PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بهترین و بد ترین Landing را که تجربه کرده اید؟



vahidpm
21-11-2010, 20:07
دوستان در کل سابقه پرواز با هواپیما که تا به امروز داشته اید بهترین(نرم ترین) و بدترین(سخت ترین) Landing ی را که تجربه کردید مربوط به کدام تایپ هواپیما، در چه شرکت هواپیمایی، در چه مسیر پروازی، در چه تاریخی (اگر تاریخ دقیق رو یادتون نیست حدود هم بگید کافیه) بوده است؟!
جمع آوری نظرات دوستان جالب خواهد بود.

vahidpm
21-11-2010, 20:09
من از خودم شروع می کنم:

بهترین Landing ی که تجربه کردم مربوط به هواپیمای ایرباس 300 ، ایران ایر، در مسیر مشهد به تهران و فرودگاه مهرآباد تهران و در پاییز سال 1386 بود. در لحظه تماس چرخها به زمین به جرات می تونم بگم که هیچ ضربه ای احساس نشد و فقط Reverse موتورها و احساس کم شدن سرعت و ترمز احساس شد. بسیار Landing خوبی بود. من از 10 امتیاز 10 رو به اون میدم. متاسفانه خلبان پرواز رو یادم نیست ولی ایشون مسن بودند و کمی تپل و عینک هم داشتن.

بدترین Landing ی که تجربه کردم مربوط به هواپیمای فوکر 100، ایران ایر، در مسیر رشت به تهران و در فرودگاه مهرآباد و در اردیبهشت ماه سال 1389 بود. چنان ضربه ای به مسافران وارد شد که فکر می کنم اگر کمی محکم تر بود منجر به ترکیدن لاستیک ها می شد. صدای Ideal کردن موتورها دقیقا لحظه برخورد چرخها به زمین شنیده میشه یعنی موتورها تا لحظه برخوردچرخها به زمین در حالت thrust بوده. من Handy cam دستم بود و داشتم فیلم می گرفتم و نزدیک بود که Handy cam به علت ضربه محکم از دستم بیوفته! نام خلبان رو می دونم اما نمی گم چون مطمئنم که Landing دست کمک جوان و کم تجربه اش بود!

arash52
21-11-2010, 20:49
من قبلا تو یه پستی در همین انجمن شرح کاملی دادم درمورد همین بدترین نشست و برخاستی که در هواپیما تجربه کردم.
اشکال نداره باز اینجا هم میگم.
بهترینش لندینگ هواپیمایی امارات بود از تهران به مقصد دبی ایرباس فکر کنم 200 - 330 بود فقط از طریق مونیتور جلوم فهمیدم که چرخ ها به زمین خورد و هیچ حسی از تماس چرخ ها با زمین نداشتم.
بدترین لندینگ هم هواپیمایی Onur air بود - ایرباس 200-321 ، مسیر تهران - ازمیر که از همون لحظه ی کاهش سرعت و ارتفاع معلوم بود خلبان قصد شوخی با مسافران رو داره. (شنیده بودم که خلبان های Onur air اغلب از نیروی هوایی ترکیه بودند اما این یکی فکر کنم از مسابقات نمایش هوایی redbull اومده بود)
در آخرین چرخی که زد تا در مسیر باند قرار بگیره هواپیما چنان شیبی پیدا کرد و با چنان زاویه ی تندی چرخید که پنچره های سمت چپ هواپیما همه فقط منظره زمین بود و از افق چیزی دیده نمی شد.
در لحظه نشست هم ظاهرا فراموش کرده بود که سرعت هواپیما را کاهش بده چون هواپیما رسما کوبیده شد روی باند و حتی من کاملا حس کردم که چرخ جلوی هواپیما به راست منحرف شد و خلبان هواپیما را به مسیر مستقیم هدایت کرد.
موقع لغزیدن روی باند هواپیما چنان لرزشی داشت که فکر میکردم الان هواپیما از هم می پاشد و ما برای پیاده شدن نیازی به پلکان نداریم.
وقتی هواپیما روی باند اروم گرفت مسافران همه کف زدند انگار همه یک تجربه را حس کرده بودیم.
البته انصافا باید گفت با این پرواز نرمترین برخاست را تجربه کردم و جالب اینکه تنها 3 دقیقه بعد از لحظه ی تیک آف چراغ های کمربند خاموش شد و پذیرایی شروع شد.
یک تجربه نه چندان خوب دیگه هم لندینگ با بوئینگ 400-747 ماهان مسیر بانکوک تهران بود که از حدود دقایقی قبل از لندینگ کامل سرعت هواپیما هی کم و زیاد می شد یا احساس می کردم که ارتفاع کم و زیاد می کنه.
انگار خلبان مطمئن نبود که به باند داره نزدیک میشه و لحظه ی نشستن هم چرخهای هواپیما یکی دوبار بالا پایین رفتند( مثل توپ پینگ پونگ که می خواد استاپ کنه) اونجا هم وقتی هواپیما آروم گرفت مسافرا کف زدند.
برام این کف زدن ها جالبتر از بقیه داستان بود.

320grh
21-11-2010, 21:29
من بهترین لندیگی را که تجربه کردم پرواز پوکت به کوالالامپور بود با A320 airasia بود بسیار هواپیما نرم نشست البته این پرواز takeoff بسیار خوبی هم داشت و شاید بدترین لندیگ پرواز دبی به تهران با 777 امارت بود حتی کمی هم منحرف شد و یکی هم 310 ماهان پرواز استانبول تهران بود. من چند وقت پیش فیلمی نگاه میکردم از bbc مبنی بر اینکه باندهای فرودگاهها فرکانسهایی برای هواپیما میفرسته و خود هواپیما یعنی سیستم کامپیوتر اون اونا را دریافت میکنه و هواپیما خودش فرود میاد و خلبان فقط نظاره گر هست دوستان اطلاعات کاملی در این مورد دارند؟ و ما در فرودگاه امام باند فرودگاه به همچین تکنولوژی مجهز هست؟

TC-JDL
21-11-2010, 22:57
بدترین لندینگ مربوط به پرواز مادرید -بوگوتا (کلمبیا ) با ایرباس 330 خطوط هوایی آویانکا بود که بعد از پروازی طولانی هواپیما بعد از از دست دادن اول باند بصورت ترسناکی فرود آمد و بعد از فرود منحرف شده و در نهایت از باند خارج شد سرتاسر لحظات بعد از فرود با استرس و تکانهای شدید و داد و فریاد مسافران همراه بود دلیل خروج از باند شرایط نامساعد جوی و دید کم عنوان شد


بهترین لندینگ مربوط به فرود 747-400 ماهان در فرودگاه بانکوک بود که هواپیما به نرمی و در سر باند فرود آمد

همچنین اکثر لندینگهای هواپیمای بویینگ 777 به نرمی انجام میشود که احتمالا بعلت عملکرد خود هواپیماست و نه خلبان

amiroook
21-11-2010, 23:05
من بهترین لندیگی را که تجربه کردم پرواز پوکت به کوالالامپور بود با A320 airasia بود بسیار هواپیما نرم نشست البته این پرواز takeoff بسیار خوبی هم داشت و شاید بدترین لندیگ پرواز دبی به تهران با 777 امارت بود حتی کمی هم منحرف شد و یکی هم 310 ماهان پرواز استانبول تهران بود. من چند وقت پیش فیلمی نگاه میکردم از bbc مبنی بر اینکه باندهای فرودگاهها فرکانسهایی برای هواپیما میفرسته و خود هواپیما یعنی سیستم کامپیوتر اون اونا را دریافت میکنه و هواپیما خودش فرود میاد و خلبان فقط نظاره گر هست دوستان اطلاعات کاملی در این مورد دارند؟ و ما در فرودگاه امام باند فرودگاه به همچین تکنولوژی مجهز هست؟
سلام دوستان.
این سیستم فرود خود کار یا autopilot apporoach هست که یک فرکانس خاص که مربوط به فرودگاه میشه رو به سیستم ap apporoach میدید و هواپیما به صورت خودکار فرود میاد و با GPS یا NAV کار میکنه..(آنتن های اول فرودگاه هم مربوط به همین مسئله است).
من فکر می کنم فرودگاه امام خمینی از این سیستم برخورداره.

kapitan-ali
21-11-2010, 23:08
بهترین لندینگ که تجربه کردم مربوط به سال 87 میشه ایرباس A330-200 شرکت الاتحاد در کوالالامپور. 10 از 10. لندینگ این خلبان هنوز هم برای من تعجب برانگیز است. :01 (52):(البته توضیحات TC-JDL ([Only registered and activated users can see links]) عزیز هم درست است.)

بدترین لندینگ 400-737 مالزی ایرلاینر همون سفر سال 87 از کوالا به پنانگ . کوبیده شدیم .(اضافه میکنم شرایط هم خوب بود. )

3iavash
21-11-2010, 23:22
بدترین لندینگ (کلاً بدترین پرواز) مربوط به فوکر 28 آسمان پنج شش سال پیش در مسیر تهران به کرمانشاه!. هواپیما بشدت کهنه بود و در هنگام تیک آف صداهای وحشتناکی از بدنه میومد. همزمان هوا هم بسیار خراب و بارانی همراه با رعد و برق های شدیدی در طول پرواز بود که باعث توربولانس های شدید و تغییر مسیرهای فراوان هواپیما به طوریکه چراغ کمربندها تا پایان پرواز اصلاً خاموش نشد. پرواز 50 دقیقه ای حدود 90 دقیقه طول کشید. لندیگ هم بسیار بد و سخت بود.صداهای جور واجوری که از بدنه میومد این حس رو به من می داد که هر لحظه ممکنه پیچ و مهره های بدنه هواپیما از هم باز بشه و همه ما پهن بشیم روی باند! واقعاً هواپیما به کهنگی و کثیفی اون هواپیما من ندیدم. یادمه چند هفته بعد از اون پرواز هم کلاً زمینگیر شد.

بهترین لندینگ هم مثال زیاده، لندینگهای خوب زیاد دیدم. بسیاری از لندینگهای فوکر100 های ایران ایر با توجه به کوچکی هواپیما بسیار خوب بودند. یک لندینگ A300-600 ایران ایر در مهرآباد هم یادمه که واقعاً برام لذت بخش بود چون واقعاً نفهمیدم کی چرخها با زمین تماس پیدا کرد.

ICAO
21-11-2010, 23:44
سلام
به نظر شما بهتر نیست تعریف درستی از لندیگ خوب و بد ارائه شود سپس انتخاب صورت گیرد؟ آیا لندینگ خوب به معنی به قول یکی از دوستان نرم نشستن و متوجه تماس چرخ های هواپیما با باند نشدن است؟ اگر چنین است به نظر شما فرض کنید شما خلبان هواپیمایی هستید و در هنگام لندینگ با wind shear یا cross wind شدید مواجه می شوید و قادر به کنترل هواپیما و نشستن آن بر روی باند ( البته نه از نوع نرم ) می شوید . آیا لندینگ شما بد بوده؟ آیا اصولا بدون اطلاع از شرایط جوی و بعضا نوع Approach انجام شده ( فرض کنید در 4 NMشما توسط کنترلر در فاینال قرار داده شده اید و هواپیمای دیگر برابر طرح مثلا ILS تقرب کرده - آیا شرایط برای هر دو یکسان است؟ ) می توان قضاوت درستی از لندینگ داشت؟ آیا اساسا جز با حضور در کاکپیت و اطلاع از شرایط جوی و عملیاتی می توان اظهار نظر کرد؟
این ها سوالاتی است که جواب به آنها شاید حل مسئله باشد
عزت زیاد

Khashayar
21-11-2010, 23:48
سلام ...

2 سال پیش از اصفهان میومدم تهران . پروازمون فوکر 100 ایران ایر بود . نه رجیستر یادمه نه نام خلبان رو . در نزدیکی های تهران گوشی تلفن رو در اوردم و شروع کردم از پنجره سمت راست هواپیما از بیرون و از لحظات اپروچ فیلم گرفتن . گوشی رو عمودی دستم گرفته بودم و مشغول تصویر گرفتن بودم . از روی بزرگراه آیت الله سعیدی که رد شدیم ، فنس های مهرآباد رو که رد کردیم پیش خودم گفتم " خوب الان تاچ میکنه و بعد هم ریورس و شتاب ترمز و ... " داشتم اینا رو میگفتم که کاپیتان چنان کوبیوندمون به زمین که گوشی ( خدا شاهده ) عین یه ماهی لیز ، از تو دستم پرید بیرون و خورد تو سر مسافر صندلی جلویی ... هواپیما پرید بالا ... 10 ، 12 متر رفتیم بالا و دوباره خوردیم روی باند .

تو این گیر و دار چشمم افتاد به ساختمونهای اکباتان ، یه لحظه به خودم گفتم خوش به حال دوستان اسپاتر ، احتمالا الان دارن از فاز اولیه و شکل گیری یه سانحه دیگه عکس میگیرن .

شب بخیر ...

airport_eng
22-11-2010, 00:11
بدترین لندیگ های که داشتم یکی با EP-LBS سال 82 در فرودگاه شیراز که یک هاردلندیگ به تمام معنا بود در حالیکه هوا خیلی خوب بود ولی 2 تا لندینگ بد دیگر هم داشتم یکیش پارسال اردیبهشت بود با MHp با خلبانی کاپیتان عمومی که هنگام نشستن هواپیما بدلیل بارش شدید باران و corss wind بسیار بد بود البته جناب عمویی با مهارت خاص هواپبما رو به زمین نشاندن ولی هوا بد بود. یک لندینگ بد دیگر این بار با EX-301 داشتم خلبان پرواز دقیق یادم نیست کدام یک از اساتید بودند ولی باز هم هوای تهران بسیار بد بود بویژه قبل از لند و در فاینال.
بهترین لندینگ های من هم به ترتیب
1. A300 ایران ایر EP-IBH به خلبانی جناب آقا کاپیتان یزدانی شاد در فرودگاه شیراز
2. A306 ماهان EP-MNL به خلبانی جناب آقای کاپیتان مهدوی پور در فرودگاه شیراز
3. A313 ماهان EP-MN به خلبانی جناب آقای کاپیتان فارسی در فرودگاه مهرآباد
4. f100 ایران ایر EP-CFD به خلبانی کاپیتان کرمانی بازم در فرودگاه شیراز
جالبه از کلیه این پروزاهای خاطرانگیز فیلم گرفتم و در آرشیو موجود هست ولی مشکل حجم فیلم ها و سرعت پایین اینترنت دارم وگرنه حتما در اختیار دوستان قرار می دادم.

Echo Zulu SW
22-11-2010, 02:45
من بدترین فرودی رو که تجربه کردم مربوط به اواخر پاییز حدودا ۶ سال پیش میشه با ATR-72 هواپیمایی آسمان در پرواز تهران به رشت.

یادم میاد که پرواز آسمان به رشت اون موقع ساعت ۶ عصر بود و حدود ۵۵ دقیقه هم تا رشت طول کشید. هوای رشت ابری همراه با باران خفیف ولی بدون وزش باد بود. موقع تقرب بعد از بیرون آمدن از ابرها احساس کردم خیلی نزدیک زمین هستیم و کمی بعد تر هم نوک درختان کاملا معلوم بود و من نا خود آگاه یاد سانحه سقوط مرحوم شاهچراغی در فرودگاه رشت افتادم، به محضی که دیوار فرودگاه را رد کردیم، نفس راحتی کشیدم, برگشتم و داشتم به مسافر بغل دستیم میگفتم که خیلی شانس آوردیم که یهو....دنگ... و با شدت هرچه تمام تر به زمین کوبیده شدیم به طوری که حس کردم الان بند از بند هواپیما باز میشه. هواپیما قبل از قسمت اصلی باند و در حاشیه ایمنی آسفالتی قبل از باند فرود آماده بود. اینقدر شدت ضربه زیاد بود که هم خلبان و هم کمک خلبان بعد از فرود از هواپیما پیاده شدند و مشغول چک کردن ارابههای فرود اصلی بودند

بدترین فرود سالهای اخیر هم مربوط به بوینگ ۷۷۷ امارات میشه، خرداد امسال و در مسیر دوبی به تهران.ساعت فرود حدودا ۹:۳۰ شب بود و من مراحل فرود رو از نمایشگر هواپیما دنبال میکردم. از لحظه ای که هواپیما در امتداد باند قرار گرفت، معلوم نبود که هواپیما قصد فرود در کدام باند را دارد (29R یا 29L) و حتی وقتی اتوبان تهران - قم را هم رد کردیم هواپیما در امتداد جائی بین ۲ باند بود. بسیار نزدیک به نشستن، بالأخره در امتداد باند 29L قرار گرفت ولی مشکل اصلی تازه بعد از این بود. هنگام فلیر (Flare)هواپیما قدری ارتفاع داشت و بعد از خلاص کردن موتورها مثل سنگ و بسیار محکم به سطح باند برخورد کرد و فریاد یا حسین و یا ابوالفضل مسافران بلند شد. البته شدت ضربه به کنار، فکر میکنم اون خالی شدن ناگهانی دل مسافران و البته بنده به دراماتیک بودن موضوع کمک کرده بود. من که خودم یاد قالیچه پرنده تو شهربازی افتادم بس که تو دلم شدید خالی شد!

بهترین فرود هم که زیاد بوده ولی آخرین بار آن با هواپیمایی ماهان در همین مسیر دوبی تهران در شهریور ۸۹ بود با ایرباس ۳۱۰ EP-MNO که خلبان در هنگام فلیر هواپیما را برای مدت زیاد در ارتفاع کم نگاه داشت و چرخها به آرامی به سطح باند بوسه زدند. البته نگفته نماند که پیامد این فرود بسیار نرم خارج شدن از آخرین خزشراه موجود، و یک تاکسی طولانی به سمت گیت بود. خلبان پرواز جناب نریمانی و کمک ایشان آقای شمیرانی بودند.

Behrang
22-11-2010, 07:25
سلام
به نظر شما بهتر نیست تعریف درستی از لندیگ خوب و بد ارائه شود سپس انتخاب صورت گیرد؟ آیا لندینگ خوب به معنی به قول یکی از دوستان نرم نشستن و متوجه تماس چرخ های هواپیما با باند نشدن است؟ اگر چنین است به نظر شما فرض کنید شما خلبان هواپیمایی هستید و در هنگام لندینگ با wind shear یا cross wind شدید مواجه می شوید و قادر به کنترل هواپیما و نشستن آن بر روی باند ( البته نه از نوع نرم ) می شوید . آیا لندینگ شما بد بوده؟ آیا اصولا بدون اطلاع از شرایط جوی و بعضا نوع Approach انجام شده ( فرض کنید در 4شما توسط کنترلر در فاینال قرار داده شده اید و هواپیمای دیگر برابر طرح مثلا ILS تقرب کرده - آیا شرایط برای هر دو یکسان است؟ ) می توان قضاوت درستی از لندینگ داشت؟ آیا اساسا جز با حضور در کاکپیت و اطلاع از شرایط جوی و عملیاتی می توان اظهار نظر کرد؟
این ها سوالاتی است که جواب به آنها شاید حل مسئله باشد
عزت زیاد


سلام

ICAO عزیز کاملا حق با شماست و جز با حضور در کاکپیت و اطلاع از شرایط جوی و عملیاتی نمی توان اظهار نظر کرد.

اما این تاپیک در بخش خاطرات پرواز و گزارش سفر ایجاد شده . و هدف نقل یک خاطره از جانب دوستان به عنوان مسافر می باشد و نه بررسی فنی یک لندینگ.

وگرنه در سوالات شما ، ( در حقیقت پاسخ شما بصورت سوال ) هیچ شکی نیست

موفق باشید

Avenger
22-11-2010, 07:35
بدترین لندینگی که داشتیم با توپولوف ایرتور بود.اون زمانی که همشون یکدست سفید بودند فکر کنم سال 81 اینا بود.مسیر تهران مشهد.فکر کنم کاپیتان مولایی هدایت پروازو به عهده داشت.البته ایشون یکی از خلبانان خبره توپولوف هستند اما اون روز که فکر می کنم گرم ترین روز تابستون سال 81 بود و دمای هوای مشهد بالای 40 درجه,جوری Tu5 رو به زمین کوبید که یک لحظه فکر کردم هواپیما تو زمین فرو رفت!خیلی بد بود.یه لحظه کل مسافرا جیغ کشیدن ولی بعد همه چی بخیر گذشت.

بهترین لندینگ رو هم خیلی خوب یادم میاد که با ایرباس ماهان EP-MHE همون اولا که تازه وارد ناوگان شده بود داشتم.مسیر تهران مشهد.برای من که اون موقع بچه بودم و اون اولین پرواز من با یک هواپیماهای پهن پیکر و دو راهرو بود فکر میکردم سوار بهترین هواپیمای دنیا شدم و همه چی راحت و آرومه و انصافا هم همینطور بود.بعد از سرو صبحانه و چای و قهوه(خوب یادمه که زبونم توی اون پرواز به علت نوشیدن قهوه داغ سوخت!)خیلی نرم و آروم در فرودگاه مشهد نشستیم و همه چی آروم بود.

arash52
22-11-2010, 08:02
سلام
به نظر شما بهتر نیست تعریف درستی از لندیگ خوب و بد ارائه شود سپس انتخاب صورت گیرد؟ آیا لندینگ خوب به معنی به قول یکی از دوستان نرم نشستن و متوجه تماس چرخ های هواپیما با باند نشدن است؟ اگر چنین است به نظر شما فرض کنید شما خلبان هواپیمایی هستید و در هنگام لندینگ با wind shear یا cross wind شدید مواجه می شوید و قادر به کنترل هواپیما و نشستن آن بر روی باند ( البته نه از نوع نرم ) می شوید . آیا لندینگ شما بد بوده؟ آیا اصولا بدون اطلاع از شرایط جوی و بعضا نوع Approach انجام شده ( فرض کنید در 4شما توسط کنترلر در فاینال قرار داده شده اید و هواپیمای دیگر برابر طرح مثلا ILS تقرب کرده - آیا شرایط برای هر دو یکسان است؟ ) می توان قضاوت درستی از لندینگ داشت؟ آیا اساسا جز با حضور در کاکپیت و اطلاع از شرایط جوی و عملیاتی می توان اظهار نظر کرد؟
این ها سوالاتی است که جواب به آنها شاید حل مسئله باشد
عزت زیاد
فکر می کنم منظور ایجاد کننده بحث از بهترین و بدترین لندینگ، صرفا از نگاه مسافر و فارغ از مسائل دیگه هست.
اینجا نکات فنی و دستورالعمل ها تاثیری در قضاوت نباید داشته باشه.
البته این برداشت منه و اگر منظور ایشون غیر از این باشه به عنوان یک مسافر عادی هرگز نمیتونم بهترین و بدترین رو تشخیص بدم.
____________________________________________________________________________

ببخشید الان دیدم که یکی از دوستان جواب داده بودند از دوستان مدیر درخواست دارم در صورتیکه صلاح میدونند پست من رو حذف کنند.

احسان63
22-11-2010, 08:45
بدترین در پرواز برلین - استانبول ترکیش بود که هواپیما با تکان های فوق العاده شدید نشست بصورتیکه بسیاری از مسافران با عرض پوزش ! استفراغ نمودند!

بهترین هم پرواز TU 154 ایرتور از مشهد به تهران بود که انصافا نرم و عالی نشست و من هیچ چیز متوجه نشدم (همون توپولف خاکستریه بود!)

بدترین تیک آف رو هم با 320 قطری داشتم از تهران که در عرض 15 دقیقه تب خال زدم بس که ترسیدم!

New person
22-11-2010, 09:17
با سلام
بدترين لندينگي رو كه تا به حال تجربه كردم با بوئينگ 300-737 لوفتهانزا در فرودگاه بولونيا و از مبدا فرانكفورت بوده. با اينكه هوا هم نسبتا خوب بود ولي واقعا موقع لندينگ لحظه اي وحشت زده شدم.رجيستر هواپيما اگر درست يادم باشهD-ABXSبود.
اما بهترين لندينگ رو با هواپيماي ارباس 300-330 هواپيمايي قطر روي باند خيس فرودگاه كوالالامپور بود.خلبان هواپيما اهل ارمنستان بود و رجيستر همA7-AEC بود.

vahidpm
22-11-2010, 20:38
سلام
به نظر شما بهتر نیست تعریف درستی از لندیگ خوب و بد ارائه شود سپس انتخاب صورت گیرد؟ آیا لندینگ خوب به معنی به قول یکی از دوستان نرم نشستن و متوجه تماس چرخ های هواپیما با باند نشدن است؟ اگر چنین است به نظر شما فرض کنید شما خلبان هواپیمایی هستید و در هنگام لندینگ با wind shear یا cross wind شدید مواجه می شوید و قادر به کنترل هواپیما و نشستن آن بر روی باند ( البته نه از نوع نرم ) می شوید . آیا لندینگ شما بد بوده؟ آیا اصولا بدون اطلاع از شرایط جوی و بعضا نوع Approach انجام شده ( فرض کنید در 4شما توسط کنترلر در فاینال قرار داده شده اید و هواپیمای دیگر برابر طرح مثلا ILS تقرب کرده - آیا شرایط برای هر دو یکسان است؟ ) می توان قضاوت درستی از لندینگ داشت؟ آیا اساسا جز با حضور در کاکپیت و اطلاع از شرایط جوی و عملیاتی می توان اظهار نظر کرد؟
این ها سوالاتی است که جواب به آنها شاید حل مسئله باشد
عزت زیاد

دوست عزیزم، با تشکر از شما ولی همانطوری که بهرنگ عزیز بیان نمودند منظور این حقیر از ایجاد این تاپیک فقط صرف خاطرات و تجربه مسافران از پرواز با هواپیما بود و قصد به چالش کشیدن خلبانان و کمک خلبانان عزیز نیست و در اینجا پیشنهاد می کنم که از این پس اسمی از خلبانی برده نشه تا موضوع بد برداشت نشه. و منظور من از Landing خوب همان Landing ی هست که برخورد چرخ با زمین برای مسافر احساس نشه و Landing بد هم که خیلی از دوستان لطف کردند و به طور بسیار دقیق و عالی بیان فرمودند!
از همه دوستان برای پست خاطرات خود تشکر می کنم و منتظر پست مدیران بقیه مدیران و اعضای سایت هستیم.

alimhb
22-11-2010, 22:57
بهترین لندینگی که تا حالا تجربه کردم مربوط به عید سال 88 در پرواز تهران-بندرعباس با فوکر 100 هما (EP-IDA) بود که داشتم فیلم می گرفتم و فقط با باز شدن اسپویلرها فهمیدم چرخ های هواپیما با باند تماس پیدا کرده است طوری که مسافرهای نزدیک من همه تعجب کرده بودند و از خلبان تعریف می کردند. اسم کاپیتان متاسفانه یادم نیست. قبل از لندینگ هم مرتب صدای موتور و سرعت هواپیما کم و زیاد می شد که فکر می کنم خلبان مشغول تنظیم ارتفاع یا سرعت بود.
موقع بلند شدن هم هواپیما بسیار نرم از زمین کنده شد.

بدترین لندینگ هم مربوط به بازگشت از همان سفر است که هواپیما ایرباس 300 ایرتور (EP-MDB) بود. به قدری هواپیما محکم خورد زمین که نزدیک بود سرم به مسافر بغل دستی برخورد کنه. همه مسافرها همدیگر را نگاه می کردن. انگار انتظار داشتن یه اتفاقی بیفته ولی خوشبختانه نیفتاد. ابتدا چرخ راست و بعد چرخ چپ با باند تماس پیدا کرد. متاسفانه من توی ردیف وسط نشسته بودم و بیرون را نمی دیدم و گرنه خودم رو آماده می کردم.
پس از پیاده شدن واقعا از اینکه چرخ های هواپیما سالم بودند تعجب کرده بودم. به نظرم چرخهای A300 باید خیلی محکم ساخته شده باشند.

Moein Hakim
23-11-2010, 16:19
بدترین لندینگ ها رو در پرواز رفت و برگشت تهران-کیش با هواپیمایی زاگرس و MD تجربه کردم (تابستان 1389). لندینگ هر دو پرواز رفت و برگشت با UR-CDQ و UR-CDI واقعا بد و تقریبا در حد هارد لندینگ بود..!

بهترین لندینگ هم با ایرباس-300 ایران ایر در فرودگاه اهواز تجربه کردم (بهار 1385). واقعا نرم و عالی بود!

Iran javid
24-11-2010, 09:44
بدترین لندینگی که من تجربه کردم مربوط میشه به همین امسال(1389). هواپیمای توپولف ایرتور(رنگش هم شیرکاکائویی بود) موقع برگشت به تهران،هم موقع بلند شدن نزدیک بود استال(stall) کنیم:-w و هم آنقدر بد نشست که من رسما سکته کردم و اینقدر ترسیده بودم که وقتی صدای ریورس موتورها اومد فکر کردم هواپیما به دلیل از دست دادن باند میخواد دوباره از اون طرف بلند شه:))! همون لحظه یاد حادثه ایلیوشین آریا هم افتادم!

atr 72
25-11-2010, 00:07
بهترین لندینگ در پرواز شیراز-دبی بوده است 4/7/89 بویینگ 727. IRAN AIR 657.

im boeing
25-11-2010, 10:26
بهترين لندينگ مربوط بود به پرواز تهران استانبول EP-IBC كه اونقدر نرم نشست من نفهميدم تازه موقع لندينگ داشتم فيلم مي گرفتم :Laie_52:

بدترينش مربوط ميشد به پرواز تهران اردبيل فوكر بود رجيسترش يادم نيست ولي هوا اردبيل وحشتناك بود وقتي شروع به كاهش ارتفاع كرد وارد ابرا شديم شروع به لرزش بسيار شديد كرد :-SS
بعد در مه شديد اومد پايين (با لرزش) به يك باره هواپيما به زمين كوبيده شد صداي ريورس موتور اومد ولي در عين ناباوري بلند شد و شروع به چرخش هاي وحشتناك جهت لندينگ در باند مجاور شد بار دوم شدت برخورد بد تر بود ولي بلاخره ايستاد داشتم به سمت گيت مي رفتيم يه طور باروني شروع شد تو اردبيل سابقه نداشت :hmm: قطعا اگه موقع نشستن اين بارون مي باريد برمي گشتيم ولي شانس اورديم :hmm:

Medad Rangi
25-11-2010, 15:31
بدترين لندينگ من هم مربوط ميشه به نوروز سال 89.يعني 5 فروردين 89.پرواز مشهد به تهران با ام دي كيش اير.پرواز حدود 1 ساعت تاخير داشت.خيلي خوب يادمه يه سردار سپاه هم كه از گفتن نامش معذورم از مسافراي اين پرواز بود كه از شانس من درست كنار سيت بنده نشست.يه مرد شوخ طبع و مهربون كه البته تو اواخر پرواز فهميدم ايشون كي هستن.موقع آپروچ مهرآباد هواپيما تكان هاي بسيار شديدي خورد و دائما به سمت چپ و راست متمايل ميشد.در حالي كه تهران زير پاهاي ما بود اما سرعت هواپيما كم نشده بود.به همين خاطر هواپيما هولدينگ در روي شهر تهران رو انجام داد.منم واقعا ترسيده بودم و پسر عموم هم كه كنار بنده بودن از ترسش چشماشو بسته بود.تو اين حين هم همون سردار تو گوشيش يه فيلمي نشون داد كه مربوط ميشد به حادثه فوكر كه تو مهرآباد رخ داده بود و به شوخي و با يه حالت خونسردانه اي ميگفت نگران نباشيدمعمولا وقتي هواپيما ميخواد سقوط بكنه اينجوري ميشه و تند تند ميگفت چرخهاش باز نميشه واسه همين دور ميزنه بالاي تهران البته حرفهاي ايشون شوخي بود.بالاخره هواپيما در ابتداي باند به زمين كوبيده شد و فكر كنم يه 10 ثانيه اي دماغه هواپيما به زمين نخورده بود.در اين حين جيغ يه خانوم هم از رديف پشتيمون واقعا يه ترسي بين مسافرا ايجاد كرد.دراين حين همون سردار از ترسش با دستاش زانوي منو فشار داد و آروم گفت يا حسين:01 (25):كه منم بعد از پياده شدن يه لحظه ياد خونسردي ايشون و اين ترسش افتادم.البته ايشون هم متوجه خنده هاي من شد و گفت واقعا يه لحظه ترسيدم.جالبه اينم بگم يه ماشين تويوتا هايلوكس سپاه پاي پرواز منتظر ايشون بود كه ايشون من و پسر عمومو هم سوار اين خودرو كرد و تا ترمينال با هم رفتيم.بهترين لندينگ هم مربوط ميشه به زمستان سال 86 پرواز تهران تبريز ارم اير كه توپولف بود.يادمه هوا خيلي سرد بود و چند ساعت پيش هم تو تبريز برف باريده بود.موقع نشستن كاپيتان واقعا هواپيما رو خيلي نرم و آروم تو فرودگاه تبريز به زمين نشوند.بعد از خارج شدن از فرودگاه متوجه يخ زدگي خيابان هاي تبريز شدم.

nd_Blacky
25-11-2010, 17:59
بدترین لندیگ من در سال 1993 با پرواز بوئینگ 737 ترکیش از آنکارا به کلن بود که هواپیما همچین به بان خورد که من فکر کردم الان چند تکه میشه. جوری به زمین خورد که دربهای جعبه های بالای مسافرین باز شدند.
بهترین لندینگ هم با پرواز ایرباس EP-IBI ایران ایر از تهران به ارومیه بود که با وجود مه غلیظی که بود و دید خیلی پایین آنقدر نرم فرود آود که باورم نمیشد که ما روی باند هستیم و هواپیما در حالت تاکسی به طرف ساختمان فرودگاه است.
یا علی