معرفی هواپیمای Proteus

مشاهده در قالب PDFچاپفرستادن به ایمیل


 




"پروتئوس" يك فروند هواپيماي بال دوپشته با مداومت پرواز بالا است كه در شركت "اسكيلد كامپوزيتس" (Scaled Composites) ساخته شده است. پروتئوس با هدف كنكاش پيرامون كاربرد وسايل پرنده در نقش رله ي (بازپخش، تقويت) مخابراتي توسعه يافت، ولي واقعيت اين است كه پروتئوس يك پرنده ي چند كاره است كه مي تواند محموله هاي مختلف را بر پايلون شكمي خود حمل كند. به لطف طراحي بسيار كارآمد، پروتئوس ميتواند در فراز 19800 متر (65000 پا) براي بيش از هجده ساعت به گرد يك نقطه دور بزند. اين هواپيما اكنون در مالكيت شركت "نورثراپ گرومن" (Northrop Grumman) مي باشد.




پروتئوس توسط رئيس شركت اسكيلد كامپوزيتس، آقاي "برت روتان"(Burt Rutan) ، طراحي شد و در همان شركت توسعه يافت. نام اين شركت در گذشته "كارخانه ي هوارو سازي روتان" بود و به منظور ساخت پرنده هاي آزمايشي پايه گذاري شده بود. اكنون شركت اسكيلد كامپوزيتس كه به اختصار "اسكيلد" خوانده مي شود، در مالكيت شركت نورثراپ گرومن است و مدير آن آقاي "برت روتان" است. اين شركت در پايگاه فضايي "موجاوه"، در شهر تقريباً چهار هزار نفري موجاوه، در بخش "كرن" از ايالت كاليفورنياي آمريكا واقع شده است. كار شركت "اسكيلد" توسعه و ساخت نمونه هاي مفهومي و پيش نمونه ي وسايط پرنده و غير پرنده است. شركت اسكيلد كامپوزيتس را با طراحي هاي نامتعارف، بكارگيري مواد كامپوزيتي غيرفلزي، و بردن "جايز ه ي ايكس انصاري" (Ansari X Prize) مي شناسند. اين شركت، "جايزه ي ايكس انصاري" را به خاطر ساخت فضاپيماي آزمايشي "اسپيسشيپ وان" (SpaceShipOne) دريافت كرد. يادآوري ميشود كه آقاي "برت روتان" طراح "اسپيسشيپ وان" نيز هست.



پروتئوس پيكره اي كاملاً كامپوزيتي با صمغ مصنوعي انعطاف پذير گرافيتي دارد كه داراي ساختاري فشرده است. فاصله ي ميان نوك دو بال از 23.6m تا 28m قابل گسترش است و نوك بالها نيز قابل نصب و جداشدني است. پروتئوس هواپيمايي است كه هم مي تواند به صورت بي سرنشين پرواز كند و هم مي تواند به وسيله ي خلبان پرواز داده شود. اين پرنده معمولاً با 2 خلبان كه در اتاقك تنظيم فشار شده مينشينند پرواز ميكند. اما اگر اين هواپيما بخواهد مأموريتش را بي سرنشين انجام دهد، قادر است كه به صورت نيمه خودكار يا به صورت كنترل از روي زمين پرواز كند.



سازمان ناسا پروژهاي براي يك پرنده ي تحقيقات محيطي و فناوري حساسه داشت. از اين رو، يكي از مراكز ناسا به نام Dryden Flight Research Center به شركت "اسكيلد كامپوزيتس" كمك كرد تا براي "پروتئوس" يك سامانه ي خلبان خودكار با كنترل از ايستگاه، و يك سامانه ي ارتباط و تبادل داده با ماهواره را توسعه دهد.
آزمون هاي پروازي "پروتئوس" از نخستين پروازش در فرودگاه "موجاوه" در جولاي 1998 تا آخر سال 1999 ادامه داشت. اين هواپيماي بال دو پشته براي نخستين بار با پرواز در نمايشگاه هوايي پاريس به طور بين المللي به نمايش درآمد. اين پرنده از شهر "بنگور" در ايالت "مين" آمريكا تا شهر پاريس بدون توقف پرواز كرد. طي يك هفته برگزاري نمايش هوايي پاريس، "پروتئوس" هر روز پرواز كرد و توانايي هاي خود را به عنوان يك پايبست (پلتفورم) مخابراتي نشان داد.



در تاريخ 21 دسامبر 1998 ، مجله ي تايم (Time Magazine) هواپيماي پروتئوس را در ليست "صد طرح برتر سال 1998" قرار داد. اين پرنده تا كنون در فدراسيون جهاني هوانوردي (FAI) سه ركورد را به نام خود ثبت كرده است. اين سه ركورد در كلاس C-1e و در گروه 2 توربوجت به شرح زير ثبت شده اند:
1. ارتفاع: به خلباني "مايك ملويل" و "رابرت والميلر"، 19227 متر، 25 اكتبر 2000 .
2. ارتفاع در پرواز افقي: به خلباني "مايك ملويل" و "رابرت والميلر"، 19015 متر، 25 اكتبر 2000 .
3. ارتفاع با بار 1000 كيلوگرمي:به خلباني "مايك ملويل" و "رابرت والميلر"، 17067 متر، 27 اكتبر 2000.



پروتئوس، به واسطه ي سرشت چند كاره اي كه دارد، تا كنون در شماري از طرح ها و مأموريت هاي پژوهشي مهم شركت جسته است. شركت "نورثراپ گرومن" كه مالك پرتئوس مي باشد، اين پرنده را به عنوان يك پايبست (پلتفورم) تحقيقاتي به طور فعال بازاريابي مي كند و در اين راه يك كتاب راهنما براي كابران پروتئوس منتشر كرده كه آنان را در طراحي مأموريتهاي هدفمند كمك ميكند. به طوري كه گفته شد پرتئوس، يك هواپيماي چندكاره و يك پايبست پژوهشي است كه تا كنون در شماري از طرح ها و مأموريت هاي پژوهشي مهم و پيشرفته به كار رفته است. (از آن جا كه توضيح اين طرحها، هر چند مختصر، از حوصله ي اين بحث خارج است از كنار آن ها مي گذرم)



نكات و ويژگي ها:
سازنده: شركت "اسكيلد كامپوزيتس" آمريكا.
دارنده: شركت "نوثراپ گرومن" آمريكا.
شمار: يك فروند.
كاركرد: پژوهشي – چند كاره.
نخستين پرواز: 26 جولاي 1998 در فرودگاه
Mojave .
شمار خدمه: دو نفر. (خلبان و كمكخلبان)
درازا:17.17 متر.
بازه ي ميان نوك دو بال:23.65 متر.
بلندا:5.36 متر.
مساحت بال:45.31 متر مربع.
وزن تهي:2700 كيلوگرم.
وزن بار شده:5700 كيلوگرم.
پيشرانش: دو پيشران توربوفن FJ44-2 ساخت شركت "ويليامز اينترنشيونال"، و هر پيشران با 2300 پوند قدرت.
سرعت بيشينه:507 كيلومتر بر ساعت.
برد:770 كيلومتر.
سقف پرواز:18300 متر. (60000 پا)
نرخ بالاروي: 30 متر بر ثانيه.
نسبت وزن به مساحت بال:128 كيلوگرم بر هر متر مربع.

منابع:
http://www.dfrc.nasa.gov
http://www.globalaircraft.org