PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : صندلی پرتابی مارتین بیکر



phoenix12
09-01-2010, 18:50
همینطور که تو عکس پیداست این صندلی ساخت مارتین بیکر و مربوط به هواپیمای اف-5 ئی است کل فرایند اجکت 2.3 ثانیه بیشتر طول نمیکشه [Only registered and activated users can see links]

phoenix12
10-01-2010, 08:54
سیستم صندلی های ساخت مارتین بیکر که روی اکثر جنگنده های آمریکایی تابحال نصب شده است ایمن ترین در نوع خود است، عکسی که در زیر آمده مربوط به صندلی هواپیمای اف-5 ئی است که روی اف-5 اف هم سوار شده است ولی صندلی اف-5 إی و بی کمی متفاوت است که مربوط به نوع کپسول اکسیژن ، تعداد پین های ایمنی،کارتریج ها ، ضامن رها کننده وظاهر آنها میباشد، در این صندلی 6 پین ایمنی وجود دارد که با نوار قرمزی به هم متصل شده اند تا در چک های قبل پرواز توسط نفرات زحمتکش خط پرواز جدا شده و فقط ضامن فعال کردن اهرم اجکت توسط خود خلبان در اول باند قبل پرواز خوابانده میشود تا در صورت نیاز همه چیز برای اجکت کردن آماده باشد (این ضامن در هواپیماهای إی و بی وجود ندارد که نشان از بالا رفتن ایمنی صندلی های ساخت این شرکت به مرور زمان دارد) همونطور که گفتم کل فرایند تنها در 2.3 ثانیه اتفاق میافته و فقط تصور کنید که چه فشاری در اون لحطه به خلبان وارد میشه<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
منبع : خودم

Bravo
11-01-2010, 17:32
فقط تصور کنید که چه فشاری در اون لحطه به خلبان وارد میشه<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
<o:p></o:p>


در زمان Eject فشاری در حدود 16g به خلبان وارد میگردد،درحقیقت Eject کردن از مردن بهتر است!!صرفا بحث فشار نیست،تازه اگر پروسیژر ایجکت کاملا صحیح انجام شودو ایجکشن سیت درست عمل کنه،موضوع g پیش میاد!
ما در زمان جنگ ایجکت در ارتفاع 26000 پا داشتیم که در اون مورد خلبان یک چشمش رو از دست داد...
موردی هم داشتیم که یک خلبان 3 بار ایجکت کرده بود...
هردو مورد ذکر شده F-4ی هستند.

phoenix12
12-01-2010, 17:11
با تشکر از دوست عزیزجناب Bravo
اگر ارتفاع هواپیما از سطح دریا در هنگام اجکت کمتر از 5 کیلومتر باشد بعد از اجکت صندلی از خلبان جدا شده و خلبان چتر خود پایین می اید ولی اگر بیشتر از این فاصله باشد چون مقدار اکسیژن موجود در هوا برای تنفس خلبان کم است باید از کپسول اکسیژنی که در صندلی قرار دارد استفاده کند به همین علت صندلی موقع اجکت از خلبان جدا نشده و تا ارتفاع زیر5 کیلومتری همراه خلبان است ، مقدار اکسیژن موجود در کپسول برای تنفس ده دقیقه خلبان کفایت میکند، کارتریج های دو راکت زیر صندلی خلبان را به ارتفاع صد متری از هواپیما پرتاب میکنند<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
اینم یه عکس با ربط به این موضوع از هواپیمای سوخو با اجازه جناب ATCexplorer ([Only registered and activated users can see links])<o:p></o:p>
از این آدرس: [Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
<o:p>[Only registered and activated users can see links]>
<o:p></o:p>

<o:p></o:p>
<o:p></o:p>
منبع : خودم<o:p></o:p>
ادامه دارد...<o:p></o:p>

phoenix12
23-01-2010, 17:23
همینطور که جناب bravo فرمودند فشار بسیار بالایی در هنگام اجکت به خلبان وارد میشه که اگه از آمادگی بدنی بالایی برخوردار نباشد دچار جراحات جبران ناپذیری میشود که قطع نخاع شدن و شکست دست و پا نمونه هایی از اونهاست، ترس از اینها باعث میشه خیلی از خلبانان سقوط و کشته شدن را به اجکت ترجیح بدهند ( البته شاید به نظر ما منطقی نرسه ولی باید خودمونوتو اون لحظه جای خلبان بذاریم که با اون استرس باید تو اون لحظه کم تصمیم گیری بکنیم) ، چون فضای داخل کابین خیلی تنگه و فقط برای نشستن یک نفر جا داره ، خلبان موقع اجکت باید کاملا دست و پاشو جمع بکنه که به کناره های کابین برخورد نکنه ، در مورد ضامن اهرم اجکت که گفتم باید در اول باند بخوابونش اگه فراموش کنه اینکارو بکنه و اگه نیاز به اجکت پیدا بشه شاید تو اون لحظه کم و طبیعتا هول شدن خلبان شاید فرصتش فراهم نشه ( قبلا این اتفاق برای خلبان تازه کاری افتاده بود)<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
به محض کشیدن اهرم اجکت ضامن کاناپی رها شده و کاناپی با فشار هوایی برخوردی به آن که ناشی از سرعت هواپیماست از هواپیما جدا شده بعد از آن صندلی به بیرون پرتاب میشود، چون خلبان به صندلی بسته میشود بعد از پرتاب باید ضامن بند های بستن خلبان رها بشه تا از صندلی جدا بشه. <o:p></o:p>

phoenix12
14-02-2010, 20:39
[Only registered and activated users can see links]



اینم تصویر شماتیک صندلی که اگه اشتباه نکنم مربوط به هواپیمای فانتومه که قسمت های مختلف را توش نشون داده،
همون اهرم ایمنی که گفتم سر باند خود خلبان باید بخوابونه safty guard
اینم پین ایمنی خود گارده taper plug lock
اینم که خود اهرم اجکته که خدا نکنه احتیاج به کشیدنش باشه seat pan firing handle
در قسمت بالای صندلی قرار داره که متعلقات چتر توشه DROGUE ASSEMBLY
کارتریج صندلی یا راکت ها که تو این صندلی در قسمت پایینه ROCKET MOTOR
اینم برا رها کردن چتره که گفتم DROGUE GUN
برای نگه داشتن پشت خلبانه که معلومه BACKREST
همونطورم که تو تصویر معلومه صندلی خلبان اصلا صندلی نرم و راحتی نیست برعکس خیلی هم سفت و ناراحته، شاید ترسیدند خلبان خیلی راحت باشه خوابش ببره!، شایدم چون از قدیم گفتند "یا رومی روم یا زنگی زنگ "خواستن بگن صندلی راحت واسه کسای دیگه ایه !!!
شوخی کردم همه جای این صندلی با حساب طراحی شده و سفت بودنشم برا اینه که خلبان روی اون محکم قرار بگیره تا موقع اجکت ضربه بهش وارد نشه، شایدم به خاطر همینه که قطعاتش خیلی عمر میکنه
اون قسمت مربوط به سر هم اون بالا باید سر و گردن خلبان موقع اجکت حفظ کنه، کپسول اکسیژن هم که تو تصویر معلوم نیست در قسمت پشته، پین های ایمنی را هم تو تصویر نیاورده
از کار بقیه قسمت ها هم که نگفتم به درستی اطلاع ندارم اگه کسی از دوستان میدونه لطف کنه بگه
بعدا اگه تونستم عکس صندلی واقعی را میارم که قسمت ها توش درست معلوم باشن

منبع : خودم

phoenix12
15-01-2011, 08:09
[Only registered and activated users can see links]

[Only registered and activated users can see links]

این تصویر صندلی MK.GT5 است که در هواپیمای اف-84 مورد استفاده قرار گرفت


[Only registered and activated users can see links]

مدل GRU-7/A مورد استفاده در هواپیمای اف-14


[Only registered and activated users can see links]

[Only registered and activated users can see links]

مدل MK-H7 استفاده شده در کابین جلو اف-4-ئی


[Only registered and activated users can see links]

مدل SJU-5/A استفاده شده در هواپیمای F/A-18 A


متاسفانه مثل این که تصاویر قبلی قابل دیدن نیستند!

بنمایه ([Only registered and activated users can see links])

kaveh ir
15-01-2011, 13:03
سلام
ببخشید این صندلیها ساخت کجاست؟
L-)

azarmehri1351
15-01-2011, 15:31
ساخت انگلیس می باشند و اگر درست یادم مانده باشد مارتین بیکر نام شخصی است که داوطلب شد آزمایشات پرتاب صندلی را روی او انجام دهند.

phoenix12
15-01-2011, 16:38
بله این شرکت توسط "سر جمیز مارتین" و "کاپتان والنتین بیکر" در انگلستان پایه گذاری و همچنین پس از آن در فرانسه و ایتالیا و ایالات متحده فعالیت میکند،طبق گفته سایت شرکت در مدت 60 سال فعالیت این شرکت صندلی های ساخته آنها جان 7334خدمه هواپیما را در 93 نیروی هوایی نجات داده است!
تاسیس این شرکت مربوط به سال 1934 و اولین آزمایش عملیاتی صندلی های ساخته آنها در سال 1946 صورت گرفت
از آن تاریخ بیشتر هواپیماهای غربی مجهز به صندلی های ساخته این شرکت میباشند و آخرین نمونه صندلی های پرتابی آنها در جنگنده مشترک "اف-35" استفاده شده است
این شرکت همچنین پیش و در حین جنگ جهانی دوم چندین هواپیمای نظامی را طراحی کرد که هیچکدام از آنها وارد خدمت نشدند!
برای گرفتن اطلاعات بیشتر می توانید به سایت این شرکت ([Only registered and activated users can see links]) یا ویکی پدیا ([Only registered and activated users can see links])نگاهی بکنید

Echo Zulu SW
15-01-2011, 16:46
شرکت مارتین - بیکر در ابتدا تحت عنوان یک شرکت هواپیما سازی و توسط کاپیتان (بعدها Sir) جیمز مارتین(James Martin) و کاپیتان والنتین بیکر(Valentine Baker) در سال ۱۹۳۴ تاسیس شد. مارتین در سال ۱۹۴۴ اولین مطالعات برای بررسی امکان تولید صندلی پران را انجام داد هرچند این ایده را از همان زمان آغاز تولید هواپیما (۱۹۳۴) در سر داشته است.

اولین تست واقعی هم توسط آقای برنارد لینچ (Bernard Lynch) در تاریخ ۲۴ ژولای ۱۹۴۶ با یک فروند هواپیمای گلستر متئور(Gloster Meteor) در ارتفاع ۸۰۰۰ پایی بر فراز فرودگاه چلگروو(Chalgrove Airfield) در آکسفورد شایر(Oxfordshire) انگلستان و با سرعت ۳۲۰ مایل در ساعت( ۵۱۰ km/s) انجام شد.

محصولات این کارخانه تا کنون جان بیش ۷۳۳۸ خلبان از ۹۳ نیروی هوایی مختلف را نجات داده اند.

این شرکت اکنون توسط فرزندان دو قلوی آقای مارتین اداره میشود که هر دوی آنها مهندس هستند.

فیلم جالبی از نحوه عملکرد صندلی پران در وب سایت این شرکت وجود دارد.

بنپایه ها: ویکیپدیا انگلیسی و تارنمای رسمی شرکت مارتین- بیکر

[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]

************
پی نوشت:
با عرض پوزش از جناب phoenix۱۲, ارسال این مطلب با ایشان همزمان شد و من به نوعی همان گفته ایشان را دوباره بیان کردم!

phoenix12
23-08-2012, 07:28
با سلام
چون تصاویر پیشین دیده نمیشوند دوباره میزارم
جستار هم از خاک خوردن درمیاد!;)

فرآیند بیرون پریدن(eject) با صندلی پرتابی ساخت مارتین بیکر:

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

EP-IBS
22-04-2013, 11:42
این هم لوازمی که در صندلی پران میشه پیدا کرد.
1- غذا به اندازه ي سه روز.
2- شكلات.
3-يك كلت.
4-يك كلت منور.
5- يك قايق بادي مخصوص دراپ در آب.
6-يك قلاب ماهي گيري.
7-يك دستگاه شبيه كباب پز براي طبخ غذا.
8-يك پودر مخصوص كه اگر خلبان در آب دراپ كند با آن ريختن آن پودر كوسه ها دور مي شوند.
9-بسته ي كمك هاي اوليه.
10-چاقوي معروف و بسيار تيز MC 1 كه حتي قادر به بريدن مفتول فلزي مي باشد.
11-آينه براي علامت دادن در روز.
12-يك تشك بادي كه اگر خلبان بالاي جنگل دراپ كند.اين تشك اطراف بدن او را مي پوشاند تا به خلبان آسيبي نرسد.
13-قرص تصفيه آب
معروف ترين شركت سازنده ي صندلي اجكت شركت Martin Backer مي باشد.