PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سرتیپ دوم خلبان جلیل زندی / Brig. General Jalil Zandi



Emad-Aviation
17-12-2012, 00:04
بنام خدا



موفق ترین خلبان شکاری ایرانی با 11 شکار

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
سرتیپ دوم خلبان جلیل زندی



سرتیپ دوم خلبان جلیل زندی (۱۳۳۰ در گرمسار - ۱۳۸۰ در تهران) خلبان تکخال جنگنده اف-۱۴ نیروی هوایی ایران است که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود.

رکوردهای او، وی را واجد شرایط عنوان تک خال و موفق ترین خلبان جنگ ایران و عراق کرد. وی که به «بیباک» شهرت یافته بود، خدمت خود را در نیروی هوایی سلطنتی ایران آغاز و به خدمت خود در نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران (بعد از انقلاب اسلامی) ادامه داد، در زمانی که خدمت نظامی برای خلبانان تا حدودی خطرناک بود. هنگامی که سرگرد نیروی هوایی بود، اغلب با مافوق خود سرهنگ دوم عباس بابایی که افسر مسئول حفظ نیروی هوایی ایران در آسمان بود درگیری داشت.

شهید عباس بابایی به برخورد بی رحمانه با خلبانان و افسرانی که متهم به عدم وفاداری به رژیم جدید و ارزش های آن میشدند معروف بود. به همین علت جلیل زندی به ده سال زندان محکوم شد که البته به درخواست فرماندهُ وقت نیروی هوایی و تعدادی از خلبانان نیروی هوایی پس از شش ماه تحمل حبس آزاد گردید. او در طول مدت زندان به مجازات اعدام نیز تهدید شده بود.


شهرت وی به عنوان خلبان جنگنده اف-۱۴ است. وی دارای ١١ پیروزی هوایی قابل استناد و اعتماد (تایید شده توسط منابع غربی) ٤ فروند میگ-۲۳، ۲ فروند سوخو-۲۲، ٢ فروند میگ-۲۱ و ۳ فروند داسو میراژ اف۱ میباشد. از این رو او به عنوان موفق ترین خلبان شکاری ایرانی و موفق ترین خلبان اف-١٤ شناخته میشود.

آخرین پست رسمی او قبل از مرگ، معاون طرح و برنامه در ستاد نیروی هوایی ایران بودهاست. او به درجه سرتیپ دومی ارتقاء درجه پیدا کرد و در سال ۱۳۸۰ در یک حادثه رانندگی به همراه همسرش زهرا محب شاهدین درگذشت.





پیوند در بایگانی ایرواسپیس تاک
[Only registered and activated users can see links]

پیوند در بن پایه(ویکی پدیا)
[Only registered and activated users can see links]

بن پایه : ویکی پدیا فارسی

sky_destroyer
17-12-2012, 18:30
سلام
ایشان همان خلبانی نیستند که با یک موشک فینیکس (Phoenix) چهار میگ عراقی را همزمان هدف قرار دادند؟؟؟ آیا این واقعیت دارد؟؟؟
خدایش رحمت کند ایشان را

tarmax
17-12-2012, 20:55
خلبانی با رکورد شکار 4 فروند با یک شلیک نداریم.تیمسار اسدالله عادلی به همراه کابین عقب محمد مسبوق در روزهای اولیه جنگ 3 فروند میگ 23 که در فرمیشن بسیار نزدیک به هم پرواز می کردند را با شلیک یک تیر موشک فونیکس در حوالی جزیره خارک سرنگون کردند(مستند battle tomcat قسمت اول).مرحوم تیمسار زندی یکی تاپ ترین خلبانان اف 14 بودند که داری شکارهای زیادی بودند که البته مورد اصابت قرار گرفتن تامکت ایشان توسط میراژها در سال 66 و ایجکت ایشان صحت ندارد(طبق گفته های تیمسار مازندرانی از قهرمانان تاپ جنگ) و تنها زاییده تخیلات تام کوپر است.

capt.saffari
17-12-2012, 22:00
تیمسار اسدالله عادلی به همراه کابین عقب محمد مسبوق در روزهای اولیه جنگ 3 فروند میگ 23 که در فرمیشن بسیار نزدیک به هم پرواز می کردند را با شلیک یک تیر موشک فونیکس در حوالی جزیره خارک سرنگون کردند

درسته! عادلی و مسبوق
59/7/2
به قول خود جناب مسبوق وقتی شماره انداز موشک به صفر رسید، دیگر هیچ اکویی (بازتابی) از آن دسته سه فروندی مشاهده نکردیم. در حقیقت، از شدت انهدام جنگنده رهبر دسته، دو فروند دیگر نیز بی نصیب نمانده و ساقط شده بودند!
نشریه صنایع هوایی شماره 228
گفتم شاید جالب باشه!:-)

falcon7777
17-12-2012, 23:00
این مطلب را عینا از صفحه نبروی هوایی ایران در FACE BOOK نقل می شود...[Only registered and activated users can see links]

"" شهید بابایی را همه میشناسند و احتیاجی به معرفی ندارد، از شهدای بنام و قهرمان جنگ ، مردی افتاده و بی ادعا که خود را وقف دفاع از کشور و آرمان هایی که به آن معتقد بود کرده بود.

از معدود خاطراتی که خلبانان جنگ با رنجش از آن یاد میکنند نقش ایشان در دادن حکم اعدام به مرحوم جلیل زندی بود، چند و چون آن هنوز در هاله ای از ابهام است، نقل قول زیر از زبان یکی از پرسنل آن روزهای پایگاه هشتم در مورد آن رویداد
است.



" بدلیل پیشگیری از هرگونه پیش داوری در این زمینه، الزاما" وظیفه خود می دانم تا بعنوان دوست و رفیق و همکار بسیار نزدیک به هر دو طرف این ماجرا، عینا" اتفاقاتی که منجر به صدور این حکم گردید را برای شما بازگو نمایم، تا بدون هیچگونه حاشیه ای در جریان اصل این قضایا قرار بگیرید.

در بعد از ظهر یکی از روزهای پائیز کمتر از دو ساعت مانده به غروب آفتاب، یکی از افسران عملیات پایگاه هشتم بنام مرحوم طهانی از جناب زندی میخواهند که جهت اجرای ماموریتی فوری با یکفروند هواپیمای بونانزا به بوشهر پرواز نمایند که نامبرده پس از ابلاغ این ماموریت به هواشناسی مراجعه و با گرفتن هوای حاضر و هوای پیش بینی مسیر به عملیات بازگشته و عنوان می نماید که هم هوای مسیر مناسب پرواز بونانزا نیست و هم هوای پیش بینی وضعیت بدتری دارد ضمن اینکه در صورت بروز هر گونه اشکالی در مسیر اگر مجبور به بازگشت به اصفهان باشیم نشستن هواپیما در اصفهان به بعد از غروب آفتاب منتهی خواهد شد که پرواز بونانزا هم با امکانات ناوبری که در آن زمان داشت در شب ممنوع بوده و لذا جناب زندی با تکیه بر این مفروضات از انجام این پرواز بدلیل بدی هوای مسیر و هوای پیش بینی بصورت منطقی و برابر دستور العملهای پروازی با هواپیماهای سبک، از انجام این پرواز امتناع می ورزد، و چون برخوردهائی از همین دست قبلا" هم در دوران مسئولیت جناب طهانی در عملیات پیش آمده بود، ایشان پس از استماع دلائل عدم پرواز مرحوم زندی ابتدا" اصرار به انجام حتمی ماموریت مینمایند که پس از تاکید جناب زندی به عدم انجام این پرواز، از ایشان میخواهند که مراتب استنکاف از اجرای ماموریت ابلاغی را کتبا" بر روی کاغذی نوشته و به وی تحویل نماید که مرحوم زندی هم عینا" همین موارد را و دلائل عدم پرواز را مکتوب نموده و در اختیار ایشان قرار میدهد.

جناب طهانی بلافاصله مراتب امتناع از پرواز مرحوم زندی را بدون ذکر دلائل منطقی ابراز شده وی، باستحضار فرماندهی وقت پایگاه ( شهید بابائی) میرساند و ایشان هم جهت متنبه نمودن وی و سایر پرسنل در اطاعت محض از مافوق در زمان جنگ، بلافاصله دستور اعلان مراتب را با همین مضمون بدادسرای انقلاب اصفهان صادر مینماید، که دادسرای مربوطه ابتدا" با صدور حکم بازداشت ایشان، وی را دستگیر و بازداشت نموده و با توجه به وجهه بسیار خوب شهید بابائی در بین مسئولین وقت و اینکه ایشان تصمیم اشتباهی نخواهد گرفت و تصمیماتش تماما" در جهت بقای نظام می باشد، با یک بررسی اجمالی و بدلیل اعتقاد راسخ به عملکرد صحیح شهید بابائی، با تشکیل جلسه دادگاه نظامی/ انقلابی نامبرده را باتهام "سرپیچی از دستور فرمانده مافوق، در زمان جنگ" به اعدام محکوم می نماید!!!!!

با بازداشت مرحوم زندی ولوله ای خاص در نیروی هوائی و بین خلبانان شکاری و بخصوص خلبانان اف ١٤ ایجاد شده بود و هر کس بطریقی می خواست شهید بابائی را از این اقدام منصرف نماید، که ایشان هم با قاطعیت و با اصرار شدید بدنبال اجرای حکم دادگاه بود تا به بقیه پرسنل نیرو نیز تفهیم نماید که عدم اطاعت محض از فرماندهان جوان و متعهد منصوبه در پایگاه ها، مستوجب چنین تنبیهاتی خواهد گردید.
بعد از ادامه پیدا کردن بازداشت مرحوم زندی و اخبار جسته گریخته ای که در مورد حکم صادره به گوش پرسنل پروازی رسیده بود، حتی خود مرحوم طهانی نیز از عملکرد غلط خود پشیمان و با وساطت شهید آل آقا و سایر همکاران سعی در منصرف نمودن شهید بابائی از ادامه بازداشت وی داشتند که هیچیک کارساز نبوده و در نهایت دو یا سه روز قبل از اجرای حکم اعدام وی جناب سرهنگ خلبان ( تیمسار بازنشسته فعلی) حسن افغانطلوعی که جانشین معاونت عملیات پایگاه اصفهان بودند به تهران مراجعه و توسط برخی از همکاران و دوستان قدیمی مرحوم زندی بطریقی مراتب نگرانی شدید پرسنل پروازی از اجرای این حکم نا ثواب و اصل قضایا را بعرض رهبر کبیر انقلاب رسانیده که با صدور اوامر اکید حضرت امام راحل به ریاست جمهور وقت (مقام رهبری) دستور کان لم یکن شدن حکم اعدام و آزادی فوری مرحوم جلیل زندی صادر گردید و جناب افغانطلوعی بلافاصله پس از خاتمه این جلسه و دریافت دستور ریاست جمهوری به اصفهان بازگشته و قبل از طلوع آفتاب روز بعد اوامر امام راحل و نامه ریاست جمهوری را به دادسرا و زندان اصفهان ابلاغ نمودند و بدین شکل مرحوم زندی که یکی از خلبانان شاخص و با سواد هواپیمای اف ١٤ بود بسلامت باغوش خانواده خود و دوستان همکار خویش بازگشت. "


عملکرد و دلاوری های بعدی مرحوم جلیل زندی نشان از تعهد سربازی ایشان بود. ""


[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

light
31-12-2012, 17:20
با درود

یک نظامی(مرحوم طهانی) درصورت بازنشسته شدن باز هم بایدمتعهد باشد و شاید ناچار باشد حقیقت را تغییر دهد

گمان کنم حقیقت خالص را در آینده باید بیابیم.

عرض شود مشکل مابین مرحوم خلبان زندی و عباس بابایی در سریال پر ایراد شوق پرواز وجود نداشت!! و مشکل مرحوم زندی به خاطر اقدامات سیاسی پدر خانمش نشان داده شده بود!!!

نام پر ایراد را برای شوق پرواز استفاده کردم ، بله درست است با وجود این که مشاور نظامی سرتیپ خلبان دکتر اویسی بود نمیدانم چرا این قدر ضعف داشت!!! تمام جنگنده های عراقی شرکت کننده سوخو17(22 صادراتی) بودند در یک مورد یکی از اینها اف 14 (سلطان نبرد هوایی وقت) را هدف قرار داد!!!
در پایان تیتراژ آغاز صدای مسافربری بر روی اف 14 بود!!!
مشکلات سریال زیاد بود در آینده بیشترخواهم نوشت

Airplane1
03-07-2013, 11:26
بنام خدا


تک خال ناوگان تامکت های ایران
جلیل زندی




[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])




کامیاب ترین خلبان آس (تک خال) اف 14 جهان زنده یاد جلیل زندی که توانست با شکار 11 هواپیمایی عراقی به عنوان پیروزمندترین خلبان جنگنده شکاری اف 14 در جهان شناخته شود .

جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ در شهرستان گرمسار دیده به جهان گشود. پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانهدار بود. جلیل به همراه خانواده اش تا پایان کلاس نهم دبیرستان (سال ۱۳۴۴) در گرمسار زندگی میکرد و به علت انتقالی پدرش به تهران (محله خانی آباد) آمد . او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید به پایان رساند. او در سال ۱۳۴۷ دیپلم گرفت .

در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، ولی به علت زیادی مخارج از رفتن به شیراز بازماند. به دلیل آن که سن اعزام به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر میکرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی اجازه استخدام در ادارات را نداشت به ارتش پیوست. او در اواخر سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست اما پس از چند ماه در اوایل سال ۱۳۴۹ به علت علاقهای که به خلبانی داشت به عنوان هنرجوی خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.

شهرت جلیل زندی بهعنوان خلبان جنگندهٔ اف-۱۴ است. وی دارای ۱۱ پیروزی هوایی (۸ فروند از این پیروزی ها قابل استناد و اعتماد (تأییدشده توسط منابع غربی) و ۳ فروند دیگر پیروزی احتمالی می باشد). این پیروزی ها عبارتند از: ۴ فروند میگ-۲۳، ۲ فروند سوخو-۲۲، ۲ فروند میگ-۲۱ و ۳ فروند داسو میراژ اف۱ میباشد.از این رو او به عنوان موفقترین خلبان شکاری ایرانی و موفقترین خلبان اف-۱۴ جهان شناخته میشود.[۱]
آخرین پست رسمی او پیش از مرگ، معاون طرح و برنامه در ستاد نیروی هوایی ایران بودهاست. او در سال ۱۳۸۰ در یک حادثهٔ رانندگی به همراه همسرش زهرا محب شاهدین درگذشت.

پیوندفرتور:
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])


بن پایه:ویکی پدیا

shahin00
03-01-2014, 21:23
با سلام و شادی روح خلبانان شهید دلیر نیروی هوایی ارتش و بخصوص اسکات ران تک خال دنیا
یه سوال داشتم من هر چی تو بهشت زهرا گشتم و از هر کسی پرسیدم (قربونت برم که بهترین خلبان اف-14 دنیا باشی و اینقدر گمنام!!!!) نتونستم مقبرهشو پیدا کنم گمونم تو گلزار شهدا نیست. اگه کسی میدونه ممنون میشم راهنمایی کنه؟ خیلی دوست دارم برم سر مزارش

C-130_Pilot
04-01-2014, 11:30
بنام خدا


با سلام و شادی روح خلبانان شهید دلیر نیروی هوایی ارتش و بخصوص اسکات ران تک خال دنیا
یه سوال داشتم من هر چی تو بهشت زهرا گشتم و از هر کسی پرسیدم (قربونت برم که بهترین خلبان اف-14 دنیا باشی و اینقدر گمنام!!!!) نتونستم مقبرهشو پیدا کنم گمونم تو گلزار شهدا نیست. اگه کسی میدونه ممنون میشم راهنمایی کنه؟ خیلی دوست دارم برم سر مزارش

سلام و درود بر شما دوست عزیز
ادرس مزار این شهید بزرگوار بدین صورت میباشد:
قطعه: 66 ردیف:137 شماره:50

kermanshahy
01-02-2014, 21:27
بنام خدا
درود بر ایران وایرانیان اریایی

برافراشته باد درفش سرفراز کاویانی





[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])



سرتیپ دوم جلیل زندی خلبان تکخال جنگندهٔ اف-۱۴ نیروی هوایی ایران است که در تمام دوران جنگ ایران و عراق به خدمت مشغول بود. رکوردهای او، وی را واجد شرایط عنوان تکخال و پیروزترین خلبان جنگ ایران و عراق در نبردهای هوایی کرده است.


[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])



جلیل زندی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۰ خورشیدی در شهرستان گرمسار یکی از شهرستانهای استان سمنان دیده به جهان گشود.یاداور میشود که گرمسار پیش از این بنام خوار نامیده میشد که در بخش بندی ایالتی در ایالت ری گنجانده شده بود.

زندی...
پدرش عزت اله زندی تکنسین راه آهن و مادرش گوهرتاج فولادی خانهدار بود. جلیل به همراه خانوادهاش تا پایان کلاس نهم دبیرستان ینی سال ۱۳۴۴خورشیدی در گرمسار زندگی میکرد و به شوند جابجایی کاری پدرش به تهران آمد .پس از امدن به تهران در برزن خزانهٔ فرح آباد ساکن شدند. او دوره دبیرستان را در تهران، دبیرستان وحید واقع در خانی آباد به پایان رساند. او در سال ۱۳۴۷ خورشیدی دیپلم گرفت .



[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
جلیل زندی در گمارش کمان-99 یا 140 فروندی در روز نخست مهرماه1359 در پرواز پوشش هوایی جایگاه پویایی داشت



در آن دوران او در آزمون ورودی دانشگاه پهلوی شیراز در رشته مهندسی کشاورزی پذیرفته شد، اما به شوند زیادی هزینه از رفتن به شیراز بازماند. به شوند آن که سن رفتن به سربازی در آن دوران بیست سالگی بود او باید دو سال صبر میکرد و چون بدون کارت پایان خدمت سربازی اجازه کار در ادارات را نداشت به ارتش پیوست.


[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])





او که در درازای جنگ با عراق سرگرم پاسداری از مام میهن بود،دارای کارنامه زرینی است و رکوردهایی که در شکار جنگنده های عراقی برجای گذاشت،جایگاه بهترین تکخال تامکت جهان را برایش به ارمغان اورد







او در پایان سال ۱۳۴۸ به عنوان همافر به نیروی هوایی ارتش پیوست اما پس از چند ماه در اغاز سال ۱۳۴۹ به شوند دلبستگی فراوانی که به خلبانی داشت به عنوان هنرجوی خلبانی به آمریکا فرستاده شد و پس ازگذراندن یک دوره ۱۴ ماهه در آمریکا به عنوان خلبان به ایران بازگشت.



[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])


در بازگشت زیر نظر شهرام رستمی که به تازگی به عنوان استاد پرواز معرفی شده بود به یادگیری پرواز هواپیمای F-4E گمارده شد. او مانند همیشه دورهها را به خوبی گذراند. این موضوع شوند دوستی او با ایشان شد که همواره زیر سایه و همراه با سنایش استاد-شاگردی بود.





سرتیپ شهرام رستمی یکی از خلبانان هواپیمای F-14 تامکت در نیروی هوایی ایران بودهاست. او در جنگ ایران عراق ۶ فروند جنگنده عراقی را سرنگون نموده که این شش فروند شامل یک فروند MIG-21، سه فروند Mirage-F-1 و دو فروند MIG-25 (نخستین شکار MIG-25 در جهان) میباشد.وی مدتی سمت ریاست ستاد مشترک ارتش را بردوش داشتهاست.البته در این زمان سمت فرماندهی کل ارتش تشکیل شده بود و از اهمیت ریاست ستاد مشترک ارتش کاسته شده بود.





[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])


محل خدمت او به عنوان خلبان F-4E در همدان بود.وی درتاریخ بیست و ششم آبان ماه ۱۳۵۷ دوره خلبانی F-14A را گذرانده و از آن پس در پایگاه هشتم شکاری اصفهان به خدمت ادامه داد.

در نخستین روز جنگ هنگامی که هواپیماهای عراقی فرودگاه مهرآباد را بمباران کردند او برای دیدن بستگانش در تهران به سر میبرد که با شنیدن خبر بمباران تندی به اصفهان بازگشت. پس از آغاز جنگ نیز در خدمت نیروی هوایی ماند و در کنار دوستان و همرزمانش به پاسداری از مرزهای کشور پرداخت.


هنگامی که سروان نیروی هوایی بود، بیشتر با فرمانده خود سرهنگ دوم عباس بابایی که فرماندهٔ پایگاه هشتم شکاری اصفهان بود درگیری داشت. عباس بابایی به برخورد بیرحمانه با خلبانان و افسرانی که متهم به عدم وفاداری به رژیم جدید و ارزشهای آن میشدند معروف بود.




[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
درخواست نامه خلبانان پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای آزادی جلیل زندی، برگ نخست

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

درخواست نامه خلبانان پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای آزادی جلیل زندی، برگ دوم



در روز ۶۱/۴/۲۳ با مراجعه ماموران به درب منزلش او را به اتهام تمرد از دستور به بازداشتگاه بردند. این اتهام از سوی عباس بابایی فرمانده وقت پایگاه اصفهان به او نسبت داده شده بود. پس از بازداشت او را به دادگاه انقلاب تحویل دادند.

دادگاه انقلاب جلیل زندی را به ده سال زندان محکوم کرد که البته به درخواست فرماندهٔ وقت نیروی هوایی و تعدادی از خلبانان نیروی هوایی پس از شش ماه آزاد گردید. او در طول مدت زندان به مجازات اعدام نیز تهدید شده بود.



[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

چرایی اتهام تمرد از دستوری که به او نسبت داده شد این بود که از او خواسته شد تا با هواپیمای بونانزا - که هواپیمایی تک پیشرانه ملخدار است و بدون ساملانه های مورد نیاز ناوبری برای پرواز مسیرهای دور میباشد – در یک گمارش به بوشهر پرواز کند و او به شوند آشنا نبودن با مسیر در خواست یک بلد را داشت و زمانی که درخواست او رد شده بود از انجام این دستور امتناع نمود. زیرا یکی از ایین نامه های آموزش پرواز با هواپیمای بونانزا در نیروی هوایی این است که هر خلبان نخستین پرواز مسیر دور خود را همراه با استاد انجام دهد.




[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])


گزارش کتبی سروان زندی به مسیول عملیات پایگاه مبنی بر ناتوانی از انجام آن گمارش و ارجاع این گزارش به فرمانده وقت پایگاه هشتم شکاری، عباس بابایی، بی گناهی او و جعلی بودن اتهام وارده از طرف فرمانده وقت پایگاه را اثبات کرد و به درخواست فرماندهٔ وقت نیروی هوایی، سرهنگ صدیق، و تعدادی از خلبانان نیروی هوایی پس از شش ماه از زندان آزاد گردید.



[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
زیر نویس این فرتور اینچنین امده:
قدر پدر ومادرانتان را تا زنده هستند بدانید
جلیل زندی به همراه دو فرزندش وحید و دیاکو(به گمانم)



زندی چندین سال در پایگاه هشتم شکاری اصفهان خدمت می کرد که یکی از پایگاههای اصلی تامکتهای ایرانی به شمار می رفت و نقشی بسزا در پشتیبانی و پاسداری آسمان کشور و رویارویی با تجاوزات هواپیماهای عراقی ایفا می کرد.

بنا به نوشته برخی بن پایه ها (بنا به گفته تام کوپر، پژوهشگر و نویسنده هوانوردی نظامی) هواپیمای زندی در واپسین نبرد هوایی پس از سرنگون کردن دو فروند میراژ عراقی، بر فراز خلیج فارس مورد هدف جنگنده های عراقی قرار گرفته و او و کمک خلبانش ناگزیر به ایجکت می شوند.

بنا به این روایت، بهمن ماه 1366یکی از ماههای پربار برای گردان 81 شکاری بود. خلبانان این گردان 5 پیروزی تثبیت شده و دو پیروزی احتمالی، ضد جنگنده های MIRAGE-F1EQ-5/6 همچنین سرنگونی یک فروند بمب افکن B-6D را در کارنامه خود ثبت کردند



[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک کرد.

با توجه به بار سنگین زیاد درگیری، خلبانان تامکت درنگی برای ردیابی موشکهای خود را پیدا نکردند. شوربختانه در این درگیری نابرابر تامکت سرگرد زندی هدف چندین تیر موشک R550 و یک تیر موشک سوپر 530D قرار گرفت، اما خلبان زبردست ما لاشه عقاب را از دست کفتارها بیرون کشید و با یک پیشران اسیب دیده راه بازگشت را پیش گرفت.



[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

اما تنها پیشران باقیمانده دیگر یارای همراهی هواپیما را نداشت وشوربختانه ، خلبانان ما ناگزیر شدند هواپیما را ترک کرده و تامکت را به آغوش آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس بسپارند.


این واپسین گمارش جنگی سرگرد خلبان زندی بود که تا آن تاریخ با 9 پیروزی تثبیت شده و 2پیروزی احتمالی، لقب پرافتخارترین خلبان F-14 را به خود اختصاص داده بود.









سرهنگ فریدون علی مازندرانی، همدوره و همرزم زندی، ایجکت او بر فراز خلیج فارس را رد کرده و می گوید: "با قاطعیت تمام می توانم بگویم که مرحوم جلیل زندی هیچگاه و در هیچک از پروازهای خویش با اف 14 مجبور به ترک اضطراری هوایپمایش نشده و این تنها منبعث از داده های نادرستی است که آقای کوپر مانند دیگر داده هایش در کتاب غیر مستندش درج کرده و از آنجا سرچشمه گرفته است و بس."






شهرت جلیل زندی بهعنوان خلبان جنگندهٔ F-14 است. وی دارای ۱۱ پیروزی هوایی (۸ فروند از این پیروزیها با دستک (سند) (پذیرفته شده از سوی منابع غربی)و ۳ فروند دیگر پیروزیبا شوایی زیاد و گمانه زنی میباشد).



[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

این پیروزیها بدین رو میباشند:

۴ فروند MIG-23
۲ فروند Su-22
۲ فروند MIG-21
۳ فروند MIRAGE-F-1


درباره دو پیروزی احتمالی گفتنی است این پیروزیها در نخستین نبرد هوایی که گردان 81 شکاری نخستین F-14 خود را از دست داد، حاصل شدند. در این نبرد یکی از تکخال های نیروی هوایی ارتش ایران، سرگرد خلبان جلیل زندی نبرد بسیار سنگینی با 8 جنگنده میراژ عراقی آغاز کرد و دو تیر موشک سایدوایندر به سمت آنها شلیک نمود.




[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])








امیر سرتیپ خلبان فضل ا... جاوید نیا در کتاب نبرد در آسمان از زندی به نیکی یاد کرده و در مورد همرزمش چنین گفته است:
از مرحوم زندی می توان به عنوان یکی از برترین خلبانان اف 14 نام برد. ایشان در همه موارد نمونه بود. خط، سخنرانی، آواز و در مرحله آخر در پرواز با هواپیمای اف 14 جزو بهترین خلبانان بود.مرحوم زندی تا پایان جنگ پروازهای زیادی انجام داد وپس از جنگ هم به عنوان مدیر طرح و برنامه منصوب شد. سپس معاون برنامه نیروی هوایی شد و تا زمان بازنشستگی هم در همین پست باقی ماند... مرحوم زندی از دوستان شجاع و باسواد من بود. خاطراتی را که با ایشان داشتم، هرگز فراموش نمی کنم.


[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])



زندی در روزهای پایانی دوران خدمت به درجه سرتیپ دومیرسید و در سال 1370 بازنشسته شد.
سرانجام عقاب تیزپرواز آسمان ایران، کامیابترین خلبان شکاری ایرانی و تکخال تامکت جهان پروازی ابدی را آغاز کرد. تیمسار جلیل زندی در 12 فروردین ماه سال ۱۳۸۰ در جریان یک رخداد رانندگی در جاده هراز و در منطقه رودهن یا یک دستگاه کامیون تصادف کرد و به همراه همسرش زهرا محب شاهدین جان باخت. از وی 3 فرزند پسر به یادگار مانده است. بی گمان زندی یکی از خلبانان برتر ایران و آسیاست که با توجه به بازنشستگی تامکت در آمریکا، نزدیک شدن به رکورد او به عنوان برترین تکخال تامکت دست نیافتنی به نظر می رسد.



[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])



پیوند فرتور ها از بایگانی ایرواسپیس تاک
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]


پیوند فرتورها از بن پایگان(ویکی پدیا ، تابناک)
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]


بن پایه:
ویکی پدیا ([Only registered and activated users can see links])
تکناز ([Only registered and activated users can see links])
جلیل زندی ([Only registered and activated users can see links])

winston80
03-02-2014, 09:42
ان عکس ایشان بهمراه فرزندانشان عکس وحید و امیر هست. ایشان فرزند سومی هم دارند که اسمشان نادر هست اگر درست به خاطر بیاورم. وحید تار نواز خوبی بود و امیر هم ویولون میزد.
دیاکو هم برادر تیمسار زندی میباشند.

خود تیمسار هم با بچه هاش کلاس سنتور میرفت.

winston80
04-02-2014, 00:17
مورد دیگر که یکی از اعضا سئوال کرده اینست که ایشان موقع سانحه رانندگی بازنشست نبوده اند و همچنان مقام معاونت طرح و برنامه نهاجا را با درچه سرتیپ دومی بعهده داشتند.