صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11

جستار: كمپرسور موتورهاي جت و توربيني

  1. #1
    Aviation Machinist's Mate
    تاریخ عضویت
    Jun 2005
    نوشته ها
    71
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 15 بار در 10 پست
    قدرت امتیازدهی
    10
    Array

    پیش فرض كمپرسور موتورهاي جت و توربيني

    در حالت کلی سه نوع کمپرسور در موتورهای جت استفاده میشود :



    1. کمپرسور گریز از مرکز یاCentrifugal



    2. کمپرسور محوری یا Axial



    3. کمپرسور ترکیبی محوری-گریز از مرکز



    کمپرسور گریز از مرکز



    در این نوع کمپرسور هوا از مقابل مکیده شده و به شعاع بزرگتری درجهت عمود بر شفت(محور اصلی) رانده میشود.یک کمپرسور گریز از مرکز در شکل زیر نشان داده شده است.







    این کمپرسور بصورت یک مرحله ای و دومرحله ای در موتورها استفاده میشود ودر موتور های استاندارد بعد از این کمپرسور یک قسمت قرار میگیرد که دیفیوژر نام دارد .معمولا در تمام کمپرسور هایی که دارای دیفیوژر میباشند دو دیفیوژر قرار میگیرد که یکی در جهت گریز از مرکز و بعدی در جهت افقی قرار میگیرد.چنانچه دارای یک دیفیوژر باشد آن دیفیوژرL شکل خواهد بود(دید از نمای بغل) و طوری روی موتور قرار میگیرد که نیمساز زاویه داخلی آن با شفت زاویه ی ˚45 بسازد.مزایای استفاده از این کمپرسور وزن سبک ؛سادگی وقیمت کم میباشد.

    طریقه ی اتصال این نوع کمپرسور در شکل زیر به وضوح مشاهده میشود.البته نوع اتصال دیگری نیز وجود دارد بطوریکه دو کمپرسور از سمت پشت (قسمت بدون پره) به یکدیگر متصل هستند و پرهای آندو مخالف یکدیگر است.







    کمپرسور محوری



    این نوع کمپرسور از آن جهت که هوا را در جهت محوری فشرده میکند کمپرسور محوری نامیده میشود.کمپرسور محوری در موتورهایی با ؛یک شفت ؛ دو شفت و سه شفت بکار میرود.این بدان معناست که توربین های این نوع کمپرسور ممکن است حرکت جداگانه از یکدیگر داشته باشند و توربینهایی که این کمپرسورها را به حرکت درمی آورند هم از یکدیگر جدا هستند . در موتورهای چند شفته (1,2,3) درونی ترین شفت مربوط به کمپرسور فشار ضعیف بوده و به همین ترتیب شفت میانی یا بیرونی (در موتور دو شفته) دارای کمپرس فشار متوسط (در موتور سه شفته) ودارای کمپرس فشار قوی (در موتور دو شفته) میباشد.بیرونی ترین شفت هم در موتور سه شفته دارای قویترین فشار میباشد.









    معمولا در اکثراین کمپرسورها برای هر چرخ توربین یک کنترل کننده(یا هدایت کننده) هوا که مانند یک چرخ توربین است قرار میدهند و معمولا هم این هدایت کننده ها متحرک میباشد.در این مورد بعدا توضیحاتی به همراه عکس در صفحه قرار میدهم.

    مطلب دیگری که در مورد کمپرسور محوری است این است که در این نوع کمپرسور تعداد مراحل توربین زیادی قرار میدهند(نسبت به قدرت) و در صورتی که دارای هدایت کننده ی هوا نباشد با پیش رفتن به مرکز موتور از زاویه ورودی و خروجی نسبت به محور توربین کاسته میشود.از مزایای این کمپرسور قدرت بسیار بالایی است که این کمپرسور دارا میباشد ودر تمام موتورهای جت پر قدرت استفاده میشود.از معایب این کمپرسور میتوان به سنگینی و حساسیت زیاد به عوامل مخرب بیرونی و قیمت بالا برای ساختن آن اشاره کرد.البته از این نوع کمپرسور در موتورهای توربینی کوچک استفاده نمیشود.







    کمپرسور ترکیبی(Axial-Centrifugal)



    کمپرسور گریز از مرکز در موتورهای جت قدیمی استفاده میشد.بازده کمپرسور گریز از مرکز یک مرحله ای نسبتا کم است اما کمپرسور گریز از مرکز چند مرحله ای بهتر از یک مرحله ای آن است. ولی با کمپرسور محوری برابری نمیکند.بعضی از موتورهای پیشرفته ی توربوپراپ و توربوشفت نتیجه ی مطلوبی از کاربرد ترکیبی این دو نوع کمپرسور کسب کردند مانند PT6 Pratt و Whitney ازکانادا که امروزه خیلی محبوب بازار است.در زیر موتور PT6 Pratt به شکل برش خورده نشان داده شده است.





    در مطلب بعدی در باره ی محفظه ی احتراق توضیح خواهم نوشت.در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد کمپرسور و سایر قسمت های موتورهای توربینی وجت من در خدمت شما هستم .
    فـرزاد رنجبـر
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

  2. #2
    هوانورد افتخاری
    تاریخ عضویت
    Oct 2005
    نوشته ها
    352
    سپاسگزاری
    13
    سپاسگزاری شده : 1,092 بار در 144 پست
    قدرت امتیازدهی
    19
    Array

    پیش فرض

    من همواره از فعاليت هاي تخصصي بسيار لذت مي برم. چون كسي كه به طور تخصصي در يك زمينه فعال است حتما در آن پيشرفت هاي چشمگيري خواهد كرد اما ممكن است فردي با فعاليت در 100 موضوع حتي در يكي هم موفق نباشد كه اغلب چنين است

    از مطالب تخصصي شما در مورد موتورهاي جت متشكرم
    INTENTIONALLY LEFT BLANK

  3. #3
    Aviation Machinist's Mate
    تاریخ عضویت
    Dec 2005
    نوشته ها
    97
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 56 بار در 23 پست
    قدرت امتیازدهی
    9
    Array

    پیش فرض

    ممنون مفيد بودن :) =D>

  4. #4
    Aviation Storekeeper
    تاریخ عضویت
    Feb 2006
    نوشته ها
    46
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 2 بار در 2 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض

    جالب و مفيد بودن :wink:
    به اميد آزادي فلسطين!

  5. #5
    Airman Basic
    تاریخ عضویت
    Apr 2006
    نوشته ها
    11
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 2 بار در 1 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض

    بسيار جالب بود ..ممنون

  6. #6
    Airman Basic
    تاریخ عضویت
    Apr 2006
    نوشته ها
    11
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 2 بار در 1 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض

    ساخت كمپرسور هم مثل توربين دردسر داره؟

  7. #7
    Aviation Electronics Technician
    تاریخ عضویت
    Feb 2006
    محل سکونت
    مقابل مانيتور
    نوشته ها
    275
    سپاسگزاری
    61
    سپاسگزاری شده : 109 بار در 38 پست
    قدرت امتیازدهی
    9
    Array

    پیش فرض

    دستتون درد نکنه ممنون، فقط یه سوال داشتم، مگه در موتور های توربو پراپ( ملخی) از کمپرسور استفاده میشه ؟؟ مگه اینا ماله موتور های توربو جت نیست ؟؟؟؟
    --
    محمد
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

  8. #8
    Aviation Machinist's Mate
    تاریخ عضویت
    Jun 2005
    نوشته ها
    71
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 15 بار در 10 پست
    قدرت امتیازدهی
    10
    Array

    پیش فرض

    تمام موتورهاي توربيني شامل توربوجت توربوفن توربوپراپ توربوشفت داراي كمپرسور هستند. در مورد ساخت كمپرسور هم بايد بگويم بله. ساخت آن نيز دشوار است و پرهزينه تر!!!
    فـرزاد رنجبـر
    [مهمان گرامی شما نمیتوانید عکس ها و لینکها را مشاهده نمایید. ]

  9. #9
    Aviation Storekeeper
    تاریخ عضویت
    Dec 2006
    محل سکونت
    برلین
    نوشته ها
    34
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 27 بار در 12 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض کمپرسور

    میشه در مورد جنس تیغه های کمپرسور و توربین و همچنین اینکه روشهای ساخت اونا چطر میتونه باشده، آیا تکتک ساخته شن و یا اینکه همه به صورت یک دیسک یه پارچه ساخته شن و به طور کلی انواع و اقسام روشهای تولید این قطعات صحبت بشه؟

    من برای بخش کمپرسور استفاده از روش دایکست و ساخت تمام دیسک با این عملو پیشنهاد میکنم. نظر شما چیه؟
    هرگز نمیتوان از یه گودال با دو قدم پرید.

  10. #10
    Aviation Storekeeper
    تاریخ عضویت
    Dec 2006
    محل سکونت
    برلین
    نوشته ها
    34
    سپاسگزاری
    0
    سپاسگزاری شده : 27 بار در 12 پست
    قدرت امتیازدهی
    0
    Array

    پیش فرض تيغه هاي توربين.

    در مورد تیغه های توربین من نظری ندارم. با توجه به میزان خحرارت بالایی که اونجا وجود داره حتما باید از الیاژ مخصوصی باشه . من تو مدل واقعی موتور J79 مربوط به فنتوم دیدم که قسمت استاتور توربین سه مرحله اون به صورت تو خالی ساخحته شده که در اون آب جریان داره. این مطلب درسته یا نه؟ آخه من کانال اب هم دیدم که همه جمع مشن و با چهارتا مجرای اصلی به خارج از موتور میره.
    هرگز نمیتوان از یه گودال با دو قدم پرید.

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

جستارهای مشابه

  1. موتورهاي جت (2)
    توسط tirkamoon در انجمن پیشرانهای توربو فن
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 21-05-2010, 17:54
  2. موتورهاي Wankel
    توسط Tomcattter در انجمن پیشرانهای پیستونی
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: 02-02-2010, 11:04
  3. مقايسه موتورهاي جت با موتورهاي پيستوني
    توسط Arman در انجمن پیشران هواپیما
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 16-04-2008, 12:03
  4. بررسي نسلهاي مختلف موتورهاي توربيني
    توسط Amin در انجمن پیشران هواپیما
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: 02-02-2007, 21:13
  5. اولين خط توليد موتورهاي توربيني هوايي در كشور راه اندازي شد
    توسط ghomshe در انجمن اخبار اقتصادی و بازرگانی هوانوردی
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: 04-11-2005, 19:51

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید جستار جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان فرستادن پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست در نوشته خود ضمیمه کنید
  • شما نمیتوانید نوشته های خود را ویرایش کنید
  •