PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : دانستنی های هواپیمای ایرباس 310//بحث تخصصی//



AP-Vortex
03-04-2009, 22:52
با عرض سلام خدمت دوستان عزیز.
در این سری از پست ها به بررسی وتوضیح هواپیمای ایرباس 310 و سیستم های این هواپیما با کمک دوستان عزیز خواهیم پرداخت.امیدوارم مورد توجه دوستان عزیز بوده باشه.تمامی تصاویر موجود توسط بنده از کتاب این هواپیما اسکن شده و استفاده آن در وبلاگ ها یا سایتها بدون اجازه ممنوع است.
ایرباس 310 یک هواپیما برای حمل و نقل مسافر و بار میباشد که به دو موتور توربو فن مجهز شده است.تمامی نقاط این هواپیما به جز nose cone"tail cone"landing gear bays و سیستم های تهویه ی هوا در طول پرواز Pressurized میباشد.
کاکپیت این هواپیما برای 2 و 3 نفر کاکپیت کرو طراحی شده است که در صورت 2 نفر بودن یک خلبان و کمک خلبان در کاکپیت میباشد و در صورت 3 نفری یک Observer هم در کاکپیت حضور دارد.
تعداد مسافران این هواپیما با توجه به اقدامات و کلاس های متفاوت "حداکثر 275 مسافر خواهد بود.
رنگبندی چراغ های کاکپیت مانند بسیاری از هواپیماهای دیگر بدین صورت است که هر یک از رنگ ها معنی خاص خود را دارند.
رنگ آبی به معنی نرمال بودن شرایط میباشد.
رنگ سبز برای سیستم های پشتیبان در نظر گرفته شده است.
رنگ زرد شرایط خطر رو نشان میدهد.
در انتها رنگ قرمز نیز برای آلرت دادن به کرو انتخاب شده است.
صندلی خلبان"کمک خلبان"به صورت های مختلفی قابل تنظیم میباشند.از جمله از لحاظ ارتفاع صندلی"از لحاظ طولی در کاکپیت و همچنین برای شرایط استراحت نیز میتوان تنظیم کرد.
چراغ هایی که از کاکپیت قابل کنترل میباشند عبارتند از:
چراغهای کاکپیت"چراغهای بستن کمربند"چراغهای هشدار دهده"چراغهای کابین و چراغهای شرایط اضطراری.
ادامه دارد..
درج این مطلب در سایت ها"وبلاگ ها"و مجله ها فقط با اجازه کتبی و درج منبع از نویسنده و سایت مقدور است

Behrang
03-04-2009, 23:01
خیلی عالیه امین جان

اما به نظرم لینک عکسها رو اشتباه قرار میدی

چون باید هر سری از عکس properties بگیرم بعد لون لینک رو copy paste کنم تا دیده بشه

Celine
03-04-2009, 23:10
cruising speed_____860kmسرعت حرکت هواپيما
maximum altitude____41,000ftبالاترين ارتفاع هواپيما
cruising altitude____35,000ft ارتفاع ثابت پرواز هواپيما
cabin altitude____8000ftفشار کابين
maximum take off weight____164tonsحداکثر وزن برخاستن
length____46.43mطول
wing span____144ft or 43,9mفاصله بال
tail height____15.8mارتفاع بال
fuel capacity____5tanksگنجايش سوخت
range____4600nm or 8500kmبرد

AP-Vortex
03-04-2009, 23:56
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links] ... a83965.jpg ([Only registered and activated users can see links])

driver82
04-04-2009, 00:06
برق هواپیما از دو عدد( IDG ( integrated drive generator تامین میشه که هرکدام توان 90 کیلو ولت آمپر رو دارن یعنی به تنهایی هر ژنراتور میتونه سیستم برق هواپیما رو تغذیه کنه. فرق سیستم الکتریک ایرباس با 747 اینه که در 747 load sharing وجود داره. یعنی همه ژنراتورها با هم همفاز هستند و یک BUS را تغذیه میکنند در حالی که در ایرباس دو AC bus جداگانه وجود داره که هرکدام از یک ژنراتور تغذیه میکنند و فقط در حالتی که یک ژنراتور از دست برود یک رله برق را از ژنراتور مقابل با bus مربوطه منتقل میکند وگرنه در حالت عادی از هم جدا هستند.
مدل های -200 دارای 5 مخزن سوخت هستند ولی در مدلهای -300 Trim Tank نیز وجود دارد که در دم افقی قرار دارد. ایت مخزن را کامپیوتری به نام CGCC center gravity control computer کنترل میکند که با جابجایی سوخت بین این مخزن و Center tank کمترین میزان مصرف سوخت را برای هواپیما در پی دارد. این سیستم در هنگام فرود کل سوخت داخل تریم را به سنتر برمیگرداند تا دم هواپیما سنگین نشود.

AP-Vortex
04-04-2009, 12:09
Electrical System

سیستم AC الکتریکی هواپیما توسط دو ژنرتور که از موتورها تغذیه میشوند استفاده میکند.در این هواپیما 4 سیستم AC BUS وجود دارد:
1-AC BUS 1"2
2-AC ESS BUS
3-AC EMER BUS
سیستم AC این هواپیما همچنین میتواند با قدرت APU در روی زمین و حتی در طول پرواز و همچنین بر روی زمین توسط GPU تغذیه شود.همچنین که دوست عزیزمون فرمودند ه در ایرباس دو AC bus جداگانه وجود داره که هرکدام از یک ژنراتور تغذیه میکنند و فقط در حالتی که یک ژنراتور از دست برود یک رله برق را از ژنراتور مقابل با bus مربوطه منتقل میکند وگرنه در حالت عادی از هم جدا هستند.
[Only registered and activated users can see links]

hadi mekanik
04-04-2009, 13:00
سوالات بي پايان من ولطف وحوصله دوستان هم چنان ادامه داره,
ميشه توضيحي در مورد نقاط Pressurized و Non Pressurized بديد,؟؟؟

تفاوت ميزان مصرف سوخت 310با300 چه قدره؟؟؟(كدوم مصرف پايين تري داره؟؟؟)

IRK7055
04-04-2009, 13:45
[Only registered and activated users can see links]

اميدوارم تونسته باشم كمكي بكنم

hadi mekanik
04-04-2009, 20:22
[Only registered and activated users can see links]

اميدوارم تونسته باشم كمكي بكنم
يعني اگه درست فهميده باشم ميشه گفت نقاط Unpressurized در يك پرواز فشار بيشتري رو تحمل ميكنند نسبت به نقاطي مثل كابين كه داراي فشار متعادل شده هستندو از لحاظ سازه اي سازه اي قويتر نسبت به كابين داره؟؟؟ :-B :-B

تفاوت ميزان مصرف سوخت 310با300 چه قدره؟؟؟(كدوم مصرف پايين تري داره؟؟؟) :-?

AP-Vortex
04-04-2009, 22:55
يعني اگه درست فهميده باشم ميشه گفت نقاط Unpressurized در يك پرواز فشار بيشتري رو تحمل ميكنند نسبت به نقاطي مثل كابين كه داراي فشار متعادل شده هستندو از لحاظ سازه اي سازه اي قويتر نسبت به كابين داره؟؟؟
ّبا سلام.
دوست عزیز منظور از فشاری که دوست عزیز فرمودند"فشار هوایی است که در داخل کابین و کاکپیت هست.
[Only registered and activated users can see links]

AP-Vortex
04-04-2009, 23:00
تفاوت ميزان مصرف سوخت 310با300 چه قدره؟؟؟(كدوم مصرف پايين تري داره؟؟؟)
[Only registered and activated users can see links]

driver82
05-04-2009, 11:40
دوستمون درست گفتن راجع به مصرف سوخت. چون محاسبه میزان سوخت به پارامترهای زیادی بستگی داره. ولی اگه بخوام با یه مثال به شما تفاوت میزان مصرف 300 و 310 رو بگم یه مورد بود که پرواز دبی با 310 سوختی که به هواپیما زده شد 16.5 تن بود ولی برای همین پرواز به دبی با 300، 25 تن سوخت زده شد. میزان بار و مسافرشون یکی بود. تو یک روز این اتفاق افتاد.

مسعود
05-04-2009, 19:30
فکر کنم منظور دوست عزیزمون مصرف به ازای کیلومتر / صندلی بود.

312 و 313 چقدر تو مصرف و صرفه و هزینه نگهداری با هم فرق دارن؟ (نسبت به کیلومتر / صندلی)

hadi mekanik
05-04-2009, 19:47
فکر کنم منظور دوست عزیزمون مصرف به ازای کیلومتر / صندلی بود.

312 و 313 چقدر تو مصرف و صرفه و هزینه نگهداری با هم فرق دارن؟ (نسبت به کیلومتر / صندلی)

دقيقا منظور منم مصرف سوخت واحد اين دو پرنده بود
مصرف به ازاي هر صندلي در يك كيلومتر بود.
ممنون از دوستاني كه پاسخ ميدن.

Celine
08-04-2009, 12:09
كاكپيت
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

نماي كابين
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

نماي شماتيك
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

AP-Vortex
13-04-2009, 21:35
با عرض سلام خدمت دوستان عزیز.

General

با توجه به وقفه پیش آمده در این مبحث از شما دوستان پوزش میخواهم و به همچنان به بحث تخصصی در مورد هواپیمای ایرباس 310 با کمک دوستان عزیز میپردازیم.
در این پست بنده تصویر مکان های درج آنتن های این هواپیما رو از کتاب این هواپیما تصویر برداری کردم که امیدوارم مورد استفاده دوستان بوده باشه.
تصویر به طور کل واضح هست لذا اگر دوستان سالی داشتند مطرح فرمایند.
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
البته عرض کنم که این تمامی آنتن های این هواپیما نیست و در پست بعدی بقیه ی آنتن های موجود رو نیز معرفی میکنم.

ادامه دارد..

AP-Vortex
14-04-2009, 08:14
با عرض سلام مجدد.

General
در این تصویر علاوه بر آنتن های مورد استفاده برای پرواز"میتوان Static Discharger های این هواپیما رو در بالهای این هواپیما و همچنین سکان افقی مشاهده نمود.
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

ادامه دارد..

Celine
23-04-2009, 11:56
CABIN OXYGEN SYSTEM
_____________________
2تا كپسول مستقل از هم براي ايرباس 310 در نظر گرفته شده كه يكي مختص كاكپيت كرو و ديگري مختص كابين كرو و مسافر ميباشد.سيستم اكسيژن كابين به 3 طريق اكتيو ميشود.
1_AUTOMATICALLY:در ارتفاع 14000 پا(ارتفاع كابين) به طور خودكار اكتيو ميشود.
2_ELECTRICALLY:اگر سيستم در كاكپيت ONباشد.
3_MANUALLY:از وسيله اي به نام MRTاستفاذه شود.
مدت زمان استفاده از اكسيژن تقريبا 12 دقيقه است.

nima-12
11-05-2009, 21:46
[quote="مسعود":36d3myw5]فکر کنم منظور دوست عزیزمون مصرف به ازای کیلومتر / صندلی بود.

312 و 313 چقدر تو مصرف و صرفه و هزینه نگهداری با هم فرق دارن؟ (نسبت به کیلومتر / صندلی)

دقيقا منظور منم مصرف سوخت واحد اين دو پرنده بود
مصرف به ازاي هر صندلي در يك كيلومتر بود.
ممنون از دوستاني كه پاسخ ميدن.[/quote:36d3myw5]
با سلام مقدار سوخت مصفري درA310 حدودا4500تا5000 Kg/hrمي باشد بنا به عوامل مختلف متغير ودر A300حدودا 6000 Kg/hr ميباشد اميدوارم كافي باشد .
موفق باشيد... :-9

driver82
12-05-2009, 19:04
تو تصویری که از maitanance manual 310 براتون میذارم Acess door رو میبینید که با رنگ قرمز مشخص کردم. این قمت محل قرار گرفتن actuator های pitch trim و ... و همچنین محل قرار گرفتن HF coupler های این هواپیما است. آنتن HF این هواپیما رو Vertical stabilizer leading edge نصب شده. عکسهایی از این قسمت از هواپیمای IBK براتون میذارم.

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

تصویر این در از داخل:
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

برای رسیدن به HF coupler از این نردبان بالا میرید :
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

بعد این درو باز میکنین و با بازکردنش برنده دو عدد HF coupler میشید. :))
[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

حالا که دستتون میرسه شماره یک رو با دو رو جابجا کنین ببینیم fault ترانسفر میشه یا نه. :D
دیگه ببخشید که عکسامون کیفیت خوبی نداره .

Capello
21-07-2009, 15:49
به نا به اعلام EASA باید وینگتیپ های هواپیماهای ارباس 310 توسط ارباس عوض بشه ...

این موضوع به دلیل مشکلاتی است که 3 شرکت هواپیمایی در مورد بالهای 310 براشون ایجاد شده .


منبع: AirportHaber.com
[Only registered and activated users can see links]

ترجمه : Aerospacetalk.ir

driver82
29-08-2009, 23:01
Fire Protection

با عرض پوزش از همه دوستان به خاطر غیبت طولانی که به خاطر یک سری مشکلات رخ داد سعی میکنم دوباره مباحث آموزشی این سایت رو با کمک دوستان از سر بگیریم. با کسب اجازه از جناب موثقیان که ما تو تاپیک ایشون فضولی میکنیم.
هواپیما یک وسیله راحت و ایمن برای سفر است ولی همین وسیله ایمن ممکنه به خاطر یه حادثه کوچیک جان خیلی از انسان ها رو بگیره. یکی از این اتفاقت آتش سوزی در هواپیماست که بعضاً با خسارات جبران ناپذیری همراه بوده. به همین خاطر در نقاط مختلف هواپیما بسته به محیط و نوع سیستم ها حسگرهای دود و سستم های آتش خاموش کن نصب شده است.
در هواپیمای 310 و همچنین 600-300 در برخ نقاط هم حسگر دود smoke detector و هم آتش خاموش کن fire extinguisher نصب شده و در دیگر نقاط تنها حسگر نصل شده است. آتش خاموش کن ها هم به دو صورت دستی مانند آتش خاموش کنهای معمولی ( کپسولی) و به صورت bottle برای موتور و APU میباشد.

driver82
29-08-2009, 23:07
در این نقاط هم smoke detector نصب شده و هم fire bottle :

engine ,APU , forward cargo ,aft cargo,bulk cargo

در داخل کابین و avionics compartment سنسورهای دود وجود دارند که در صورت حس کردن دود به صدا در میآیند. در صورت اثبات وجود دود در این نقاط آتش خاموش کن های کپسولی در نقاط مختلف نصب شده است که در این مواقع استفاده میشوند.

Jimbokhepel
20-12-2009, 21:10
Fire Protection


در هواپیمای 310 و همچنین 600-300 در برخ نقاط هم حسگر دود smoke detector و هم آتش خاموش کن fire extinguisher نصب شده و در دیگر نقاط تنها حسگر نصل شده است. آتش خاموش کن ها هم به دو صورت دستی مانند آتش خاموش کنهای معمولی ( کپسولی) و به صورت bottle برای موتور و APU میباشد.


در این نقاط هم smoke detector نصب شده و هم fire bottle :

engine ,APU , forward cargo ,aft cargo,bulk cargo

در داخل کابین و avionics compartment سنسورهای دود وجود دارند که در صورت حس کردن دود به صدا در میآیند. در صورت اثبات وجود دود در این نقاط آتش خاموش کن های کپسولی در نقاط مختلف نصب شده است که در این مواقع استفاده میشوند.

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

andy
26-12-2009, 20:13
آیا ایرباس 310 اکنون تولید میشود ؟

amin_7
27-12-2009, 02:52
آیا ایرباس 310 اکنون تولید میشود ؟
خیر.مگر اینکه سفارش داده بشه که با توجه به وجود هواپیماهایی مانند 321 و 330 و تکنولوژی پیشرفته تر در این هواپیماها احتمال کمی دارد که شرکتی دیگر از این نوع هواپیما سفرش دهد.

Shahrokh
27-12-2009, 09:32
خط توليد 300 و 310 به كلي تعطيل شده است و امكان سفارش دادن نيست

ARafiee
27-12-2009, 16:38
گفته ي شاهرخ عزيز كاملا درست است
هنگامي كه خط توليد برچيده شد يعني تعطيل...
استثنا هم داريم
مانند هواپيماي تشريفاتي دولت بحرين

نقل قول از خودم

آخرین B747SP تولید شده در جهان است که بوئیینگ پس از بستن خط تولید آن در سال 1983 به سفارش بحرین در سال 1987 یک فروند دیگر تولید کرد
تازه آن هم در حاتي بود كه ديگر 747 ها در حال توليد بودند

و اين مي تواند به سبب فناوري هاي نوين بكار گرفته در هواپيماهاي اخير باشد
(و گاهي ملاحظات اقتصادي,به عنوان مثال بوئينگ-757 بعد از حدود 1095 فروند به دليل عدم رقابت با بخشي از خانواده ارباس-320 تغطيل شد و نيروي بوئينگ روي سري هاي آخر 737 متمركز شد مقاله اي حدود 2 سال پيش در ماهنامه صنايع هوائي چاپ شد,اميدوارم آمارم درست باشد)
همچنين توليد هواپيماهاي جديد هم بستري براي آينده اند
فناوري هاي 787 در 8-747 بكار گرفته خواهد شد
فناوريهاي 380 در 350 بكار گرفته خواهد شد
و...

[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links]


April 18, 2007
Last A300 ever built with special sticker "I'm the youngest of the Eldest Airbus Family" back for 1st flight.
[Only registered and activated users can see links]
[Only registered and activated users can see links](FedEx-Express)/Airbus-A300F4-605R/1200429/L/ ([Only registered and activated users can see links](FedEx-Express)/Airbus-A300F4-605R/1200429/L/)

AP-Vortex
11-03-2010, 15:36
با سلام مجدد
Driver عزیز ممنون بابت اطلاعات ارزشمندی که قرار میدی.
واقعا استفاده کردیم.

Aircraft General

در تصاویر زیر محل قرار گرفتن تمامی درب های هواپیما اعم از درب های ورود مسافر و کارگو"درب های خروج اضطراری و همچنین درب های اویونیک هواپیما رو مشاهده کنید.

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])
همچنین در تصویر پایینی نیز تمامی نقاط Pressurized شده هواپیما مشخص شده است.

[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

در کل ایرباس 310 دارای 4 درب خروجی مسافر دو درب خروج اضطراری و سه درب کارگو و یک درب اویونیک هواپیما میباشد.
در تصویر زیر نیز تنها نقاط خط چین شده Pressurized نمیباشند که شامل دم هواپیما Bayهای ارابه فرود و قسمتی از Avionic Compartment میباشد.

ادامه دارد..

ATD
11-03-2010, 15:43
مدل های مختلف 310 عبارت اند از :

A310-200 ([Only registered and activated users can see links])

A310-200C ([Only registered and activated users can see links])

A310-200F ([Only registered and activated users can see links])


A310-300 ([Only registered and activated users can see links])


A310-300C ([Only registered and activated users can see links])


[Only registered and activated users can see links] ([Only registered and activated users can see links])

Click here for ([Only registered and activated users can see links]) More INFO ([Only registered and activated users can see links])

airbus007
11-03-2010, 15:47
عمر مفید پروازی که از سوی ایرباس تعیین شده 40 هزار ساعت پرواز هست.

ARafiee
01-11-2010, 00:33
با تشكر از دوستان,اميدوارم بحث در اينگونه زمينه هاي آموزنده ادامه داشته باشد
اين تصاوير هم بهانه اي است براي مرور تاپيك


كاربران تايپ A310 در ايران


Iran Air ([Only registered and activated users can see links])
[Only registered and activated users can see links]


Mahan Air ([Only registered and activated users can see links])
[Only registered and activated users can see links]

320grh
01-11-2010, 20:38
عمر مفید پروازی که از سوی ایرباس تعیین شده 40 هزار ساعت پرواز هست.
ایرباسهای 310 ماهان که تقریبا همگی سال تولیدشان یکی هست چند ساعت پرواز دارند؟

kermanshahy
04-05-2011, 19:21
ایرباسA310ابتدا با نام A300B10نام گذاری شد و یکی از نمونه هایی بود که ایرباس با ایجاد تغییرات بر روی مدل A300B تولید کرد.
کابین این هواپیما کوچکترشد و تعداد صندلی های مسافران این هواپیما به 200 تا 230 کاهش پیدا کرد.
بال ها کوچکتر شدند و سکان افقی ان هم کوتاه تر شد.
ایرباس A310 اولین پرواز خود رادر 3 اوریل 1982 انجام داد.
ایرباس در ابتدا A310 را در 2 سریA310-200وA310-300 که کمی بزرگتر بود طراحی و تولید نمود.
در کل بدنه استاندارد A310مانند A300از 4 درب برای ورود و خروخ مسافران و4درب اضطراری هم ردیف پنجره ها وروی بال(محل اتصال بال به بدنه) و3 درب بارگیری میباشد
نمونه های ترابری ایرباس همانند رمپ بارگیری C130نمی باشد و فقط به 3/4درب مستطیل شکل در امتداد بدنه مجهز هست
چندین طرح برای ساخت مدل سوخت رسان و نمونه رادار هوابرد(اواکس)و ترابری کاملن نظامی داده شد ولی به دلایلی که مهمترینش عدم استقبال بازار بود توسعه نیافت البته در این مورد اطلاعات بنده کامل نیست و بیشتر براساس حدس وگمان میباشد
این هواپیما در همان ابتدا با 2 پیشرانه برای تنوع بیشتر و سهولت کار وانتخاب مشتری ها ارائه شد
که عبارتنداز:
پیشرانه CF6-80C2A8 با توان 262/4KNبرابر با59040پوند(26240کیلو وات) فشار استاتیک ساخت مشترک جنرال الکتریک امریکا و اسنکما از فرانسه
پیشرانه PW-4156 با توان 249/1KN برابر با 56047 پوند(24910کیلو وات)فشار استاتیک ساخت شرکت پرات اند ویتنی امریکا(P&W)
بیشینه سرعتA310-200/300 در این دو سری 897 کیلومتر برابر با 0/840ماخ میباشد
وهمچنین بیشینه برد ان 8050تا 9600 کیلومتر و میانگین گنجایش حمل مسافر 220 نفر را در سریA310-200/300 میباشد