تو خالي و بدنه فومي با روكش بالسا وجود داره كه در قسمت هاي ديگه كاملا توضيح ميدم.



    بدنه يك هواپيما از قسمت هاي اصلي زير تشكيل ميشود.



    1- فاير وال: اين قسمت از هواپيما در حقيقت شاسي اصلي پرواز است كه موتور هواپيما به همراه استند و چرخ جلو به ان متصل ميشود كه در طول پرواز بايد مقاومت لرزش ناشي از موتور را داشته باشد و در هنگام فرود و يا برخاست بايد تحمل فشار و ضربه هاي وارده احتمالي به چرخ جلو را داشته باشد. به همين دليل اين قطعه معمولا از سخت ترين چوب و چند لايه ساخته ميشود و در بعضي از موارد از چوب جنگلي ساخته ميشود و بايد استند موتور با چهار پيچ به اين قطعه وصل شود. اين قطعه به وسيله زبانه هايي كه كه در گوشه هاي آن به صورت ضاعده طراحي شده است به بدنه در حالي كه شيار آن با چسب اپوكسي پر شده است وصل شود، اين قطعه به لايه داخلي بدنه كه در انتهاي اين قطعه تك لايه شده است و پله به وجود آمده است تكيه پيدا ميكند و باز هم با چسب اپوكسي كاملا پر ميشود. در نصب فاير وال بايد زاويه موتور را نيز در نظر بگيريد كه از 1درجه به بالا ميباشد و در نقشه مشخص شده است (اين زاويه در حالي كه در پشت بدنه قرار ميگيريد به طرف راست در نظر گرفته ميشود و با اين كار كشش هواپيما به طرف چپ كه بر اثر زاويه ملخ به وجود ميايد خنثي ميشود، همچنين موتور بايد 1درجه به طرف پائين زاويه داشته باشد) در ساخت فاير وال بايد دقت كافي را داشته باشيد، چون معمولا در صورت لق شدن خيلي سريع از جا كنده ميشه و موتور از بدنه جدا شده و به علت آويزان ماندن موتور به بدنه و به هم خوردن بالانس كنترل هواپيما از دست شما خارج خواهد شد و بي برو برگرد هواپيما به شدت با زمين برخورد خواهد كرد. در ادامه براي موتور نيار به يك استند يا پايه داريد كه موتور به استند وصل ميشه و استند به فاير والو شما ميتونيد استند را هم به صورت آماده تهيه كنيد كه انواع فلزي و پلاستيكي و تفلون دارهو همچنين ميتونيد از جنس چوب خودتون يه استند بسازيد. استندي كه از چوب ميسازيد بايد از چوب جنگلي ساخته بشه (چوب جنگلي همان چوب معمولي درخت است كه هيچ عملياتي روي آن انجام نشده باشد و بدون گره و سوراخ باشد و شما بتونيد آن را با تراشيدن به شكل دلخواهتون در بياريد. منظور از چوب هايي كه عمليات روي آن انجام شده است، تخته سه لا – نئوپان و... است). چوب را با اره موئي و سنباده و در صورت امكان با استفاده سنگ مخصوص دريل (سنگ هاي ساينده اي هستند كه در ابعاد و اشكال گوناگون وجود دارد و ميتونيد به دريل ببنديد و شكل مورد نظر را روي فلز با چوب و يا هر جنس ديگري بدست بياريد) به صورت يك نعل اسب كه در نقشه ابعاد دقيق آن مشخص است به طوري كه قسمت نشيمنگاه موتور كاملا روي لبه هاي چوب بنشيدن و چهار سوراخ آن هم با سوراخ هايي كه شما روي چوب تعبيه ميكنيد هم اندازه و يكجا باشند. (وقتي شما موتور نو را خريداري ميكنيد، در جعبه آن يك قطعه كاغذي وجود دارد كه روي آن شكل سوراخهاي پايه موتور با انداره و فاصله آنها مشخص شده است و شما ميتونيد براي در آوردن وراخ روي استند از اين شابلون كه براي همين كار پيش بيني شده است استفاده كنيد (دليل استفاده از اين شابلون اين است كه موتور در عمليات ساخت و سوراخكاري به طور اتفاقي صدمه نبيند و همچنين با دقت بالاتري ميتونيد سوراخ را ايجاد كنيد.

    2- ستون هاي عمودي بدنه: در اسكلت بندي بدنه هواپيما ستون هايي به صورت عمودي نصب ميشود كه نقش اساسي در استحكام هواپيما دارد و از جنس تخته سه لا (پلي وود) ساخته ميشود و در وسط هر كدام يك درچه باز وجود داره تا هم در پائين آمدن وزن هواپيما كمك كنه و هم اينكه شما بتونيد شلنگ هاي راهنماي لينك هاي سروو ها رو از وسط آن عبور بديد. اين قطعات هم با توجه به ابعاد نقشه با استفاده از ضائده هايي كه در آن به وجود آورده ايد در شيار هاي مخصوص خودشون با چسب چسبيده ميشن البته اين قطعات را بايد ببريد و در مرحله آخر روي بدنه نصب كنيد.

    3- لايه هاي كناري بدنه: اين لايه ها همان لايه هايي هستند كه ممكن از از 2يا 3لايه تشكيل بشن. ابتدا بايد از روي نقشه و با تفكر روي آن تشخيص بديد كه هر لايه به چه شكل و ابعادي است و در صورت امكان ابعاد آن را روي يك كاغذ ديگر با همان مقياس و به صورت دقيق منتقل كنيد. بعد از اينكار متوجه ميشويد كه از هر قطعه 2عدد به صورت قرينه نياز داريد، بعد از مشخص كردن جنس قعات (بالسا يا پليوود) نقشه آنها را روي چوبي كه ميخواين ببريد منتقل ميكنيد (براي اين كار: نقشه اي كه روي يك كاغذ ديگه به صورت جداگانه براي هر قطعه كشيديد با قيچي از روي خط ها به دقت ميبريد تا يك قطعه مشابه از جنس كاغذ بدست بياريد، سپس كاغذ بريده شده را روي چوبي كه ميخواين ببريد ميچسبونيد و دوباره مثل خط كش خط قطعه را روي چوب ميكشيد و در نهايت نقش قطعه اي كه ميخواهيد ببريد روي آن كشيده ميشود) حالا قطعه مورد نظر را در صورتي كه بالسا است با تيغ كاتر تيز و با استفاده از خطكش فلزي جهت قرار دادن روي خط ها و جلوگيري از انحراف لبه تيغ كاتر ميبريد و در صورتي كه پلي وود است با استفاده از اره موئي اين كار رو انجام ميديد. بعد از اينكه قطعات آماده شدند بايد ببينيد كه كدام يك از لايه هاي بدنه در طول كل بدنه كشيده ميشود، اگر بيشتر از 1لايه اين حالت را دارد سعي كنيد كه داخلي ترين لايه را انتخاب كنيد، لايه مورد نظر را كه از آن دو عدد به صورت قرينه در اختيار داريد ابتدا به صورت آزمايشي روي يك سطخ صاف و در صورت امكان داراي خط گونيا دقيقا روي هم قرار بديد، انتهاي ورق ها رو كه قسمت انتهاي هواپيما هستند توسط يك كليپس قوي به طوري كه چو را له نكند وصل كنيد، در اين حالت دو لايه روي هم قرار دارند در حالي كه انتهاي آنها به هم وصل است (قسمتي كه با كليپس وصل شده است بعدا بايد با چسب چسبيده شود و انتهاي هواپيما ميباشد كه به صورت مثلثي پايان ميابد (البته در مواردي هم شايد اين دو لبه به هم نرسند و با فاصله مشخصي روي هم قرار بگيرند كه در نقشه مشخص ميشود. همه اين چيزارو كه گفتم فقط براي اينه كه بتونم اينو بگم كه دقت كنيد كه وقتي دوتا ورق چوب بالسا رو به هم ميچسبونيد (اين كار رو با كوت كردن چسب اپوكسي بين دو لايه انجام ميديد) در نهايت وقتي كه چسب خشك ميشه و قطعه لمينيت آماده ميشه به دليل اينكه شما نميتونيد تمام سطح لايه ها رو كه با چسب ميچسبونيد يكدست و با يك ضخامت چسب بماليد و وقتي كه ميخواين قطعه مورد نظر رو به شكل قوس مورد نظر بدنه در بياريد قطعه شما تحت تنش قرار ميگيره و در ضمن به علت غير يكنواخت بودن چسب ها، قسمت انتهاي بدنه هواپيما نسبت به ابتداي آن ممكنه كه تاب برداره و اين حالت بعد از اين كه هواپيماي شما ساخته ميشه به چشم مياد و اون موقع تمام زحماتتون به حدر ميره و نه دلتون ميد بدنه رو دوباره بسازيد و نه كار ديگه اي ميتونيد بكنيد. پس ابتدا شكل اسكلت رو درست كنيد سپس لايه هاي بعدي را در حالي كه به آنها قوس داديد با چسب به محل مورد نظر بچسبونيد. البته اگه داراي فكر خلاق باشيد خودتون در هنگام ساخت ميتونيد همه اين موارد رو در نظر بگيريد و من فقط ميتونم ياد آوري كنم بهتون كه دقت داشته باشيد در اين قسمت.

    4- محل قرار گيري مخزن سوخت: در هنگام ساخت بدنه شما بايد مخزن سوختي كه ميخواين براي هواپيما استفاده كنيد با محاسبه حجم موتور و سايز هواپيما آماده كرده باشيد تا براي طراحي محل قرار گيري مخزن كه معمولا در قسمت فايروال پشت موتور است اقدام كنيد و از ابعاد مخزن استفاده كنيد. در طراحي محل قرار گيري مخزن بايد دقت داشته باشيد كه مخزن سوخت در هر حالتي قابل برداشتن و قرار دادن دوباره باشهدر حالي كه در هنگام نصب كاملا محكم و سفت در محل خودش قرار بگيره و در حين پرواز در صورت لوپ زدن از بدنه به بيرون پرت نشه البته حتما بايد يك درپوش رو مخزن داشته باشيد چون از نظر ظاهري هم فكر نميكنم كه قشنگ باشه كه مخزن سوخت هواپيماتون در معرض ديد باشه، بايد محل قرار گيري مخزن رو طوري پيش بيني كنيد كه شلنگ هاي مخزن كه معمولا 3عدد است (سوخت گيري – باي پاس يا برگشت اگزوز – شلنگ خروجي اصلي باك) به راحتي از دريچه فاير وال كه به صورت دايره است و تا حد امكان كوچكتر در نظر گرفته شده است به محل هاي خودشون هدايت بشن

    5- محل قرار گيري چرخ هاي جلو و عقب: چرخ هاي هواپيما رو هم بايد در هنگام ساخت بدنه تهيه كنيد. اگر چرخ هاي عقب زير بال قرار ميگيرند، در بدنه نياز به طراحي اون قسمت نداريد و اين عمليات رو بايد بر روي بال انجام بديد. اگر چرخ هاي عقب روي بدنه نصب است شما باشد ابتدا پايه چرخ ها كه به بدنه وصل ميشود تهيه كنيد، اين پايه كه از وسط آن در زير بدنه با پيچ و تسمه فلزي به صورت كمربند وصل ميشود نياز دارد تا در محل نشيمنگاه آن كه زير بدنه و تقريبا در قسمت 3/1 جلوي بدنه است قوي شود تا بر اثر ضربات ناشي از فرود هاي سخت اين ضربه باعث شكستن قسمت هاي ديگه نشه و بتونه وزن هواپيما رو تحمل كنه، معمولا تو نقشه اين قسمت به طور كامل و با محاسبه همه جوانب توضيح داده ميشه. چرخ جلو يا به فاير وال وصل ميشه و يا به استند جلو كه در هر دو حالت فشارش روي فاير واله، براي طراحي چرخ جلو هم بايد يك پك قطعات چرخ جلو را خريداري كنيد كه شامل (پايه – ميله – ميل فرمان و پيچ . مهره و اتصالات مربوطه) ميباشد و محل قرار گيري آن را روي قسمت مخصوصش طراحي ميكنيد.

    6- تيرك هاي افقي بدنه: ممكن است نقشه اي كه ميسازيد در لبه كنج هاي بدنه داراي تيرك هايي از جنس بالسا با مقطع مربع يا مستطيل باشه كه باعث بالا رفتن مقاومت ميشه و تو اين قسمت فكر نميكنم مشكل خاصي داشته باشيد

    7- اتصال بالك هاي عقب (اليوتور – رادر) به بدنه: در نقشه اين قسمت در بدنه پيش بيني شده است كه در بدنه ممكن است شياري وجود داشته باشد كه بعد از ساختن كامل اليوتور عقب آن را در شيار خودش قرار ميديد و با چسب از زير و رو آن را ميچسبانيد و همچنين رادر هواپيما رو بايد در وسط و انتهاي بدنه، درست در محلي كه در نقشه مشخص شده به صورت عمودي بچسبانيد. در ساخت بدنه يادتون باشه كه در انتهاي آن سوراخهايي كه از آنها لينك هاي سكان هاي عقب بيرو ميايد تعبيه كنيد كه در نقشه مشخص است.

    8- لينك كشي راديو كنترل: دقت داشته باشيد كه تا زماني كه هنوز بدنه را كامل روكشي نكرديد ميتونيد به راحتي لينك هاي سروو ها رو بكشيد، براي اين كار معمولا از شيلنگ استفاده ميشه و بايد از شيلنگي استفاده كنيد كه قطر داخلي سوراخ آن ار ميله لينك با اختلاف خيلي كمي بالاتر باشه به طوري كه مفتول لينك در آن به راحتي و بدون گير حركت كند ولي در هنگاه فشار آوردن به آن در داخل شلنگ خم نشود. شلنگ ها رو از محلي كه سروو ها قرار داره تا محلي كه ميخواد از بدنه بياد بيرو (در حقيقت در طول مسيري كه بعدا روكش ميشود و شما ديگر به آن دسترسي نداريد) قرار ميدهيد و از چند نقطه شلنگ را به بدنه ميچسبانيد تا بر اثر حركت مفتول سروو در داخل آن خم يا عقب و جلو نشود.

    9- روكش رويي و زير بدنه: اين روكش باط طبق نقشه از چوب بالسا با ضخامتي كم به اندازه هاي مشخص شده يا تيغ توسط شما بريده ميشه و تك تك روي قسمت هاي مخصوص خودش چسبيده ميشه، ممكنه بعضي از قسمت هاش هم روكش نداشته باشه كه هيچ ايرادي نداره و در نهايت با فيلم سولار پوشيده ميشه.

    10- من خودم معمولا اين كار رو انجام ميدم و در بعضي از نقشه ها به صورت چوبي طراحي شده، در انتهاي بدنه و زير آن ميتونيد يك تكه اپوكسي بچسبونيد تا در مواقعي كه فرود بدي انجام ميشه قسمت انتهاي بدنه هواپيما (همون دُم هواپيما) بر اثر برخورد به زمين و كشيده شدن روي آسفالت يا خاك سائيده نشه، از اونجايي كه اپوكسي خاصيت ضد سايش هم داره ميتونيد از يك لايه حدودا 5ميليمتري براي اين قسمت استفاده كنيد و با اين كار اين قسمت حالا حالا ها مشكلي پيدا نميكنه.

    11- وقتي بدنه آماده شد: حالا نوبت به ظريف كاري ميرسه كه بايد با سنباده لبه هاي تيز بدنه را صاف كنيد و در صورت نياز گرد كنيد. اگر نقشه شما يك بدنه گرد را دارا ميباشد، احتمالا چوب هاي استفاده شده در لايه خارجي بدنه كمي ضخيم تر است تا شما بتونيد با استفاده از سنباده لبه هاي آن را گرد كنيد. براي اين كه در هنگام سنباده كشي نيروي يك نواخت به سنباده بديد بايد سنباده را روي يك تكه چوب (مثلا به ابعاد 3 در 10 سانتيمتر با مقاومت خوب) بچسبانيد و با اين قطعه لبه ها رو سنباده بكشيد تا سطح گرد شده شما كاملا صاف و يكنواخت در بياد. در انتهاي كار هم ميتونيد از يك سنباده خيلي نرم براي سطح خارجي استفاده كنيد تا بدنه آماده كاور كشي بشه.
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

جستارهای مشابه

  1. پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: 17-04-2010, 17:09
  2. پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: 05-08-2009, 14:05
  3. پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: 21-01-2008, 17:18

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید جستار جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان فرستادن پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در نوشته خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید نوشته های خود را ویرایش کنید
  •