PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سوالات تخصصی هواپیما فوکر 100



Mercury
20-02-2011, 18:30
با سلام ، جای چنین تاپیکی خالی بود و احساس می کنم اساتید بی شماری اینجا هستند که میتونن با فعالیت در این تاپیک اونو به یکی از موضوعات پربار انجمن تبدیل کنند . باتشکر.

Mercury
20-02-2011, 18:31
به عنوان اولین سوال چرا همیشه ذکر می شه aircondition این هواپیما ضعیف هست ؟! چه دلیلی برای این موضوع وجود داره ؟!

فانتوم 1
22-02-2011, 02:20
با سلام
چون مطمئن نیستم به جوابم، دیرتر جواب دادم شاید دوستان دلیل اصلی را بگن
فکر کنم بخاطر اینکه این هواپیما هلندی هست و بر اساس شرایط دمایی اسکاندیناوی طراحی شده که در اون منطقه به علت پایین بودن میانگین دما در طول سال نیاز به aircondition قوی نداره.

Mercury
27-02-2011, 12:52
در هنگام اپروچ ، معمولا Flap / Speed Sequence چگونه می باشد ؟! برای مثال چه زمانی فلپ 42 درجه می خواهیم و در چه سرعتی ؟

AMIN TOMARI
27-02-2011, 13:15
به عنوان اولین سوال چرا همیشه ذکر می شه aircondition این هواپیما ضعیف هست ؟! چه دلیلی برای این موضوع وجود داره ؟!

سلام به همه دوستانم

پست بسیار خوبیست
شرایط هوایی کشور سازنده ممکن است در طراحی مورد اهمیت واقع شود بسته به تعداد مورد نیاز از هواپیما برای استفاده در منطقه ای خاص
اما به یاد داشته باشیم شرکت های سازنده سعی میکنند هواپیمایی طراحی کنند که نیاز های شرایط گوناگون جوی را پوشش دهد تا بازار وسیع تر و بیشتری پیدا کند و در نتیجه سود دهی بیشتر
اینکه هواپیمای فوکر سیستم تهویه مناسبی ندارد به ظرفیت موتور بر میگردد .
HP و LP در هواپیمای فوکر100 از استیج 6 و 13 گرفته میشه و این میزان نسبت به تعداد سیت در فوکر که 109 تا میباشد کم است. طبق استاندارد های جهانی برای تمام هواپیما ها میزان نورمال هوای فرش به ازای هر سیت 1پوند میباشد و میزان حد اقل نیم پوند در نظر گفته شده که میزان حد اقل باید با نصف ظرفیت پک ها تامین شود. همه ما میدانیم فوکر با دو پک خود به سختی میزان حداقل را تامین میکند. و اگر این میزان را بیشتر میکردند آن وقت از توان و کارایی موتور کاسته میشد .
به همین دلیل این میزان را روی مینیمم طراحی کردند تا این هواپیما مجوز های لازم را اخذ کند.
موفق باشید.

Mercury
07-03-2011, 14:53
سیستم Fuel Jetison این هواپیما ظاهرا خودکار هست ؟! اما دلیلش رو نمیدونم ، اصلا برای چی همچین سیستمی رو این هواپیما هست ؟!

EP-IAG
07-03-2011, 20:31
سیستم Fuel Jetison این هواپیما ظاهرا خودکار هست ؟! اما دلیلش رو نمیدونم ، اصلا برای چی همچین سیستمی رو این هواپیما هست ؟!

اين هواپيما سيستم Fuel Jettisoning ندارد.

Mercury
08-03-2011, 18:22
بله دوست من این هواپیما سیستم Fuel jettisioning مانند هواپیما های دیگر ندارد ، اما عکس زیر رو ببنید !؟؟!


[Only registered and activated users can see links]

EP-IAG
08-03-2011, 20:13
سلام به همه دوستانم

پست بسیار خوبیست
شرایط هوایی کشور سازنده ممکن است در طراحی مورد اهمیت واقع شود بسته به تعداد مورد نیاز از هواپیما برای استفاده در منطقه ای خاص
اما به یاد داشته باشیم شرکت های سازنده سعی میکنند هواپیمایی طراحی کنند که نیاز های شرایط گوناگون جوی را پوشش دهد تا بازار وسیع تر و بیشتری پیدا کند و در نتیجه سود دهی بیشتر
اینکه هواپیمای فوکر سیستم تهویه مناسبی ندارد به ظرفیت موتور بر میگردد .
HP و LP در هواپیمای فوکر100 از استیج 6 و 13 گرفته میشه و این میزان نسبت به تعداد سیت در فوکر که 109 تا میباشد کم است. طبق استاندارد های جهانی برای تمام هواپیما ها میزان نورمال هوای فرش به ازای هر سیت 1پوند میباشد و میزان حد اقل نیم پوند در نظر گفته شده که میزان حد اقل باید با نصف ظرفیت پک ها تامین شود. همه ما میدانیم فوکر با دو پک خود به سختی میزان حداقل را تامین میکند. و اگر این میزان را بیشتر میکردند آن وقت از توان و کارایی موتور کاسته میشد .
به همین دلیل این میزان را روی مینیمم طراحی کردند تا این هواپیما مجوز های لازم را اخذ کند.
موفق باشید.

با تشكر از دوست عزيز
دو مورد رو اصلاح ميكنم،در هواپيماي F100 از هواي STAGE 12 كمپرسور HP و هواي STAGE 7 كمپرسور HP براي BLEED AIR استفاده مي شود ، كه بالاي N1 80% از STAGE 7 و پائين تر از آن از STAGE 12 استفاده مي شود.

EP-IAG
08-03-2011, 20:18
بله دوست من این هواپیما سیستم Fuel jettisioning مانند هواپیما های دیگر ندارد ، اما عکس زیر رو ببنید !؟؟!


[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

در تصوير زير ظاهراً FUEL از نقطه اي خارج مي شود كه در آن محل ها دقيقاً MAGNETIC FUEL INDICATOR ها قرار دارند و در اين مورد اطلاع دقيقي ندارم اما در بعضي از تصاوير FUEL از VENT خارج مي شود كه دليل آن در تاپيك زير بررسي شده است.

[Only registered and activated users can see links]

Mercury
11-03-2011, 17:31
APU این هواپیما در هوا هم قابل استارت / استفاده هست !؟ ( اگر هست حداکثر تا چه ارتفاعی ؟!

EP-IAG
12-03-2011, 19:46
APU این هواپیما در هوا هم قابل استارت / استفاده هست !؟ ( اگر هست حداکثر تا چه ارتفاعی ؟!

بله APU اين هواپيما در هوا قابل استارت هست و محدوديت ارتفاع ندارد اما فقط ELECTRICAL POWER را تامين مي كند ولي بر روي زمين هم ELECTRICAL POWER و هم BLEED AIR رو تامين مي كند.

Mercury
12-03-2011, 21:32
بله APU اين هواپيما در هوا قابل استارت هست و محدوديت ارتفاع ندارد اما فقط ELECTRICAL POWER را تامين مي كند ولي بر روي زمين هم ELECTRICAL POWER و هم BLEED AIR رو تامين مي كند.

پس در هوا وقتی Both Engine Failure اتفاق بیافتد امکان بازگشت وجود ندارد ؟!

AMIN TOMARI
13-03-2011, 18:02
بله APU اين هواپيما در هوا قابل استارت هست و محدوديت ارتفاع ندارد اما فقط ELECTRICAL POWER را تامين مي كند ولي بر روي زمين هم ELECTRICAL POWER و هم BLEED AIR رو تامين مي كند.


با تشکر از دوست عزیز
یه مورد رو با اجازه اصلاح میکنم APU فوکر محدودیت ارتفاع دارد و تا 15000هزار پا قابل استفاده است.
ممنونم

EP-IAG
13-03-2011, 19:06
با تشکر از دوست عزیز
یه مورد رو با اجازه اصلاح میکنم APU فوکر محدودیت ارتفاع دارد و تا 15000هزار پا قابل استفاده است.
ممنونم

باز هم تشكر مي كنم از دوست عزيزم

خير، همانطور كه عرض كردم APU اين هواپيما محدوديت ارتفاعي ندارد و تا35000 فيت كه MAX Operating Alt اين هواپيما است قابل استفاده مي باشد اما در ارتفاعات از Max Elec. Load آن كاسته مي شود تا جائيكه در 35000 فيت Max Elec. Load آن به 30% كاهش مي يابد.

EP-IAG
13-03-2011, 22:08
پس در هوا وقتی Both Engine Failure اتفاق بیافتد امکان بازگشت وجود ندارد ؟!

امكان روشن كردن مجدد موتورها وجود دارد و در اين مورد پروسيجر windmilling relight اجرا مي شود كه جريان هوا به جاي Starter ، شفت هاي موتور را ميچرخاند .

Mercury
23-03-2011, 11:05
نحوه Master - Slave بودن FMC ها در این هواپیما چگونه است ؟! برای مثال وقتی در CDU سمت کاپیتان Flight Plan وارد می شود ، چطور این Flight Plan در CDU سمت کمک هم وارد می شود ؟

Ashkan Sierra
24-03-2011, 11:01
نحوه Master - Slave بودن FMC ها در این هواپیما چگونه است ؟! برای مثال وقتی در CDU سمت کاپیتان Flight Plan وارد می شود ، چطور این Flight Plan در CDU سمت کمک هم وارد می شود ؟
The master FMCs of the dual sys communicate with each other over a private ISB
Each FMC receives button pushes directly from its own CDU,and button pushes from the off-side CDU.The master FMC sequences button pushes in the orther received,and transmits button push messagese via the ISB to the other FMC.both FMCs therefore process the same data simultaneously .this allows both pilots to operate sim on the same or different CDU pages and to enter data on different pages or on different lines of the same pages.however,only one flightplan modification at a time will be processed
امید وارم کمکتون کرده باشه
ISB=Intersystem Bus

Mercury
24-03-2011, 14:50
نحوه Slave یا Master بودن فکر کنم با دکمه های AP1 و AP2 مشخص میشه . و FMC مربوطه به AFCAS فرمان می دهد . البته این موضوع رو مطمعن نیستم ولی به نظر میاد چنین چیزی باشه .

Ashkan Sierra
24-03-2011, 15:11
نحوه Slave یا Master بودن فکر کنم با دکمه های AP1 و AP2 مشخص میشه . و FMC مربوطه به AFCAS فرمان می دهد . البته این موضوع رو مطمعن نیستم ولی به نظر میاد چنین چیزی باشه .
مطلبی که نوشتم با توجه به AOM F100 CDU DATA ENTRY 2.8 بود

Mercury
24-03-2011, 19:29
بله ، در مورد Dataentry وضعیت بگونه ای است که شما نوشتید ، قسمت اول سوال من این بود که حالا ما دو تا FMC داریم ، حال می شود که دو پلان مختلف را در هر CDU ذخیره کرد ، مثلا CDU سمت کاپیتان یک پلان و CDU سمت کمک پلانی دیگر( ایا اصلا این امکان وجود دارد ؟! ) ، حال چه طور می توان مشخص کرد که FMC سمت کاپیتان ویا کمک فعال باشند ؟!

داوديان
24-03-2011, 20:05
نه . امکان ندارد . چون شما پلنی که سمات کاپیتان وارد میکنی عینا در سمت کمک وارد میشه . follow کردن هم براساس فعال بودن auto pilot 1 یا auto pilot 2 انجام میشه

f100pilot
30-04-2011, 14:55
دوست عزیز در شرایط نرمال فلپ 42 رو دقیقا موقعی استفاده می کنند که هواپیما اجازه فرود گرفته باشه، به طور کلی ماکزیمم سرعت استفاده از فلپ ها در این هواپیما به قراره زیره:
flap 8: 250 knots
flap 15: 220 knots
flap 25: 220 knots
flap 42: 180 knots
ولی برای استفاده از فلپ محدودیت هایی وجود داره، به عنوان مثال اصولا در ارتفاعات بیش از 6000 پا از سطح زمین فلپ استفاده نمیشه (مگر در حالت اضطراری)
در فوکر 100 با load نرمال، فلپ 8 رو حدودا در ارتفاع 5000 پا از سطح زمین (دقت کنید سطح دریا منظورم نیست) با سرعت 200 knots استفاده می کنند.

f100pilot
30-04-2011, 14:58
دوست عزیز در FMC فوکر 100 شما می توانید یک Alternate Plan علاوه بر پلان اصلی داشته باشید. یعنی اگر به هر علتی اولی انجام نشد (بدی آب و هوا و ...) پلان دوم را فعال کنید. (محتویات هر دو FMC یکی است.)

Mercury
30-04-2011, 19:06
با تشکر از شما ، میتوانید چند مقدار تیپیکال برای پروازی که خود میدانید مطرح کنید ، مثلا میزان سوخت ، وزن هواپیما ، سرعت کروز و ... ؟

f100pilot
01-05-2011, 21:38
پرواز تهران به بوشهر رو در نظر می گیریم:

فاصله در حدود 360 ناتیکال مایل است. (به ترتیب با عبور از اصفهان، یاسوج، بوشهر). ارتفاع پرواز 31000 پا، با در نظر گرفتن وزش باد صفر (در صورت tailwind مصرف کمتر می شود)

نکاتی که باید توجه داشت:
- وزن هواپیما حدود 25 تن است.
- سوخت مورد نیاز برای این پرواز : مسیر عادی: 1900 کیلوگرم، مسیر جایگزین (حدود 100 ناتیکال مایل): 800 کیلوگرم، تاکسی: 100 کیلوگرم، هولدینگ: 500 کیلوگرم، فرود: 300، پس به طور میانگین حدود 3600 کیلوگرم معادل 7900 پوند سوخت نیاز است.
- با در نظر گرفتن وزن مسافر و بار استاندارد و با در نظر گرفتن وزن سوخت هواپیما چیزی در حدود 40 تن وزن دارد (ماکزیمم وزن takeoff فوکر 100 حدود 44 تن است)

اما در مورد سرعت کروز، یکی از فاکتورهای مهم در FMC Programming مساله cost index است. که عددی بین 10 تا 100 می باشد. هر چه این عدد را بالاتر در نظر بگیرید، سرعت کروز بیشتری خواهید داشت (به صورت عادی برای سرعت کروز 0.7 ماخ این عدد را 50 در نظر می گیرند).
به طور کلی پرواز این هواپیما در حالت Profile صورت می گیرد. یعنی شما سرعت climb، cruise و descent را از قبل مشخص می کنید و پس از برخاستن هواپیما با engage کردن autopilot و سپس Profile و همچنین دکمه Nav هواپیما تمام مراحل طی مسیر و صعود و نزول رو اتوماتیک انجام میده و خلبان تنها در حال چک کردن ادوات است.
به طور کلی در حال حاضر این هواپیما یکی از مدرنترین پرنده های موجود در ایرانه.

Mercury
10-05-2011, 19:45
نحوه عملکرد مد PROFILE در این هواپیما چگونه است ؟ ایا بصورت خودکار ارتفاعاتی که در FMC ست شده رو دنبال میکنه و یا اینکه باید دستی روی پنل AFCAS ارتفاع رو تنظیم کنیم ؟

amir_ep
10-05-2011, 22:02
نحوه عملکرد مد PROFILE در این هواپیما چگونه است ؟ ایا بصورت خودکار ارتفاعاتی که در FMC ست شده رو دنبال میکنه و یا اینکه باید دستی روی پنل AFCAS ارتفاع رو تنظیم کنیم ؟

سلام
علاوه بر ورود اطلاعات از قبیل ارتفاع و ... در FMS برای تغییر ارتفاع بایستی ارتفاع مورد نظر را به طور دستی حتما در ALT Window در AFCAS Panel تنظیم نمایید .

Mercury
11-05-2011, 09:43
سلام
علاوه بر ورود اطلاعات از قبیل ارتفاع و ... در FMS برای تغییر ارتفاع بایستی ارتفاع مورد نظر را به طور دستی حتما در ALT Window در AFCAS Panel تنظیم نمایید .
پس دلیل تنظیم ارتفاع در FMS برای چیست ؟

f100pilot
11-05-2011, 12:09
در حالت Profile شما در flight Plan موجود در FMC ارتفاعی که می خواهید در یک نقطه خاص در آن باشید، را وارد می کنید. حال خود FMC با توجه به ارتقاع حال حاضر شما نقطه ای را که باید descent خود را آغاز کنید محاسبه نموده، و با نقطه ای آبی رنگ رو پلان شما در ND نشان می دهد. شما ارتفاع مورد نظر را در AFCAS وارد می کنید و ALT Knob را در حالت Armed قرار می دهید. به محض رسیدن به نقطه T/D یا top of descent هواپیما به صورت اتوماتیک در حالت profile شروع به کم کردن ارتفاع می کند.

Mercury
11-05-2011, 15:38
در حالت Profile شما در flight Plan موجود در FMC ارتفاعی که می خواهید در یک نقطه خاص در آن باشید، را وارد می کنید. حال خود FMC با توجه به ارتقاع حال حاضر شما نقطه ای را که باید descent خود را آغاز کنید محاسبه نموده، و با نقطه ای آبی رنگ رو پلان شما در ND نشان می دهد. شما ارتفاع مورد نظر را در AFCAS وارد می کنید و ALT Knob را در حالت Armed قرار می دهید. به محض رسیدن به نقطه T/D یا top of descent هواپیما به صورت اتوماتیک در حالت profile شروع به کم کردن ارتفاع می کند.
ایا در این حالت نیاز به تنظیم Vertical Speed می باشد ؟ یا بصورت خودکار توسط FMC محاسبه می شود ؟

amir_ep
12-05-2011, 10:18
سلام
خیر در این حالت خود FMS با توجه به اطلاعات ورودی Rate Of Descend و Rate Of Climb را محاسبه و اعمال می کند .

Mercury
12-05-2011, 11:32
سلام
خیر در این حالت خود FMS با توجه به اطلاعات ورودی Rate Of Descend و Rate Of Climb را محاسبه و اعمال می کند .
در CDU و در قسمت F-PLAN بر روی هر کدام از لگ ها اگر RSK فشرده شود گزینه هایی مانند BELOW ALT , ABOVE ALT ظاهر می شود ، دلیل وجود این گزینه ها چیست ؟اگر قرار است که ارتفاع را خلبان بر روی پنل تنظیم نماید ، چرا دیگر FMC از او ABOVE OR BELOW ALT را می پرسد ؟

Mercury
12-05-2011, 11:33
در CDU و در قسمت F-PLAN بر روی هر کدام از لگ ها اگر RSK فشرده شود گزینه هایی مانند BELOW ALT , ABOVE ALT ظاهر می شود ، دلیل وجود این گزینه ها چیست ؟اگر قرار است که ارتفاع را خلبان بر روی پنل تنظیم نماید ، چرا دیگر FMC از او ABOVE OR BELOW ALT را می پرسد ؟
بنده یه خورده عملکرد FMC این هواپیما را در زمینه VNAV درست متوجه نشدم .

imanian
21-03-2012, 12:25
باعرض احترام ازدوستان متخصص سوالی داشتم چرابعضی ازفوکرهای 100درپله ای وبرخی درمعمولی دارند؟آیاهرکدام ازاین نوع درها مزیت یاضعفی داشتند که کارخانه سازنده تصمیم به تغییرنوع درنموده؟آیاتفاوت این فوکرها فقط درنوع درمیباشد؟باتشکر

ماه
21-03-2012, 12:40
باعرض احترام ازدوستان متخصص سوالی داشتم چرابعضی ازفوکرهای 100درپله ای وبرخی درمعمولی دارند؟آیاهرکدام ازاین نوع درها مزیت یاضعفی داشتند که کارخانه سازنده تصمیم به تغییرنوع درنموده؟آیاتفاوت این فوکرها فقط درنوع درمیباشد؟باتشکر

شركت فوكر ، دو نوع در خروجي براي فوكر 100 ارائه كرده و خريداران حق انتخاب داشته اند.

در فرودگاههايي كه امكانات هندلينگ ضعيف است ، هواپيماهاي پله سرخود بسيار مناسب هستند.

فوكرهايي كه پله سرخود نيستند هنگام وصل شدن به خرطومي جت وي و يا حمل بار راحت تر هستند.