PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش ساخت مدارهای فرستنده و گیرنده



sky_destroyer
07-12-2009, 22:10
آموزش ساخت مدارهای فرستنده و گیرنده

مقدمه
همانطور که قبلا وعده داده شده بود در این تاپیک اختصاصی طرز ساخت مدار الکترونیکی فرستنده و گیرنده آموزش داده خواهد شد برای تئوری میتوانید به تاپیک زیر هم سری بزنید .
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
البته آموزشها در این قسمت کاملا ساده بوده و هر شخصی بدون داشتن اطلاعات الکترونیکی قادر به ساخت این مدار ها خواهد بود هر جا که توضیحات فنی و تئوریک لازم بوده برای عزیزانی که علاقه به آشنایی دارند با علامت (***) مشخص شده و اشخاصی که بخواهند به طور صرف به ساخت بپردازند میتوانند از خواندن این مطالب صرف نظر کنند بدون اینکه در پیوستگی مطالب خللی وارد شود.
وسایل مورد نیاز در هر بخش معرفی شده و تمامی آنها در بازار موجود است و طوری انتخاب شدن که در همه جا در دسترس باشند.اگر کاربری علاقه به ساخت آنها دارد ولی به مشکلاتی برخورد میتواند در همین جا درخواست خود را مطرح کند تا بنده یا دوستان دیگر انجمن به ایشان یاری برسانند هر جا توضیحات سخت شد حتما تذکر بدهند .منتظر شنیدن انتقادات و پیشنهادات خواهم بود و در راستای بهبود آن تلاش خواهد شد.

sky_destroyer
07-12-2009, 22:14
توجه ACHTUNG

قبل از شروع آموزش لطفا مطالعه فرمایید...

استفاده از مطالب این تاپیک به عنوان قبول تمام شرایط لیست شده زیر میباشد.
1:کار با وسایل الکترونیکی اگر بی احتیاطی صورت گیرد ممکن است باعث ایجاد شوک ، سوختگی و آسیب دیدن شما و دیگران شود . هرگونه جراحت به خود و دیگران را نویسنده مطلب به عهده نمیگیرد .
2:کار با وسایل مخابراتی فرکانس بالا و توان بالا باعث اختلال در وسایل الکترونیکی دیگر میشود حدالامکان از کار با این وسایل و تجهیزات در نزدیکی بیمارستان ها ، فرودگاهها و مکانهای دیگر که از تجهیزات الکترونیکی حیاتی استفاده میشود توصیه نمیشود و مسئولیت هرگونه اختلال در سیستمهای دیگر به عهده خود شماست .
3:تجهیزات مخابراتی توان بالا ممکن است اثرات جبران ناپذیری را بر ارگانیزم بدن بگذارد .تا جاییکه ممکن است این وسایل باید بدور از کودکان خردسال و زنان باردار بکار گرفته شود.
4:استفاده از تجهیزات فرستنده منوط به کسب مجوز از مخابرات و مراجع ذیصلاح میباشد .فرستنده و گیرنده های آورده شده در اینجا فقط جنبه آموزشی دارد و هرگونه سوءاستفاده از آنها را نویسنده به عهده نمیگیرد و شخص سازنده در مورد استفاده از آنها تصمیم گیرنده است و چنانچه اختلالی در هر سامانه ای ایجاد شود خود شخص مسئول است .
5:و در آخر تمام مطالب گرد آوری شده فقط و فقط جنبه آموزشی دارد و در مورد استفاده از آنها باید با مراجع مرتبط هماهنگی صورت گیرد.
امیدوارم از مطالب در پی آمده استفاده کافی را ببرید و همیشه مسائل ایمنی را مورد ملاحظه قرار دهید . با آرزوی لحظات خوش برای دوستانم

sky_destroyer
10-12-2009, 22:21
با سلام مجدد
در شروع این تاپیک میخواهم مداری را به عنوان شروع کار معرفی کنم که هم طرز ساخت آن ساده است و هم مبانی آسان تری دارد تا قدم به قدم با ساخت Board های الکترونیکی آشنا بشیم . این مدار توسط من طراحی نشده و منبع طراحی آن در سایتهایی که به عنوان مرجع معرفی شده خواهد آمد.ولی کلیه تحلیلها و توضیحات توسط خودم ارایه شده که در سایت مرجع وجود نداشته است
در اینجا با فرستنده ای آشنا میشوید که از مدولاسیون FM استفاده میکند . حالا چرا FM؟
چون با این مدولاسیون همگی آشنایی داریم و گیرنده آنهم در تمامی خانه ها موجود است و میتوان از آن برای تست فرستنده ای که ساخته اید استفاده نمایید .
فرکانس کاری ما ابتدای شروع باند FM تجاری یعنی 88 مگاهرتز خواهد بود .
***در شمای کلی این مدار دارای یک طبقه تقویت کننده صوتی است TR4که صدای ورودی را تا حد قابل استفاده تقویت میکند .در طبقه بعدی قلب سیستم TR1 یعنی اسیلاتور FM وجود دارد که صدای دریافتی را بسته به دامنه آن بروی فرکانس متغیری قرار میدهد اینگونه که اگر صدا بالا تر رود فرکانس در خروجی اسیلاتور بالاتر میرود و اگر صدا کم شود فرکانس تولیدی در اسیلاتور کاهش میابد و در صورت نبود اطلاعات ورودی اسیلاتور در فرکانس میانی که بسته به مقادیر مدار تانک آن است کار میکند که این همان فرکانس نامی مدار آورده شده است .
***در طبقات بعدی دو تقویت کننده دیگر وجود دارد که در کلاس C پیکربندی شده اند و کار آنها تقویت و دو برابر کننده فرکانس میباشد . در تقویت کننده های کلاس C دیود بیس امیتر در ناحیه قطع قرار دارد و بخش کوچکی که همان پیک سیگنال ورودی است باعث تغییر ناحیه کاری ترانزیستور میشود و آنرا در ناحیه فعال قرار میدهد . شماتیک کلی مدار در شکل زیر معلوم است.

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

***
حالا دیگه بهتره بگیم این مدار چه کارست؟
با این مدار شما میتونید صدای خود یا هر گونه اطلاعات دیگر را در فاصله معقولی ارسال کنید گیرنده ی این اطلاعات هم رادیو های معمولی در خانه میباشد . اگر آنتنی مناسب در نظر بگیرید به طور عملی شعاع 10 کیلومتر را پوشش میدهد و به جرات میتوان گفت از نظر سادگی واقعا قدرتمنده . از لحاظ تئوریک و نبودن مانع برد آن 30 کیلومتر است .
حال وسایلی که برای شروع کار لازم است را معرفی میکنم .
1:فیبر : فیبر قطعه است که تمام قطعات مدار بروی آن مونتاژ میشود یک فیبر یک لایه از یک لایه مس نازک بروی آن تشکیل شده است که اتصالات بروی همین مس ها شکل خواهد گرفت فیبر ها در قطعات متعدد در بازار وجود داره و فیبری به ابعاد کاغذ آچار قیمتی در حدود 1500 تومان دارد در شکل زیر یک قطعه فیبر خام مشاهده میشود

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
2:هویه و سیم لحیم یا همان قلع : که برای ثابت کردن قطعات در اتصالات بروی فیبر بکار میرود .
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

3: مته در ابعاد نیم ، دو دهم و سه دهم برای سوراخکاری فیبر
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
4:دریل مناسب
5:اسید کلرفوریک: در مورد اسید باید بگم این مورد به دو صورت مایع و جامد عرضه میشه و برای اینکه مس اضافه از روی فیبر برداشته بشه از آن استفاده میکنیم به این صورت که اتصالات بروی فیبر را بروی طرف مس دار آن با ماژیک واتر پروف طراحی میکنیم و بعد از آن درون محلول اسید مدتی قرار میدهیم این اسید فقط بروی فلزات اثر داره و باعث خورندگی میشه ولی بروی مواد پلاستیکی اثری نداره پس بهتره برای اینکار از ظروف پلاستیکی یا شیشه ای استفاده بشه . برای رقیق کردن و کاهش اثر آن در هنگام معدوم کردن اسید میتوان از آب زیاد و سرد استفاده کرد.
6: ماژیک واتر پروف
قطعات الکترونیکی هم در شکل زیر برای آشنایی آورده شده اند البته در طی آموزش دوباره به آنها اشاره خواهد شد :


[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

ادامه دارد...

sky_destroyer
14-12-2009, 13:42
با سلام خدمت عزیزان
در شکل زیر اتصالات و ارتباطات بین قطعات دیده میشه این مسیر هایی است که عینا باید بروی طرفی که در فیبر با لایه مس پوشیده شده چاپ شود .


[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])


برای چاپ این طرح که به آن طرح PCB گفته میشه روشهای مختلفی وجود داره که در این جا ابتدایی ترین و راحترین روش را استفاده میکنیم . در روشهای حرفه ای تر از ابزار خاصی استفاده میشه که در عکاسی کاربرد داره و مانند چاپ نگاتیو عمل میشه که اگر علاقه مند بودید اونهم آموزش داده میشه . در روشی که ما الان استفاده میکنیم به چاپ این طرح که در بالا آورده شده بروی کاغذ A4 نیاز است . شما میتونید این طرح را بوسیله پرینتر چاپ کرده و بوسیله قطعه ای مناسب از کاربن آن را بروی فیبر کپی کنید.
1 ابتدا طرح را پرینت میکنیم


[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

2اضافات کاغذ را جدا میکنیم
3 قطعه فیبر هم اندازه طرح را برش میدیم (در برش فیبر میتوان از یک خط کش و کاتر استفاده کرد و با قرار دادن فیبر بروی لبه تیز میز آن را شکست . فقط در حین کار با تیغ موکت بری مراقب انحراف آن بروی مس باشید که ممکن است باعث آسیب به خود شوید).
4 کاربن را به روی طرف مس دار فیبر فیکس کنید
5 در نهایت طرح را بروی کاربن قرار دهید و آن را با چسب نواری محکم کنید تا از روی کار سر نخورد



[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

6 مسیرهای روی طرح را با خودکار یا مداد پررنگ نمایید تا این طرح بروی فیبر چاپ شود بعد از اتمام کار طرح و کاربن را جدا کرده و طرح چاپی را برای هرگونه از قلم افتادگی چک کنید
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])



7 حالا نوبت پررنگ کردن و پر کردن خطوط مورد نظر توسط ماژیک مخصوص (که قبلا در موردش توضیح داده شد) میباشد روی فیبر میباشد تا عینا مانند طرح پرینت گرفته شود فقط در این مرحله باید دقت کرد تا خطوط اضافی روی فیبر قرار نگیرد چون هر خط اضافی به منزله ی یک اتصال میباشد.
8 پس از تکمیل کار و پیاده سازی طرح بروی طرف مس دار فیبر ،کار به اسید کاری احتیاج داره . روش هم اینگونه است که اگر از اسید مایع استفاده میکنید در ظرف پلاستیکی یا شیشه ای دو برابر به آن آب جوش اضافه کنید . آب هر چه قدر گرم تر باشد زود تر به نتیجه میرسید چون اسید در محیط گرمتر زود تر با فلزات واکنش میدهد . وقتی فیبر داخل اسید قرار میگیرد جاهایی که با رنگ ماژیک پوشیده شده از واکنش اسید با آن مصون میماند و فقط اسید بر قسمتهایی که محافظ ندارد اثر کرده و آنها را از روی فیبر پاک میکند . پس از حدود 10 یا 15 دقیقه قسمتهای بدون محافظ به قرمزی می گراید و کم کم در اسید حل شده و در محلول ته نشین میشود این کار را تا زمانی ادامه میدهید تا کاملا مس های اضافی از روی بورد پاک شود و طرحی تمیز و کامل نمایان شود . حال در زیر قسمتهای رنگ شده مس دست نخورده است و تنها کار لازم پاک کردن رنگ توسط سیم ظرفشویی یا چیزی شبیه آن است . طرح پیاده شده باید به صورت زیر باشد
البته من فیبر بزرگتری از طرح در نظر گرفتم که میتونستیم دقیقا به ابعاد طرحمون برش بزنیم

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

در هنگام خنثی کردن اسید به یاد داشته باشید که این اسید فقط بر فلزات موثر است و برای رقیق کردن آن از آب سرد استفاده کنید . این اسید همان اسیدی است که مایکل در سریال فرار از زندان برای سوراخ کردن لوله فاضلاب از آن استفاده کرد .
برای استفاده از اسید حتما از دستکش استفاده کنید...
در صورت بلعیده شدن فورا به پزشک مراجعه کنید....
از دسترس اطفال دور نگه دارید...
در صورت برخورد با پوست در کوتاه ترین زمان ممکن آن را با آب و صابون بشویید...
پس از اتمام اسید کاری با همان ماژیک میتوان محل هایی که باید برای قرار دادن قطعات مانند مقاومت و خازن و ... سوراخ شود را علامت گذاری میکنیم .

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])



بعدا با همان مته هایی که در ابتدا به آن اشاره شد بروی بورد سوراخ ایجاد میکنیم در حین سوراخ کاری متوجه این نکته باشیم که از فشار زیاد بروی دریل خودداری کنیم که این عمل باعث شکستن مته های ظریف میشود .
برای سوراخ کردن به اندازه مورد نظر باید به قطر پایه های المان های مدار توجه کرد و به تناسب آنها از مته با اندازه مناسب استفاده کرد.

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
[/URL]
([Only registered and activated users can see links])

بعد از اتمام کار بورد به قرار دادن عناصر مدار طبق نقشه میپردازیم .

[URL=[Only registered and activated users can see links]][Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])


ادامه دارد...

sky_destroyer
23-09-2010, 11:35
با عرض سلام مجدد خدمت دوستان عزیزم و عذر خواهی به علت وقفه طولانی در ادامه مبحث چون در مدت مشکلاتی بود که باید حل میشد و از طرفی هم فایلهای قرار داده شده بروی سرورهای مورد استفاده پاک شده بود یا مسدود شده بود که تازه سازی اونها وقت زیادی میخواست و اینکه از جریان مبحث هم خودم به شخصه دور مونده بودم و ارتباط دوباره مطالب برام کمی مشکل بود....

پس از شکر خداوند ادامه بحث به قسمت لحیم کاری قطعات ذکر شده بروی بورد می پردازیم که این مرحله با یکم دقت و تمرین خیلی آسان و جذابیت خاص خود را داره حالا شما یک برد طراحی شده و تعدادی قطعات الکترونیکی دارید که باید طبق نقشه اونها رو در محل خودشون قرار بدید و و از طرف دیگر بورد شروع به لحیم کاری کنید

برای این مرحله همانطور که توضیح داده شد یک هویه خوب و کمی سیم لحیم و روغن لحیم و یک سیم چین احتیاج دارید . نوک هویه قابل استفاده برای سهولت قلع کاری باید تمیز و عاری از هرگونه ضایعات و زنگ زدگی باشد .

برای مثال برای لحیم کردن یک قطعه مانند مقاومت بصورت زیر عمل میکنیم ابتدا مقاومت را روی برد طبق نقشه قرار میدهیم و از طرف دیگر پایه ها را کمی از هم فاصله داده تا دیگر از محل خود خارج نشود بعدا توسط هویه و سیم لحیم پایه را در جای خود جوش میدهیم در شکلهای زیر یک اتصال خوب تشریح شده نگران نباشید با چند بار تمرین میتوانید لحیم کاری تمیز و بدون نقصی را انجام دهید و همیشه اینرو بدونید لحیم کاری جدایی از کار مهندسی کاری هنری است و دقت و حوصله زیادی می طلبه و کاری جذاب البته با رعایت مسایل ایمنی .


[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])



[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])



بعد از لحیم کاری قطعات میتوانید توسط سیم چین به آهستگی پایه های اضافی را جدا کنید البته در هنگام جدا کردن اضافه پایه ها مراقب پرتاب شدن پایه به سمت صورتتان باشید و با دست باز نزدیک پایه ها نگه دارید.
برای قرار دادن قطعات همیشه قطعات نیمه هادی مانند ترانزیستور ، دیود و آی سی ها را در آخر قرار بدید تا از اینکه حرارت زیاد به آنها برسد محافظت شوند .

ادامه دارد....

sina_2006_p
23-09-2010, 14:57
بهههههههههههه بابا ازاین ورا گذری!!!یاد ما فقیر فقرا کردین!!

حالا ما اینا بسازیم قطعه میخواد

چیا هستن؟

sky_destroyer
24-09-2010, 15:12
سلام آقا سینا عزیز ممنونم از لطفی که به من حقیر دارید . چشم قطعات هم در ادامه معرفی میشه لیست قطعات هم در اختیارتون میزارم حتی بهتون میگم کجا میتونید پیداشون کنید بازهم ممنون ....
.....

در قرار دادن قطعات ترانزیستور جهت پایه ها حتما رعایت شود
در این مدار پایه وسط ترانزیستورها base و پایه ای که دارای زائده در کنارش است Emitter و بدنه ترانزیستورها یا پایه دیگر collector ترانزیستور را تشکیل میدهد.
به شکل زیر دقت کنید
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

در قرار دادن مقاومت ها جهت مهم نیست ولی مقادیر باید رعایت شود
اگر با کدهای روی مقاومت آشنایی ندارید میتوانید از سایت زیر استفاده کنید و رنگها را وارد کنید تا مقدار را به شما بدهد در هر موردی مشکل داشتید در همین تاپیک پیغام بدید تا مشکلتون در اسرع وقت حل بشه
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
در اتصال RFC ها هم جهت مهم نیست و توضیح مختصر اینکه این قطعه باعث جدایی شرایط کار AC و DC از هم دیگه میشه و از راهیابی پیام مدوله شده به بخشهای DC مدار جلوگیری میکنه در شکل زیر برای آشنایی چند RFC نشان داده شده
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

در اتصال خازنها باید این مطلب یاد آوری شود در مورد خازنهای الکترولیت که جهت مثبت و منفی داره باید جهت رعایت بشه ولی در مورد خازنهای سرامیکی که به خازن عدسی معروفند جهت مهم نیست در شکل زیر خازن الکترولیت و عدسی نشان داده شده است.

ادامه دارد...

EP-IAG
24-09-2010, 15:23
دوست عزيز sky_destroyer ([Only registered and activated users can see links]) سلام....
ابتدا بابت اين تاپيك جالب تشكر مي كنم
مي خواستم ببينم اطلاعاتي راجع به نحوه ساخت مدار گيرنده اي كه بتونه محدوده فركانس هاي هواپيمائي( 118 تا 134.95 مگاهرتز) را دريافت كند هم داريد؟
ممنون

sky_destroyer
25-09-2010, 13:55
سلام و ممنون از اینکه نسبت به مبحث ابراز علاقه نمودید
در ابتدا باید خدمتتون بگم شروع این تاپیک برای همین هدف بوده که ابتدا مداری ساده پیاده سازی بشه و بررسی بشه تا بعدا قدم به قدم گیرنده ای بسازیم که در محدوده فرکانسی مکالمات هوانوردی استفاده بشه انتخاب این فرستنده هم به همین دلیل بوده که فرکانس کاری این مدار دقیقا زیر باند فرکانسی هوانوردیست و جزو مدار های VHF طبقه بندی میشه با این تفاوت که مدولاسیون استفاده شده برای این مدار FM ولی فرستنده های هواپیمایی چه رادیو و چه آلات ناوبری از مدولاسیون AM استفاده میشه .
باز هم از شما دوست عزیزم ممنونم و قول میدم بعد از اتمام کار این مدار با هم به ساخت گیرنده هوانوردی بپردازیم .
موفق باشید

sky_destroyer
29-09-2010, 15:39
[Only registered and activated users can see links]

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

در این مرحله با یک خسته نباشید قطعات مصرفی در این مدار معرفی و در قسمتهای بعدی طریقه ساخت یک آنتن خوب برای کار در فرکانس بالا آموزش داده خواهد شد که به آنتن دو قطبی معروف است .

در زیر لیست قطعات آمده است
R1 = 220K
R2 = 4,7K
R3 = R4 = 10K
R5 = 82 Ohm
R = 150Ohm 1/2W x2 *
VR1 = 22K trimmer

C1 = C2 = 4,7uF 25V electrolytic
C3 = C13 = 4,7nF ceramic
C4 = C14 = 1nF ceramic
C5 = C6 = 470pF ceramic
C7 = 11pF ceramic
C8 = 3-10pF trimmer
C9 = C12 = 7-35pF trimmer
C10 = C11 = 10-60pF trimmer
C15 = 4-20pF trimmer
C16 = 22nF ceramic *


L1 = 4 turns of silver coated wire at 5,5mm diameter
L2 = 6 turns of silver coated wire at 5,5mm diameter
L3 = 3 turns of silver coated wire at 5,5mm diameter
L4 = printed on PCB
L5 = 5 turns of silver coated wire at 7,5mm diameter

RFC1=RFC2=RFC3= VK200 RFC tsok

TR1 = TR2 = 2N2219 NPN
TR3 = 2N3553 NPN
TR4 = BC547/BC548 NPN


R معرف مقاومت ها
C معرف خازن
Tr معرف ترانزیستور
و در جایی که trimmer ذکر شده منظور قطعه بصورت مقادیر متغیر است یعنی دارای پیچی برویش است که مقادیر را متغیر ارائه میدهد

L هم معرف سلف یا همان سیم پیچ است که شعاع دایره ای آن به میلیمتر معین شده است و تعداد دورها هم مشخص است که دستی به راحتی قابل ساخت است

شکل کامل شده مدار به صورت زیر میباشد که فقط یک آنتن کم داره که اونم توضیح داد میشه فقط در مورد منبع تغذیه باید به این نکته اشاره کنم که از 4 باطری قلمی سایز AA استفاده شده که غلاف آن در شکلهای قبلی مشخص است

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

در ادامه شما را به طرز ساخت آنتن دو قطبی یکی از بهترین نوع آنتن ها که در صنعت هوانوردی هم استفاده دارد دعوت مینمایم با تشکر از بذل توجه دوستان خوبم .

ادامه دارد...

behbod1
24-10-2013, 13:31
داداش 3 سال شد پس ادامه آموزش کو؟ بیا ادامشو بزار

behbod1
28-10-2013, 22:46
داداش خوبم sky_destroyer ([Only registered and activated users can see links]) لطفا ادامه آموزش رو بزار قرار بود آموزش ساخت آنتن رو بزاری
همچنان منتظریم ....هر روز به تاپیک سر میزنم بلکه ببینم دوباره شروع کردی.

behbod1
11-11-2013, 22:37
این تاپیک هم در تاریکی فرو رفت
متاسفانه در ایران اینچنینه که هرکس اطلاعاتی داره در اختیار کسه دیگه قرار نمیده
من تصمیم گرفتم از اول مخابرات رو بخونم تا الان هم مطالب زیادی خوندم و اطلاعات خوبی به دست آوردم به همه علاقهمندان هم توصیه میکنم خودشون برن دنبالش و یاد بگیرن گرچه راه سخت و پر پیچ و خمیست ولی نتیجه لذت بخشه.
بدرود.:balloons:

Shahrokh
12-11-2013, 06:31
این تاپیک هم در تاریکی فرو رفت
متاسفانه در ایران اینچنینه که هرکس اطلاعاتی داره در اختیار کسه دیگه قرار نمیده
من تصمیم گرفتم از اول مخابرات رو بخونم تا الان هم مطالب زیادی خوندم و اطلاعات خوبی به دست آوردم به همه علاقهمندان هم توصیه میکنم خودشون برن دنبالش و یاد بگیرن گرچه راه سخت و پر پیچ و خمیست ولی نتیجه لذت بخشه.
بدرود.:balloons:

اینکه خودتان به دنبال کسب اطلاعات رفته اید بسیار عالی است. پس لطفا خودتان تاپیک رو ادامه دهید

FERDOWSI
12-11-2013, 08:20
متاسفانه در ایران اینچنینه که هرکس اطلاعاتی داره در اختیار کسه دیگه قرار نمیده


اینجوری نیست دوست عزیز که هرکسی اطلاعاتی داره در اختیار بقیه نذاره.
جمع آوری مستندادت و نوشتن یه پست قوی و کامل به زمان و فرصت و حتی شرایط روحی آدم بستگی داره.
خیلی وقت ها بوده من خودم میخواستم جاهایی پست بزارم، موکولش کردم به آینده که فرصت بیشتری داشته باشم وفراموش کردم.

sky_destroyer
12-11-2013, 20:46
سلام
دوست عزیزم Behbod گرامی همانطور که خودم هم قبلا گفتم باید شرایط مهیا بشه و خودم هم دوست دارم که ادامشو بزارم
همانطور که Ferdowsi عزیز گفتن باید خیلی از شرایط مهیا بشه که متاسفانه هر وقت خواستم یک جای قضیه لنگ بوده
این رو بدونید تمام این مطالب اختراع اینجانب نبوده که بخواهم از کسی دریغ کنم من هم اینها رو از کتابها یا منابع دیگر آموختم و کار بزرگی نیست
من در همین جا بشما قول میدم تمام سعی خود را خواهم کرد و تا دو روز آینده ادامه مطلب رو به کمک شما دوست عزیز و علاقه مندم خواهم گذاشت

sky_destroyer
14-11-2013, 20:28
به نام خدا
با سلام مجدد خدمت دوستان عزیز و عذر خواهی بعلت وقفه طولانی در ارایه الباقی مطالب که همه ما از این دست مشکلات مانند کمبود وقت کارهای جنبی و دیگر کارها باعث این میشده که تمرکز برای ادامه کار نباشد را داشتیم و برای همین یک راست میریم سر اصل مطلب :
خلاصه مطالب قبلی این بود که شمای کلی مدار را داشتیم و مراحل چاپ آن بروی برد طریقه قطعه گذاری و لحیم کاری و کمی از تئوری کارکرد مدار گفته شد و تا جایی پیشرفتیم که کار برد چاپی انجام شده و احتیاج داریم این امواج تولید شده و حاوی اطلاعات رو بوسیله یک آنتن خوب ارسال کنیم .
ابتدا ببینیم آنتن چیست . آنتن جزیی از مدارات مخابراتی است که نقش آن برای یک ارسال و دریافت خوب انکار ناپذیر است . شما هر قدر مداری از لحاظ الکترونیکی قدرتمند داشته باشید اما اگر آنتن مناسب برای ارسال آن نداشته باشید انگار که کاری انجام نداده اید هر چه آنتن ایده آل تر باشد و اصول مخابراتی برای ساخت آن بکار رفته باشد فرستنده شما به فرستنده قوی تری تبدیل میشود و میتواند راندمان بالاتری را ارایه نماید البته نمیتوان گفت اگر فرستنده شما قرار است 500 وات تولید آن باشد با آنتن 600 وات را تشعشع کند به کلمه راندمان توجه کنید که هر چقدر آنتن ایده آل تر باشد مدار نزدیک به مقدار توان تولیدی خود کار خواهد کرد . در اینجا هم مدار الکترونیکی ما 5 وات خروجی دارد که باید آن را بروی آنتن قرار دهیم و بدون آنتن امواج تولیدی به داخل مدار بازگشت میکند و باعث آسیب دیدگی قسمت تقویت کننده میشود . آنتن یک هادی است که برای پخش امواج RF در فضا یا دریافت و جمع آوری آن از فضا بکار میرود هر آنتنی که برای ارسال استفاده میشود میتواند در دریافت هم بکار گرفته شود .
در مورد ساخت آنتن قوانین ساده ای وجود دارد که اگر رعایت شود فرستنده آورده شده در اینجا نزدیک به راندمان خود کار خواهد کرد اولین مورد انتخاب خط انتقال سیگنال است که ساده ترین آنها کابل کواکسیال می باشد و کمتر کسی است که با آن آشنایی نداشته باشد به هر حال این خط انتقال داری آمپدانس 50 اهم بوده این کابل داری دو هادی است یکی داخلی و دیگری که در اطراف هسته داخلی بصورت محافظ پیچیده شده است و این دو توسط عایق از هم جدا شده اند . لایه خارجی همیشه به پتانسیل زمین متصل است تمام این لایه ها توسط لایه محافظ خارجی دیگر که ضد آب است محافظت میشود سادگی و موثر بودن این کابل استفاده از آن را خیلی راحت کرده است .
مسئله بعدی تطبیق آنتن و خط انتقال آن است که در الکترونیک به این مبحث تطبیق آمپدانس می گویند در اینجا نمی خواهیم کاملا این مسئله باز شود و آمپدانس به زبان ساده همان مقاومتی است که هادی ها از خود نشان میدهند اگر آمپدانس خط انتقال یا همان کابل Coaxial گفته شده 50 اهم فرض شود آنتن باید با این آمپدانس Match شود یعنی آنتن هم باید دارای آمپدانس 50 باشد تا کمترین اتلاف پیش بیاید و طول آنتن هم از قانون خاص خود پیروی میکند و طول هر آنتنی باید یک چهارم طول موج باشد . چرا ؟ این بر میگرده به مبحث دیگری در الکترونیک بعنوان ایجاد امواج ایستاده Standing Wave که این رو هم بعدا بیشتر باز خواهیم کرد . در اینجا آنتنی را معرفی خواهیم کرد به نام آنتن دو قطبی و دلیل این نامگذاری این است که دارای دو قطب است که دو شاخک این آنتن را تشکیل میدهند هر شاخک یا قطب این آنتن یک چهارم طول موج تولیدی توسط فرستنده است .
به شکل زیر توجه کنید :

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])


در شکلهای بالا بطور ضمنی به دلیل انتخاب این اندازه از آنتن اشاره شده است و میبینید که طول دو شاخک روی هم یک دوم طول موج میباشد حال رابطه ای آورده میشود تا به کمک آن طول هر آنتن دو قطبی را بدست آوریم :

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])


L طول آنتن
لاندا معرف طول موج
F فرکانس کاری مدار به مگاهرتز
بطور مثال اگر شما بخواهید فرکانس 118 مگاهرتز فرودگاهی را دریافت کنید به آنتنی بطول 1.2 متر احتیاج است که طول هر شاخک آن 60 سانت خواهد بود .


ادامه دارد ...

behbod1
17-11-2013, 13:07
ممنون داداش مطلب خوبی بود استفاده کردیم ، نحوه ساختش رو هم بزار و یه سوال هم دارم:
آنتن 2 قطبی یک آنتن ثابته دیگه ، درسته؟
خوب حالا اگر بخواهیم فرستنده رو حمل کنیم این انتن رو که نمیشه با توجه به ابعادش حمل کرد پس نیاز به انتن قابل حمل داریم در این مورد از چه آنتن هایی میشه استفاده کرد؟ آنتن تلسکوپی مناسبه؟
در مورد آنتن نیم موج هم اگر یه توضیح ساده بدی و کاربردش رو بگی ممنون میشم

sky_destroyer
18-11-2013, 14:52
سلام
خواهش میکنم ...
حتما طریقه ساختش رو هم میزارم این آنتن به دو قطبی نیم موج معروفه و کلا چون در هر دوره تناوب نصف طول موج بروی آنتن قرار میگیره به این نام معروف شده . البته ببینید این آنتن برای فرستنده های ثابت طراحی شده و حتی با آنتنهای تلسکوپی هم میشه ازش استفاده کرد اما فرض ما بر این بوده که این فرستنده ثابت است و برای افزایش برد اون از آنتنی استاندارد و با هدف بالا بردن راندمان فرستنده استفاده کرده ایم ...