PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : صندلی پرتابی مارتین بیکر



phoenix12
09-01-2010, 18:50
همینطور که تو عکس پیداست این صندلی ساخت مارتین بیکر و مربوط به هواپیمای اف-5 ئی است کل فرایند اجکت 2.3 ثانیه بیشتر طول نمیکشه [Only registered and activated users can see links]

phoenix12
10-01-2010, 08:54
سیستم صندلی های ساخت مارتین بیکر که روی اکثر جنگنده های آمریکایی تابحال نصب شده است ایمن ترین در نوع خود است، عکسی که در زیر آمده مربوط به صندلی هواپیمای اف-5 ئی است که روی اف-5 اف هم سوار شده است ولی صندلی اف-5 إی و بی کمی متفاوت است که مربوط به نوع کپسول اکسیژن ، تعداد پین های ایمنی،کارتریج ها ، ضامن رها کننده وظاهر آنها میباشد، در این صندلی 6 پین ایمنی وجود دارد که با نوار قرمزی به هم متصل شده اند تا در چک های قبل پرواز توسط نفرات زحمتکش خط پرواز جدا شده و فقط ضامن فعال کردن اهرم اجکت توسط خود خلبان در اول باند قبل پرواز خوابانده میشود تا در صورت نیاز همه چیز برای اجکت کردن آماده باشد (این ضامن در هواپیماهای إی و بی وجود ندارد که نشان از بالا رفتن ایمنی صندلی های ساخت این شرکت به مرور زمان دارد) همونطور که گفتم کل فرایند تنها در 2.3 ثانیه اتفاق میافته و فقط تصور کنید که چه فشاری در اون لحطه به خلبان وارد میشه<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
منبع : خودم

Bravo
11-01-2010, 17:32
فقط تصور کنید که چه فشاری در اون لحطه به خلبان وارد میشه<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
<o:p></o:p>


در زمان Eject فشاری در حدود 16g به خلبان وارد میگردد،درحقیقت Eject کردن از مردن بهتر است!!صرفا بحث فشار نیست،تازه اگر پروسیژر ایجکت کاملا صحیح انجام شودو ایجکشن سیت درست عمل کنه،موضوع g پیش میاد!
ما در زمان جنگ ایجکت در ارتفاع 26000 پا داشتیم که در اون مورد خلبان یک چشمش رو از دست داد...
موردی هم داشتیم که یک خلبان 3 بار ایجکت کرده بود...
هردو مورد ذکر شده F-4ی هستند.

phoenix12
12-01-2010, 17:11
با تشکر از دوست عزیزجناب Bravo
اگر ارتفاع هواپیما از سطح دریا در هنگام اجکت کمتر از 5 کیلومتر باشد بعد از اجکت صندلی از خلبان جدا شده و خلبان چتر خود پایین می اید ولی اگر بیشتر از این فاصله باشد چون مقدار اکسیژن موجود در هوا برای تنفس خلبان کم است باید از کپسول اکسیژنی که در صندلی قرار دارد استفاده کند به همین علت صندلی موقع اجکت از خلبان جدا نشده و تا ارتفاع زیر5 کیلومتری همراه خلبان است ، مقدار اکسیژن موجود در کپسول برای تنفس ده دقیقه خلبان کفایت میکند، کارتریج های دو راکت زیر صندلی خلبان را به ارتفاع صد متری از هواپیما پرتاب میکنند<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
اینم یه عکس با ربط به این موضوع از هواپیمای سوخو با اجازه جناب ATCexplorer ([Only registered and activated users can see links])<o:p></o:p>
از این آدرس: [Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
<o:p>[Only registered and activated users can see links]>
<o:p></o:p>

<o:p></o:p>
<o:p></o:p>
منبع : خودم<o:p></o:p>
ادامه دارد...<o:p></o:p>

phoenix12
23-01-2010, 17:23
همینطور که جناب bravo فرمودند فشار بسیار بالایی در هنگام اجکت به خلبان وارد میشه که اگه از آمادگی بدنی بالایی برخوردار نباشد دچار جراحات جبران ناپذیری میشود که قطع نخاع شدن و شکست دست و پا نمونه هایی از اونهاست، ترس از اینها باعث میشه خیلی از خلبانان سقوط و کشته شدن را به اجکت ترجیح بدهند ( البته شاید به نظر ما منطقی نرسه ولی باید خودمونوتو اون لحظه جای خلبان بذاریم که با اون استرس باید تو اون لحظه کم تصمیم گیری بکنیم) ، چون فضای داخل کابین خیلی تنگه و فقط برای نشستن یک نفر جا داره ، خلبان موقع اجکت باید کاملا دست و پاشو جمع بکنه که به کناره های کابین برخورد نکنه ، در مورد ضامن اهرم اجکت که گفتم باید در اول باند بخوابونش اگه فراموش کنه اینکارو بکنه و اگه نیاز به اجکت پیدا بشه شاید تو اون لحظه کم و طبیعتا هول شدن خلبان شاید فرصتش فراهم نشه ( قبلا این اتفاق برای خلبان تازه کاری افتاده بود)<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
به محض کشیدن اهرم اجکت ضامن کاناپی رها شده و کاناپی با فشار هوایی برخوردی به آن که ناشی از سرعت هواپیماست از هواپیما جدا شده بعد از آن صندلی به بیرون پرتاب میشود، چون خلبان به صندلی بسته میشود بعد از پرتاب باید ضامن بند های بستن خلبان رها بشه تا از صندلی جدا بشه. <o:p></o:p>

phoenix12
14-02-2010, 20:39
[Only registered and activated users can see links]



اینم تصویر شماتیک صندلی که اگه اشتباه نکنم مربوط به هواپیمای فانتومه که قسمت های مختلف را توش نشون داده،
همون اهرم ایمنی که گفتم سر باند خود خلبان باید بخوابونه safty guard
اینم پین ایمنی خود گارده taper plug lock
اینم که خود اهرم اجکته که خدا نکنه احتیاج به کشیدنش باشه seat pan firing handle
در قسمت بالای صندلی قرار داره که متعلقات چتر توشه DROGUE ASSEMBLY
کارتریج صندلی یا راکت ها که تو این صندلی در قسمت پایینه ROCKET MOTOR
اینم برا رها کردن چتره که گفتم DROGUE GUN
برای نگه داشتن پشت خلبانه که معلومه BACKREST
همونطورم که تو تصویر معلومه صندلی خلبان اصلا صندلی نرم و راحتی نیست برعکس خیلی هم سفت و ناراحته، شاید ترسیدند خلبان خیلی راحت باشه خوابش ببره!، شایدم چون از قدیم گفتند "یا رومی روم یا زنگی زنگ "خواستن بگن صندلی راحت واسه کسای دیگه ایه !!!
شوخی کردم همه جای این صندلی با حساب طراحی شده و سفت بودنشم برا اینه که خلبان روی اون محکم قرار بگیره تا موقع اجکت ضربه بهش وارد نشه، شایدم به خاطر همینه که قطعاتش خیلی عمر میکنه
اون قسمت مربوط به سر هم اون بالا باید سر و گردن خلبان موقع اجکت حفظ کنه، کپسول اکسیژن هم که تو تصویر معلوم نیست در قسمت پشته، پین های ایمنی را هم تو تصویر نیاورده
از کار بقیه قسمت ها هم که نگفتم به درستی اطلاع ندارم اگه کسی از دوستان میدونه لطف کنه بگه
بعدا اگه تونستم عکس صندلی واقعی را میارم که قسمت ها توش درست معلوم باشن

منبع : خودم

phoenix12
15-01-2011, 08:09
[Only registered and activated users can see links]

[Only registered and activated users can see links]

این تصویر صندلی MK.GT5 است که در هواپیمای اف-84 مورد استفاده قرار گرفت


[Only registered and activated users can see links]

مدل GRU-7/A مورد استفاده در هواپیمای اف-14


[Only registered and activated users can see links]

[Only registered and activated users can see links]

مدل MK-H7 استفاده شده در کابین جلو اف-4-ئی


[Only registered and activated users can see links]

مدل SJU-5/A استفاده شده در هواپیمای F/A-18 A


متاسفانه مثل این که تصاویر قبلی قابل دیدن نیستند!

بنمایه ([Only registered and activated users can see links])

kaveh ir
15-01-2011, 13:03
سلام
ببخشید این صندلیها ساخت کجاست؟
L-)

azarmehri1351
15-01-2011, 15:31
ساخت انگلیس می باشند و اگر درست یادم مانده باشد مارتین بیکر نام شخصی است که داوطلب شد آزمایشات پرتاب صندلی را روی او انجام دهند.

phoenix12
15-01-2011, 16:38
بله این شرکت توسط "سر جمیز مارتین" و "کاپتان والنتین بیکر" در انگلستان پایه گذاری و همچنین پس از آن در فرانسه و ایتالیا و ایالات متحده فعالیت میکند،طبق گفته سایت شرکت در مدت 60 سال فعالیت این شرکت صندلی های ساخته آنها جان 7334خدمه هواپیما را در 93 نیروی هوایی نجات داده است!
تاسیس این شرکت مربوط به سال 1934 و اولین آزمایش عملیاتی صندلی های ساخته آنها در سال 1946 صورت گرفت
از آن تاریخ بیشتر هواپیماهای غربی مجهز به صندلی های ساخته این شرکت میباشند و آخرین نمونه صندلی های پرتابی آنها در جنگنده مشترک "اف-35" استفاده شده است
این شرکت همچنین پیش و در حین جنگ جهانی دوم چندین هواپیمای نظامی را طراحی کرد که هیچکدام از آنها وارد خدمت نشدند!
برای گرفتن اطلاعات بیشتر می توانید به سایت این شرکت ([Only registered and activated users can see links]) یا ویکی پدیا ([Only registered and activated users can see links])نگاهی بکنید

Echo Zulu SW
15-01-2011, 16:46
شرکت مارتین - بیکر در ابتدا تحت عنوان یک شرکت هواپیما سازی و توسط کاپیتان (بعدها Sir) جیمز مارتین(James Martin) و کاپیتان والنتین بیکر(Valentine Baker) در سال ۱۹۳۴ تاسیس شد. مارتین در سال ۱۹۴۴ اولین مطالعات برای بررسی امکان تولید صندلی پران را انجام داد هرچند این ایده را از همان زمان آغاز تولید هواپیما (۱۹۳۴) در سر داشته است.

اولین تست واقعی هم توسط آقای برنارد لینچ (Bernard Lynch) در تاریخ ۲۴ ژولای ۱۹۴۶ با یک فروند هواپیمای گلستر متئور(Gloster Meteor) در ارتفاع ۸۰۰۰ پایی بر فراز فرودگاه چلگروو(Chalgrove Airfield) در آکسفورد شایر(Oxfordshire) انگلستان و با سرعت ۳۲۰ مایل در ساعت( ۵۱۰ km/s) انجام شد.

محصولات این کارخانه تا کنون جان بیش ۷۳۳۸ خلبان از ۹۳ نیروی هوایی مختلف را نجات داده اند.

این شرکت اکنون توسط فرزندان دو قلوی آقای مارتین اداره میشود که هر دوی آنها مهندس هستند.

فیلم جالبی از نحوه عملکرد صندلی پران در وب سایت این شرکت وجود دارد.

بنپایه ها: ویکیپدیا انگلیسی و تارنمای رسمی شرکت مارتین- بیکر

[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]

************
پی نوشت:
با عرض پوزش از جناب phoenix۱۲, ارسال این مطلب با ایشان همزمان شد و من به نوعی همان گفته ایشان را دوباره بیان کردم!

phoenix12
23-08-2012, 07:28
با سلام
چون تصاویر پیشین دیده نمیشوند دوباره میزارم
جستار هم از خاک خوردن درمیاد!;)

فرآیند بیرون پریدن(eject) با صندلی پرتابی ساخت مارتین بیکر:

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

Navid Tomcat
15-10-2012, 17:51
دوست عزیز ایجکت کردن در هر موقعیتی تصمیم درستی نیست ، بروز نقص فنی در جنگنده ها در تمامی دنیا امری معمول است ، دلیل معمول بودن نقص در جنگنده ها تحت فشار شدید قرار گرفتن جنگنده ها در یک پرواز معمولی هست ، فشار 4G معمول ترین فشاری هست که تقریبا در هر پرواز به جنگنده وارد می شود ( در حالی که در راید های BFM که راید داگ فایت هست برخی خلبانها تا 10G هم گزارش کردند ) پس بروز نقص فنی در جنگنده ها مساله ی ه خیلی تعجب برانگیزی نیست . با این حال خلبانان تمامی آموزشهای لازم برای مقابله با تمامی نقص های ایجاد شده در جنگنده را فراگرفته اند ، درهنگام بروز نقص فنی هر خلبانی بنا به وظیفه ، موظف به اجرای دقیق دستورالعمل های شرایط اضطراری است ، اخرین دستورالعملی که برای برطرف کردن نقص فنی توصیه می شود ایجکت است ، پس خلبانان موظف هستند در ابتدا تمامی دستورالعمل هارا موبه مو اجرا کرده و در صورت برطرف نشدن نقص های فنی ، ایجکت کنند . البته خیلی مواقع حادثه انقدر سریع اتفاق می افتد که امکان اجرای دستورالعمل های توصیه شده وجود نخواهد داشت و خلبان مستقیما گزینه ی اخر یعنی ایجکت را انتخاب می کند ( به طور مثلا جنگنده دچار انفجار در موتور می شود که این اتفاق باعث ازدست رفتن سریع ارتفاع می شود ، یا جنگنده در اسپین افتاده و خلبان در حال از دست دادن هوشیاریش است ، یا هر انفجار یا حادثه ای که کنترل جنگنده به کل ازدست برود و مجالی برای اجرای دستورالعمل ها باقی نماند ) اما معمولا در سوانحی که خلبان فرصت و زمان لازم برای چک کردن دستورالعمل های لازم را دارد ، طبق دستورالعمل ، عمل خواهد کرد و درصورت جواب نگرفتن اقدام به ایجکت میکند ، نمونه اش سقوط اف 4 در بوشهر که هر دو خلبان به سلامت ایجکت کردند .
اما گاهی اوضاع انقدر سریع به هم میریزد که خلبان حتی فرصت فکر کردن به ایجکت هم پیدا نمیکند .

یک ایجکت سالم پروسه های خاص خودش را دارد ، چرا که ایجکت کردن در هر وضعیتی ممکنه باعث بروز صدمات جبران ناپذیری همچون فلج شدن یا نابینایی و یا حتی مرگ خلبان شود ( شهید قادر اسدی در اثر پیچیده شدن بند ایجکت به دور گردنشان به شهادت رسیدند ) ، علاوه بر این فشار وارده به خلبان در زمان ایجکت به تنهایی باعث بروز بسیاری دردها در خلبان خواهد شد ، از جمله درد در ستون فقرات و پارگی مویرگهای مغز به طوری که خیلی از خلبانها به گفته ی خودشان ترجیح میدن بمیرن اما ایجکت نکنن چرا که ممکنه عواقب دردناکی در انتظارشان باشد

تمامی این نوشته ها رو عرض کردم تا برسم به این نکته که اگر در سوانح اخیر خلبانای ما ایجکت نکردن دلیلش عدم عملکرد این سیستم یا حتی مجهز نبودن جنگنده به این سیستم نمی باشد ، تمامی جنگنده های نیروی هوایی از pc7 و F7 تا اف 14 همگی مجهز به صندلی پران هستند و همگی چک های دوره ای دارند و تعمیرات و چک ها به دقت برروی انها انجام می شود.

به جنگنده بدون صندلی پران یا با صندلی پرانی که دارای نقص باشد به هیچ عنوان اجازه ی پرواز داده نمی شود

مطمئن باشید

C-130_Pilot
15-10-2012, 18:42
سلام کاپتان....

بله...در مورد کلیت قضیه حق با شماست....اما ریشه گفتار قبلی من در این موضوع هست که چرا در سه سانحه هوایی که اخیرا داشتیم (( سقوط تامکت در بوشهر- میگ 29 در قم و فانتوم در بندرعباس )) هیچیک از خلبانان Eject نکردند...؟؟ چون در فرومی دیگر شنیده بودم که ظاهرا وضع صندلی های پران زیاد خوب نیست.

یعنی هواپیماهای ما یکی در میان مجهز به صندلی eject هستند...؟

دوستی میگفت که مثلا برای همون ((حادثه تامکت )) در ارتفاع پایین امکان ایجیکت از هیچ جنگنده ای نیست که البته من این موضوع رو رد میکنم...دلیلم هم ایجیکت خلبان F-5 در رزمایش اخیری که در تبریز برگزار شده بود میباشد که آن دلاور ایرانی هواپیمایی که بلافاصله پس از تیک آف دچار نقص فنی شده بود رو به میدانی در کنار شهر هدایت کرد و سپس Eject کرد. یعنی شرایطش تا حدودی مشابه همون تامکتی بود که در بوشهر سقوط کرد (( نقص فنی بلافاصله پس از تیک آف )).

افسوس من هم بیشتر به همین دلیل هست. ذات هواپیمای جنگنده ((خطر پذیر بودن )) است و صندلی پران نیز به همین منظور تعبیه شده. لیکن در هیچ یک از سه سانحه اخیر از آن استفاده نشده و همین موضوع شک من رو بر عدم تجهیز ناوگان نهاجا با صندلی های پران درست و حسابی بر میانگیزد.

شما استاد من هستید و ارشد .

بابت خاطرات زیبای شما نیز تشکر میکنم.

سلام خدمت دوست گرامی تر از برگ گل ؛
در مورد سیستم JETISON یا همان EJECTION اگر وقت دوستان را نگیرم توضیحی خواهم داد که بدین صورت است:
مکانیزم انجام اجکت:
سیستم eject به این صورت عمل می کند که خلبان در اولین مرحله باید پوشش شیشه ای یا کاناپی هواپیما را از سر راه بردارد که برای این منظور در اطراف شیشه مواد منفجره مخصوص پیش بینی شده است که پس از کشیدن طناب مخصوص کاناپی از هواپیما جدا شده و سپس خلبان کلید eject را فشار می دهد تا راکتهای نصب شده در زیر صندلی خلبان را در مدت 1.8 ثانیه به ارتفاعی بالغ بر 100 متر پرتاب نماید . شرایط پرش باید طوری باشد که خلبان به صورت عمودی از هواپیما به بیرون پرتاب شود ، در غیر اینصورت ممکن است در اثر پائین بودن هواپیما با زمین اصابت کند . چتر خلبان داخل صندلی قرارداد و خلبان با صندلی پرتاب می شود .اجکت اکثراً زمانی صورت می پذیرد که دیگر هیچ شانسی برای ادامه پرواز وجود نداشته باشد و نجات جان خلبان در اولویت باشد.
صندلی پرتاب شونده فقط مخصوص هواپیماهای شکاری است و در هواپیماهای مسافربری تعبیه نمی شود. وقتی خلبان شکاری مورد هدف قرار می گیرد .یا این که به دلایل نقص فنی هواپیما تعادل خود رو از دست می دهد ، و خلبان بعد از این که مطمئن می شود که هیچ امیدی به حفظ هواپیما نیست ، با فشار دادن دگمه ای یا کشیدن دستگیره پرتاب(در برخی انواع این عمل دو مرحله ای است) با فشار به بیرون پرتاپ می گردد و به دنبال آن چتر به طور اتوماتیک باز شده و جان خلبان رو نجات می دهد .بیان این نکته خالی از لطف نیست که بدانید در زمان جنگ تحمیلی بسیاری از خلبانان ما باوجودی که هواپیمای آن ها آسیب دیده بود و یا بخاطر اصابت گلوله مسلسل آتش گرفته بود ، تا آخرین لحظات به فکر سالم نشاندن هواپیما بوده و در این راه به شهادت رسیدند .
در هنگام اجکت برای یک لحظه فشاری بیش از +18 جی به بدن انسان وارد می آید که اگر لباس های آنتی جی(G -SUIT) نباشند، قطعاً فرد در همان دم به دلیل افت کلی فشار خون (اختلاف فشار خارج بدن و عروق) جان خواهد سپرد. در ضمن، در بعضی مواقع، اجکت به صورت ناقص صورت می گیرد و ممکن است قسمتی از بدن خلبان به کابین برخورد کند (مانند شکستگی دست خلبان شهید محمود خضرایی به دلیل برخورد با کابین هنگام خروج اضطراری از هواپیما).در ضمن همین سیستم دارای پین میباشد که قبل از پرواز باید ان پین را خارج کرده تا در هنگام اضطراری از ان استفاده شود.(در اصفهان دوران دانشجویی،یکی از پرسنل نگهداری در هنگام کار در کابین PC7 متوجه این نبوده و پین را خارج کرده بود و ناخداگاه سیستم عمل کرده و ان را در حالی که سرش به کاناپی خورده و جدا شده بود به بالا پرتاپ کرده بود.)
برخی صندلی های پرتاب شونده مثل نوعی که در میگ29 یا 31 به کار برده شده طبق ادعای سازنده یعنی شرکت زوزدای روسیه، می تواند در هر ارتفاع و سرعتی، جان خلبان را نجات دهد، البته مشروط به اینکه خلبان از لباس و کلاه مخصوص ضدفشار که شبیه به لباس و کلاه فضانوردی است، استفاده کرده باشد.هواپیمای فانتوم نیز در هر ارتفاعی این عمل انجام میگیرد ،یادم هست در دو سال پیش یک فانتوم اموزشی روی باند نوژه اجکت کرد و خلبانان ان سالم به بیرون پرتاب شدند.
در نیروی هوایی ایران تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مجموعا 24 خلبان نیروی هوایی IIAF مجبور به ترک هواپیمای خود شده اند که 15مورد آن مربوط به انواع مختلف جنگنده اف 4 می باشد. -در تمامی اجکتها از صندلی پرتاب کننده ساخت شرکت Martin Baker استفاده شده است . بیشترین مورد اجکت در سال 1978 صورت گرفته است و در این سال در 6 مورد خلبانان نیروی هوایی مجبور به ترک پرنده های خود شدند .

در مورد گفته شما در مورد صندلی پران در نیروی هوایی باید عرض کنم که در هر پایگاه شکاری یک WORKSHOP مربوط به صندلی پران میباشد که وظیفه اصلی انها چک دوره ای صندلی هواپیماها و تعمیر و نوسازی انان با کمک جهاد خودکفایی میباشد.و در فرم 671 هواپیمای مورد نظر قید میگردد اخرین تاریخ بازرسی صندلی پران.پس سالم بودن این صندلی قبل از پرواز توسط خلبان امضا و در بایگانی ان هواپیما درج میگردد.

در اخر هم از شما دوست عزیز بخاطر لطفتان در مورد حقیر تشکر میکنم و این کمترین ،شاگردی بیش نیستم و در حضور بزرگان این تارنما درس شاگردی پس میدهم.
سپاس

maverick100
16-10-2012, 01:13
اینکه دوستان میگن صندلی ها مشکل داره درست نیست صندلی ها به صورت دوره ای هر 90 روز یکبار و هر 180 روز یکبار و ... توسط نفرات اسلحه و مهمات پایگاه بازدید و چک میشه کارتریج های صندلی ها هک که فکر کنم از فولمینات جیوه باشه اگر نیاز باشه تعویض میشه اما فکر کنم دلیل استفاده نکردن از ایجکشن سیت چیز دیگه ای باشه حتی در کشورهایی هم که مشکلاتی مثل ما ندارن خلبانها ترجیح میدن هواپیما رو سالم فرود بیارن تا اینکه ایجکت کنن کما اینکه اگر هم ایجکت کنند کسی ایرادی بهشون نمیگیره

tarmax
16-10-2012, 11:36
راکت زیر صندلی توسط فولمینات جیوه با فرمول Hg(CNO)2 فعال میشود که ماکسیموم پایداری نکهداری ان حدود 20 تا 21 ماه است

EP-IBS
22-04-2013, 11:42
این هم لوازمی که در صندلی پران میشه پیدا کرد.
1- غذا به اندازه ي سه روز.
2- شكلات.
3-يك كلت.
4-يك كلت منور.
5- يك قايق بادي مخصوص دراپ در آب.
6-يك قلاب ماهي گيري.
7-يك دستگاه شبيه كباب پز براي طبخ غذا.
8-يك پودر مخصوص كه اگر خلبان در آب دراپ كند با آن ريختن آن پودر كوسه ها دور مي شوند.
9-بسته ي كمك هاي اوليه.
10-چاقوي معروف و بسيار تيز MC 1 كه حتي قادر به بريدن مفتول فلزي مي باشد.
11-آينه براي علامت دادن در روز.
12-يك تشك بادي كه اگر خلبان بالاي جنگل دراپ كند.اين تشك اطراف بدن او را مي پوشاند تا به خلبان آسيبي نرسد.
13-قرص تصفيه آب
معروف ترين شركت سازنده ي صندلي اجكت شركت Martin Backer مي باشد.